گزارش برنامه قله سای از راحت آباد لواسان

ارتفاع قله: 3760 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، لواسان، راحت آباد

Tehran – Lavasan – Say peak

توجه: این برنامه برای افراد و گروههای مبتدی توصیه نمی شود. مسیر پرشیب، غالبا بدون پاکوب و لغزشی و دارای بافت سنگلاخ و صخره ای در بالا دست است. همراه داشتن ترک مسیر و تجربه برای مسیریابی از الزامات این برنامه است.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2400 متر (راحت آباد)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 5 کیلومتر / 1360 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 10 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5 ساعت و ربع (5.45 تا 11) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: 10 ساعت (5.45 تا 15.45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): سخت

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (مسیر غالبا سنگلاخ و صخره ای می باشد)

تعداد نفرات: – نفر

قله سای از راحت آباد - مسعود زمانپور ، نیما اسماعیلی

قله سای – مسعود زمانپور، نیما اسماعیلی

+  دانلود جی پی اس قله سای از راحت آباد  Say GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

لوکیشن راحت آباد، (ابتدای جاده خاکی منبع آب):

35.897595, 51.619122

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله سای با ارتفاع 3760 متر از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در منطقه لواسانات، استان تهران می باشد. مسیر اصلی صعود به قله از طریق یال جنوبی دارای طبیعت سنگی و صخره ای است که دسترسی به قله را کمی دشوار می کند. ادامه این یال در جهت شمال شرق با یک گردنه به قله مهرچال (3912 متر) می رسد. قله های ساکا، آتشکوه، پیرزن کلوم و همهمن از دیگر همسایه های این قله هستند.

مسیرهای صعود:

1. مسیر یال جنوبی از روستای راحت آباد (مسیر سخت و کوتاه تر)

2. مسیر جنوبی – شمالی از مبدا روستای امامه (مسیر آسان و طولانی تر)

آنتن دهی مسیر:

از راحت آباد تا محدوده یال اصلی امکان تماس وجود دارد اما روی قله امکان تماس وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:  قله خاتون بارگاه

منابع آب در مسیر:

چشمه یا منابع آب اشامیدنی در مسیر وجود ندارد.

به نام خالق زیبایی ها

قله سای جزو برنامه هایی بود که 3-4 سالی در لیست انتظار برای صعود قرار داشت که بالاخره در این تاریخ توفیق صعود به این قله به قولی چقر و بد بدن حاصل شد. قرار ما با دوست عزیم آقا مسعود ساعت 5 صبح گردنه قوچک بود. از آنجا با یک ماشین به راحت آباد رفته و از جاده خاکی با تابلو “منبع آب” بالا رفتیم. حدود 500 متر بالاتر، ماشین را جنب ساختمان محیط بانی پارک کرده و ساعت 5.45 پیاده روی خود را از بالای محیط بانی که فنس باز بود شروع کردیم.

نکته: ما چون اطلاعی از وضعیت محیط بانی نداشتیم جاده خاکی را با ماشین بالا رفتیم. یک درب فلزی بود که باز بود و از آن رد شدیم تا به حیاط ساختمان محیط بانی رسیدیم. کسی چیزی به ما نگفت اما این احساس دست داد که نباید با ماشین تا اینجا می آمیدم!  پیشنهاد میکنم که ماشین خود را پایین کنار جاده آسفالت پارک کنید. تا محیط بانی نهایتا 15 دقیقه پیاده روی در جاده خاکی دارید. ضمنا ترک مسیر پیوست گزارش اصلاح شده و شروع و پایان آن از سر آسفالت قرار داده شده است.

و اما پس از عبور از فنس مسیر یال پرشیب را بدون پاکوب به سمت بالا در پیش گرفتیم. با توجه به ترک مسیر (از آقای بیات) که در اختیار داشتم خود را به بالا و ابتدای یال سنگی رساندیم. صبحانه را صرف کرده و با چرخش به راست مسیر را از روی صخره ها به سمت بالا ادامه دادیم. از نقطه “روی یال اصلی 3150” به بعد تا قله کم و بیش پاکوب وجود داشت اما خیلی وقتها نیاز به مسیریابی داشت. گاهی از بالای صخره ها، گاهی از راست و گاهی از سمت چپ صخره ها حرکت کردیم. یک جا دنبال پاکوب رفتیم و چند دقیقه ای از مسیر اصلی خارج شدیم. برای اینکه به مسیر درست برگردیم مجبور شدیم از سنگها با سختی و با ریسک بالا برویم تا خود را به روی تیغه ها برسانیم که حدود نیم ساعت طول کشید (در ترک پیوست اصلاح شد). در کل مسیریابی با ترک و همچنین بهره گیری از حس و تجربه در این برنامه خیلی حائز اهمیت است. در نهایت ساعت 11 به سنگ چین قله سای در ارتفاع 3760 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله الله بند

ساعت 11.40 به سمت پایین حرکت کردیم. مسیر فرود تا نقطه “دوراهی یال 3100 متر” یکی بود. در اینجا با گردش به چپ مسیر یال متفاوت را در پیش گرفتیم. حدود نیم ساعتی مسیر بسیار پرشیب و کمی دشوار بود اما در ادامه مسیر از روی یال با شیب کم تا پایین ادامه یافت تا ساعت 15 که به محل پارک ماشین رسیدیم. ناهار را کنار ماشین صرف کردیم. طبق عادت گزارش های قبل، تایم ناهار را به تایم برنامه اضافه کردم.

هوا در این روز آفتابی و نیمه ابری و خنک و همراه با باد ملایم بود که بعضا حتی در ارتفاع بالا کمی سرد هم شده بود. در برگشت حدود یک ساعت آخر، کمی گرم شد که البته قابل تحمل بود. حداکثر دما برای راحت آباد در این روز 14 درجه پیش بینی شده بود. باد اصلی حداکثر 13 ک و باد گذرا تا 40 ک/س.

پ.ن: یه چند ماهی بخاطر دیسک کمر از کوه دور بودم. دوباره شروع کردم و انشاا… اگر مشکلی پیش نیاد ادامه خواهد داشت. از دوستانی که از طریق سایت جویای احوالم بودند ممنونم. کم نوشتنم این مدت بجز مشکل دیسک کمر بیشتر به این خاطر هست که بیشتر برنامه هایی که اخیرا میریم همه تکراری هستند و من هم گزارش برنامه تکراری در سایت نمیزارم. از لطف دوستان سپاسگزارم.

مسیر صعود و فرود قله سای از راحت آباد

جاده خاکی به سمت محیط بانی با تابلو "منبع آب"

جاده خاکی به سمت محیط بانی با تابلو “منبع آب”

ساختمان محیط بانی در انتهای جاده خاکی منبع آب

قله سای از راحت آباد – ادامه مسیر از پشت تیغه ها به سمت قله

قله سای و قله مهرچال در جهت شمال شرق

*************************************************

در مسیر فرود از روی یال مجاور. تیغه ها و گرده ها ی مسیر در بالادست مشخص است.

گزارش های مرتبط:

قله های پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر

قله همهن از مسیر زمستانه (جاده امامه)

قله مهرچال از امامه

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله سای از راحت آباد»

1. پیمان می‌گوید:

درود بر شما
    آقا نیما کمتر صعود می کنید یا گزارش کم می نویسید.
    من همیشه پیگیر گزارشات شما بودم
    در هر صورت سلامت و بر فراز باشید

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود پیمان عزیز
      یه چند ماهی بخاطر مشکل دیسک کمر از کوه دور بودم. اما خب کم نوشتنم این یکی دو سال اخیر بیشتر به این علت هست که اکثر برنامه ها تکراری هستند و من هم گزارش برنامه تکراری در سایت نمیزارم.