قله شاه علمدار از روستای شهرستان

ارتفاع قله: 3030 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن آباد، روستای شهرستان

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1540 متر (جاده خاکی شهرستان به گلامره)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6.5 کیلومتر / 1500 متر

مجموع افزایش ارتفاع کل برنامه: 1500 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 13 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5 ساعت، (08:40 تا 13:40) (با گام متوسط رو به تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 9.5 ساعت (اتمام برنامه 18:00)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

تعداد نفرات: – نفر

قله شاه علمدار، گروه نشاط زندگی. از راست: مسعود زمانپور، رضا حبیبی، حمید محسنی و نیما اسماعیلی

قله شاه علمدار از روستای شهرستان، مرزن آباد

دانلود جی پی اس قله شاه علمدار از روستای شهرستان، مرزن آباد – Shah alamdar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.​

بقیه در ادامه مطلب

معرفی قله:

قله جنگلی شاه علمدار با ارتفاع 3030 متر از قلل البرز مرکزی واقع در شهر کلاردشت، استان مازندران می باشد. خط الراس این قله در ادامه به سمت جنوب غرب توسط قله های مسمور و ابیدر (4260 متر) به دشت حصار چال و قلل رشته کوه تخت سلیمان (علم کوه) می رسد. مسیر اصلی و عمومی صعود به قله از جبهه شمالی و از روستای مجل کلاردشت می باشد.

مسیرهای صعود:

1. مسیر شمالی، از روستای مجل کلاردشت (مسیر اصلی)

2. مسیر شرقی، از روستاهای بخش مرزن آباد از جمله روستای شهرستان

آنتن دهی مسیر:

نقطه شروع آنتن و اینترنت (ضعیف) دارد. روی قله امکان تماس وجود نداشت. باقی مسیر هم تا جایی که دیدیم آنتن نداشت بجز محدوده بالای دام سرا.

منابع آب در مسیر:

1. دو چشمه نزدیک هم داخل جنگل که اولی آب تمیز و گوارایی داشت (cheshmeh ok 1880).
2. چشمه واقع در شمال دام سرا که حدود 10 دقیقه خارج از مسیر است و در ترک مارک شده است.

بیشتر بخوانید:  قله شاه پیل کوه

نکات برنامه:

1. پاکوب های داخل جنگل در بسیاری از نقاط واضح نیستند و ممکن است اصلا موفق به پیدا کردن پاکوب نشوید. پیمایش این مسیر فقط با راهنمای محلی و یا همراه داشتن ترک معتبر مسیر همراه با لیدر با تجربه و افراد با توان بدنی لازم توصیه می شود.
2. زمان بندی در این برنامه حائز اهمیت است که در برگشت به شب نخورید. خصوصا در فصل پاییز که روز کوتاه تر است.

مخاطرات و چالش های برنامه:

پیدا کردن مسیر اصلی پاکوب در جنگل. جنگل در اینجا غالبا صعب العبور نیست اما خارج از پاکوب حرکت کنید میسریابی سخت تر و انرژی بر می شود.

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: << قبلا یک بار در پاییز 97 قله شاه علمدار را از مسیر روستای مجل صعود کرده بودیم. این بار تصمیم گرفتیم که از مسیر جدید و کم تردد روستای شهرستان قله را صعود نماییم. دیتای کمی از این مسیر در دسترس قرار داشت اما بالاخره اطلاعات لازم جمع آوری شده و خوشبختانه برنامه به سلامت اجرا شد.>>

قرار ما ساعت 4.30 صبح سر جنت آباد بود. با کمی تاخیر راه افتادیم. صبحانه را ابتدای جاده فرعی شهرستان صرف کردیم. پس از روستای شهرستان وارد جاده خاکی روستای گلامره شدیم که در حال حاضر کیفیت قابل قبولی دارد. حدود 20 دقیقه بعد ماشین ها را در جای مطمعن پارک کرده و پیاده روی خود را ساعت 8.40 آغاز نمودیم. وارد جنگل که شدیم خیلی زود متوجه شدیم که با پاکوب های متعددی روبرو هستیم که بعضا محو شده و از مسیر ترک خارج میشویم. (ترک موجود ویرایش و بر اساس مسیر برگشت اصلاح شده است.) نیمه های راه بالاخره موفق به پیدا کردن پاکوب اصلی شده و ادامه دادیم تا ساعت 11:30 به انتهای جنگل و محل دشت و دام سرا در ارتفاع 2360 رسیدیم. در اینجا ویوی زیبایی از کوههای پیرامون خصوصا قله های شاه پیل کوه و وروشت در جهت جنوب در معرض دیدمان قرار گرفت.

همچنین خط الراس سفیدپوش قله های مسمور و ابیدر در مسیر صعود و در سمت چپمان منظره چشم نوازی از ترکیب جنگل و مرتع و برف را به نمایش گذاشته بود که از تماشای آن سیر نمی شدیم. در ادامه از دام سرا باز هم پاکوب های متعددی به سمت بالا وجود داشت که بهتر است طبق ترک مستقیم به سمت بالای یال حرکت کنید. قله ای که بالای یال می بینید، قله اصلی حدود چند دقیقه پشت آن قرار دارد. در نهایت ساعت 13:40 همگی به قله شاه علمدار در ارتفاع 3030 متر رسیدیم. بقعه نیمه کاره با سقف سبز رنگ در حال حاضر روی قله وجود دارد که ظاهرا در دست نوسازی است.

بیشتر بخوانید:  قله پادشاه نشین ساوجبلاغ

از روی قله شاه علمدار تعدادی از قلل مرتفع رشته کوه تخت سلیمان در معرض دید قرار دارند که از سمت راست (شمال شرق) به چپ به ترتیب می توان قله های: آنه سرا و جمرد (3 هزار تایی) و در ادامه قله های سفیدپوش 4 هزار تایی از جمله کرماکوه، سیاه کمان، علم کوه و ابیدر و مسمور را نام برد.

فرود:

پس از عکاسی و صرف نسکافه روی قله ساعت 14:30 مسیر فرود را در پیش گرفتیم و از همان مسیر صبح فرود آمدیم تا ساعت 18 به محل پارک ماشین ها رسیدیم. حدود 1 تا 1.5 ساعت نزدیک ماشین داخل جنگل کنار آتش نشستیم و از خودمان با چای آتیشی پذیرایی کردیم و سپس راه افتادیم. ساعت 21 به میدان مرزن آباد رسیدیم در حالی که بخاطر یک طرفه نکردن جاده چالوس ترافیک سنگینی جلوتر برقرار بود. ساعت 9.30 از میدان حرکت کردیم حدود 1.5 ساعت در مسیر تا نزدیکی های هزارچم ترافیک سنگین بود تا اینکه جاده یک طرفه شده  و مسیر آزاد شد و ساعت 12.30 به تهران رسیدیم.

تصاویر برنامه:

مسیر قله شاه علمدار از روستای شهرستان

لوکیشن دشت، دام سرا 2360 - ویوی قله های شاه پیل کوه و وروشت

لوکیشن دشت، دام سرا 2360 – ویوی قله های شاه پیل کوه و وروشت

یال آخر به سمت قله

ویوی خط الراس قله های مسمور و ابیدر در جهت جنوب

قله شاه علمدار

تابلو قله شاه علمدار

قله شاه علمدار از روستای شهرستان، گروه نشاط زندگی.

*****************

قله علم کوه از مسیر سیاه سنگ ها

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.