قله مهرچال از امامه

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1400.05.21

ارتفاع قله مهرچال: 3912 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، منطقه فشم، روستای امامه

قله مهرچال. گروه نشاط زندگی. از راست: رضا حبیبی. مسعود زمانپور. بهرام نجفی. کیومرث خرم پور. محمد مقیمی و نیما اسماعیلی

مسیر قله مهرچال از امامه در گوگل ارث

+ دانلود جی پی اس قله مهرچال از امامه  Mehrchal GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2240 متر (امامه بالا، باغ تنگه)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8.5 کیلومتر / 1670 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 17 کیلومتر

مدت زمان صعود:  8 ساعت (با گام نسبتا کند)

مدت زمان کل برنامه: 15 ساعت (6 تا 21)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): نیمه سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)​

وضعیت جوی: امامه: آفتابی، دما: 18 تا 31 درجه . باد: 6 تا 14 ک/س

دسترسی به منطقه:

آدرس از تهران (غرب به شرق): از طریق بزرگراه بابایی خود را به گردنه قوچک و سپس میدان لشگرک رسانده و از آنجا وارد جاده فشم می شوید. در جاده فشم خروجی اوشان (میدان امام علی) را رد کرده و چند کیلومتر جلوتر در سمت راست وارد خروجی با تابلو امامه می شوید. ابتدای محل امامه بالا با دیدن تابلوی “راحت آباد – خیابان مهرچال” از سمت چپ وارد مسیر جاده راحت آباد می شوید. حدود 3-4 کیلومتر بالاتر به باغ تنگه و محل پارک خودرو می رسید که سر یک پیچ نود درجه است. ماشین ها را همان اطراف پارک کرده و وارد مسیر رودخانه می شوید.

در کل از تهران (میدان آزادی) تا باغ تنگه 60 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت زمان می برد. (25 کیلومتر، نیم ساعت از گردنه قوچک).

لوکیشن ها (گوگل مپ):

محل قرار، گردنه قوچک:

امامه بالا، جاده راحت آباد، باغ تنگه:

معرفی قله:

قله مهرچال با ارتفاع 3912 متر از قلل البرز مرکزی در شهرستان شمیرانات، استان تهران و در شمال روستای امامه واقع می باشد. این قله از روستاهای امامه و گرمابدر صعود می شود. قله های سه گانه همهمن 3600، پیرزن کلوم 3840 و مهرچال بر روی یک خط الراس نعلی شکل قرار دارند که دهانه این نعل به سمت جنوب و روستای امامه می باشد.

بیشتر بخوانید:  قله های ورزاب و جانستون

مسیرهای صعود:

1- از مسیر جنوبی، روستای امامه، جاده راحت آباد (مسیر اصلی)

2- از مسیر جنوبی، جاده راحت آباد، یال قله سای (مسیر زمستانه)

3- از مسیر شمالی، روستای گرمابدر

منابع آب در مسیر:

1- چشمه نیمه راه حدود 2 ساعت از ابتدای مسیر

2- چشمه دائمی و اصلی، حدود 3 ساعت از ابتدای مسیر، ابتدای تنگه و قبل از دشت

آنتن دهی مسیر:

در مسیر چک نشد اما روی قله آنتن و اینترنت 4G برقرار بود. امامه و محل پارک خودرو هم آنتن دارد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: مهرچال یکی از قله های خوش نام و معروف استان تهران و منطقه فشم می باشد که معرف حضور همه کوهنوردان عزیز تهرانی هست. قبلا و در خرداد ماه 1393 همراه با گروه همه ما و آقای صالحی عزیز به قله های پیرزن کلوم و مهرچال از مبدا گرمابدر صعود داشتم. این بار تصمیم گرفتم که از مسیر عمومی یعنی امامه این قله را صعود نماییم.

قرار ما ساعت 5 صبح گردنه قوچک بود. طبق آدرس و لوکیشنی که در همین گزارش آورده شده، خود را به امامه بالا و منطقه باغ تنگه رساندیم. ماشین ها را پارک کرده و ساعت 6 صبح استارت زدیم. شروع مسیر در جهت خلاف رودخانه می باشد که حدود 10 دقیقه در مسیر پاکوب از سمت چپ رودخانه حرکت کرده سپس به سمت راست رفته و وارد پاکوب قله مهرچال و همهن می شوید که از همان ابتدا باشیب تند به سمت بالا ادامه دارد.

حدود ساعت 6.30 از محدوده بالای قلعه مازیار عبور کردیم که قلعه به فاصله حدود 100 متری ما در سمت راست و پایین تر قرار داشت. ساعت 8 تا 8.40 برای صبحانه توقف کرده و مجددا به راه افتادیم. ساعت 9.45 به اولین چشمه مسیر (در این فصل) رسیدیم که آب آن قابل برداشت بود. کمی از آب خنک آن نوشیده و مسیر را ادامه دادیم. ساعت حدود 10 پاکوب و رودخانه کنار هم قرار گرفتند و به محدوده آبشارهای کوچک رسیدیم. ساعت 10.15 به چشمه اصلی رسیدیم که در سمت راست رودخانه قرار دارد. این چشمه تمام فصول سال آب دارد. رودخانه در این فصل کم آب بوده و عبور از داخل آن مشکل خاصی ندارد. در ادامه از تنگه عبور کرده و وارد مسیر دشت شدیم. در اینجا مسیر قله همهن از یال سمت چپ و مسیر قله مهرچال از یال سمت راست می باشد. از محل چشمه تا داخل دشت و جایی که باید از سمت راست وارد پاکوب شوید حدود کمتر از 10 دقیقه راه است. ابتدای مسیر یال، پاکوب کمرنگ و چند تایی است. طبق ترک وارد مسیر یال شده و چند دقیقه بعد وارد پاکوب اصلی شدیم که این پاکوب به صورت واضح و تراورسی و با شیب متوسط ما را ساعت 13.30 به گردنه “سای – مهرچال” در ارتفاع 3730 متر رساند. با ادامه مسیر روی خط الراس، پس از 8 ساعت تلاش، در نهایت ساعت 14 به قله مهرچال در ارتفاع 3912 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله سیاه پلاس از روستای ایرا

سال 93 روی قله تابلویی نبود. اما در عکس ها دیده بودم که سال 99 قله تابلو داشت. امسال اما از تابلو خبری نبود! و حتی سنگ چین قله نیز از بین رفته بود. فقط یک تخته سنگ کوچک وجود داشت که با ماژیک سیاه نام و ارتفاع قله روی آن نوشته شده است.

هوا در این روز آفتابی همراه با وزش باد نرمال و خنک بود طوری که گرما اصلا اذیت نکرد. از روی قله نمای زیبایی از قلل اطرف از جمله به ترتیب از شرق به غرب: آتشکوه، کافره، آسمان کوه، کاسونک و شیورکش، خاتون بارگاه، برج و خلنو، سرکچال ها و کلون بستک و قله آبک را در معرض دید داشتیم. همچنین قله های پیرزن کلوم و همهن که روی یک خط الراس هستند.

مسیر فرود ما دقیقا همان مسیر صعود بود. با توجه به اینکه گام گروه نسبتا متوسط رو به کند بوده و در استراحت ها هم سر صبر نشستیم، حدود 10 دقیقه آخر در شیب تند به سمت دره به تاریکی هوا خوردیم که هدلامپها را روشن کرده و با احتیاط فرود آمدیم و نهایتا ساعت 21 به محل پارک خودروهایمان رسیدیم.

نکات برنامه:

قله همهن از مسیر زمستانه (جاده امامه) – 95.06.10

روستای امامه – مهرماه 91

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله مهرچال از امامه»