قله قلعه دختر از آهار – مسیر یال

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، لواسانات، روستای آهار

Tehran – Lavasanat – Ahar – Gale_dokhtar peak

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2100 متر (آهار)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8 کیلومتر / 1150 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 17.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (5:50 تا 11:15) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: 9 ساعت (5:50 تا 15)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)

تعداد نفرات: – نفر

قله قلعه دختر ، مسعود زمانپور - نیما اسماعیلی

قله قلعه دختر ، مسعود زمانپور – نیما اسماعیلی

قله قلعه دختر از آهار - مسیر یال

قله قلعه دختر از آهار – مسیر یال

+ دانلود جی پی اس قله قلعه دختر از آهار – مسیر یال  Gale dokhtar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

معرفی قله:

قله قلعه دختر (یا قلعه ماما) با ارتفاع 3250 متر از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در منطقه لواسانات استان تهران می باشد. بر فراز این قله بقایای یک قلعه باستانی متعلق به دوره ساسانی قرار دارد که آنرا آتشکده و یا معبد آناهیتا با کاربرد دیدبانی دانسته اند. قله دختر با یک گردنه 2850 متر در جهت جنوب به قله آهار بشم و در ادامه به قله سرباز و خط الراس توچال می رسد. در جهت شمال نیز با گردنه زارگاه 2800 متر به قله های الله بند و سیچال متصل است. روستای آهار در جنوب شرق قله مبدا اصلی صعود به قلعه دختر است. همچنین روستای شهرستانک واقع در غرب قله نیز از دیگر مسیرهای دسترسی به این قله است.

مسیرهای صعود:

1. روستای آهار، ده تنگه، گردنه زارگاه، یال شمالی

2. روستای آهار، یال شرقی

3. روستای شهرستانک، گردنه شمالی و یا گردنه جنوبی

آنتن دهی مسیر:

روی قله و در بیشتر مسیر آنتن موبایل برقرار می باشد.

منابع آب در مسیر:

1. شیرآب داخل روستا جنب حسینیه

2. چشمه کوچک بالای روستا، ابتدای ورود به جاده شاهی

بیشتر بخوانید:  قله جانستون از آبنیک

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<قبلا یک بار در تیرماه سال 92 به سرپرستی شادروان صالحی و چند تن دیگر از دوستان قله قلعه دختر را از مسیر ده تنگه صعود کرده و از مسیر جاده شاهی برگشته بودیم. امسال تصمیم گرفتیم که یک بار دیگر این قله دوست داشتنی را صعود کنیم اما این بار از مسیر یال و فرود از مسیر گردنه شهرستانک و جاده شاهی. این رو هم خدمتتون بگم که جاده شاهی در واقع جاده آهار به شهرستانک هست که الان متروکه است. ظاهرا ناصرالدین شاه قاجار برای اتراق تابستانه در کاخ ناصری شهرستانک از این جاده برای تردد استفاده می کردند.>>

قرار ما با دوست عزیزم آقا مسعود ساعت 5 صبح گردنه قوچک بود. از آنجا به روستای آهار رفته و پس از بستن کفش و کوله، ساعت 5:50 در یک هوای حسابی خنک پاییزی پیاده روی خود را آغاز کردیم. بعد از میدان از پل رد شده و مسیر شکرآب را از داخل روستا در پیش گرفتیم. حدود 5 دقیقه بعد از سمت راست وارد کوچه پاییزان شدیم. انتهای کوچه به چپ پیچیدیم و سپس راست تا در بالای روستا وارد مسیر کوه و سپس ابتدای مسیر جاده شاهی شدیم که الان دیگر در بیشتر مسیر به صورت پاکوب و یا راه مالرو است. در این برنامه از ترک آقای قدرت نما کمک می گرفتم. کمی بالاتر از جاده جدا شده و مسیر یال را در پیش گرفتیم. مسیر ما به سمت بالای یال بدون پاکوب و کمی لغزشی بود. یک پاکوبی پایین دست ما قرار داشت که شاید این پاکوب کمی جلوتر دسترسی بهتری به سمت بالای یال می داد اما مطمئن نیستم. پس از حدود نیم ساعت به پاکوب در بالای یال رسیدیم. کمی جلوتر برای صبحانه توقف کردیم و در ادامه حدود نیم ساعتی از یک شیب تند بالا رفتیم تا ساعت 8:40 به خط الراس اصلی در ارتفاع 2850 متر رسیدیم. مسیر خط الراس به سمت قله در برخی نقاط صخره ای است که مسیر حرکت گاهی از بالای سنگها، گاهی از سمت راست و یا چپ آن است. مسیر دست به سنگ و یا چالش خاصی ندارد و مسیریابی نسبتا آسان است. اما دقت کنید که قله از چیزی که در دید است و به نظر می رسد به شما خیلی دورتر است! در نهایت پس از پشت سر گذاشتن 7-8 بلندی و فراز و فرود ساعت 11:15 به قله قلعه دختر در ارتفاع 3250 متر رسیدیم. روی قله نسبتا شلوغ بود. تعدادی کوهنورد و یک تیم به سرپرستی آقای فرامرز پارسی مشغول بازسازی و مرمت بنای قلعه بودند که این تلاش در آن ارتفاع جالب توجه بود.

بیشتر بخوانید:  قله سیاه پلاس از روستای ایرا

پس از کمی توقف و گرفتن عکس روی قله، ساعت 11:30 مسیر فرود را از پاکوبی که در سمت غرب قله قرار دارد به سمت پایین در پیش گرفتیم. شیب مسیر تند است اما یک پاکوب از قله تا پایین وجود دارد که در بخشهایی از مسیر شن اسکی است. به کمک شن اسکی و فرود سریعی که داشتیم در عرض 20 دقیقه 400 متر ارتفاع کم کرده و خود را به گردنه شهرستانک و جاده شاهی در ارتفاع 2850 متر رساندیم. حدود 5 دقیقه پایین تر یک درخت بید بزرگ در کنار جاده وجود دارد که سایه آن برای استراحت مناسب است. شیب جاده بسیار کم و مطلوب است و به راحتی شما را به روستا می رساند. حدود نیم ساعت مانده به روستا به چند درخت بید و یک چشمه کم جان رسیدیم که البته اب آن بسیار کم و مناسب نوشیدن نبود. زیر سایه درخت به زحمت جا برای دو نفر وجود داشت. ناهار را اینجا صرف کرده و ادامه مسیر تا روستا و ساعت 15 که به محل پارک ماشین رسیدیم.

خروج از روستا به سمت کوه از کوچه پاییزان

قله الله بند از آهار

قله الله بند کوچک از آهار

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله قلعه دختر از آهار – مسیر یال»