قله اشندر دماوند

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، شهرستان دماوند

Tehran – Damavand – Ashnedar peak

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2450 متر (روستای اشندر)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 5.3 کیلومتر / 870 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 10.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5  ساعت (7.30 تا 12.00)

مدت زمان کل برنامه: 9 ساعت (7.30 تا 16.30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2.5 ساعت (قله و ناهار)

تعداد نفرات: – نفر

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

مسیر قله اشندر + جی پی اس

+  دانلود جی پی اس قله اشندر دماوند  Ashnedar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

آدرس روستای اشندر:

تهران، جاجرود، جاده فیروزکوه، شهر دماوند، روستای چنار شرق، روستای اشندر

انتهای چنار شرق به یک دوراهی با تابلو “اشندر – گل گنگک” می رسید که سمت چپ به سمت دریاچه های تار و هویر و سمت راست به سمت اشندر می رود. از اینجا به بعد حدود 3 کیلومتر جاده خاکی تا انتهای اشندر در پیش دارید.

در کل از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا روستای اشندر 60 کیلومتر، حدود 1 ساعت بدون ترافیک راه است.

لوکیشن روستای اشندر، (محل پارک ماشین):

35.700569, 52.138375

(مختصات را داخل مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله اشندر با ارتفاع 3320 متر از قلل رشته کوه البرز واقع در شهر دماوند استان تهران می باشد. قله زرین کوه (3850 متر) در جهت شمال شرق، نزدیک ترین همسایه این قله است. قله اشندر با یک یال در جهت جنوب به شمال به خط الراس زرین کوه متصل می باشد.

مسیرهای صعود:

آنتن دهی مسیر:

روی قله و در بیشتر مسیر آنتن موبایل برقرار می باشد

منابع آب در مسیر:

تنها منبع آب نسبتا قابل اطمینان که ما در مسیر مشاهده کرده و از آن برداشتیم، آب خروجی از لوله در مسیر دره حدود یک ساعت از ابتدای حرکت می باشد. قبل از ان نیز در لوکیشن “درخت – آبریز” آب از بالا جاری است اما از قابل شرب بودن آن اطلاعی ندارم.

بیشتر بخوانید:  اسامی قله های استان تهران

به نام خالق زیبایی ها

ساعت 5 صبح از تهران، انتهای بزرگراه بابایی راه افتادیم. در جاده فیروزکوه وارد خروجی شهر دماوند شدیم. پس از گذر از روستای چنار شرق جاده خاکی را حدود 7-8 دقیقه طی کرده تا به انتهای روستای اشندر رسیدیم. ماشین را در نزدیکی تابلو سفید رنگ “مرتع داری اشندر …” پارک کرده و صبحانه را همانجا کنار ماشین صرف کردیم. ساعت 7.30 پیاده روی خود را به سمت دره ای که مقابلمان قرار داشت آغاز کردیم. حدود یک ربع بعد از نزدیکی یک درخت بید بزرگ رد شدیم که آب از بالای آن مثل آبشارک به پایین می ریزد. اینجا برای توقف صبحانه و ناهار می تواند گزینه خوبی باشد که ما در برگشت ناهار را همینجا صرف کردیم. مسیر دره را ادامه دادیم تا به دشت رسیدیم. انتهای سمت راست دشت یک کوه منفرد دیده می شود که قله فرعی بوده و قله اشندر پشت آن قرار دارد.

انتهای دشت حدود یک ساعتی از شیب نسبتا تند بالا رفتیم تا به روی خط الراس در نقطه 3250 متر رسیدیم. با گردش به راست (در جهت جنوب) حدود 20 دقیقه بعد همگی بر روی قله اشندر ایستادیم. تابلو زرد رنگ که توسط هیات کوهنوردی دماوند روی قله نصب شده است ارتفاع قله را 3330 متر نشان می دهد. (گوشی بنده با نرم افزار GAIA GPS ارتفاع را 3320 متر نشان می داد). در کل مسیر صعود از نقطه شروع تا قله تقریبا مشخص بوده و مشکل یا نکته خاصی ندارد.

برای فرود به صورت فی البداهه پس از بررسی و مشورت، یال شرقی را برای فرود انتخاب کردیم. تنها چالش مسیر سنگ های زیر قله بودند که از بالاترین قسمت حرکت کرده و با کمی احتیاط از آن فرود آمدیم (حدود 10 دقیقه طول کشید). این قسمت مشکل خاصی ندارد اما در عین حال برای افراد مبتدی و افرادی که ترس از سنگ دارند و برای گروههای بزرگ توصیه نمی شود. در ادامه از زیر قله فرعی تراورس کرده و به پشت آن رفتیم و خود را به دره رساندیم. ناهار را زیر سایه درخت بید بزرگ و کنار آبریز صرف کرده و ساعت 16.30 به محل پارک ماشین هایمان رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  اسامی قله های استان تهران

نکات برنامه:

1. در کل بنظرم مسیر قله اشندر جذابیت خاصی ندارد. مسیر دره بدون رودخانه و با چند تک درخت است. پوشش گیاهی مسیر و دشت و یال ها هم تقریبا تنک بوده و خبر خاصی نیست. روی قله، نوک قله دماوند در جهت شمال از دور نمایان است و همچنین ویوی زیبایی در جهت جنوب از دشت بسیار وسیع، جاده فیروزکوه و شهر آبسرد می بینید که چشم نواز است. صعود به این قله از تهران به شرط اینکه در مسیر برگشت ترافیک زیادی نداشته باشید برای یک بار می ارزد.

2. در زمستان باید به حجم برف در دره و همچنین یخبندان مسیر تا محل پارک ماشین توجه داشته باشید.

قسمتهای ابتدایی دره اشندر

قسمتهای ابتدایی مسیر دره به سمت قله اشندر

در مسیر صعود - دشت

در مسیر صعود – دشت

به سمت خط الراس، مسیری که پشت سر گذاشتیم

نمایی از قله زرین کوه از روی قله اشندر در پشت سر

روی قله اشندر. نمایی از قله زرین کوه در پشت سر (در جهت شمال)

قله اشندر دماوند - رضا حبیبی، نیما اسماعیلی

قله سیاه پلاس از روستای ایرا

قله آراکوه از سد لتیان

اسامی قله های استان تهران

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.