قله اروان بیگ، گدوک

ارتفاع قله: 2775 متر

موقعیت جغرافیایی: مرز استان تهران و مازندران، گردنه گدوک

Tehran-Mazandaran – Gadook – Arvan beyg peak

*: این قله را برخی منابع “اروان بیک” نیز نامیده اند که بنظر صحیح نمی باشد.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1840 متر (چپ دره)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 930 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 15 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5 ساعت (8:30 تا 13) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: 10 ساعت (8:30 تا 18:30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): مسیر صعود آسان ، مسیر فرود کمی دشوار

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)

تعداد نفرات: – نفر

قله اروان بیگ، گدوک ،، ایمان حسینی - نیما اسماعیلی

قله اروان بیگ، گدوک ،، ایمان حسینی – نیما اسماعیلی

مسیر صعود و فرود قله اروان بیگ، گدوک

+ دانلود جی پی اس قله اروان بیگ، گدوک  Arvan beyg GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

لوکیشن چپ دره:

35.874452, 52.945401

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

اروان بیگ به ارتفاع 2775 متر، از مجموعه قلل البرز شرقی در مسیر جاده سوادکوه، بر فراز گردنه گدوک ، مرز بین استان های تهران و مازندران واقع است. قله های ورسه سر و بزگوش (بزکش) در جهت شمال و شمال شرقی از همسایگان این قله بر روی یک خط الراس هستند.

مسیرهای صعود:

1. گردنه گدوک، از مسیر یال های جنوبی

2. پایین گردنه گدوک، از مسیر شرقی، چپ دره (مسیر صعود ما)

*3. گردنه گدوک، یال بلند شرقی (مسیر فرود ما)

مسیر سوم در بخش هایی از مسیر پوشش جنگلی انبوه داشته، قاقد پاکوب مشخص بوده و مسیر متداول صعود و فرود نمی باشد. تجربه و همراه داشتن ترک در این مسیر الزامی است.

آنتن دهی مسیر:

روی قله و روی یال در مسیر برگشت آنتن موبایل برقرار بود. چپ دره آنتن نداشت.

بیشتر بخوانید:  قله بزکش (بزگوش) ورسک

منابع آب در مسیر:

گوسفندسرا در مسیر صعود، حدود 1 ساعت مانده به قله

نکات قابل توجه:

1- مسیر چپ دره تا قله جاده و پاکوب دارد. اما بخاطر بارش زیاد شب قبل که تا صبح ادامه داشته بخش هایی از مسیر از محدوده دوراهی تا گوسفند سرا گل و شل بود که مجبور شدیم بخش هایی از مسیر را از کف دره و بستر خشک رودخانه عبور کنیم . از دوراهی که وارد مسیر دره جدید می شوید، پاکوب اصلی در سمت راست دره حدود 20-30 متر بالاتر قرار دارد.

2- یالی که از آن فرود آمدیم در محدوده یک سوم انتهایی به سمت جاده، پوشش جنگل بیشتر شده، پاکوب و مسیر مشخص ندارد. برای صعود و فرود ممکن است مشکل ساز شود. تجربه و همراه داشتن ترک در این مسیر الزامی است.

3- پس از فرود به گردنه گدوک (جاده فیروزکوه، جلوی آشکده آقا اسدالله)، مسیر تا چپ دره (محل پارک ماشین) را پیاده طی کردیم. سرازیری از شانه خاکی کنار جاده و سپس عبور از جاده خاکی کنار تونل چپ دره که در کل 1.5 کیلومتر بوده و حدود 20 دقیقه زمان برد.

4- محل پارک ماشین در ابتدای چپ دره پشت یک تپه شنی بود که خیلی از سر جاده اصلی در معرض دید نبود. بابت امنیت ماشین واقعا نمی دونم چقدر میشه مطمعن بود. در هر حال برای ماشین ما که مشکلی پیش نیامد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<قله اروان بیگ هم مثل قله های سای و قلعه دختر (از مسیر یال) که هفته های گذشته صعود کردیم، چند سالی در لیست انتظار بود که حتی یکی دو بار دیگه هم سالهای قبل کل مسیرهای قله رو بررسی کرده اما قسمت نشده بود که اجرا بشه. در نهایت 21 مهر 1402 موفق به اجرای برنامه و صعود به قله شدیم. چالش هایی که برای اجرای این برنامه پیش رو بود اول امنیت محل پارک ماشین در چپ دره. دوم: راه دادن یال فرود در قسمتهای انبوه جنگلی نزدیک جاده و سوم امکان پیاده روی در مسیر برگشت از کنار جاده فیروزکوه به چپ دره بود که البته راه گرفتن و مسیریابی در قسمت انبوه انتهای یال با توجه به نزدیک بودن تاریکی هوا کمی نگران کننده شده بود که خدا رو شکر همه اینها حل شده و بسلامت به سرمقصد رسیدیم.>>

بیشتر بخوانید:  قله وروشت از هریجان

قرار ما ساعت 4.30 صبح انتهای بزرگراه بابایی بود. صبحانه را جنب پارک ابتدای فیروزکوه صرف کردیم که البته بنزین و خرید و صبحانه خیلی زمان از ما گرفت که در انتهای برنامه مجبور شدیم بیشتر بدو بدو کنیم و لب مرز تاریکی به گردنه رسیدیم! پس از صرف صبحانه مسیر سوادکوه را در پیش گرفتیم، گرئنه را رد کرده و در ورسک دور زده و به سمت تهران برگشتیم. مابین تونل اول و دوم چپ دره که فاصله خیلی کوتاهی است، از سمت راست وارد جاده خاکی چپ دره شدیم. ماشین را حدود 50 متر جلوتر پشت یه تپه خاکی پارک کرده و ساعت 8:30 پیاده روی خود را در جهت شمال و در امتداد جاده خاکی آغاز کردیم. با توجه به اینکه روز قبل و شب تا صبح باران باریده بود، هوا در این روز نیمه آفتابی و ابری و عالی بود. در طول مسیر تا قله دو سه بار باران گرفت که مجبور شدیم پانچو و بادگیر بپوشیم. زیبای های چپ دره عالی و چشم نواز بود. پس از حدود نیم ساعت از سمت چپ وارد مسیر دره جدید شدیم. پاکوب اصلی حدود 20-30 متر بالای دره در سمت راست قرار دارد که چون گل و شل بود مجبور شدیم بیشتر مسیر را از بستر خشک رودخانه حرکت کنیم که مشکل خاصی هم نبود. انتهای دره از چپ و در امتداد دره کمی ارتفاع گرفته تا ساعت 11:15 به گوسفندسرا رسیدیم. دو کلبه یکی سنگی و قدیمی و دیگری کاه گل و جدید در اینجا قرار داشت که چشمه نسبتا کم آبی هم پشت کلبه سنگی قرار داشت که البته ما آب برنداشتیم از آن. از اینجا به بعد تا گردنه (دو راهی یال) پاکوب خوبی داشت که گل و سر هم نبود. از گردنه به راست پیچیده و در نهایت ساعت 13 به سنگ چین و تابلو قله اروان بیگ در ارتفاع 2775 متر رسیدیم.

مسیر فرود از روی یال تا یک سوم ابتدایی که پوشش جنگل ندارد مشکلی نداشت. یک سوم میانی پوشش غیر انبوه دارد و پاکوب های جسته گریخته که با تکیه بر حرکت در مسیر ترک آن هم مشکل خاصی نبود. اما یک سوم انتهای یال پوشش جنگل کمی فشرده شده، پاکوب وجود ندارد و مسیریابی کمی دشوارتر می شود. ابتدا تصمیم داشتم که کمی مانده به انتهای یال از سمت چپ ارتفاع کم کرده تا به چپ دره برسیم اما بخاطر نزدیکی به تاریکی هوا ریسک نکرده و مسیر یال را به سمت پایین ادامه دادیم. مسیریابی و در رفتن از لابلای درختان انبوه کمی نگران کننده شده بود اما به پاکوب رسیدیم و در نهایت ساعت 18:00 به جاده فیروزکوه و گردنه گدوک جلوی کافه آش آقا اسدالله رسیدیم. از کنار جاده و خلاف جهت ماشین ها به سمت پایین حرکت کردیم. حدود 10-15 دقیقه بعد به تونل دوم چپ دره رسیدیم. مسیر را از جاده خاکی کنار تونل ادامه دادیم تا ساعت 18:30 به چپ دره و محل پارک ماشین ها رسیدیم. (در کل از گردنه تا چپ دره حدودا کمتر از 20 دقیقه طول کشید). کافه آقا اسدالله یک ساعتی نشستیم و صرف آش و چای و حدود ساعت 20 مسیر تهران را در پیش گرفتیم. برگشت تا تهران خوشبختانه ترافیک خاصی نداشت. اگر تابستان بود قطعا ترافیک اذیت کننده ای در گیلاوند و جاجرود در پیش رو داشتیم. موفق باشید

بیشتر بخوانید:  قله عباسعلی

جاده خاکی ورودی چپ دره کنار جاده فیروزکوه و در حدفاصل دو تونل قرار دارد.

جاده خاکی ورودی چپ دره، حدفاصل دو تونل در جاده فیروزکوه

دره دوم

دره دوم – حرکت از بستر خشک رودخانه

انتهای دره دوم

گوسفندسرا و چشمه

گوسفندسرا و چشمه (پشت کلبه سنگی)

تابلو قله اروان بیگ، گدوک

*********************************

یال مسیر فرود که تا جایی که فعلا در عکس دیده میشود بدون پوشش جنگلی است

گروه نشاط زندگی - نیما اسماعیلی، سعید جعفری و ایمان حسینی

گروه نشاط زندگی – نیما اسماعیلی، سعید جعفری و ایمان حسینی

نمایی از قله های قدمگاه (3650) و قله اتابک (3200)

نمایی از قله قدمگاه (3650 متر) که با ابهت یک سر و گردن بالاتر از قلل اطراف است و قله اتابک (3200) که به فاصله نزدیک از قدمگاه در سمت چپ آن قرار دارد.

ساعت 18:30، گردنه گدوک، ادامه مسیر به سمت چپ دره

ساعت 18:15، گردنه گدوک، ادامه مسیر به سمت چپ دره

مطالب مرتبط در همین سایت:

قله سرخنی ورسک از روستای شورکچال

قله ارفع کوه – پاییز 95

قله عباسعلی از کمرپشت

قله اوریم

خط الراس سرکوه به عباسعلی

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.