قله بزکش (بزگوش) ورسک

گزارش برنامه قله بزکش (بزگوش) ورسک از روستای اِجِت

صعود از مسیر عمومی (جاده هلی چشمه) و فرود از مسیر جنگل (چشمه گَت اُو)

تاریخ اجرا: جمعه 1402.08.05

ارتفاع قله: 2850 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، ورسک

Mazandaran – Veresk – Ejet – Bozkosh (Bozgoosh) peak

مهم: مسیر نرمال صعود و فرود به قله بزگوش از مسیر صعود ما (یعنی از جاده هلی چشمه) می باشد. مسیر فرود ما از داخل جنگل و چشمه گت او مسیر عمومی نبوده و فاقد پاکوب مشخص می باشد (خصوصا در فصل پاییز برگ ریز). مسیر جنگل به صورت پستی و بلندی و یال در یال است که اگر مسیر درست انتخاب نشود ممکن است در فراز و نشیب های اذیت کننده بیفتید. حتی با جی پی اس و همراه داشتن ترک هم امکان انحراف وجود دارد. پس همراه داشتن ترک و تجربه در مسیریابی و زمان بندی درست که به شب نخورید در مسیر این جنگل الزامی می باشد.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود:  1730 متر (روستای اجت)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 1120 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 14 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5 ساعت (8:10 تا 12:45) (با گام کند)

مدت زمان کل برنامه: 9 ساعت (8:10 تا :17:00) (بدون احتساب تایم اتراق کنار جاده)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود نیم ساعت قله

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): نسبتا آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

تعداد نفرات: – نفر

قله بزکش (بزگوش) ورسک - گروه کوهنوردی نشاط زندگی

قله بزکش (بزگوش) ورسک – گروه کوهنوردی نشاط زندگی

مسیر صعود و فرود قله بزکش (بزگوش) ورسک

+  دانلود جی پی اس قله بزکش (بزگوش) ورسک  Bozkosh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

لوکیشن نقطه شروع (روستای اجت، پارک خودرو):

35.917173, 52.962814

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله بزکش یا بزگوش با ارتفاع 2850 متر از سطح دریا از قلل البرز شرقی در استان مازندران و در در غرب روستای ورسک واقع می باشد. مسیر صعود به قله تا محدوده 2000 متر پوشش جنگلی است که به دلیل ارتفاع و خنکی نسبی، زیبایی های پاییز در اینجا زودتر از سایر روستاهای منطقه سوادکوه نمایان می شود. این قله اولین بلندی بر روی یک خط الراس با بافت کاملا سنگی و صخره ای است که از شرق به غرب امتداد دارد. دومین قله روی این خط الراس قله ورسه سر 3050 متر می باشد.

بیشتر بخوانید:  ارفع کوه

مسیرهای متداول صعود:

1. جبهه جنوبی، از روستای اِجت ورسک (همراه با پوشش جنگلی)

2. جبهه شمالی، از ییلاقات واقع در شمال قله (بدون پوشش جنگلی)

آنتن دهی مسیر:

آنتن در روستا و روی قله و در بیشتر مسیر کم و بیش برقرار بود.

منابع آب در مسیر:

1. روستای اجت. شیر آب کنار جاده و کنار خانه ها

2. چشمه گت او، داخل جنگل در مسیر فرود

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<قله بزکش ویوی خوبی از سمت قله اوریم دارد. از چند سال پیش این قله با پوشش جنگلی در پایین و ساختار سنگی و صخره ای در بالا، توجه ام را جلب کرده بود. امسال که در مورد قله سرچ کردم متوجه شدم که هرچند کوهنوردان تهرانی خیلی این قله را نمیشناسن اما در بین کوهنوردان محلی قله شناخته شده و نسبتا پر ترددی هست. همچنین متوجه شدم که تقریبا 90 درصد صعود و فرودها از مسیر نرمال یعنی همان مسیر جاده هلی چشمه صورت می گیرد. با شناسایی چشمه گت او واقع در پوشش جنگلی شمال شرق قله تصمیم گرفتم که مسیر فرود را از مسیر جنگلی این چشمه تدارک ببینم که از زیبایی های پاییزی منطقه بیشتر لذت ببریم. سه ترک در مسیر چشمه پیدا کردم که هیچکدام روی هم نبودند! این یعنی اینکه احتمال قوی مسیر مشخصی از چشمه به سمت قله وجود ندارد. اما با توجه به قرائن متوجه شدم که ریسک عبور از این مسیر خصوصا در فرود بالا نیست و این شد که برنامه صعود به قله بزکش یا بزگوش استارت خورد.>>

صبح روز جمعه 5 آبان ساعت 4.30 از انتهای بزرگراه بابایی با ماشین های شخصی خودمان به سمت اتوبان پردیس و جاده فیرزوکوه راه افتادیم. پس از گذر از داخل روستای ورسک جاده خاکی را به سمت روستای اجت ادامه دادیم. جاده نسبتا مطلوب بوده و حدود ده دقیقه زمان برد. ساعت 6.30 به روستای اجت رسیدیم. صبحانه را پای ماشین صرف کرده و ساعت 08:00 پیاده روی خود را در امتداد خیابانی که بودیم به سمت بالا آغاز کردیم. دققایقی بعد از یک پاکوب عبور کرده و وارد مسیر جاده خاکی هلی چشمه شدیم. حدود ساعت 08:45 کم کم به جاهای قشنگ جاده رسیدیم که پاییز حسابی در آنجا خودنمایی میکرد. کلی عکاسی کردیم و ادامه مسیر تا 9.30 از جاده خارج شده و به سمت قله بزکش که در سمت راستمان قرار داشت تغییر مسیر دادیم. دامنه پرشیب را تا بالا و روی خط الراس رفتیم و سپس با گردش به سمت غرب حدود یک ربع بعد ساعت 12:45 به تابلو قله بزکش (بزگوش) در ارتفاع 2850 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله اوریم

از روی قله ویوی خوبی به مناطق و قلل اطراف داشتیم. به ترتیب از غرب به شرق و سپس جنوب: قله ورسه سر در ادامه همین خط الراس (البته در موقعیت دقیق این قله روی خط الراس کمی اختلاف نظر وجود دارد!)، قله شاه تول، قله یوریم یا زرشکین، قله عباس آباد، قله های اوریم و سنگر، قله ارفع کوه، قله سرخیل، نوک قله عباسعلی، قله سرکوه، قله سرخنی، قله اتابک، قله با ابهت قدمگاه دقیقا در جهت شرق و در جنوب قله اروان بیگ گدوک که هفته پیش آنرا صعود کرده بودیم. هوا در این روز آفتابی و نسبتا خنک و عالی بود.

پس از عکاسی و صرف نسکافه روی قله ساعت 13:45 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. پایین دامنه پرشیب مجددا وارد جاده شده و سپس از مسیر صعود جدا شده و از سمت چپ وارد مسیر جنگل شدیم. ورودی جنگل یک جایی بود که ظاهرا پاکوب داشت اما به علت بارندگی و تردد کم پاکوب آن از بین رفته بود. مسیر جنگل را با توجه به ترک هایی که در اختیار داشتم طی کردیم تا به چشمه گت او رسیدیم. همانطور که در بالا ذکر کردم داخل جنگل غالبا پاکوب وجود نداشت و مسیریابی باید با دقت خاصی انجام شود. مسیر طوری بود که اگر یک نقطه تغییر جهت نادرست میدادیم ظاهرا داخل دره و فراز و نشیب های اضافه می افتادیم و می دیدم که یکی دو تا از ترکها فراز و نشیب داشتند. این رو هم بگم که نمی شد عین ترک حرکت کرد و باید مسیریابی انجام میشد. نکته مثبت اینکه مسیر جنگل غالبا درختان انبوه و شاخه های در هم تنیده که مانع حرکت باشند ندارد. از آب گوارای چشمه گت او نوشیده و از چشمه به بعد وارد پاکوب شدیم. حدود یک ربع بعد پاکوب طبق معمول محو شد و ما ادامه دادیم تا به رودخانه رسیدیم که در این فصل میشد از آن عبور کرد و دقایقی بعد ساعت 16:30 به جاده خاکی رسیدیم.

برای اینکه به ترافیک برگشت نخوریم طبق معمول حدود دو سه ساعتی اتراق کردیم و نهار و آتیشی برپا کردیم و از خودمان با سیب زمینی و پیاز آتیشی پذیرایی کردیم تا ساعت 19:10 که مسیر جاده را در تاریکی شب و زیر نور زیبای مهتاب کامل به سمت پایین ادامه دادیم. ساعت 19:45 به روستای اجت و محل پارک ماشین هایمان رسیدیم. اگر اتراق نمیکردیم ساعت حدود 17 پای ماشین بودیم. طبق پیش بینی در مسیر برگشت در محدوده گیلاوند و پردیس و جاجرود و تهران ترافیک خاصی نداشتیم و حدود ساعت 11 شب منزل بودیم.

بیشتر بخوانید:  قله گل اندام از جاده لاسم

از دوستان عزیزم که در این برنامه صمیمانه همراه و همدل بودند سپاسگزارم و جای دوستانی که نبودند و خیلی یادشان کردیم هم سبز بود پیش ما. موفق باشید

جاده ورسک به روستای اجت (حدود 10 دقیقه جاده خاکی)

روستای اجت

در مسیر صعود - نمای قله بزکش (بزگوش) ورسک

در مسیر صعود – جایی که از جاده جدا دیم. نمای قله فرعی جلوی قله اصلی بزکش

در مسیر صعود، دامنه پرشیب به سمت قله

قله بزکش، گروه نشاط زندگی و عکس یادگاری با اعضای گروه محترم پرسون (جناب عارفی، چناب پاکزاد و خانم ؟)

قله بزکش، گروه نشاط زندگی و عکس یادگاری با اعضای محترم گروه پرسون تهران (جناب عارفی، چناب پاکزاد و خانم ؟)

قله بزکش (بزگوش) ورسک

پاکوب بعد از چشمه گت او به سمت جاده

عبور از رودخانه نزدیک جاده

ورود به جاده خاکی

ورود به جاده خاکی (ساعت 16:30)

روستای اجت، ساعت 19:45 (پس از حدود 2 ساعت اتراق کنار جاده)

روستای اجت، ساعت 19:45 (پس از حدود 2.5 ساعت اتراق کنار جاده)

مطالب مرتبط در همین سایت:

قله اروان بیگ، گدوک

قله سرخنی ورسک

قله اوریم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.