ارفع کوه – پاییز 95

گزارش صعود به قله ارفع کوه – پاییز 95

ارفع کوه – ارفه کوه – ارفع ده – ارفعده – ارفه ده – Arfadeh – Arfakuh

صعود از مسیر غربی (مسیر عمومی) و فرود از مسیر شرقی (چشمه پرآو)
تاریخ اجرای برنامه: جمعه 95.07.30
موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، سوادکوه، روستای ارفع ده
 ————————————

ارتفاع نقطه شروع: زمین فوتبال ارفع ده، 1500 متر
ارتفاع قله ارفع کوه: 2715 متر
مدت زمان صعود: 3.5 ساعت (8.45 تا 12.10)

مدت زمان فرود: حدود 5 ساعت (12.45 تا 17.30)
کل زمان برنامه: 9 ساعت (از 08.45 صبح تا 17:30 عصر)
طول مسیر تا قله: 5.5 کیلومتر

طول مسیر فرود: 8.2 کیلومتر (چشمه تا روستا: 5 کیلومتر)
طول کل مسیر (رفت و برگشت): 13.7 کیلومتر
گام گروه: متوسط
سطح برنامه: کوهنوردی سبک تا متوسط
نکات فنی و چالش: ندارد
توقف ها: نیم ساعت روی قله و نیم ساعت ناهار در مسیر برگشت
——————————————-
نفرات شرکت کننده: (4 نفر)
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، یداله طهوری و ایمان حسینی
نقاط قوت برنامه:
1- پیاده روی در مسیر زیبای جنگلی، در مسیر صعود و فرود
2- متفاوت بودن مسیر صعود و فرود و وجود چشمه پرآو در مسیر برگشت

نقشه ارفع کوه - مسیر صعود و فرود

نقشه ارفع کوه – مسیر صعود و فرود

نقاط ضعف برنامه:
1- دوری نسبی از تهران و ترافیک احتمالی در مسیر برگشت
2- شیب تند و عدم وجود پاکوب در بخش هایی از مسیر فرود تا چشمه پرآو (در مسیر فرود ما)
——————————————

مسیر صعود و فرود در گوگل ارث:
رنگ آبی: مسیر صعود و فرود ما
رنگ نارنجی: مسیر فرود پیشنهادی
(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

————————————–

+ دانلود  جی پی اس قله ارفع کوه (صعود از مسیر غربی، فرود از مسیر چشمه پراو) (ویرایش شده 1402)

سایر:

+ دانلود  جی پی اس قله ارفع کوه، مسیر غربی GPS (مسیر عمومی صعود به قله)

+ دانلود جی پی اس قله ارفع کوه از مسیر شرقی (مسیر چشمه پُرآو)

+ دانلود جی پی اس ارفعده به چشمه پرآو (طول مسیر تا چشمه: 5.5 کیلومتر / اختلاف ارتفاع: 300 متر)

————————————————-

آدرس روستای ارفع ده:
جاده فیروزکوه، 35 کیلومتر بعد از فیروزکوه و 12 کیلومتر بعد از ورسک، در سمت چپ بعد از ساختمان هلال احمر تابلوی روستای ارفع ده مشاهده میشود (روبروی رستوران چاپار). حدود 300 متر جلوتر بریدگی را دور زده و وارد جاده ارفع ده می شوید. جاده ارفع ده یک جاده آسفالته کوهستانی به طول 7 کیلومتر است که در برخی نقاط آسفالت آن خراب شده و خاکی است.

در مجموع از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا ارفع ده 175 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 2.5 ساعت زمان می برد.

———————————————

معرفی قله:

{{قله ارفع کوه (ارفه کوه) به ارتفاع 2730 متر از قلل البرز شرقی بوده و جزء قله های مهم منطقه سواد کوه محسوب می شود. بهترین و کوتاه ترین مسیر برای صعود به این قله از روستای ارفع ده (1500 متر) است که در جنوب شرقی قله قرار دارد.

وجه تسمیه: نام قله ارپده یا آرپاده یا آرپا بوده است. آر به معنای بلند و پا به معنای حکومت. پ به معنای کنار یا پهلو. بعد از حمله اعراب به ایران چون در الفبای عربی پ نداریم نام کوه به ارفع برگشته است. امامزاده های سام و لام واقع در روستای ارفع ده از نوادگان امام زین العابدین می باشند.

روی قله ارفع کوه یک جانپناه وجود دارد که گنجایش حدود 10 نفر را دارا است. جانپناه دارای بخاری هیزمی است که در صورت نیاز باید چوب را در طول مسیر جمع کرده و همراه خود ببرید.

بیشتر بخوانید:  سفرنامه شیرگاه، سوادکوه

قله های اطراف: قلل عباسعلی، سرکوه و خرونرو در شرق، قله سنگر (اوریم) در جنوب و قلل اونیسه و میشینه مرگ در غرب.

پوشش گیاهی: شامل گلابی وحشی (همرو)، ‌ازگیل وحشی، گوجه وحشی، خرمالوی وحشی، ولیک قرمز و سیاه، زرشک، توت فرنگی وحشی، و تمشک، گیاهان گل گاو زبان، گل بنفشه و بارهنگ. همچنین جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر سرخدار، توسکا و نوع کمیاب درخت سردار یا راش، افرا بر جذابیت های جنگلی این منطقه افزوده است.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از: شوکا، مرال، پلنگ، روباه معمولی، شغال، تشی، گراز، خرس قهوه ای، کبک، تیهو، کبک دری، انواع پرندگان شکاری و افعی البرزی.}}

{{برگرفته از وبسایت باشگاه کوهنوردی “داها“}}

مسیر های صعود:

1) مسیر غربی: از ارفه ده صعود می شود و کوتاه ترین مسیر است با زمان بالغ بر 3 الی 5 ساعت. حدود 2 ساعت از این مسیر تا نزدیکی های خط الراس از داخل جنگل زیبا عبور می کند. ارفع ده در جنوب شرقی قله واقع است اما مسیر صعود، جهت غربی داشته و در نهایت از یال غربی به قله منتهی می شود.

2) مسیر جنوبی: از ویسه سر صعود می شود و مسیر آن حدود ۱ ساعت از مسیر ارفع ده طولانی تر است. روی یال غربی با مسیر ارفع یکی شده و به قله می رسد.

3) مسیر شرقی (شمالی): از دوآب صعود می شود و طولانی ترین مسیر است. بیشتر راه جنگلی است و از چشمه پراو عبور می کند. این مسیر از ارفع ده نیز قابل دسترس است که در چشمه پراو با مسیر دوآب یکی می شود.

وضعیت آب در منطقه:

1- حدود 500 متر مانده به روستا، چشمه داخل امام زاده سام و لام.
2- چشمه پراو در مسیر شرقی
3- چشمه کنار گوسفند سرا، روی خط الراس، در مسیر غربی. این چشمه در مسیر صعود نیست اما با حدود 10-15 دقیقه پیاده روی خارج از مسیر قابل دسترس است. (حدود 30 دقیقه از قله)

وضعیت آنتن دهی موبایل: در روستا، روی قله و در بسیاری از نقاط در مسیر آنتن وجود دارد.

بهترین فصل صعود: بهار و پاییز (خصوصا اردیبهشت و آبان ماه)

گزارش صعود:

ساعت 4.40 صبح جمعه، جنب بزرگراه بابایی شرق، ورودی حکیمیه-بهشت، گرد هم آمدیم. دو تا از ماشین ها را جنب میدان، جلوی پارکینگ مسجد پارک کرده و چهار نفری با یک ماشین به سمت جاده فیروزکوه به راه افتادیم. برای نماز و تهیه نان حدود 15 دقیقه در فیروزکوه توقف داشتیم. با ادامه مسر و پس از ورود به جاده ارفع ده، ساعت 7 صبح، جلوی امامزاده سام و لام توقف کردیم که حدود 500 متر قبل از روستای ارفع ده قرار دارد. درب امامزاده بسته بود اما قفل نبوده و قابل باز کردن بود. داخل حیاط امامزاده دو ساختمان، سرویس بهداشتی و چشمه آب وجود دارد. دو اتاق در امامزاده وجود دارد که توسط متولی آن به گردشگران و کوهنوردان اجاره داده می شود. هر اتاق گنجایش حدود 15-20 نفر را برای شب مانی دارد. خارج از امامزاده نیز (قبل از امامزاده) چند باب سرویس بهداشتی برای استفاده مسافران ساخته شده است که واقعا جای تشکر و قدردانی از دهیاری و اهالی مهمان نواز روستا دارد. هوای بیرون کمی سرد بود بنابراین برای صرف صبحانه وارد یکی از اتاق ها شدیم. دقیاقی بعد متولی محترم امامزاده آقای خادمی آمدند که گپ و گفتگویی هم با ایشان داشتیم. پس از پر کردن قمقمه ها از آب گوارای چشمه داخل حیاط امامزاده، ساعت 8.15 مسیر جاده را به سمت روستا ادامه دادیم.

بیشتر بخوانید:  ارتفاعات آبشار ایگل

ماشین ها را جنب زمین فوتبال روستا پارک کرده و ساعت 8.45 صبح پیاده روی خود را آغاز کردیم. از خیابان خاکی جلوی زمین فوتبال حدود 100 متر به سمت شرق حرکت کردیم تا به دوراهی رسیدیم. در اینجا سمت راست مسیر چشمه پراو و سمت چپ مسیر ارفع کوه است. وارد جاده سمت چپی شدیم و در امتداد زمین فوتبال حرکت کردیم. حدود 200 متر جلوتر با دیدن تابلو آبی رنگ “ارفع کوه” به چپ پیچیده و وارد راه مالرویی شدیم که به سمت جنگل امتداد داشت. پس از حدود 15 دقیقه از شروع حرکت وارد جنگل شدیم. دقایقی بعد داخل جنگل به یک دوراهی رسیدیم که از سمت چپ ادامه دادیم. این تنها دو راهی در کل مسیر تا قله است. در باقی راه اگر هم دراهی وجود دارد، یا کمی بالاتر به هم می رسند و یا راه اصلی از راه فرعی متمایز و قابل تشخیص است.

مناظر پاییزی جنگل بسیاااااار زیبا و سحر انگیز بود. مه و شبنم صبحگاهی جنگل را فرا گرفته و برگهای درختان از طراوت وصف ناپذیری برخوردار هستند. ترکیب رنگها و تنوع مناظر در این فصل در ارفع کوه واقعا بی نظیر است. وقتی پاییز به ارفع کوه می روی می فهمی که شهرت و محبوبیت ارفع کوه در این منطقه بی دلیل نیست. از هوای پاک کوهستان تنفس کرده و طبیعت زیبای ارفع کوه را با چشم سر که نه با چشم دل نگریستیم و شکر خدا را به جا آوردیم.

پس از حدود دو ساعت، نزدیک خط الراس، از جنگل خارج شده و در مسیر پاکوب به راست پیچیدیم. البته یک پاکوب هم به سمت چپ می رفت که هر دوی این پاکوب ها در بالا به هم می رسند. اما فکر کنم پاکوب سمت چپی پاکوب اصلی بوده و راحت تر به پاکوب اصلی قله منتهی می شود. با ادامه مسیر روی خط الراس، ساعت 12.10 به پناهگاه قله رسیدیم.

روی قله و داخل پناهگاه چند گروه دیگر نیز حضور داشتند. هوا کمی سرد بود بنابراین کمی چوب روی زغال روشنی که کنار پناهگاه بود ریخته و آتش کوچکی برپا کردیم. طبق معمول نسکافه داغ چاشنی دلچسب استراحتمان بود و مشغول گپ و گفتگو با سایر کوهنوردانی شدیم که روی قله بوده و یا از راه می رسیدند.

ما تصمیم داشتیم که از همین مسیر صعود برگردیم و برنامه ای برای فرود از جبهه شرقی نداشتیم. دوستان گروه آرش هم پشت سر ما از مسیر غربی صعود کرده بودند و تصمیم داشتند که از مسیر شرقی برگردند. پس از کمی صحبت با ایشان ما هم وسوسه شدیم که مسیر شرقی را تجربه کنیم. بنابراین با هماهنگی با لیدر گروه آرش، ساعت 12.45 پشت سر ایشان مسیر شرقی را در پیش گرفتیم. مسیری که ما طی میکردیم تقریبا از روی خط الراس بوده و بجز بخش کوچکی از مسیر، پاکوب چندانی نداشت. حدود نیم ساعت که ارتفاع کم کردیم به ابتدای مسیر جنگلی رسیدیم که یک درخت سوخته و خشک نشانه آن است (تصویر ضمیه).

در اینجا آفای براتی (لیدر گروه آرش) عنوان کردند که ما دفعات قبل به اینجا که می رسیدیم، همیشه از سمت راست وارد جنگل می شدیم که شیب تندی دارد اما یکی از دوستان سفارش کرده که می توانیم حدود 100 متر به جلوتر رفته و وارد پاکوبی شویم که با شیب ملایم تری ما را به چشمه برساند. این پیشنهاد ایشان مورد موافقت سایر اعضا قرار نگرفت و قرار بر این شد که همان مسیر همیشگی که قبلا تجربه شده را در پیش بگیریم.

بیشتر بخوانید:  قله سیادر

بنابراین دقیقا از سمت راست ِ درخت خشکیده وارد جنگل شدیم که پاکوب هم داشت.  شیب مسیر بسیار تند بود و در بیشتر مواقع پاکوب خوبی هم وجود نداشت در نتیجه فرود کمی با سختی انجام می شد. خوشبختانه آقای براتی مسیر را به خوبی می شناختند و با میانبرهای به موقع، ساعت 15.15 به چشمه پرآو رسیدیم. چشمه پرآو ظاهرا به معنی چشمه پرآب است. فضای اطراف چشمه زیبا بوده و واقعا هم چشمه پرآبی است. اطراف چشمه پر از گروههای گردشگر بود که از روستای ارفع ده به اینجا آمده بودند.

پس از صرف ناهار که حدود نیم ساعت یا 45 دقیقه طول کشید، از سمت راست وارد پاکوب اصلی شده و مسیر ارفع ده را در پیش گرفتیم. مسیر کاملا هموار بوده و با شیب ملایمی به سمت پایین حرکت می کرد. مناظر جنگل در عین حال که زیبا بود، تا حدودی با مسیر صعود فرق داشت و همه قریب به اتفاق هم نظر بودیم که مسیر غربی به مراتب زیباتر از مسیر شرقی است. پس از حدود یک ساعت یا کمی بیشتر، از جنگل خارج شده و در حالی که منطقه را مه نسبتا غلیضی در برگرفته و هوا تاریک شده بود، به ارفع ده رسیدیم. پاکوب ما را مستقیم به داخل روستا رساند، اولین سه راهی داخل روستا را به راست پیچیدیم و ساعت 17.30 به زمین فوتبال و محل پارک ماشین رسیدیم.

ساعت 18 روستا را به مقصد تهران ترک کردیم. محدوده گیلاوند ترافیک نسبتا سنگینی بود که حدود نیم ساعت در ترافیک بودیم و باقی مسیر تا تهران ترافیک نداشتیم. ساعت حدود 22 به تهران و محل پارک ماشین هایمان جنب بزرگراه بابایی، ورودی حکیمیه – بهشت رسیدیم.

نکته مهم: مسیری که ما از قله تا چشمه پرآو طی کردیم پرشیب و تقریبا بدون پاکوب بود. بنظر می رسد که ما مسیر اصلی و نرمال را طی نکردیم. مسیر اصلی که ظاهرا باید پاکوب هم داشته باشد مسیر نارنجی رنگ در تصویر گوگل ارث (ضمیمه) است که فایل جی پی اس آن نیز (از آقای کوشان) ضمیمه گزارش شده است.

—————————————

نکات برنامه:

– صبح در ارفع ده، خیلی اتفاقی دو تن از همکاران عزیزم در بهمن موتور، آقایان مهدوی و بالاوند را دیدم که به همراه گروه برای پیمایش مسیر چشمه پرآو به ارفع ده آمده بودند. این دیدار غیر منتظره برایم بسیار مسرت بخش و خوشحال کننده بود.

– روی قله آنتن موبایل آنتن داشت که مکالمه هم انجام شد.

– شماره تماس متولی “امامزاده سام و لام” ارفع ده، جهت هماهنگی برای اسکان، آقای خادمی: 09101020584

————————————————–

امامزاده سام و لام ارفع ده

روستای ارفع ده:

از راست به چپ: آقایان حبیبی، طهوری، خودم، حسینی،

و همکاران عزیزم اقایان مهدوی و بالاوند و دوستشان که سعادت دیدار با ایشان در ارفع ده نسیب ما شد.

ارفع ده

نیما اسماعیلی

آقا حبیبی عزیز:

ترکیب زیبایی از سرسبزی بهار با برگ ریزان پاییز.

ارفع کوه در پاییز

ارفع کوه، مهرماه 1390

قله عباسعلی – 97.08.17

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.