قله شاه طهماسب (امیری)

گزارش برنامه قله شاه طهماسب (امیری)

تاریخ اجرا: جمعه 1402.08.26

ارتفاع قله: 3840 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده هراز، منطقه امیری، روستای وانا.

وانا، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل واقع در استان مازندران. فاصله این روستا از شرق تهران حدود 90 کیلومتر و تا شهر آمل 65 کیلومتر می باشد.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2300 متر (بالای روستای هاره و دشت مازیار)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6.5 کیلومتر / 1540 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1540 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 13 کیلومتر

مدت زمان صعود: حدود 6.5 ساعت (7 تا 13:45) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 10.5  ساعت (7  تا 17:30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (صبحانه و قله)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط رو به سخت

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

تعداد نفرات: – نفر

گروه نشاط زندگی. قله شاه طهماسب ، رضا حبیبی - نیما اسماعیلی

گروه نشاط زندگی. قله شاه طهماسب ، رضا حبیبی – نیما اسماعیلی

قله شاه طهماسب (امیری). رنگ قرمز: مسیر صعود و فرود - رنگ سبز: مسیر پیشنهادی

قله شاه طهماسب (امیری). رنگ قرمز: مسیر صعود و فرود ما – رنگ سبز: مسیر پیشنهادی

+ دانلود جی پی اس قله شاه طهماسب (اصلاح شده بر اساس مسیر پیشنهادی)  Shah tahmasb (Amiri) GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

مسیری که ما طی کردیم (فقط جهت بررسی):

+ دانلود ترک اصلی برنامه ما (صعود از مسیر گردنه چمن خو و سپس ریزشی مستقیم به بالا، فرود از مسیر غربی و پاکوب شمالی رودخانه)

نکات مهم:

در این برنامه ما از مسیر جنوبیِ رودخانه شروع کرده سپس از گردنه چمن خو و شیب ریزشی مستقیم به یال شرقی و سپس قله صعود کردیم و از مسیر خط الراس غربی و دهلیز فرود آمدیم. در ادامه به دشت (3040 متر) رسیده و از مسیر پاکوب های شمالیِ رودخانه ادامه دادیم تا به جاده رسیدیم. هرچند که بررسی ترکهای آپلود شده در ویکی لاک نشان می دهد که اکثرا مثل ما شیب ریزشی را مستیم به سمت بالا صعود کرده اند اما به دلیل ناایمن بودن مسیر ریزشی در بالادست و دشواری مسیریابی، صعود از این مسیر توصیه نمی شود. کما اینکه ما هم در این مسیر به طور جدی احساس خطر کردیم! پیشنهاد میکنم که بعد از گردنه چمن خو و ابتدای دامنه پرشیب کم کم به سمت گردنه شرقی (کنیون 3700) تراورس کرده و از آنجا صعود نمایید. مطالعه گزارش برنامه های ذیل صعود آسان تر از مسیر گردنه شرقی را تایید می کند: باشگاه اسپیلت و چکاد ایران

در کل ولی این مسیر چه از گردنه شرقی باشد و چه مستقیم به بالا همراه با چالش بوده و بسته به مسیر انتخابی می تواند ناایمن هم باشد. مشاهده ترک هایی که از اواخر شیب ریزشی نیمه کاره شده و برگشته اند احتمالا گواهی بر ناایمن و دشواری این مسیر می باشد. اگر افراد گروه از تجربه و توان بدنی کافی برخوردار نیستند پیشنهاد می شود که از مسیر دهلیز و یال غربی صعود و فرود را انجام دهید (مسیر فرود ما). این مسیر هرچند که ممکن است به دلیل شیب زیاد و ساختار شن اسکی تا بالای دهلیز کمی دشوار باشد اما ایمن تر بوده و پیدا کردن مسیر هم آسان تر است.

با توجه به موارد فوق، ترک برنامه ویرایش شده و مسیر صعود از گردنه شرقی در نظر گرفته شده و مسیر فرود هم پس از دشت 3040 به پاکوب جنوبی انتقال داده شده است. چون مسیر  شمالِ رودخانه از پاکوب های خوبی برخوردار نبود.

دوستان و همنوردان گرامی در صورت تمایل می توانند تجربه خود را اینجا به اشتراک بگذارند.

نکات مفید:

1. پس از پارک ماشین و دقایقی پس از شروع پیاده روی به رودخانه دره مازیار می رسید که در اینجا دو مسیر پیش رو دارید: اولی مسیر سمت راست رودخانه (جنوبی) و دومی مسیر سمت چپ رودخانه (شمالی). هرچند که بیشتر ترک ها از مسیر شمالی است اما توصیه می کنم که از مسیر جنوبی استفاده کنید که پاکوب بهتری دارد.

بیشتر بخوانید:  قله گل زرد از مبارک آباد

2. با توجه به بررسی هایی که از قبل در مورد مسیرهای صعود به قله انجام داده بودم صعود از گردنه شرقی یکی از گزینه هایی بود که مد نظر داشتم اما وقتی کمی بعد از گردنه چمن خو به ابتدای قسمت سنگریزه ای و پرشیب رسیدیم پاکوب خوبی به سمت بالا و راست وجود داشت که از دور هم دیده می شود، وارد آن شدیم و حدود 100 متری ارتفاع گرفتیم تا جایی که پاکوب تمام شد، آن موقع دیگه دسترسی به گردنه دشوار به نظر می رسید پس مسیر مستقیم به سمت بالا را در اولویت قرار دادیم که هرچه بالاتر رفتیم مسیر سخت تر شد! بنظر باید همان اوایل مسیر سنگلاخی تراورس به سمت گردنه شرقی را شروع کرد.

3. پاکوبی که در بالا اشاره شد ظاهرا در ادامه به چپ پیچیده و شما را به صخره های زیر یال غربی می رساند. تجربه یکی از دوستان که پس از ما این قله را صعود کردند این بود که با ادامه پاکوب به سمت چپ زیر صخره های غربی گیر کردند و به سختی صعود نمودند.

4. در زمستان های برفی روی خط الراس نقاب برفی تشکیل می شود که در انتهای کار دسترسی به روی خط الراس را بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می کند. در چنین مواقعی باز هم بهترین مسیر از گردنه شرقی می باشد.

لوکیشن نقطه شروع (جاده خاکی فرعی، بالای روستای هاره):

(بر روی مختصات کلیک کرده و یا آن را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

35.909274, 52.337902

معرفی قله:

قله شاه طهماسب (امیری یا کهوتو) با ارتفاع 3840 متر از قلل رشته فیروزکوه* و البرز شرقی در مسیر جاده هراز، در منطقه امیری واقع در استان مازندران می باشد. در مسیر صعود به این قله یکی از زیباترین مناظر از جبهه جنوب شرقی دماوند در معرض دید قرار می گیرد. قله میشنه مرگ در جهت شرق، میشکاخونی در شمال شرق و قله های پاشوره و خط الراس دوبرار در جنوب از دیگر قللی هستند که از فراز قله امیری دیده می شوند. همچنین آبشار معروف شاهاندشت از  جاذبه های مورد توجه گردشگران و سنگ نوردان در منطقه امیری واقع می باشد.

بیشتر بخوانید:  قله ناظر بزرگ

*: رشته فیروز کوه بخشی از رشته کوه البرز شرقی واقع در شرق دره هراز است که شامل مجموعه قلل واقع در حدفاصل بین فیروزکوه و آمل می باشد. بلندترین قله این رشته، دوبرار شرقی (4080 متر) بوده و قله های میشسنه مرگ (4000 متر)، میشکا خونی یا کرکس نشین (4000 متر) و پاشوره (3850 متر) از دیگر قلل مرتفع این رشته می باشند.

مسیرهای صعود:

1. مسیر جنوبی از طریق دشت دانه ریز، گردنه چمن خو، گردنه کنیون و یال شرقی

2. مسیر جنوبی از طریق دشت دانه ریز و یال غربی

آنتن دهی مسیر:

ظاهرا بیشتر مسیر آنتن همراه اول برقرار می باشد.

منابع آب در مسیر:

در فصل بهار چشمه های بسیاری در مسیر از جمله دشت دانه ریز 2950 و دشت 3040 وجود دارند. اما در سایر فصول چشمه ها بی آب یا کم آب شده و قابل اطمینان نیستند.

با توجه به توضیحات بالا فکر کنم دیگه نیازی به گزارش برنامه نباشد.

کروکی قله های منطقه امیری

کروکی قله های منطقه امیری و قلل مجاور. منبع وبسایت گروه کوهنوردی لار

حدود 20 دقیقه از شروع حرکت. مسیر جنوبی رودخانه

دشت دانه ریز 2950

دشت دانه ریز – نمای زیبایی از قله دماوند در پشت سر (جهت غرب)

دشت دانه ریز 2950 متر

مسیرهای صعود به قله شاه طهماسب (امیری) از گردنه چمن خو

مسیرهای صعود به قله شاه طهماسب (امیری) از گردنه چمن خو 3500

صعود از مسیر ریزشی به سمت بالا

ادامه صعود از مسیر ریزشی به سمت بالا (شروع حدود 45 دقیقه تلاش سخت و پر ریسک تا خط الراس)

انتهای مسیر ریزشی

قله ناظر بزرگ. جاده هراز

قله دماوند جبهه شمالی. جاده هراز

لینک کوتاه: http://kuhnavardi.com/?p=8108

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله شاه طهماسب (امیری)»

1. صحرا می‌گوید:

سلام
    وقت بخیر
    از سایت خوبتون لذت بردم. من واقعیت برای چک کردن مدت زمان تا قله ها آمدم این سایت (از طریق گوگل)، حالا یک سوال دارم خدمتتون. من تازه کوهنوردی رو شروغ کردم و حس می کنم باتوم چیز خوبی باشد. خصوصا برای من که ترسو هستم و اول کار. می خواستم ببینم امکانش هست یک باتوم معقول بهم پیشنهاد بدین؟
    کلا کاش در مورد مارک وسایل و چی خوبه و بد هم می نوشتید.