جنگل تیار به فیلبند

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، شهرستان آمل، جاده هراز

Mazandaran – Amol – Tiar – Filband

مسیر جنگل تیار به فیلبند

+ دانلود جی پی اس مسیر جنگل تیار به فیلبند (ادیت و اصلاح شده) Tiar to Filband GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

نکته و توصیه مهم:

تا جایی که من متوجه شدم این مسیر برای اولین بار توسط یک گروه کوهنوردی به صورت کامل پیمایش و ثبت شده است. اگر هم پیمایشی توسط افراد محلی صورت گرفته جایی ثبت و ارائه نشده است. به دلیل عدوم وجود راه و پاکوب مشخص در بسیاری از نقاط مسیر خصوصا داخل جنگل، پیمایش این مسیر رو توصیه نمی کنم. شاید کمترین بد شانسی و یا سهل انگاری باعث گم شدن، خستگی مفرط و در نهایت شبمانی بدون برنامه در جنگل بشه. طبق تجربه برای این مسیرها توصیه میکنم که حتی اگر راهنما هم گرفتید، حتما ترک مسیر رو همراه داشته باشید و خودتون از قبل بررسی کامل مسیر رو انجام داده و فقط به امید راهنما نباشید. در عین حال نمی خوام بگم که کار شاقی هست. نه، ما بدون ترک درست و حسابی رفتیم و انجامش دادیم قطعا نفرات بعدی با این ترک بهتر از ما میتونن انجامش بدن و کامل ترش کنن و نقایص مسیر ما رو برطرف کنند. هدف از ارائه گزارش و ترک مسیر هم همین منظور هست.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع روستای تیار: 1050 متر

ارتفاع روستای فیلبند: 2350 متر

بیشترین ارتفاع: 2400 متر

مسافت و افزایش ارتفاع: 16 کیلومتر / 1350 متر

مدت زمان برنامه: 12 ساعت (7.45 تا 19.45) (با گام متوسط رو به تند)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 2.5 ساعت (صبحانه و ناهار)

تعداد نفرات: 4 نفر

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخ): نسبتا سخت (عدم وجود پاکوب مناسب)

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

برگشت به تیار: با ماشین کرایه ای از جاده اصلی

دسترسی به منطقه:

آدرس روستای تیار از تهران: در جاده هراز، 23 کیلومتر مانده به آمل وارد خروجی منطقه چلاو در سمت راست جاده می شوید. از اینجا تا تیار 12 کیلومتر جاده آسفالت کوهستانی در پیش دارید که فقط بخش کمی از آن در حال حاضر به دلیل رانش و بارندگی خراب و خاکی است. جمعا از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا تیار حدود 150 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 2.5 ساعت زمان می برد

بیشتر بخوانید:  جنگل راش (مرسی سی)

لوکیشن روستای تیار، محل پارک خودرو: 36.186434, 52.444927

(مختصات فوق را می تواند در آدرس بار مسیریاب ها کپی پیست نمایید)

آنتن دهی مسیر:

تیار و فیلبند آنتن و اینرتنت همراه اول داشتند. در طول مسیر هم جاهایی که روی یال بودیم آنتن بود. باقی مسیر چک نشد

منابع آب در مسیر:

ما تنها جایی که آب در دسترس بود و برداشتیم جنب امامزاده (یا تکیه) حدود نیم ساعت بالاتر از تیار بود. باقی مسیر برخی تلارها یا آب داشتند و ما مطمعن نبودیم و یا اینکه اواخر مسیر بودند و ما نیازی به آب نداشتیم.

مقدمه: ایده این برنامه در سفرهای قبلیم به فیلبند به ذهنم رسید. امسال به جستجوی اطلاعات و ترک مسیر در اینترنت گشتم. دو ترک پیدا کردم که یکی از تیار به مرتع گته بن و دیگری از تیار تا یکی از مراتع بالادست بود از دو مسیر کاملا متفاوت. مسیر گته بن چون از روی یال بود رو به عنوان مرجع قرار داده و در گوگل ارث مسیر تیار به فیلبند را ترسیم کردم. اصلا مطمئن نبودم که آیا نیمی از مسیر که از داخل جنگل میگذره راه میده یا خیر. مسیر دیگر رو هم به عنوان ذخیره در نظر گرفتم که اگر این نشد آن یکی … .  برنامه رو با دوستان مطرح کردم و تصمیم گرفتیم که دل به دریا زده و راهی منطقه شویم.

گزارش برنامه: ساعت حدود 5 صبح جمعه، 4 نفری با تاخیر از حکیمیه راه افتادیم. این برنامه رو با ماشین آقا افشین عزیز رفتیم که مجوز عبور در این ایام کرونا را داشتن. ساعت حدود 7.30 صبح به تیار رسیدیم. از ماشین که پیاده شدم با دیدن جنگل انبوه در یال روبرو که قصد عبور ازش رو داشتیم کمی مردد شدم که نکند اصلا پاکوبی نباشد یا باشد و پیدا نکنیم. از یکی از اهالی در مورد مسیر پرسیدیم گفتند که مسیر اصلی دسترسی به مراتع و تلارهای بالادست از مسیر مالرویی است که از سمت راست رودخانه و از داخل جنگل می گذره. در واقع مسیر ترک دوم که در دست داشتم. در نتیجه تصمیم گرفتیم که از مسیر دوم رفته و در نقطه مناسب با حرکت به سمت چپ خود را به بالای یال و در مسیر ترکی که ترسیم کرده بودم برسانیم. با حرکت در مسیری که ذکر شد، پس از 12 ساعت تلاش در مسیری نسبتا پرشیب که بعضا بدون پاکوب و گمراه کننده بود، در نهایت خود را به فیلبند (به روایتی بام مازندران) رساندیم. این نکته رو هم بگم که در این فصل از سال هرجا که از زیر سایه درختان خارج می شدیم گرمای هوا اذیت می کرد با اینکه کم و بیش باد هم بود. تجربه این چند ساله نشان داده که واقعا از اواخر اردیبهشت دیگه نمیشه جنگل رفت مگر در شرایط خاص و با شرایط جوی خنک.

بیشتر بخوانید:  قله پادشاه نشین ساوجبلاغ

در ادامه فکر کنم که شرح کامل مسیر فایده ای نداشته باشه و کلیت مسیر رو بدین صورت بیان می کنم که مسیری که ما در این روز طی کردیم را می شود به سه بخش ذیل تقسیم کرد:

بخش نخست: از تیار تا نقطه ای که در ترک با عنوان “انتهای مسیر دره” مارک شده است. تا اینجا مسیر کم و بیش پاکوب داشته و مشکلی نبود. کمی قبل از این نقطه تقریبا با زحمت از رودخانه پرآب عبور کرده و کمی جلوتر از کف دره جدا شده و از سمت چپ به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم.

بخش دوم: زمانی که از کف دره جدا شدیم تا محدوده تلار 5 (ارتفاع 2 هزار متر) که جنگل انبوه بوده و غالبا صعب العبور و بدون پاکوب و مسیریابی دشوار بود.

بخش سوم: ادامه مسیر تا فیلبند که جنگل رفته رفته تمام شد و غالبا پاکوب خوبی داشت اما باز هم نیاز به مسیریابی بود که به صورت حسی و تجربی مسیریابی کردیم و سعی کردیم که در مسیر پاکوب درست حرکت کنیم.

در انتها با وارد شدن به جاده بالای فیلبند (مسیر فیلبند به الیمستان)، ساعت 19.45 به فیلبند رسیدیم. جی پی اس ارتفاع در بالاترین نقطه فیلبند یعنی محدوده دکل مخابراتی را 2350 متر نشان می داد. هماهنگی لازم برای انتقال با ماشین از فیلبند به تیار از قبل طی تماس تلفنی با یکی از اهالی محترم فیلبند انجام شده بود. ماشین لندرور بود که گنجایش 7 نفر را داشت اما با توجه به کوله ها که چند صندلی را اشغال می کرد همان 4 نفر کل ماشین را پر کرده بودیم. حدود 1 ساعت طول کشید تا به تیار رسیدیم. البته با توجه به نوع و وضعیت جاده اگر ماشین سواری بود حداقل نیم ساعت بیشتر زمان می برد و خوب شد که لندروز گرفتیم. کرایه دربست 200 ه.ت.

نکته: جاده میانبر از روستای تیار به سمت سنگچال وجود دارد که راه را نزدیکتر می کند اما خاکی و نسبتا پر دست انداز است.

در مسیر برگشت در اتوبان پردیس حدود دو ساعت در ترافیک شدیدی گیر کردیم که بخاطر حجم زیاد ماشین های برگشتی از شمال بود. آنهم در ایام منع تردد کرونا! ظاهرا انتهای بزرگراه، دم ورودی تونل، چهارلاین تبدیل به دولاین می شود و ترافیک در ایام شلوغ ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:  قله اوریم

شماره تماس ترنسفر محلی (و راهنمای منطقه فیلبند و اجاره ویلا): آقای محمد دبیر 09113152048

روستای تیار، ابتدای مسیر

راه مالرو تیار به مراتع بالا (تلارها)

امامزاده یا تکیه - واقع در مسیر تیار به مراتع بالا (تلارها)

امامزاده یا تکیه – واقع در مسیر تیار به مراتع بالا (تلارها)

مسیر تیار به مراتع بالا (تلارها)

تلار اول

گل های زیبای بابونه بالای تلار 5

از راست: نیما، محمد، افشین و اقای حبیبی عزیز

در اینجا خط الراس فیلبند به الیمستان در دور دست دیده می شود

تلار 7 - 2260 متر - این تلار اولین تلار بیرون از محدوده جنگل بوده و مشرف به فیلبند می باشد

تلار 7 – 2260 متر – این تلار اولین تلار بیرون از محدوده جنگل بوده و مشرف به فیلبند می باشد

نمایی از فیلبند

قله شاه زید

جنگل و قله الیمستان

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «جنگل تیار به فیلبند»

1. احمد عیسی نیا می‌گوید:

سلام مثل همیشه عالی
    ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون

2. raha می‌گوید:

عالی بود. دم شما گرم که تجربه هاتون رو به اشتراک گذاشتید و مسیر رو هم برای دانلود گذاشتید.