قله دونا از وارنگه رود

گزارش برنامه صعود به قله دونا از وارنگه رود

(صعود به قله های گراچ، اویر و دونا)

تاریخ اجرا: 1400.04.30

ارتفاع قله دونا: 3610 متر

ارتفاع قله گراچ: 3320 متر

ارتفاع قله اویر (Evir): 3550 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، روستای وارنگه رود

Alborz – Varangehrud –  Gerach & Evir & Doona peak

قله دونا از وارنگه رود

+ دانلود جی پی اس قله دونا از وارنگه رود  Doona GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

گروه نشاط زندگی - ردیف پشت، از راست: رضا شریعتی، رضا حبیبی، پیمان شریعتی، حسن طاهری، و ایمان شریعتی و نیما اسماعیلی

گروه نشاط زندگی – ردیف پشت، از راست: رضا شریعتی، رضا حبیبی، پیمان شریعتی، حسن طاهری، و ایمان شریعتی و نیما اسماعیلی

—–

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2500 متر (پارکینگ وارنگه رود)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 7.5 کیلومتر / 1100 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 14 کیلومتر

مدت زمان صعود:  7 ساعت (با گام نسبتا کند)

مدت زمان کل برنامه: 13 ساعت (6 تا 19)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)

بقیه در ادامه مطلب

دسترسی به منطقه:

آدرس روستای وارنگه رود از تهران: از طریق اتوبان تهران – شمال وارد جاده چالوس می شوید. در سه راهی دیزین به راست پیچیده و 7-8 کیلومتر بالاتر با دیدن تابلو “وارنگه رود” وارد فرعی روستا می شوید. از اینجا تا روستا حدود 5 کیلومتر دیگر جاده آسفالته پیش رو دارید. انتهای روستا وارد جاده خاکی شده و حدود 1-2 کیلومتر بعد به محل پارکینگ می رسید. در کل از تهران (سر جنت آباد) تا وارنگه رود 60 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت زمان می برد.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

روستای وارنگه رود، پارکینگ:

معرفی قله:

قله دونا با ارتفاع تقریبی 3600 متر در منطقه البرز مرکزی و در استان البرز واقع است. این قله اولین قله اصلی بر روی خط الراس با امتداد شرقی-غربی است که از گردنه کندوان واقع در جاده چالوس آغاز شده و در ادامه به سمت شرق به قله های سرخاب‌ و سوتک و کمان کوه و … منتهی می‌شود. روستاهای دونا در شمال و وارنگه رود در جنوب از مسیرهای  صعود به این قله هستند.

بیشتر بخوانید:  قله وروشت از هریجان

مسیرهای صعود:

1- مسیر شمالی از روستای دونا (مسیر اصلی و رایج)

2- مسیر جنوبی از روستای وارنگه رود

منابع آب در مسیر:

چشمه جاری در سطح در مسیر فرود مطابق ترک پیوست

آنتن دهی مسیر:

محل پارکینگ در انتهای روستای وارنگه رود آنتن ندارد اما کمی بالاتر روی یال و تمام مسیر تا قله آنتن و تماس برقرار است.

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: قبلا در خردادماه سال 97 قله دونا را از روستای دونا صعود کرده بودیم. این بار به دنبال مسیر متفاوت تصمیم گرفتیم که این قله را از مسیر جنوبی و از روستای وارنگه رود صعود کنیم. بررسی ها برای انتخاب بهترین مسیر برای صعود و فرود با توجه به ترک هایی که پیدا کرده بودم انجام شده و برنامه صعود به قله دونا چیده شد.

قرار ما ساعت 4.30 صبح سر جنت آباد بود. سر ساعت راه افتادیم و با عبور از عوارضی اتوبان تهران – شمال و سپس جاده چالوس حدود 5.45 به پارکینگ وارنگه رود در انتهای روستا رسیدیم. ساعت 6 صبح پیاده روی خود را در مسیر اصلی دره وارنگه رود (مسیر قله های کمان کوه و آزادکوه) آغاز نمودیم. حدود 7-8 دقیقه بعد از روی پل رد شدیم و به چپ پیچیدیم (موافق جهت رودخانه). حدود 500 متر پایین تر به راست پیچیده و مسیر یال را در پیش گرفتیم. حدود 100 متر مانده با بالای یال اصلی (محدوده سنگ و صخره) مسیر شن اسکی بود که صعود را با دشواری همراه می کرد اما در نهایت با کمی تلاش ساعت 8.40 به بالای یال (ارتفاع 3130 متر) رسیدیم. صبحانه را همانجا صرف کرده و ساعت 9.30 مجدد به راه افتادیم. حرکت بر روی یال بدون مشکل خاصی ادامه پیدا کرد تا پس از پشت سر گذاشتن قله گراچ ابتدا به خط الراس اصلی و سپس در ادامه به قله اویر در نهایت ساعت 13 به قله دونا رسیدیم. تابلوی نصب شده روی قله ارتفاع را 3610 متر و جی پی اس گوشی من 3613 متر را برای قله دونا نشان می داد.

هوا در این روز تا لحظه رسیدن به قله نیمه ابری و بهاری و خنک و همراه با وزش باد ملایم بود که صعود دلچسبی را همراه با مناظر زیبا از قله های سرخاب و کمان کوه و ازادکوه برایمان رقم زد. در جهت شمال غربی قله وروشت به عنوان بلندترین قله روی آن خط الراس به خوبی نمایان است. این قله بجز هریجان، از مسیر جاده یوش و بلده و از مجاورت روستای کمربن نیز صعود می شود. در مسیر فرود نیز وزش باد همچنان ادامه داشت که نزاشت گرمای آفتاب اذیت کند.

بیشتر بخوانید:  قله سیانو

فرود:

پس از حدود یک ساعت استراحت و عکاسی روی قله، با بررسی چشمی مسیر و همچنین بررسی هایی که از قبل در گوگل ارث داشتم، ساعت 14 مسیر فرود را در جهت شرق به سمت سرخاب در پیش گرفتیم. با رسیدن به گردنه از یال سمت راستمان اراتفاع کم کردیم و در ادامه خود را به پاکوبی رساندیم که در پایین دست و مقابلمان دیده می شد. بالای پاکوب به محدوده سرسبز و چشمه آبی رسیدیم که در سطح و زیر سنگ ها جاری بود. آب خنک و گوارایی داشت که فکر کنم این چشمه تا آخر تابستان هم آب داشته باشد. همین چشمه با پیوستن چشمه های دیگر در پایین دست به رودخانه کوچکی تبدیل می شود که در دشت جاری شده و به رودخانه اصلی دره وارنگه رود می پیوندد.

در ادامه با قرار گرفتن در مسیر پاکوب خود را به دشت رساندیم و پس از حدود 20 دقیقه پیاده روی به چند درخت بید در نزدیکی رودخانه اصلی وارنگه رود رسیدیم. ناهار را کنار رودخلنه فرعی کم جان و زیر سایه یکی از بیدها صرف کرده و مجدد به راه افتادیم. زمانی که آفتاب پشت یالهای بلند قرار گرفت، در یک هوای مطبوع و خنک حدود 45 دقیقه در کنار رودخانه وارنگه رود پیاده روی کردیم تا ساعت 19 به پارکینگ رسیدیم.

نکات برنامه:

1- بخاطر محدودیت های کرونایی نگران این بودیم که نکند صبح اجازه ورد به اتوبان را به ما ندهند. خوشبختانه صبح مسیر باز بود و از عوارضی رد شدیم. پرسیدیم گفتند که از کندوان به بعد جریمه می کنند. اما شب که برمی گشتیم دیدیم که جاده چالوس خلوت است. وقتی به عوارضی رسیدیم دیدیم که مسیر را بسته و فقط به خودروهای معدودی که شاید مجوز تردد داشتند و یا هرچه اجازه خروج می دادند.

2- مسیر فرود ما برای صعود نیز کاملا مناسب و بدون مشکل است. هرچند که بنظرم بهترین حالت همین حالت برنامه ما یعنی صعود از مسیر یال و فرود از مسیر دره است.

3- برخی به قله اویر (Evir)، آویدر نیز گفته اند که ظاهر اشتباه است و همان اویر درست است. در نقشه توپوگرافی بنده نیز این قله به همین نام آورده شده است. (تصویر پیوست گزارش) نکته: در تصاویر ترک آقای پویا سلیمانی در ویکی لاک دیدم که تابلوی “قله اویر 3550 متر” را روی قله نصب کرده بودند (فکر کنم سال 97) اما امسال ما اثری از تابلو ندیدیم!

بیشتر بخوانید:  قله آتش سنگ از روستای دونا

نمایی از قله سرخاب در مسیر صعود

در مسیر صعود به سمت خط الراس اصلی

نمایی از قله های دونا، آزادکوه و سرخاب ها از روی خط الراس

تابلو قله دونا 3610 متر (نصب شده توسط آقای پویا سلیمانی)

قله دونا. نیما اسماعیلی و رضا حبیبی

*****************************************************

فرود:

نمایی از آسمان زیبا و یالی که پشت سر گذاشتیم

در مسیر فرود به سمت دشت و دره اصلی وارنگه رود

چشمه جاری در سطح که بعد از این وارد مسیر پاکوب شدیم

مسیر دشت به سمت دره اصلی وارنگه رود

یکی از سه درخت بید در انتهای دشت (نزدیک دره اصلی وارنگه رود) که ناهار را زیر سایه آن صرف کردیم

مسیر فرود. دره و رودخانه وارنگه رود و نمایی زیبا از کوه خرسلک در پشت سر

مسیر فرود. دره و رودخانه وارنگه رود

دره و رودخانه وارنگه رود (حسن آقا طاهری در حال شنا 🙂 )

دره وارنگه رود. نمایی از درختان بید بلند در محل پارکینگ

قله های جاده چالوس

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله دونا از وارنگه رود»