قله سکه نو از وارنگه رود

گزارش برنامه قله سکه نو از وارنگه رود (قله سینو یا سیکنو)

(صعود از مسیر یال و فرود از مسیر دره)

ارتفاع قله سکه نو: 3870 متر

تاریخ اجرا: 1400.03.28

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، روستای وارنگه رود

Alborz – Varangehrud –  Sekehno peak

قله سکه نو از وارنگه رود (قله سینو یا سیکنو)

+ دانلود جی پی اس قله سکه نو از وارنگه رود  Sekehno GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2470 متر وارنگه رود

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6.5 کیلومتر / 1400 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 13.5 کیلومتر

مدت زمان صعود:  6 ساعت و 45 دقیقه (7 تا  13.45(با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: 12 ساعت (7 تا 19)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3.5 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)

دسترسی به منطقه:

آدرس روستای وارنگه رود از تهران: از طریق اتوبان تهران – شمال وارد جاده چالوس می شوید. در سه راهی دیزین به راست پیچیده و 7-8 کیلومتر بالاتر با دیدن تابلو “وارنگه رود” وارد فرعی روستا می شوید. از اینجا تا روستا حدود 5 کیلومتر دیگر جاده آسفالته پیش رو دارید. در کل از تهران (سر جنت آباد) تا وارنگه رود 60 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت زمان می برد.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

روستای وارنگه رود، محل پارک خودرو:

معرفی قله:

قله سکه نو (سینو یا سیکنو) از قلل رشته کوه البرز مرکزی و در استان البرز واقع است. این قله با ارتفاع 3880 متر بر روی یک خط الراس با امتداد شرقی – غربی قرار دارد که از سمت شرق از دشت لار شروع شده و تا دره وارنگه رود در غرب کشیده شده است. اولین قله این خط الراس از سمت شرق، قله اشتر با ارتفاع 3670 متر و آخرین آن در غرب قله سکه نو می باشد. همچنین قله معروف برج (4320 متر) تقریبا در مرکز این خط الراس واقع است.

بیشتر بخوانید:  قله آزاد کوه

مسیرهای صعود:

1. مسیر جنوبی از جاده دیزین، روستای ولایت رود

2. مسیر غربی از روستای وارنگه رود

آنتن دهی مسیر:

روستای وارنگه رود در محل پارک خودرو آنتن نداشت. باقی مسیر چک نشد.

منابع آب در مسیر:

در مسیر صعود از روی یال چشمه وجود ندارد. در مسیر فرود داخل دره دو چشمه به فاصله حدود نیم ساعت از هم در اواسط دره قرار دارد که در ترک مسیر مارک شده است.

به نام خالق زیبایی ها

قرا ما ساعت 5 صبح سر خ جنت آباد شمالی بود. مشکلی پیش آمد که با نیم ساعت تاخیر راه افتادیم. از اتوبان جدید تهران – شمال وارد جاده چالوس شده و ساعت 6.30 به وارنگه رود رسیدیم. انتهای منازل مسکونی وارنگه رود و ابتدای جاده خاکی ماشین ها را پارک کرده و ساعت حدود 7 صبح پیاده روی خود را آغاز کردیم. شروع مسیر از سمت راست رودخانه و از کنار یک باغ است (رودخانه ای که از دره سکه نو می آید)

اکثرا از ابتدای محل و از ابتدای یال شروع می کنند اما ما ترجیح دادیم که از دره وارد یال شویم. حدود کمتر از 10 دقیقه که داخل دره حرکت کردیم از سمت راست خود را به بالای یال و پاکوب روی یال رساندیم. با حرکت در مسیر پاکوب روی یال بدون مشکل خاصی ساعت 13.45 به قله سکه نو رسیدیم.

جی پی اس گوشی من با نرم افزار Geo Traker ارتفاع قله را 3870 متر نشان داد. همانطور که در پست “راهنمای ویکی لاک” توضیح دادم این نرم افزار می تواند جایگزین خوبی برای ویکی لاک باشد که از بابت ارتفاع سنجی نیز با ویکی لاک یکسان بوده و هر دوی اینها در چند مقایسه که با دستگاه جی پی اس گارمین داشتم بسیار دقیق هستند.

ناهار را روی قله صرف کرده و ساعت 15.15 مسیر فرود را در جهت شمال و مستقیم به سمت گردنه در پیش گرفتیم. بخشی از مسیر پاکوب شن اسکی بود و همانطور که در ترک مشخص است بدون اینکه از گردنه عبور کنیم خود را به کف دره رساندیم. کمی قبل از چشمه وارد پاکوب شدیم. ساعت 17 به چشمه رسیدیم که آب خنکککک و گوارایی دارد. پس از استراحت به صرف دمنوش چای کوهی و آویشن و پونه مسیر را ادامه دادیم. تمام مسیر تا روستا پاکوب مشخص دارد. از محدوده چشمه تا روستا تمام مسیر دره پوشیده از گل های زرد و بنفش و سرسبزی و آب و طراوت بود که روحمان تازه شد. ساعت 19 به وارنگه رود و محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان یک روز زیبا و صعود خاطره انگیز دیگر.

بیشتر بخوانید:  قله های سکه نو و سه چال

نکات برنامه:

هرچند که اکثریت گروهها از مسیر یال صعود کرده و همان مسیر را برمی گردند اما بنظرم بهترین حالت، صعود از مسیر یال و فرود از مسیر دره است که از تنوع مسیر و زیبایی هم دره هم بهره ببرید. حد فاصل گردنه تا قله پاکوب شن اسکی است که برای فرود مناسب و برای صعود دشوار است. اما خب طوری هم نیست که نشود صعود کرد. ضمن اینکه به دلیل وجود چشمه در مسیر دره برای برگشت مناسب تر است.

ورود به مسیر دره

ابتدای مسیر دره

حرکت از دره به سمت بالای یال

روستای وارنگه رود از روی مسیر یال

روستای وارنگه رود از روی یال

مسیر قله سکه نو از روی یال

دره منتهی به سکه نو (مسیر فرود ما)

قله سکه نو - گروه نشاط زندگی - از راست: حمید محسنی، محمد مقیمی، نیما اسماعیلی، یدالله طهوری

قله سکه نو – گروه نشاط زندگی – از راست: حمید محسنی، محمد مقیمی، نیما اسماعیلی، یدالله طهوری

قله سکه نو - گروه نشاط زندگی

قله سه چال از دیزین

قله های جاده چالوس

گزارش در حال تکمیل

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.