قله خرسلک از وارنگه رود

گزارش صعود به قله خرسلک از وارنگه رود

ارتفاع قله خرسلک یا خرسرک: 3706 متر
موقعیت جفرافیایی قله: استان البرز، روستای وارنگه رود (2500 متر)
تاریخ اجرای برنامه: جمعه، 7 شهریور 1393

تعداد نفرات: 3 نفر
مدت زمان صعود: 5 ساعت (با احتساب 30 دقیقه تایم صبحانه)
مدت زمان فرود: 3 ساعت (با احتساب 45 دقیقه تایم ناهار)
کل زمان برنامه: 9 ساعت (7 صبح الی 4 عصر)

همراهان خوبم در این برنامه: آقای مهران حیدرخانی و آقای مدد

قله خرسلک

قله خرسلک – از راست: مهران حیدرخانی، علی مدد و نیما اسماعیلی

مسیر صعود به قله خرسلک: سفید: مسیر صعود ، زرد: مسیر فرود

(جهت مشاهده عکس در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله خرسلک یا خرسرک

+ دانلود جی پی اس قله خرسلک از وارنگه رود GPS Kharsalak-Kharsarak  (مربوط به برنامه 15 خرداد 99)

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

گزارش صعود به قله خرسلک

به قلم دوست عزیزم مهران حیدرخانی

موقعیت جغرافیائی:

قله خرسلک (3700 متر) بر روی خط الراس شرقی-غربی در البرز مرکزی و در استان البرز- شهرستان کرج- بخش آسارا- دهستان نساء واقع شده است.در شمال روستای کلاونگاه درشمال غرب این قله روستای دونا ودر غرب آن، روستای وارنگه رود ودرشرق ،قله سوتک بزرگ و کمانکوه واقع است. در دامنه های این کوه انواع گیاهان خودرو و دارویی و گل های فراوان از جمله آلاله زرد،والک ،پونه کوهی،گلپر وتره کوهی (سیرک) را می توان یافت. این خط الراس شامل قله های خر سلک- سوتک بزرگ – کمان کوه- سر ماهو- یخچال – کوه نو- الارگ نو می شود.البته بعد از گردنه الارگ نو (گون پشته) (gavan poshteh) این خط الراس به قله های نرگس غربی – نرگس- نرگس شمالی – رستم چال – اسب رو- سنگ نو و در نهایت به آبادی بوردون ختم می شود.

مسیرهای اصلی صعود به قله :

1) مسیر غربی: روستای وارنگه رود – دره شیر کمر – دشت سوتک- گردنه سوتک- قله خر سلک

2) مسیر شرقی: روستای وارنگه رود –دروه وارنگه رود- گردنه خر سلک- یال شرقی-قله خر سلک

شرح برنامه:

روز جمعه 07-06-93 ساعت 04:50 برای صعود به قله “خرسلک” (3700 متر) گروه سه نفره ما از تهران راهی جاده چالوس شدیم. از جاده مخصوص وارد کرج و سپس جاده چالوس شدیم. ازابتدای جاده بعد از 60 کیلومتر به گچسر رسیدیم. سپس وارد جاده ای شدیم که به سمت پیست دیزین میرود. بعد از 3 کیلومتر از کنار محیط بانی وارنگه رود به سمت روستای وارنگه رود تغییر مسیر دادیم و ساعت 07:00 به روستای وارنگه رود رسیدیم. در انتهای جاده خاکی، محل مناسبی برای پارک ماشین وجود دارد. بعد از آماده کردن کوله پشتی ساعت 07:10 به راه افتادیم با گذشتن از پل فلزی به طرف دیگر رودخانه وارنگه رود رفتیم از مسیر پاکوب -رو به شرق- به سمت دره شیر کمر(سوتک) راهی شدیم بعد از حدود یک ساعت – ساعت 8:15- به ابتدای دره رسیدیم .این دره در سمت چپ (شمال) رودخانه وارنگه رود قرار دارد. علامت آن وجود چند درخت بید در ابتدای دره می باشد. در کنار درختان بید چشمه گوارایی وجود دارد. در کنار چشمه بساط صبحانه پهن شد و پس ازصرف صبحانه درساعت 8:45 دوباره به راه افتادیم. وارد دره شده و رو به شمال شرق در مسیر پا کوب که در سمت راست رود قرار دارد ، ادامه مسیر دادیم. در این دره چندین چشمه وجود دارد. در این فصل همچنان رودخانه پر آب بود و بعضی از گونه های گیاهی هنوز سبز وشاداب در کنار رودخانه دیده می شدند. ساعت 10:00 به دشت سوتک- دشتی بسیار سرسبز- رسیدم در کنار اطاقک فلزی محیط بانی قدری استراحت کردیم. با دو محیط بان عکسی به یادگار گرفتیم و از آنها برای زحمتی که می کشند تشکر کردیم. در این محل تابلو یاد بود آیدین بزرگی نصب شده است. با ذکر خیری از آیدین بزرگی – پویا کیوان ومجتبی جراحی به سمت گردنه سوتک- رو به شرق- حرکت کردیم. ساعت 11:20 به گردنه رسیدیم و از آنجا رو به جنوب به سمت قله خرسلک ارتفاع گرفتیم. ساعت 10: 12 بر فراز قله خرسلک (3700 متر) بودیم. قدری استراحت کردیم و عکس های به یادگار گرفتیم. ساعت 12:45 از جبهه جنوبی قله وارد واریزه ها (شن اسکی) شدیم و با یک فرود 1000 متری در ساعت 14:30 به کنار رودخانه وارنگه رود به ارتفاع 2700 متری رسیدیم. در کنار رودخانه سفره ناهار پهن شد پس از صرف ناهار به سمت روستای وارنگه رود رهسپار شدیم و در ساعت 16:10 با رسیدن به روستا برنامه ای دلنشین به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:  قله دونا از وارنگه رود

– گزارش این صعود در وبلاگ دوست خوبم آقای مهران حیدرخانی: چکاد ایران

– گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ: قله آزادکوه، تیرماه 1391

نکته: قله خرسلک شامل حداقل سه قله به فاصله کم از هم است که از غرب به شرق قرار گرفته و اختلاف ارتفاع چندانی با هم ندارند. در محدوده محیط بانی سوتک برای دسترسی به قله از سه مسیر می توان اقدام نمود. قبل از محیط بانی، از پشت محیط بانی و گردنه سوتک بعد از محیط بانی که ما مسیر گردنه را انتخاب نمودیم.

نقاط قوت این برنامه:

1- هوای خنک‌تر نسبت به کوههای اطراف تهران

2- رودخانه پرآب و با طراوت و چشمه‌های زیاد در طول مسیر با توجه به فصل گرما و خشکی

نقاط ضعف برنامه:

تنها نکته منفی این برنامه که می شود ذکر کرد، بعد مسافت یعنی دوری آن نسبت به تهران است.

——————————————————

آدرس روستای وارنگه رود:

کیلومتر 67 جاده کرج چالوس (از م امیرکبیر)، سه راهی دیزین، 3 کیلومتر به سمت دیزین، ورودی روستا در سمت چپ، از سر جاده تا انتهای روستای وارنگه رود (محل پارک خودروها): 4.5 کیلومتر

* از میدان آزادی تهران تا م امیرکبیر کرج (ابتدای جاده چالوس): 39 کیلومتر

* از تهران (محدوده م آزادی) تا وارنگه رود 115 کیلومتر راه است که بدون ترافیک بیش از 1.5 ساعت زمان می برد.

============================================

نقشه توپوگرافی قله های آزادکوه، کمان کوه و خرسلک:

ابتدای دره وارنگه رود:

بعد از بیدستان، دره شیرکمر (سوتک):

قله خرسلک از روی گرنه سوتک:

نمایی زیبا از کمان کوه و آزاد کوه از روی گردنه سوتک:

آزاد کوه:

بر فراز قله خرسلک به اتفاق آقای مدد عزیز:

قله های سوتک بزرگ و کمان کوه در پشت سر دیده می شوند.

آقا مهران و آقای مدد روی قله خرسلک:

بیدستان (دوراهی دره وارنگه رود و دره شیرکمر):

ابتدای دره وارنگه رود، نزدیک محل پارک خودرو:

باغ ویلای سپیدار، چسبیده به محل پارکینگ خودروها در ابتدای دره وارنگه رود:

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «قله خرسلک از وارنگه رود»

1. رضا می‌گوید:

سلام و ارادت
    ممنون بابت سایت و اطلاعات خوب شما
    یه راهنمایی در مورد تهیه نقشه توپوگرافی میخواستم

2. کامران می‌گوید:

سلام و عرض ادب آقای اسماعیلی, تشکر بابت تهیه گزارش, این مسیر برای افراد آماتور مناسبه؟