قله الوات سوادکوه

گزارش برنامه قله الوات سوادکوه از روستای لِمزِر

(صعود و فرود از دو مسیر متفاوت)

تاریخ اجرا: جمعه 1402.08.12

ارتفاع قله: 1850 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، سوادکوه، پلسفید

Mazandaran – Savadkuh – Polsefid – Lemzer – Alvat  peak

توجه: این برنامه برای افراد با توان بدنی کم و گروههای بزرگ توصیه نمی شود. مسیر صعود و فرود در نیمه بالایی جنگل بدون پاکوب و بد مسیر بوده، انرژی زیادی می برد. همچنین مسیریابی حتی با همراه داشتن ترک نیز کمی دشوار است.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود:  940 متر (روستای لمزر)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 4.5 کیلومتر / 900 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: حدود 900 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 11.5 کیلومتر (حدود 2 ک آسفالت انتهای برنامه)

مدت زمان صعود: 4 ساعت (9:00 تا 13:00) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 8.5 ساعت (9:00 تا 18:00)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (قله و ناهار در برگشت)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط بخاطر عدم وجود پاکوب در نیمه بالایی جنگل)

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

تعداد نفرات: – نفر

قله الوات سوادکوه - ایمان حسینی ، نیما اسماعیلی

قله الوات سوادکوه – ایمان حسینی ، نیما اسماعیلی

مسیر صعود و فرود قله الوات سوادکوه

+  دانلود جی پی اس قله الوات سوادکوه  Alvat GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

لوکیشن نقطه شروع (جاده فریم، روستای لمزر):

36.077818, 53.100101

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله الوات با ارتفاع 1850 متر از قله های جنگلی منطقه سوادکوه در رشته کوه البرز شرقی می باشد. مسیر صعود به این قله از جبهه جنوبی و روستای لمزر در جاده فریم است. به دلیل عدم وجود پاکوب در منطقه جنگلی زیر قله صعود به آن با چالش و دشواری نسبی همراه می باشد. ساختار قله از جنوب دیواره سنگی و صخره ای بوده که از دور به خوبی نمایان است و در جهت شمال پوشش جنگلی تا نوک قله ادامه دارد. از قلل معروف و نزدیک به این قله می توان قله های ارفع کوه، عباسعلی و خرونرو را نام برد که در جنوب این قله به ترتیب از غرب به شرق واقع شده اند.

بیشتر بخوانید:  ارفع کوه - پاییز 95

مسیرهای صعود:

جبهه جنوبی، جاد فریم، روستای لمزر (از دو مسیر)

آنتن دهی مسیر:

در روستا و روی قله آنتن هراه اول و اینترنت 4G برقرار می باشد. در طول مسیر آنتن چک نشد.

منابع آب در مسیر:

1. در مسیر صعود، چشمه واقع در لوکیشن دشت 1200 متر. که البته در این فصل کم آب و تقریبا غیر قابل اطمینان بود.

2. در مسیر فرود، لوله آب واقع در دشت 1200 متر.

نکات برنامه:

1. صعود به این قله از هر دو مسیر بدون همراه داشتن ترک یا راهنما و برای افراد با توان بدنی کمتر توصیه نمی شود.

2. بنظرم مسیری که فرود آمدیم نسبت به مسیر صعود در بالادست بیشتر بیراهه بوده و شیب بیشتری نیز دارد.

3. با توجه به ارتفاع پایین و گرما و رطوبت نسبی، صعود به این قله در فصول گرم سال حتی اواخر فروردین و اردیبهشت هم توصیه نمی شود.

4. این منطقه و جنگل هاش هنوز سبز بود و خیلی حال و هوای پاییزی نداشت.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: << هیچی دیگه خواستیم یه قله جدید بریم پیداش کردیم و رفتیم.>>

ساعت 4.30 صبح جمعه از تهران انتهای بزرگراه بابایی راه افتادیم. برای صبحانه حدود 40 دقیقه در جاده فریم توقف کردیم. ماشین خود را کمی بالاتر از تابلو روستای لمزر پارک کرده و ساعت 9:00 پباده روی خود را به سمت داخل روستا شروع کردیم. با اینکه آبان ما بود اما هوا چندان خنک نبود! ساعت 9:45 به محل دشت و چشمه رسیدیم. چشمه پایین دشت بوده و آب قابل اطمینانی در این فصل نداشت. نمای زیبایی از قله صخره ای و نوک تیز الوات و قله مجاور آن (که کمی بلند تر است) از اینجا در معرض دید قرار داشت.

بالای دشت کلی درخت ازگیل جنگلی بود که رسیده ها و خوشمزه هاش روی زمین ریخته بودند و حسابی سیر ازگیل شدیم. حدود یک ربع بالاتر از دشت از پاکوب جدا شدیم و از سمت چپ دامنه نسبتا پرشیب یال جنگلی رو به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. مسیر پرشیب و بدون پاکوب بوده و بخاطر برگهای زیادی که روی زمین ریخته بود و همینطور جنگلی که گاها انبوه و پر شاخ برگ میشد حرکت با کمی دشواری همراه بود. ساعت 12:30 به زیر صخره قله رسیدیم. با گردش به راست و دقایقی بعد به دوراهی پاکوب قله رسیدیم.مسیر دسترسی به قله از راهگاه جنگلی میان دو قله می باشد. از اینجا به بعد تا بالای یال (نقطه 1830) پاکوب خوبی وجود داشت و از آنجا هم تا قله حدود 5 دقیقه راه جنگلی بود که در نهایت ساعت 13:15 به تابلو زرد رنگ قله الوات در ارتفاع 1850 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله چرمکش لوشان

روی قله هوا آفتابی و عالی و مناظر پیرامون زیبا بودند. حدود یک ساعتی روی قله به عکاسی و استراحت و صرف تنقلات گذشت. قلل ارفع کوه در جهت جنوب غربی، قله سرخیل در جهت جنوب و قله پر ابهت خرونرو در دوردست و در جهت جنوب شرقی از قل های معروفی هستند که از روی قله الوات در معرض دید قرار دارند.

ساعت 14:15 به سمت پایین حرکت کردیم. به دوراهی که رسیددیم از مسیر صعود جدا شده و از سمت چپ حرکت کردیم. خیلی زود پاکوب به فنا رفت و حدود یک ساعت در مسیر جنگلی بیراهه ارتفاع کم کردیم و البته با اینکه سه تا ترک همراهم بود اما مسیر حرکت ترکها بخاطر عدم وجود مسیر پاکوب یکی نبوده و مسیریابی اصلا آسان نبود. حول و حوش ساعت 16 بالاخره به پاکوب رسیدیم. این پاکوب تا پایین ادامه داشت. ولی این پاکوب قطعا پاکوبی نبود که تا بالا ادامه داشته باشه بلکه ظاهرا پاکوب دامدارها داخل جنگل بود. ساعت 16:30 به محل دشت و چشمه رسیدیم که آب چشمه با لوله به اینجا کشیده شده بود. ویوی باز دشت، آسمان ابری در جهت جنوب و سرسبزی جنگل ها مناظر چشم نوازی را در اینجا رقم می زد.

با توجه به اینکه از اینجا به بعد تا سر جاده مسیر غیرجنگلی و مشخص بود با خیال راحت پایین دشت حدود 3 ساعت به رسم چند برنامه اخیر برای کم شدن ترافیک برگشت پای آتش نشستیم و صفا کردیم. ساعت 19:30 در تاریکی شب و با هدلامپ به سمت پایین ادامه دادیم و در کمتر از نیم ساعت به جاده اصلی (جاده فریم) رسیدیم. حدود یک ربع در شیب ملایم کنار جاده به سمت پایین حرکت کردیم تا ساعت 20:15 به محل پارک ماشین رسیدیم و پایان برنامه.

روستای لمزر. سوادکوه، پلسفید، جاده فریم

زیر صخره های قله. مسیر صعود از پایین صخره ها به سمت راست است

تابلو قله الوات سوادکوه

قله الوات سوادکوه

نمای قله کناری در شرق قله الوات (ارتفاع تقریبی 1900 متر)

ویوی منطقه سوادکوه از روی قله الوات

قله سرخنی ورسک

قله خرو نرو از سنگده

لینک کوتاه این پست: http://kuhnavardi.com/?p=8048

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.