قله خرو نرو

گزارش صعود به قله خرو نرو از روستای سنگده (khero nero)

ارتفاع قله خرو نرو: 3520 متر

تاریخ اجرا: جمعه 7 مهر 96

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، سوادکوه، روستای سنگده

Mazandaran – Savadkuh – Sangdeh – Khero nero
———————————————–

ارتفاع نقطه شروع: 1880 متر (جنگل راش)
اختلاف ارتفاع: 1640 متر
طول مسیر صعود: 8 کیلوتر
مدت زمان صعود: 6.5 ساعت (8.30 تا 15)
کل زمان برنامه: 11 ساعت (8.30 تا 19.15)
(تایم توقف: 45 دقیقه صبحانه)
نفرات شرکت کننده: (5 نفر)
نیما اسماعیلی، محمدرضا حبیبی، حمید محسنی، ایمان حسینی و حسین شهبازی
————————————————-

قله خرو نرو

قله خرو نرو – گروه نشاط زندگی. از راست: ایمان حسینی، رضا حبیبی، حمسد محسنی، حسین شهبازی و نیما اسماعیلی

مسیر صعود به قله: (جهت شمال عوض شده است)

+ دانلود GPS قله خرو نرو

+ دانلود مسیر ماشین رو (از ابتدای جاده سنگده-فریم تا نقطه شروع داخل جنگل)

توجه: در صفحه ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

———————————————

پی نوشت، آبان 1402:

مهم: طبق کامنت یکی از دوستان، ورودی جنگل راش از نگهبانی (جنگل بانی) بسته شده و اجازه ورود با خودرو داده نمیشه. ظاهرا موتور سیکلت برای تردد وجود دارد.

آدرس روستای سنگده از تهران:

در جاده فیروزکوه به سمت سواد کوه، 26 کیلومتر پس از پل ورسک، در سمت راست جاده به خروجی با تابلو “سنگده ، فریم” می رسید. از اینجا تا سنگده 25 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید که حدود نیم ساعت زمان می برد. تمام مسیر تا سنگده آسفالت است. در کل از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا سنگده 200 کیلومتر راه در پیش دارید که بدون ترافیک و بدون توقف حداکثر 3 ساعت زمان می برد.

آدرس نقطه شروع (جنگل مرسی سی):

به سنگده که رسیدید جاده آسفالت را ادامه دهید تا به تابلو “صنایع چوب فریم” برسید. وارد جاده سمت راست شوید که تابلو “چشمه تلار سربند” دارد. حدود یک کیلومترجلوتر به “جنگل بانی” می رسید که خروجی آن در سمت راست مشخص است. از اینجا تا نقطه شروع دقیقا 10 کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید که حدود 45 دقیقه زمان می برد. جاده خاکی هموار و کم شیب است و با هر نوع خودروی سواری قابل تردد است. بازرسی جنگل بانی را که رد کردید، جاده خاکی را در مسیر اصلی ادامه دهید تا به دوراهی با تابلو “طرح راش” برسید. در اینجا به راست بپیچید. دو عدد دوراهی بعدی را از سمت چپ ادامه دهید تا به جایی برسید که بلوک های بزرگ سیمانی در سمت راست جاده قرار دارد. اینجا محل پارک ماشین و نقطه شروع یا در واقع “جنگل مرسی سی” است. شروه مسیر کوهپیمایی یک جاده آفرود است که از پشت بلوک های سیمانی شروع می شود.

توپوگرافی قله:

قله نرو (خِرو نِرو) به ارتفاع 3520 متر واقع در خط الراس به نام “نرو” می باشد که مرز بین استانهای سمنان و مازندران به شمار می آید. رشته کوه نرو یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران می باشد که به صورت دیواره ای عظیم منطقه خشک سمنان را از استان مازندران جدا می سازد. ساختار صخره ای و دندانه ای این رشته کوه زیبا باعث گردیده که قلل بسیاری در این خطالراس صعود نشده باقی بماند و همچنین پیمایش کامل این خط.الراس هنوز در کارنامه کوهنوردان ایران ثبت نگردیده است. این رشته کوه از منطقه خطیر کوه در سوادکوه آغاز و در منطقه فینسک در منطقه پشتکوه سمنان به پایان می رسد. مرتفع ترین قله این رشته کوه قله نرو به ارتفاع 3520 متر بوده و یکی از قلل زیبا منطقه سوادکوه محسوب می شود. قله های اطراف آن قلعه کنگلو، کیجا قلعه، قدمگاه، نیزه وا (نیزوا) و … بوده و روستاها و آبادی های اطراف آن سنگده، ‌بندبن، برنت، امافت، آریم و کنگلو می باشند.

بیشتر بخوانید:  جنگل راش (مرسی سی)

مسیر شمالی خرو نرو از روستای سنگده فوق العاده زیباست. عبور از جنگل های انبوه، گذر از مراتع و دامنه های سرسبز، درگیری با سنگ و مه و حرکت بر روی خط الراس از زیبایی های این مسیر است ولی به یاد داشته باشید که این مسیر به هیچ وجه زمستانی نیست و به علت شیب زیاد مسیر امکان فروریختن بهمن بسیار زیاد است. برای زمستان باید از جبهه جنوبی اقدام نمود. اما بهترین فصل صعود جبهه شمالی تیرماه است که برفهای دهلیزها کاملا آب شده باشد و نیز سرسبزی کوه باقی باشد. اگر در فروردین و اردیبهشت و اوایل خرداد صعود می کنید باید خود را برای درگیری جدی با برفچال ها که در دهلیزها انباشته شده و شیب تندی دارند، آماده کنید و اگر در اواخر مرداد و شهریور و مهر صعود می کنید دیگر از سرسبزی کوه خبری نیست. برای صعود پاییزه در این منطقه باید زمانبندی را خیلی جدی گرفت. لازم به ذکر است که وجود مه یکی از مسایل مهم این منطقه است که اگر ابزارهای مواجهه با آن یعنی راهنما یا GPS را به همراه نداشته باشید به جای لذت بخشیدن به صعود تبدیل به یکی از خطرات کوهستان می شود. حیوانات منطقه: ‌خرس، پلنگ، گرگ، ‌شغال، سیاه گوش، ‌گراز، ‌کل و بز،‌ گوزن، کبک، قوچ، قرقاول و …

درختان منطقه: افرا، راش، ملچ، ممرز، مرس و …

گیاهان غذایی و دارویی منطقه: گل گاوزبان،‌ آویشن،‌ پونه، سیر و پیاز کوهی،‌ قارچ،‌ نعناع،‌ گلپر، والنگ، ‌زمالیک، ‌بادرنگلونه و …

وجه تسمیه:

نام اصلی این قله خیرو نرو می باشد. خیرو به معنی چشمه کم آب و نرو به معنای چشمه پر آب در زبان محلی می باشد که اکثرا آن را به نرو می شناسند.

منبع با ویرایش: http://www.dahasari.ir/club/climbing/report/257/1

مسیرهای صعود:

این قله از سه جناح قابل صعود می باشد که مسیر شمالی پرترددترین آن است.
1- مسیر جنوبی، از روستای کنگلو از توابع خطیر کوه
2- مسیر جنوب شرق، از روستای آریم
3- مسیر شمالی، از روستای سنگده و جنگل فریم

تا در آن حلقهٔ زلف تو گرفتار شدم
سوختم تا که من از عشق خبردار شدم
من چه کردم که چنین از نظرت افتادم
چاره‌ای کن که به لطف تو گنهکار شدم.
“شاطرعباس صبوحی”
——————————————-

طبق قرار قبلی ساعت 4 صبح جمعه 7 مهر، در بزرگراه بابایی، خروجی حکیمیه-بهشت گرد هم آمده و پس از پارک ماشین های اضافی در نقطه ای امن و مناسب، ساعت 4.30 با دو ماشین به سمت جاده جاجرود به راه افتادیم. ساعت 6.30 به خروجی “سنگده-فریم” رسیدیم و نیم ساعت بعد به سنگده و سپس “صنایع چوب فریم”. طبق آدرسی که در بالا ذکر شد از جنگل بانی رد شده و وارد جاده جنگلی شدیم. باران ریزی در حال باریدن بود و لطافتِ جنگل سرسبز که رفته رفته رنگ پاییز به خود می گرفت با طراوت باران دوچندان شده بود. طبق ترک مسیر که در دست داشتم به نقطه شروع در ارتفاع 1880 متر رسیدیم. ماشین ها را پارک کرده و ساعت 8.30 پیاده روی خود را از پشت بلوک های سیمانی و در مسیر جاده آفرود آغاز کردیم در حالی که باران ریز به آرامی در حال باریدن بود. درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده جنگل زیبای مرسی سی که به جنگل راش نیز معروف است همراه با طراوت باران پاییزی پیاده روی دلچسبی را در همان ابتدای مسیر برایمان رقم می زد. شیب در داخل جنگل کم و ملایم بود. ساعت حدود 9 از جنگل راش خارج شده و در ادامه جنگل به صورت درختان کوتاه و تنک درآمد تا ساعت 9.15 که پوشش جنگلی کاملا تمام شده و وارد شیب دامنه کوه خرو نرو شدیم. ساعت 9.30 به محدوده گوسفند سرا (کلبه چوپانی) در ارتفاع 2250 متر رسیدیم که خارج از مسیر و حدود 200 متر در سمت راستمان قرار داشت. ظاهرا زاینجا چشمه آب نیز دارد که در مسیر ما نبود. ابر و مه سراسر منطقه را فرا گرفته و باران همچنان جسته و گریخته در حال باریدن بود. ساعت 10 باران بند آمده و ما کنار یک سنگ بزرگ برای صبحانه 45 دقیقه توقف کردیم. دقایقی بعد کمی هوا باز شده و با مناظر زیبای اطراف شگفت زده شدیم. ترکیب صخره و مه و جنگل و درختان جنگلی که تا دل صخره های بلند ادامه  داشتند مناظر چشم نوازی را بوجود آورده بود که در ان دقایق مقابل دیدگان ما قرار داشت.
در ادامه ی مسیر پاکوب ساعت 10.50 به “درخت سوخته” در ارتفاع 2500 متر رسیدیم که نشانه خوبی برای درستی مسیر است. پس از درخت سوخته، پاکوب رفته رفته به راست پیچیده و ساعت 11.15 وارد دهلیز پشت صخره ها شدیم. پاکوب داخل دهلیز را که شیب تندی داشت حدود 20 دقیقه طی کردیم. ساعت 12 به گوسفندسرا و یک اتاقک سنگی در ارتفاع 2835 متری رسیدیم. دقایقی بود که باران تندتر شده و زمین زیر پایمان لغزنده بود که گاهی حرکت را با مشکل مواجه می کرد. ویند استاپری که به تن داشتم آب را به خود گرفته و داشتم خیس می شدم که آنرا با پانچو عوض کردم. ساعت 12.15 به گوسفند سرای بعدی در ارتفاع 2900 متری رسیدیم که چشمه آب و آبشخور دام نیز داشت اما خروجی آب چشمه بسیار کم و داخل آبشخور بود که قابل استفاده نبود.
نکته: در گزارش ها و فایل جی پی اس چندین چشمه در مسیر ذکر شده بود که ما هیچ چشمه ای در مسیر ندیدیم و یا مثل این یکی خشک بود. خوشبختانه ما چندان روی چشمه حساب نکرده و آب به مقدار نیاز همراه داشتیم. و البته بخاطر سردی و خنکی هوا، خود بنده فکر کنم بیشتر از نیم لیتر آب مصرف نکردم! دوستان هم همینطور.
در ادامه گاهی مسیر پاکوب مشخصی نداشت و یا چندراهی بود، ساعت 13.40 به خط الراس در ارتفاع 3250 متر رسیدیم. هوا همچنان ابر و مه و نم باران بود و هیچ منظره ای در اطراف نمی دیدیم مگر چند متر جلوی خودمان. حدود نیم ساعت روی خط الراس بدون شیب حرکت کردیم که ریکاوری خوب و دلچسبی بود. تنها مشکل ما در این روز دستهای یخ زده بخاطر دستکش های غیر زمستانی و ضعیفی بود که همراه داشتیم. دستک پلار به راحتی در باران آب را به خود گرفته و کارایی خود را از دست می دهد. تجربه شد که در چنین برنامه هایی، پوشاک زمستانی از جمله: کفش زمستانی و ضدآب، شلوار ضد آب و یا ضخیم و کلاه و دستکش ضداب و زمستانی را جدی بگیریم.
ادامه مسیر از دامنه سمت راست خط الراس و صخره ها بود تا اینکه با چرخش به چپ ساعت 14.20 مجددا به روی خط الراس برگشتیم. با ادامه مسیر که سنگ چین شده بود و پشت سر گذاشتن چند قله فرعی که همگی در سمت راستمان قرار داشتند در نهایت ساعت 15 همگی به سلامت به قله خرو نرو در ارتفاع 3520 متری رسیدیم. هوا همچنان ابر و مه داشت اما خوشبختانه بارش قطع شده بود حدود 45 دقیقه روی قله به گرفتن عکس و خوردن نوشیدنی و تنقلات مشغول شدیم.

بیشتر بخوانید:  جنگل راش (مرسی سی)

ساعت 15.45 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. مسیر فرودمان با مسیر صعود تفاوتی نداشت. قبل از تاریک شدن هوا یعنی ساعت 18 دهلیز را رد کردیم و بقیه مسیر را در تاریکی و با نور هدلامپ هایمان تا پای ماشین طی کردیم. ساعت 19.15 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.

—————————————–

پیش بینی هواشناسی برای بارندگی منطقه پل سفید در این روز حدود 40 درصد تا ساعت 5 عصر و 6 درصد برای شب بود که تقریبا درست هم از آب در آمد.

یادم رفت بگم که از محدوده گوسفند سرای اول تا قله یک سگ گله باوفا با لقمه نانی همراه ما شد و زمان فرود تا نزدیکی های گوسفند سرا که هوا تاریک شد همراه ما بود.

در این روز بجز ما گروه دیگری در مسیر نبود بجز دو کوهنورد که همزمان با ما و پشت سرمان راه افتادند و ظاهرا بخشی از مسیر را طی کرده و برگشتند که شب پای ماشین مجددا آنها را دیدیم. باران در این دقایق باز هم  تقریبا بند آمده بود. ناهار شام را سرپایی پای ماشین صرف کرده و ساعت 20 قصد رفتین کردیم که متاسفانه ماشین آقای حبیبی روشن نشد که نشد. پس از یک ساعت ور رفتن و هل دادن و بکسل کردن با طناب که دیدیم نمی شود. خوشبختانه محدوده پارکینگ و بیشترِ مسیر جنگلی آنتن موبایل داشت. در نهایت با شماره امداد ایران خودرو یعنی 096440 تماس گرفتیم و آنها نزدیک ترین خودرو امداد را برایمان فرستادند. رفتیم دم جنگل بانی دنبال ماشین امداد و با خودمان راهنمایی کردیم به دل جنگل. پمپ بنزین 206 عوض شد و ساعت 11 مجددا به راه افتادیم.
نکته ای که ما به آن دقت نکردیم و خوشبختانه برای ما بخیر گذشت: ماشین انژکتوری اگر روشن نمی شود هل ندهید چون امکان جابجایی تسمه تایم و بهم خوردن تایمینگ موتور وجود دارد.
پس از یکی دو مرحله استراحت و خواب داخل ماشین در مسیر جاده فیروزکوه، در نهایت صبح شنبه به تهران رسیدیم.

———————————————–

نکته 1: توصیه اکید می شود که قله خرو نرو را یا با راهنما و یا با همراه داشتن جی پی اس و ترک مسیر صعود کنید چرا که چه بخش ماشین رو و چه بخش پیاده روی دارای دوراهی ها و یا ابهامتی است که ممکن است به بیراهه رفته و دچار دردسر شوید.
نکته 2: در طول جاده خاکی برخی نقاط جا برای پارک خودرو دارد که می توانید به فراخور برنامه و زمانی که دارید (در برنامه های دو روزه) نقطه شروع را عقب تر در نظر بگیرید تا با پیاده روی در جنگل بهره بیشتری از طبیعت ببرید.

———————————————-

قله عباسعلی

ارفع کوه – پاییز 95

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله خرو نرو»

1. کامران می‌گوید:

درود
      درگیری با سنگ و صخره خیر
      افراد اماتور مشکلی نداره ولی توان بدنی کافی باید باشه
      شب مانی هم اگر حداقل چند نفر و دو چادر به بالا باشید قطعا مشکلی نداره.
      تک چادر خب هر جا باشه بستگی به خیلی شرایط داره.
      موفق باشید

2. زینب می‌گوید:

سلام. بنظرم گزارش تون رو آپدیت کنید اون قسمت جنگلبانی تا بلوک های سیمانی رو که دیگه نمیشه با ماشین رفت. فقط موتور گذاشتن که نفری ۲۰۰ برای رفت میگیرن. ما که خبر نداشتیم طبق گزارش شما رفتیم و کل مسیر رو پیاده رفتیم و وقتی به بلوک رسیدیم فهمیدیم موتور گذاشتن. و حدود دو ساعت از برنامه مون عقب افتادیم

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام. ممنون بابت توضیحات شما. خب یه مشکل که متاسفانه بعضا پیش میاد اینه که وقتی شرایط تغییر میکنه دوستانی که رفتن مثل شما نمیان کامنت بزارن و اطلاع رسانی کنن که کمکی به دیگران بشه. الان یک اطلاعی گرفتم حدود یک سال پیش هم یکی از دوستان رفتن نگهبانی بسته بود. ممنون بابت اطلاع رسانی. حتما در گزارش ذکر میکنم.