قله های قلعه گاه و مریم دره ساوجبلاغ

ارتفاع قله قلعه گاه: 2450 متر

ارتفاع قله مریم دره: 2700 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، روستای خور

نکته: تابلو قله مریم دره نسبت به سال قبل جابجا شده است. قبلا تابلو روی قله غربی بوده که در ترک با نام (Gh.1 2700) ثبت شده است.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1630 متر (روستای خور، منطقه چشمه کان)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله قلعه گاه: حدود 6.7 کیلومتر / 820 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله مریم دره: حدود 9 کیلومتر / 1080 متر

مجموع افزایش ارتفاع کل برنامه: 1180 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 18 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4 ساعت تا قلعه گاه و 7 ساعت تا مریم دره ، (07:30 تا 14:30) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 11 ساعت (07:30 تا 18:30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط (برای صعود زمستانه)

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)

تعداد نفرات: – نفر

قله مریم دره - از راست: رضا حبیبی، حمید محسنی و نیما اسماعیلی

قله مریم دره – از راست: رضا حبیبی، حمید محسنی و نیما اسماعیلی

قله های قلعه گاه و مریم دره ساوجبلاغ

+ دانلود جی پی اس قله های قلعه گاه و مریم دره ساوجبلاغ – Gale_gah & Maryam_dareh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

+ دانلود مسیر جاده خاکی از انتهای روستای خور تا چشمه کان 2.5 کیلومتر، (پارک خودرو) (فایل زیپ)

لوکیشن ها:

روستای خور، ابتدای جاده خاکی به سمت چشمه کان:

36.020595, 50.702528

چشمه کان (محل پارک ماشین):

36.039857, 50.697197

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

دسترسی:

آدرس روستای خور ساوجبلاغ، از تهران: اتوبان کرج-قزوین، بعد از پشت سر گذاشتن خروجی های کردان، کوهسار و هشتگرد وارد خروجی با تابلوی “خور” می شوید. در منتهی الیه شمال غربی روستای خور باید وارد جاده خاکی به سمت چشمه کان شوید. از اینجا تا چشمه کان حدود 3 کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید. برای مسیریابی در این بخش می توانید از ترک “جاده خاکی چشمه کان” که در سایت قرار داده ام استفاده کنید. در کل از تهران (همت، سر جنت آباد) تا چشمه کان 85 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت و 15 دقیقه زمان می برد.

بیشتر بخوانید:  قله قبله، از مسیر جنوبی

معرفی قله:

قله مریم دره به ارتفاع 2700 متر از قلل البرز مرکزی واقع در شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز می باشد. این قله بر روی خط الراسی قرار دارد که از جاده چالوس در شرق با قله های مرتفع هفت خوان، کهار و ناز شروع شده و در جهت غرب با قله های ورکش، شاه کرم، خوراسان کوه به مریم دره رسیده و در ادامه با قله های آسمان کوه و پادشاه نشین به جاده طالقان منتهی می شود. روستای خود واقع در جلوب قله، مسیر متداول صعود به قله مریم دره می باشد.

قله قلعه گاه با ارتفاع 2450 متر یک بلندی بر روی یال جنوبیِ قله مریم دره است که بسیار کوتاه تر از قلل اطراف بوده و بنظرم در قواره یک قله نیست! اما در هر حال تابلو قله قلعه گاه 2514 متر” روی آن نصب شده است. قله زرچه خانی (حدود 2750 متر) در جهت شرق بر روی یال مجاور، بلندترین همسایه این قله است.

مسیرهای صعود:

مسیر نرمال صعود به قله از طریق دره و یال جنوبی از روستای خور می باشد.

آنتن دهی مسیر:

پای کار، بلندی های روی یال ها و همچنین روی قله قلعه گاه تا مریم دره آنتن و امکان تماس برقرار می باشد.

منابع آب در مسیر:

چشمه واقع در دره در مسیر صعود، حدود یک ساعت از شروع حرکت.

نکات برنامه:

1. صعود مستقیم به قله مریم دره با صرفنظر از قله قلعه گاه در فصول بهار و تابستان فکر کنم امکان پذیر باشد (از طریق مسیر فرود ما) اما در زمستانهای برفی اگر حجم برف روی یال آخر زیاد باشد ممکن است مشکل ساز شود.

2. در فصول پرآب فروردین و اردیبهشت احتمالا عبور از کف دره غیر ممکن باشد چون بارها باید از عرض رودخانه رد شده و مسیر عوض کنید. در این صورت باید از مسیر یال (مسیر فرود ما) استفاده کرد.

مخاطرات و چالش های برنامه:

ندارد

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<کوههای منطقه کردان، کوهسار و ساوجبلاغ همیشه برای من یادآور صعودهای دلچسب و خاطره انگیز بوده. این بار اما قرعه به نام قله های قلعه گاه و مریم دره افتاد که از زمستان 1401 و خصوصا بهار امسال در ذهنم بودند اما فرصت صعود پیدا نشده بود تا این روز که در کنار دوستان عزیزم موفق به اجرا و صعود این دو قله شدیم. این رو هم بگم که مانند سایر کوههای ساوجبلاغ، زیبایی ها و جذابیت های این مسیر نیز بیشتر از تصورمان بود.>>

بیشتر بخوانید:  قله پادشاه نشین ساوجبلاغ

طبق قرار قبلی (ساعت 5.15 صبح پنجشنبه، تعطیل رسمی بعثت) همگی در محل قرار یعنی همت، سر خ جنت آباد جمع شده، پس از پارک خودروهای اضافی ساعت حدود 5.30 به سمت کرج به راه افتادیم. طبق آدرس و لوکیشن هایی که در بالا ذکر شد خود را به منطقه چشمه کان واقع در شمال غربی روستای خور رساندیم. پس از پارک خودرو جلوی یک منزل چوپانی (که حضور داشتند) ساعت 07:30 پباده روی خود را در جهت شمال و در امتداد مسیر رودخانه شروع کردیم. طبق ترک هایی که در اختیار داشتم، گاهی از سمت راست و گاهی چپ رودخانه در مسیر دره حرکت کردیم. در مسیر دره جایی که مسطح بوده و یک درخت بید وجود داشت حدود 20 دقیقه برای صبحانه توقف کردیم. اوایل مسیر برف نبود اما پس از حدود یک ساعت از شروع حرکت کم کم زمین سفید پوش شد. ساعت 10:30 به ابتدای یال قلعه گاه رسیدیم. مسیر یال را به سمت بالا در پیش گرفتیم. ساعت 11:30 به تابلوی آبی رنگ قله قلعه گاه در ارتفاع 2450 متر رسیدیم. تا اینجا روی یال برف خیلی کم بود اما پشت قله به سمت گردنه شمالی حجم برف زیاد شد که تا خود قله مریم دره تماما با برف کوبی همراه بود.

خوشبختانه هوا در این روز آفتابی و آرام و بدون باد بود اما در سمت جنوب از قزوین تا تهران هر چه دیده می شد آلودگی و دود و سیاهی بود! ساعت 13:30 به قله فرعی در ارتفاع 2700 متر رسیدیم که در واقع محل قبلی تابلو قله مریم دره اینجا بوده و نمی دانم چرا تابلو اخیرا جابجا شده است! در واقع چند ترک موجود در ویکی لاک مربوط به سالهای 2022 و 2023 همگی موقعیت قله را با تابلو اینجا نشان داده اند اما ظاهرا از یک تاریخی به بعد تابلو به قله شرقی تر منتقل شده است که با اختلاف 5 متر هم ارتفاع هم هستند.

از آنجا در جهت شرق سرازیر شدیم و مجدد ارتفاع گرفتیم و همچنان برفکوبی کردیم تا ساعت 14:15 به قله مریم دره در ارتفاع 2710 متر رسیدیم. از روی قله، قله های زرچه خانی در جهت جنوب شرقی، ارژنگ در جهت شمال شرقی و آسمانکوه در جهت غرب به خوبی در معرض دید قرار دارند. همچنین قله های سمت طالقان در جهت شمال در دور دست دیده می شوند که قله شاه البرز دقیقا در راستای شمال ِ مریم دره و سمت راست ِ دریاچه سد طالقان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  قله هزاربند از حسنکدر

برای فرود یال زیر قله را به سمت دره در پیش گرفتیم. حجم به اندازه برف و شل بودن آن فرود آسان و دلچسبی را برای ما تا کف دره (2270 متر) برایمان رقم زد. با مسیربابی چشمی و تجربی مسیر دره را به سمت پایین طی کردیم تا وارد پاکوبی شدیم که از سمت راست و بالای دره حرکت می کرد. نهار را سریع خوردیم و در ادامه تصمیم گرفتیم که بجای سرازیر شدن به سمت دره ای که صبح از آن آمدیم، به سمت گردنه رفته و از میسر یال حرکت کنیم. انتخاب خوبی برای این تایم بود و حرکت با سرعت بیشتری صورت گرفت. حدود 20 دقیقه آخر را در تاریکی شب طی کردیم تا ساعت 18:30 به محل پارک خودروها رسیدیم. و پایان یک صعود زمستانی دلچسب.

از دوستان عزیزم که در این برنامه صمیمانه همراه بودند نهایت قدردانی و تشکر را دارم.

نقطه شروع، منطقه چشمه کان

مسیر دره و رودخانه به سمت شمال

چشمه پس از حدود یک ساعت از شروع حرکت

قله قلعه گاه ساوجبلاغ. ارتفاع صحیح: 2450 متر

قله قلعه گا - از راست: رضا حبیبی، حمید محسنی، مسعود زمانپور و نیما اسماعیلی

قله قلعه گا – از راست: رضا حبیبی، حمید محسنی، مسعود زمانپور و نیما اسماعیلی

در مسیر قله مریم دره

بر فراز قله فرعی 2700 متر (قله قدیم مریم دره). موقعیت قله های مریم دره، زرچه خانی و ارژنگ در جهت شرق

فرود از قله فرعی 2700

فرود از قله فرعی 2700 به سمت قله مریم دره

در مسیر قله مریم دره

در مسیر قله مریم دره، قله فرعی در پشت سر وسط تصویر دیده می شود

نمای دریاچه سد طالقان در جهت غرب

تابلو قله مریم دره (ارتفاع دقیق 2710 متر)

بر فراز قله مریم دره

قله تخت از ولیان

قله شاه کرم (اودل) از ولیان

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.