قله سرخه حصار

ارتفاع قله: 1730 متر

موقعیت جغرافیایی: تهران، پارک ملی سرخه حصار

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 4.5 کیلومتر / 380 متر

مدت زمان صعود: حدود 2 ساعت (با گام متوسط)

قله سرخه حصار - گروه نشاط زندگی

قله سرخه حصار – گروه نشاط زندگی

مسیر قله سرخه حصار. مسافت و رفت و برگشت کوهپیمایی: 9 کیلومتر . افزایش ارتفاع: 400 متر

مسیر قله سرخه حصار. مسافت و رفت و برگشت کوهپیمایی: 9 کیلومتر، اختلاف ارتفاع: 380 متر

+ دانلود جی پی اس قله سرخه حصار (مسیر عمومی غربی) Sorkhe Hesar GPS

لوکشین ها:

بزرگراه یاسینی، درب غربی پارک سرخه حصار:
35.721466, 51.522174
پارکینگ، شروع پیاده روی:
35.715796, 51.526277

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله سرخه حصار با ارتفاع 1730 متر بر فراز ارتفاعات پارک جنگلی سرخه حصار در شمال شرق تهران واقع می باشد. مسیر کوهنوردی این قله سرسبز نیست و پوشش گیاهی چندان زیادی ندارد، اما دشتهای زیبایی دارد و در مسیر صعود نمای خوبی از کل شهر و کوههای شمال تهران در معرض دید قرار می گیرد. مسیر قله از شیب نسبتا ملایمی برخوردار است و صعود به آن با پای متوسط حدود 2 ساعت زمان می برد. با توجه به اینکه قله سرخه حصار در مجاورت منطقه نظامی قرار دارد، مسیر آن فاقد آنتن موبایل بوده و جی پی اس بر روی یال دچار اختلال می شود. قله های چسبیده به هم سه پا و بارجمالی با ارتفاع تقریبی 2150 متر در جهت جنوب شرقی از قلل نزدیک به قله سرخه حصار می باشند.

برای رسیدن به قله چند مسیر وجود دارد:

1. مسیر غربی، از درب غربی پارک (بزرگراه شهید یاسینی، خ اقاقیا)

2. مسیر شمالی، جنب ایستگاه آتش نشانی 128

3. مسیر شمال شرقی، جنب اداره کل محیط زیست استان تهران (ابتدای جاده ده ترکمن)

در بین مسیرهای فوق، مسیر غربی طولانی تر بوده و مسیر اصلی و عمومی صعود به قله می باشد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<این هفته به دلیل پیش بینی بارندگی برای تهران و مناطق اطراف تصمیم گرفتیم که یک برنامه سبک نزدیک تهران اجرا کنیم. لذا قله سرخه حصار انتخاب شد. هرچند که دوستان قبلا چند بار این قله را صعود کرده بودند اما برای من صعود اول محسوب می شد.>>

بیشتر بخوانید:  روستای آبنیک در زمستان

قرار ما ساعت 7.30 صبح جلوی درب غربی پارک سرخه حصار بود. پس از جمع شدن همه دوستان با ماشین هایمان وارد پارک شده و حدود 700 متر داخل پارک رفتیم تا به نقطعه شروع مسیر کوهپیمایی رسیدیم (ارتفاع 1350 متر). نشانه اینجا تابلوی راهنما و سرویس بهداشتی سر یک پیچ تند 180 درجه است. باران ریزی در حال باریدن بود اما هوا مطبوع و عالی بود. ماشین ها را پارک کرده و از خیابان کنار سرویس بهداشتی به سمت شرق حرکت کردیم. دقایقی بعد سه راهی را به راست رفتیم. در کل حدود 20 دقیقه و پس از طی 1.5 کیلومتر در جاده آسفالت از سمت راست وارد مسیر پاکوب قله سرخه حصار شدیم. با اینکه هوا بارانی بود اما جمعیت زیادی در مسیر قله بودند. پاکوب دقایقی بعد به روی یال رفته و از آنجا شما را مستقیم به قله می رساند. گاها پاکوب ها متعدد می شوند اما در نهایت همه کمی بالاتر بهم رسیده و یکی می شوند. مسیر قله بخاطر بارندگی کم و بیش گِل بود اما لغزنده نبود و مشکل خاصی در حرکت وجود نداشت.

در نیمه های راه به محل “غار سرخه حصار” رسیدیم و صبحانه را آنجا صرف کردیم. غاری کوچک با ابعاد دهانه حدود 3*1.5 متر و داخل آن هم به اندازه تقریبی یک اتاق 9 متری است که گنجایش حدود 10-12 نفر برای نشستن دور سفره را  دارد. موقعیت غار حدودا در نیمه راه و در دامنه جنوبی یال واقع است (حدود 20 متر پایین تر از مسیر بالای یال). در مسیر صعود حدود 10 دقیقه مانده به غار به یک دوراهی می رسید که مسیر اصلی از سمت چپ به بالای یال رفته و مسیر دیگر از سمت راست یال امتداد داشته و از کنار غار می گذرد. هر دوی این مسیرها کمی بالاتر یکی می شوند.

اگر تایم صبحانه را کم کنم، پس از حدود 2 ساعت کوهپیمایی از شروع حرکت به قله رسیدیم. به دلیل مجاورت قله در محدوده نظامی و اختلال در جی پی اس، از همان اوایل یال ترکی که ثبت می کردم مخدوش شد که بعدا ویرایش و ترسیم دستی کرده و در ویکی لاک آپلود نمودم. روی قله در حال حاضر دو سنگ چین بزرگ و دو تابلو نصب است. بر روی تابلو شمالی که ما با آن عکس گرفتیم ارتفاع قله 1730 متر نوشته شده است. پس از عکاسی روی قله مسیر فرود را در پیش گرفتیم و پس از حدودا کمتر از 1.5 ساعت به محل پارک ماشین ها رسیدیم در حالی که باران ملایم همچنان در حال باریدن بود و پایان یک برنامه دلچسب و بارانی زمستانی.

بیشتر بخوانید:  آبشار رندان

از دوستان عزیزم که در این برنامه صمیمانه همراه بودند نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

در این نیم صفحه گزارش فکر کنم حدودا 500 بار از کلمه حدود و حدودا استفاده کردم. نمی دونم چرا اینطور شد!؟ 🙂

پارک سرخه حصار، پارک خودرو و شروع کوهپیمایی

پارک سرخه حصار، حدود 20 دقیقه پیاده روی در مسیر آسفالت تا پاکوبِ یال

ویوی تهران در جهت غرب

در مسیر قله سرخه حصار، روی یال

غار سرخه حصار

تابلو قله سرخه حصار 1730 متر

قله سرخه حصار، از راست: محمد مقیمی، محسن کرمی، رضا شریعتی، مسعود زمانپور، فاطمه طاهری، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

قله سرخه حصار

پنچره غار سرخه حصار

مسیر قله سرخه حصار (برگشت)

مطالب مرتبط:

اسامی قله های استان تهران

مدت زمان مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

مسیر کوهنوردی گلابدره

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.