سفرنامه شیرگاه، سوادکوه

بازدید از جاذبه های گردشگری شیرگاه، سوادکوه:
دریاچه سد سنبل رود ، هفت آبشار ، دریاچه سد لفور ، جنگل لفور و امامزاده گزو
جمعه و شنبه ۲۴و۲۵ فروردین ۹۷ (خانوادگی)

Mazandaran – Savadkuh – Shirgah – Lafur
—————–
روز اول:
حرکت از تهران: ۷ صبح جمعه ۰۱.۲۴
ظهر جمعه (ناهار): شیرگاه، کنار دریاچه سد سنبل رود
عصر جمعه: روستای تیرکن، پیاده روی تا هفت آبشار
شب مانی در کلبه جنگلی، روستای تیرکن
روز دوم:
صبح شنبه ۰۱.۲۵: حرکت به سمت سد لفور و امامزاده گزو (ساعت ۱۳.۳۰ امامزاده)
عصر ساعت ۱۴:۳۰ ، برگشت به سمت جاده سوادکوه از جاده خاکی جمشیدآباد
تهران: ساعت ۲۲:۳۰

————————————-

شرح سفر:
با توجه به تعریف هایی که از زیبایی های منطقه لفور شیرگاه شنیده بودم، این منطقه به عنوان مقصد سفر در اواخر فروردین ماه تعیین شد و با توجه به شنیده ها و جستجو در اینترنت جاذبه های: هفت آبشار، سد لفور، امامزاده گزو و دریاچه سد سنبل رود به عنوان نقاط هدف تعیین شد. یکی دو روز مانده به برنامه، مسیرها را در گوگل ارث به دقت بررسی کرده ، مسیر حرکت را مشخص نموده و ترک های مورد نیاز و مسیرهای احتمالی را که موجود بود دانلود کرده و به گوشی منتقل نمودم.

روز اول:
ساعت ۷ صبح جمعه از تهران به راه افتادیم. صبحانه را در پارک گیلاوند صرف کرده و بدون ترافیک حدود ساعت ۱۱ به شیرگاه رسیدیم. در میدان اول شیرگاه به چپ پیچیده (جاده بابلکنار)، ناهار (جوجه و مخلفات) را در مسیر تهیه کرده و حدود ۱۰ کیلومتر بعد به دریاچه سد سنبل رود رسیدیم. با پرداخت ۵ هزار تومان، با ماشین وارد محدوده شده و در جای مناسبی کنار دریاچه اتراق کردیم.

دریاچه سد سنبل رود:
سد خاکی سنبل رود واقع در هشت کیلومتری جاده شیرگاه-بابل، یکی از بزرگترین سدهای خاکی ایران می باشد که مناظر کم نظیر و زیبایی را در میان جنگل های سرسبز پیش چشم بازدیدکنندگان خود قرار داده است. این سد جزء یکی از شصت منطقه گردشگری استان مازندران است. مساحت این منطقه بیش از ۴۰ هکتار برآورد می شود. دریاچه سد سنبل رود یکی ازجاذبه های شیرگاه سواد کوه است که به دلیل زیبایی منحصر به فرد و نزدیکی به شیرگاه بسیار مورد استقبال گردشگران بومی و غیر بومی قرار می گیرد. این مجموعه دارای امکاناتی از قبیل: آلاچیق، سرویس بهداشتی و قایق سواری در دریاچه و مسیر پیاده روی روی سد خاکی است که می تواند اوقات مفرحی را برای گردشگران بجود آورد.
آدرس دریاچه سد سنبل رود: سوادکوه، شیرگاه، کیلومتر ۸ جاده بابلکنار

سوادکوه، شیرگاه، دریاچه سد سنبل رود

******
پس از صرف ناهار کنار دریاچه، ساعت ۱۴.۳۰ مسیر جاده بابلکنار را به سمت روستای تیرکن ادامه دادیم. ورودی سد لفور را رد کرده و چند کیلومتر بالاتر، طبق ترک مسیر که در اختیار داشتم، از جاده اصلی خارج شده و از سمت چپ مسیر روستای تیرکن را در پیش گرفتیم. ساعت ۱۳.۳۰ به سه راهی تیرکن رسیدیم که دکه (کافه) کوچکی در انجا قرار داشت. پس از استراحتی کوتاه از سمت چپ وارد مسیر روستای تیرکن شدیم. در روستای تیرکن دکه ای کنار جاده قرار دشت که از ایشان در مورد وضعیت منزل اجاره ای پرسیدیم: منزل با امکانات کامل شبی ۱۰۰-۱۵۰ و یک کلبه جنگلی نزدیک جاده با بخاری هیزمی … که ما کلبه را اوکی کرده و پس از بازدید ، ۵۰ ه.ت با صاحب آن توافق کردیم. کلبه دارای شیرآب در داخل و حیاط و آشپزخانه با کپسول گاز بود. داخل حیاط خانه پر ازسبزه و گل های زرد وحشی و درختان آلوچه بوده و پست سرش به جنگل چسبیده بود. پس از کمی گشت و گذار در اطراف کلبه و خوردن آلوچه های داخل حیاط مجدد به سمت داخل روستا به راه افتادیم. ورودی آبشار در انتهای روستا قرار دارد. ماشین را در انتهای جاده آسفالت و ابتدای خاکی پارک کرده و ساعت ۱۷.۲۰ مسیر پاکوب را به سمت آبشار در پیش گرفتیم. محل پارک ماشین و مسیر آبشار پر از گردشگر بود که عمدتا در حال بازگشت از آبشار بودند. ابتدای مسیر، حدود ۷-۸ دقیقه، شیب کمی تند بود که بعد ملایم شد. در این فصل از سال تمام مسیر هفت آبشار سرسبز و پوشیده از گل های زرد وحشی بود که پیاده روی بسیار دلچسبی را برایمان رقم می زد. تقریبا در نیمه های راه یک دکه کوچک را رد کردیم که آب و نوشابه و غیره می فروخت. پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به آبشار رسیدیم. تعریف هایی که ازهفت آبشار شنیده بودیم کاملا درست بود. در آن لحظات ما مسحور زیبایی های فضای آبشارشده بودیم… مناظری که بک گراند آن در پشت عکس ها به کارت پستال می مانست!
——–
هفت آبشار:
هفت آبشار تیرکن یا هفت آبشارسوادکوه، مجموعه هفت آبشار کوچک و بزرگند که در میان جنگل های این منطقه قرار گرفته اند. برای رسیدن به زیباترین آبشار این مجموعه، یک پیاده روی دل انگیز را در میان جنگل خواهید داشت. باید یک مسیر با شیب نسبتا ملایم را در عرض حدود ۳۰ دقیقه به سمت پایین طی کنید تا به آبشار بزرگ این مجموعه برسید. ارتفاع این آبشار حدود ۹ متر است. ریزش آب از آبشار حوضچه ای را ایجاد کرده که زیبایی جنگل های این منطقه را دو چندان می کند. زیبایی خاص این منطقه خصوصا در فصول بهار و پاییزعلاقه مندان به طبیعت را مسحور خود می کند. برای تماشای این آبشار باید حدود یک ساعت از شیرگاه تا روستای تیرکن با ماشین رفته و سپس تا آبشار حدود نیم ساعت پیاده روی کنید.
آدرس هفت آبشار سوادکوه: سوادکوه، شیرگاه، روستای تیرکن
شماره تماس، اجاره منزل، روستای تیرکن (هفت آبشار):
آقای عابدی ۰۹۱۱۷۴۰۶۶۱۶

سوادکوه، لفور، هفت آبشار

—–
پس از بازدید از حدود ۴ آبشار از ۷ آبشار که نزدیک هم و در دسترس بودند، مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. ساعت ۱۹ به محل پارک ماشین رسیدیم. شب را در کلبه جنگلی به صبح رساندیم.
———–

بیشتر بخوانید:  ارفع کوه - پاییز 95

روز دوم:
ساعت ۱۰ صبح از روستای تیرکن حرکت کردیم. صبحانه را در کافه سه راهی تیرکن صرف کرده و بدون اینکه به عقب برگردیم، از سمت چپ مسیر سد لفور را در پیش گرفتیم. جاده زیبایی که در طول آن ترکیب مناظر جنگل و کوه و دشت را در معرض دید داشتیم. دو یا سه دو راهی داشت (بدون تابلو) که با کمک جی پی اس طی کردیم و ساعت ۱۱.۱۵ به سه راهی لفور رسیدیم. مسیر سمت راست را به سمت سد لفور و امامزاده گزو در پیش گرفتیم. حدود ۱۰-۱۵ دقیقه بعد از جاده آسفالت خارج شده و از سمت راست وارد جاده خاکی سد لفور شدیم. یک جاده خاکی نسبتا عریض و نسبتا هموار که با شیب ملایم و پس از حدود نیم ساعت ما را به پشت سد رساند. در طول جاده هر از گاهی توقف کرده و از مناظر زیبای دریاچه ی پشت سد لذت می بردیم.
********
دریاچه سد لفور:
سد لفور یا همان سد البرز در دهستان لفور، شهر شیرگاه، شهرستان سوادکوه شمالی و بر روی تلاقی سه رودخانه احداث شده‌ است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رُسی و مخزنی به حجم ۱۵۰ میلیون مترمکعب است. سد لفور آب ۶۵۰ هزار نفر از ساکنین شهرهای بابل، بابلسر، امیرکلا، خزرشهر و فریدون‌کنار را تامین و میزان ۱۰ مگاوات برق تولید می‌کند. دریاچه سد لفور در میان جنگل های انبوه سوادکوه مناظر زیبایی از تلاقی آب و جنگل را بوجود می آورد که چشم های زیبابین هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. برای تماشای دریاچه پشت سد باید از لفور به سمت سد حرکت کرده و پس از پایان آسفالت، حدود نیم ساعت جاده خاکی را نیزطی کنید.
آدرس دریاچه سد لفور: شیرگاه، جاده بابلکنار، سه راهی سد لفور، جاده خاکی سد لفور – امامزاده گزو

سوادکوه، دریاچه سد لفور

***
پس از پشت سر گذاشتن دریاچه سد لفور، جاده خاکی را در فراز و نشیب به سمت امامزاده گزو ادامه دادیم. در این مسیرو سر دوراهی ها، تابلو راهنما مسیر امامزاده را به شما نشان می دهد. با توجه به آخر هفته و ایام تعطیل، مسیر نسبتا شلوغ و پرتردد بود. مسیر تمامن از داخل جنگل بوده و چنان غرق در زیبایی های مسیر شده بودیم که دوری و سختی راه در جاده خاکی به چشممان نمی آمد. ساعت حدود ۱۳ وارد فرعی امامزاده گزو شدیم که جاده باریک تر و بسیار زیباتر شد و حدود ۲۰ دقیقه بعد به بقعه امامزاده گزو در جنگل رسیدیم. در کل جاده خاکی سد لفور به امامزاده گزو ۳۷ کیلومتر است که حدود ۲ ساعت زمان می برد. از شیرگاه به امامزاده گزو ۶۰ کیلومتر است که ۲۳ کیلومتر آن آسفالته و ۳۷ کیلومتر خاکی است.

بیشتر بخوانید:  جنگل انجیلی، آبشار ولیلا

امامزاده گزو – آبشار گزو:
آبشار گزو (Gazo) با ارتفاع تقریبی ۷۰ متر یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای استان مازندران است که در بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه قرار دارد. این آبشاردر دل جنگل‌های سرسبز و زیبای لفور و در کنار امامزاده‌ای معروف به «سه بزرگوار گزو» واقع است. پس از طی حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی در دل جنگل زیبا به امامزاده گزو می رسیم. در طول مسیر دو راهی های زیادی وجود دارد که تابلوی “امامزاده گزو” راه را نشان می دهد. از امامزاده تا آبشار به مدت نیم ساعت پیاده روی به سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند پیش رو دارید. امامزاده گزو دارای امکانات رفاهی از قبیل بوفه و اتاق هایی جهت اسکان است که به مسافران اجاره داده می شود.
آدرس آبشار گزو: مسیر ارتباطی امامزاده و آبشار گزو از زیرآب، جاده خاکی جمشید آباد و دیگری از شیرگاه، جاده‌ی سد لفوراست. در هر دوی این مسیرها باید حدود ۴۰ کیلومتر (حدود ۲ ساعت) جاده خاکی را با ماشین طی کنید که اولی (مسیر جمشیدآباد) به تهران نزدیک تر است.

سوادکوه، امامزاده گزو

gazu waterfall

آبشار گزو – عکس برگرفته از اینترنت

—————————

لحظاتی قبل از اینکه به امامزاده برسیم، باران ریزی شروع به باریدن گرفت که با توجه به ذیق وقت و نگرانی برای ترافیک برگشت و همچنین لغزنده شدن مسیر، ما را برای بازدید از آبشار مردد کرد. در نهایت تصمیم گرفتیم که از بازدید آبشار صرفنظر کرده و مسیر برگشت را در پیش بگیریم. برخلاف برنامه ریزی که داشتیم، برای مسیر برگشت تصمیم گرفتیم که از جاده جمشید آباد به زیرآب برویم که مسیر نزدیک تری است. از متولی امامزاده دوراهی های مسیر را به دقت پرسیده، یادداشت کرده و به راه افتادیم. بخشی از مسیر، نزدیک امامزاده، کمی ناهموار و پرشیب است که در صورت بارندگی ممکن است برای ماشین های سواری معمولی در برگشت مشکل ساز شود. در کل مسیر من فقط همین یک نقطه را ریسکی دیدم و بقیه مسیر بنظرم حتی در صورت بارندگی هم مشکل خاصی برای تردد ندارد. خوشبختانه باران تازه شروع شده و زمین هنوز خیلی خیس و لغزنده نشده بود. این قسمت را به سلامت رد کردیم. طبق راهنمایی متولی، حدود ۲۰ کیلومتر در مسیر رفت به عقب برگشته و در سه راهی، از سمت راست وارد مسیر جمشیدآباد شدیم. سه راهی های بعدی را طبق آدرسی که گرفته بودیم رد کرده و ساعت ۱۶.۳۰ به جمشید آباد و سپس به زیرآب در جاده سوادکوه رسیدیم. ناهار را در رستوران تو راهی صرف کرده و با توجه به ترافیک نیمه سنگین در مسیر، ساعت ۱۰ شب به تهران رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  جنگل های انجیلی، مسیر زیرآب - لاجیم - پلسفید

در این برنامه از فایل های جی پی اس عزیزانی استفاده کردم (دانلود از گوگل ارث) که جا دارد همینجا از این بزرگواران نهایت تشکر و قدردانی را بعمل آورم. (نام و لینک صفحه ویکی لاک دوستان در قسمت فایل های جی پی اس آمده است)

همچنین در این سفر برای اولین بار از نرم افزار GPX Viewer استفاده کردم که در کل خوب بود. جاهایی که اصلا نفهمیدم چرا به به چه علت wikiloc دنبال شبکه گشته و ترک های مسیر را باز نمی کرد! خوشبختانه GPX Viewer به خوبی جواب داده و ضمن نشان دادن نقشه افلاین مسیر (که شب قبل باز کرده بودم) ترک مسیر و موقعیت مکانی ما را به خوبی نشان می داد.

مسیر پیموده شده در نقشه:

فواصل مسیر (بدون توقف و ترافیک):
فاصله تهران تا شیرگاه: ۲۳۰ کیلومتر، ۳.۵ ساعت
شیرگاه تا روستای تیرکن: ۳۶ کیلومتر، ۱ ساعت
تیرکن تا سه راهی جاده سد لفور:۲۷ کیلومتر، ۱ ساعت
سه راهی لفور تا امامزاده گزو: حدود ۲.۵ ساعت
امامزاده گزو تا جمشیدآباد زیراب: ۴۰ کیلومتر، ۲ ساعت

جی پی اس مسیر های پیموده شده:
دانلود جی پی اس مسیر شیرگاه – سد سنبله رود – تیرکن – هفت آبشار (نیما)
دانلود جی پی اس مسیر لفور به روستای تیرکن (فایل از mein.m)
دانلود جی پی اس مسیر شیرگاه – سد لفور – امامزاده گزو (فایل از s115rz)
دانلود جی پی اس مسیر امامزاده گزو به آبشار گزو (فایل از vahid.v7)
دانلود جی پی اس مسیر جمشیدآباد زیرآب به امامزاده گزو (فایل از sjtoosi)

+ دانلود مجموعه پنج فایل در یک فایل زیپ

غار بورنیک، فیروزکوه

روستای لزور، فیروزکوه

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه دربارهٔ «سفرنامه شیرگاه، سوادکوه»

1. اهورا می‌گوید:

درود
    سپاس از توضیحات و اطلاعات مفید و کامل شما

2. اسماعیل سلیمی فرد می‌گوید:

سلام مهندس
    از سفرنامه ات لذت بردم امسال که گذشت ان شاء الله زنده باشیم سال آینده از اطلاعات شما استفاده کرده و این سفر را خواهم رفت. ممنون از اطلاعات شما.

3. امیر می‌گوید:

سلام. وقت همگی بخیر
    واقعا لذت بردم از نحوه گزارش نویسی و نقطه یابی و اطلاع رسانی شما. بنده به عنوان مربی کوهنوردی و همچنین صخره نوردی طبیعت به شما از ته دل تبریک میگم.

سپاس فراوان

4. سید محمد رضا می‌گوید:

سلام بسیار خوب و تشکر از نگارش و اشتراک سفرنامه زیباتون ، همیشه سلامت و برقرار باشید