قله مرد نوراز

گزارش صعود به قله مرد نوراز از روستای آغشت (Marde nouraz)

ارتفاع قله: ۲۸۷۰ متر

طول مسیر صعود: ۸ کیلومتر
طول کل مسیر (رفت و برگشت): ۱۷ کیلومتر
مدت زمان صعود: ۵.۵ ساعت
کل زمان برنامه: ۱۲ ساعت (۸ صبح تا ۸ شب)
گام حرکت: متوسط رو به کند
نفرات شرکت کننده: ۱۱ نفر (تیم قله: ۶ نفر)

قله مرد نوراز - گروه نشاط زندگی

قله مرد نوراز – گروه نشاط زندگی

روستای آغشت (Aqasht):

روستای آغشت (یا اغشت) از توابع دهستان برغان می‌باشد و در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ واقع شده ‌است. نام آغشت تجزیه می‌شود به «او» یعنی آب و «غش» یعنی غلتیدن و انباشته شدن. به عبارت دیگر آغشت یعنی مکانی که آب زیادی دارد. به روستای آغشت، اَغشت نیز گفته می شود و در روستا تابلوهای مختلف با هر دو نام دیده می شود. جمعیت این روستا تا سال ۱۳۸۵ ، ۱۵۷ خانوار (۴۸۱ نفر) بوده است ولی در سال ۱۳۹۵ ، ۲۷۰ خانوار (افزون بر ۷۰۰ نفر) شده است. دلیل این افزایش جمعیت را می توان رسیدن امکاناتی هم چون گاز لوله کشی به این روستا دانست .وارد روستا که می شوید اولین چیزی که توجه تان را جلب می کند:کوچه های سنگ فرش شده، تمیزی، رسیدگی دهیاری به روستا و سکوت و آرامش آن است.
آن چه که به نام قلعه آغشت در این روستا، نامدار شده است، ساختمان ویلایی ست متعلق به آقای اسدی لاری که ساکن تهران بوده و از نیکوکاران هستند. حدود ده سالی است که با بهره گیری از ایده های خلاقانه ی خویش اقدام به ساخت این سازه ی زیبا نموده اند.

قلعه آغشت

ویلای معروف به قلعه آغشت

آدرس روستای آغشت:

در اتوبان تهران-کرج، ۲۰ کیلومتر بعد از پل فردیس وارد خروجی کردان می شوید. در جاده کردان، چند کیلومتر بعد از کردان (بعد از میدان ولایت) به تابلوی روستای آغشت می رسید، از سمت چپ وارد فرعی آغشت شده و ۵ کیلومتر جاده آسفالته را طی می کنید تا به روستای زیبای آغشت برسید.
در کل از تهران (تقاطع همت غرب – خ جنت آباد شمالی) تا آغشت 70 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 1 ساعت زمان می برد.

بیشتر بخوانید:  قله پیله (لیوک)

لوکیشن روستای آغشت، محل پارک ماشین در بالای روستا (گوگل مپ):

جی پی اس قله مرد نوراز از آغشت

+ دانلود جی پی اس قله مرد نوراز از آغشت GPS

معرفی قله:

چشمه های مسیر:

۱- چشمه انجیرداران، پس از حدود ۱ ساعت در مسیر رفت
۲- چشمه در مسیر فرود، دره فرعی قبل از ورود به دره عالم زمین (احتمالا فصلی)

آنتن دهی مسیر:

داخل روستا و روی قله آنتن وجود داشته و مکالمه داشتیم. بقیه مسیر گوشی افلاین بوده و چک نکردم.

نکات برنامه:

1. مسیر فرود چه قسمت یال و چه قسمت دره چالش هایی دارد که ممکن است برای افراد مبتدی و یا گروههای بزرگ مناسب نباشد.

2. حدود 15 دقیقه بعد از روستا، انتهای جاده ماشین رو، یک پاکوب در سمت چپ دیده می شود. این پاکوب با تراورس از دامنه ی یال ها حدود 1.5 ساعت بعد تقریبا به انتهای دره عالم زمین می رسد و در ادامه از یکی از یالها می شود به قله مرد نوراز رسید. از این مسیر هم برای صعود و هم برای فرود می توان استفاده کرد و یا ترکیبی با مسیری که ما رفتیم.

به نام خالق زیبایی ها
طبق تقویم سه ماهه گروه، این هفته برنامه قله زرین کوه داشتیم که به دلیل بارش برف در روزهای گذشته و مشخص نبودن شرایط جوی آخر هفته، برنامه قله “مرد نوراز” جایگزین شد. ساعت ۶ صبح جمعه در محل قرار اول یعنی میدان آزادی جمع شده و به سمت کرج حرکت کردیم. پل فردیس و در جاده کردان بقیه دوستان به ما پیوستند و ادامه مسیر دادیم. ساعت ۷.۱۵ به روستای آغشت رسیدیم و ماشینها را اطراف ساختمان شورای محل پارک کردیم. ترک مسیر که در اختیار داشتم نقطه شروعش بالای روستا بود و ما وسط روستا. به همین دلیل با کمی زحمت و سردرگمی بالاخره از کوچه های روستا خود را به بالا رسانده و ساعت ۸.۰۰ وارد جاده خاکی شدیم که رودخانه در سمت راستمان قرار داشت. البته این عدم اطلاع از نقطه شروع یک حسن داشت و آنهم اینکه از داخل روستا حرکت کرده و کوچه پس کوچه های زیبای آغشت را دیدیم. (ترک مسیر سایت اصلاح شده است). حدود ۱۵ دقیقه بعد به انتهای جاده خاکی رسیدیم و مسیر را از پاکوب کنار رودخانه ادامه دادیم. چند بار از این سمت به سمت دیگر رودخانه تغییر جهت دادیم و در نهایت ساعت ۹ ، پایین چشمه انجیرداران کنار رودخانه برای صبحانه توقف کردیم.
کلا مسیر دره تقریبا هموار بوده و عبور از عرض رودخانه بدون مشکل خاصی انجام می شد. ساعت ۹.۴۵ مجدد به راه افتادیم. از کف دره جدا شده و از کنار چشمه انجیرداران در مسیر پاکوب به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. حدود یک ساعت مانده به یال اصلی پاکوب به صورت تراورسی به یال اصلی می رسد که گاها محو شده و مسیر ریزشی و بعضا کمی خطری می شود. این قسمت ممکن است برای افراد مبتدی و یا گروههای بزرگ دردسر ساز باشد. مسیر بی دردسر و بدون ریسک این است که شیب یال را مستقیم به سمت بالا طی کنید تا به یال اصلی برسید. سپس ارتفاع کم کنید تا به نقطه “yal” در ترک برسید . ساعت ۱۱ به بالای یال رسیدیم و پس از کمی استراحت مسیر را از روی یال به سمت راست ادامه دادیم. قله مرد نوراز در بلند ترین نقطه یال در معرض دید قرار داشت. در اینجا به دو گروه تقشیم شده و گروه اول ساعت ۱۳.۳۰ و گروه بعدی ساعت ۱۴ به قله رسید.

بیشتر بخوانید:  قله لیچه از روستای کندر

پس از استراحت، و عکس یادگاری روی قله، ساعت ۱۴.۴۵ مسیر فرود را در پیش گرفتیم. روی گردنه به دوستانی که از صعود به قله منصرف شده بودند، ملحق شده و یک ساعت برای ناهار توقف کردیم. طبق برنامه ریزی قبلی و ترک مسیر که در گوگل ارث ترسیم کرده بودم، این بار از سمت راست به سمت دره عالم زمین سرازیر شدیم. با یک شن اسکی خوب حدود 200-300 متر ارتفاع کم کردیم و وارد مسیر دره فرعی شدیم. نیمه های دره به چشمه ای رسیدیم که امکان دارد فصلی باشد. با کمی چالش و سختی مسیر دره فرعی را طی کردیم تا به دره اصلی یعنی دره عالم زمین رسیدیم. گذر به سمت دیگر رودخانه میسر نبود مگر اینکه به آب میزدیم و البته کمی پایین تر عرض رودخانه کم و قابل عبور بود که ما ندیده بودیم. مسیر پاکوب را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم و در طول مسیر بارها به آب زده و یا پریدیم تا از این سمت به سمت دیگر رودخانه برویم. برخی جاها پاکوب به خوبی مشخص نبود که دقت بیشتری را می طلبید. دم یک باغ از یک پل چوبی نه چندان با کیفیت عبور کرده و به سمت چپ رودخانه رفتیم و حدود 5 دقیقه بعد به دره اصلی یعنی مسیر صعود صبح رسیدیم. ساعت ۲۰ به روستا و حسینیه آغشت و محل پارک ماشین هایمان رسیدیم. حسینیه سرویس بهداشتی داشت اما بدون برق و روشنایی! از یکی از ریش سفیدهای محل کمی اطلاعات در مورد قله و دره ها و روستا گرفتیم و سپس سوار ماشین هایمان شده و مسیر کردان را در پیش گرفتیم.
پس از صرف بستی و فالوده در کردان (که حتما می دانید چند بستنی فالوده فروشی حرفه ای کنار جاده کردان هستند.) ساعت ۲۲ مسیر اتوبان را در پیش گرفتیم که خوشبختانه بدون ترافیک ساعت ۲۲.۴۵ به میدان آزادی رسیدیم.

لینک های مرتبط از سایر منابع:

مسیر قله مرد نوراز

قله مرد نوراز

قله مرد نوراز – نیما اسماعیلی، حسین شهبازی، ایمان حسینی

از راست: نیما اسماعیلی، رضا نورکامی، سوگل بینش پور، حسین شهبازی، ستاره سمیعی، نسترن سعادتی، علی محمد مهدیون، اسمان حسینی و نیما نظری

از راست: نسترن سعادتی، حین شهبازی، ایمان حسینی، ستاره سمیعی و نیما اسماعیلی

گزارش های مرتبط:

قله شاه کرم (اودل) از ولیان

قله تخت از ولیان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۱۱ دیدگاه دربارهٔ «قله مرد نوراز»

1. م.م می‌گوید:

بسیار عالی. مسیر فرودتون جالب تر بوده به نظرم.

2. ایمان حسینی می‌گوید:

برنامه محشری بود آقای اسماعیلی ممنون بابت همه چیز

3. مسعود کریمخانی می‌گوید:

اگرچه نتوتستم توی این برنامه حضور داشته باشم ولی با خواندن گزارش و دیدن عکسهای زیبا خودم رو در اون محیط تصور کردم. ممنون از آقای اسمائیلی عزیز و سایر دوستان گرامی ???

4. رضا می‌گوید:

من به نوبه خودم از جناب نیما اسماعیلی تشکر میکنم بابت تصاویر و مطالب نوشته شده از مدتها قبل مطالب شما رو پیگیر هستم به امید اینکه بنده هم ۱ روز در تیم تون برای صعودهای اتی باشم

5. علی می‌گوید:

چطور میشه منم توو این برنامه ها شرکت کنم؟

6. فرشید می‌گوید:

سلام به کوه نوردان عزیز. آن شا الله همیشه تندرست و سلامت باشید. ممنون میشم اگر امکانپذیر باشه در صمد گزارش هر صعودی، مسیر صعود و فرود بر روی نقشه ترسیم گردد تا امکان استفاده سایر کوه نوردان فراهم گردد.

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام. اینجا سایت “کوهنوردان عزیز” نیست برادر. درخواستتون رو باید خطاب به مدیر سایت بگید.
      در هر حال تصویر گوگل ارث هم ضمیمه شد. موفق باشید.