قله های بریانچال و پیله کوه از سد کرج

ارتفاع قله پیله کوه: 3010 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، سد کرج

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود:  1700 متر (جاده چالوس، قبل از سد کرج)

مسافت و اختلاف ارتفاع  تا قله بریانچال: حدود 5 کیلومتر / 1150 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله پیله کوه: حدود 7 کیلومتر /  1310 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله پیله کوه: 1365 متر* (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 14 کیلومتر

مدت زمان صعود بریانچال: 4.5 ساعت (06:45 تا 11:25) (با گام متوسط)

مدت زمان صعود پیله کوه: 5.5 ساعت (06:45 تا 12:15) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 10 ساعت (06:45  تا 16:45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1.5 ساعت (قله ها و صبحانه و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (بعضا بد مسیر است)

تعداد نفرات: – نفر

نکته *: در این برنامه اختلاف ارتفاع از پای کار (Elevation) 1310 متر و مجموع افزایش ارتفاع (Elevation gain) 1365 متر بوده است. این اختلاف حدود 55 متری برای دو آیتم مربوط به کاهش و افزایش مجدد ارتفاع در گردنه بین دو قله می باشد. نرم افزارهای ثبت ترک معمولا دومی را نمایش میدهند چون آیتم مهم تری است. (تصویر پیوست در قسمت تصاویر) (توضیحات بیشتر: اینجا)

قله بریانچال. گروه نشاط زندگی. از راست: بهرام نجفی، رضا حبیبی، مسعود زمانپور و نیما اسماعیلی

مسیر قله های بریانچال و پیله کوه از سد کرج

+ دانلود جی پی اس قله های بریانچال و پیله کوه (لیوک) Beryanchal-Pileh_kuh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

لوکیشن ها:

پای کار (محل پارک ماشین): 35.947062, 51.070134

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

دسترسی:

از تهران: بزرگراه همت، کیلومتر 17 جاده چالوس (از میدان امیرکبیر)، جاده چالوس، قبل از سد کرج، جنب رستوران متروکه شاندیز و سوپرمارکت ساسانی. در کل از تهران (همت، سر خ جنت آباد شمالی) تا پای کار 52 کیلومتر راه است که صبح بدون ترافیک حدود 45 دقیقه زمان می برد.

معرفی قله:

قله های بریانچال (2850 متر) و پیله کوه (3010 متر) از قلل البرز مرکزی در مسیر جاده چالوس واقع در غرب سد کرج می باشند. این دو قله بر روی یک یال قرار دارند که از جاده چالوس شروع شده و در جهت شمال با یک گردنه به قله خونکهار و سپس در ادامه به خط الراس قله ناز منتهی می شود.

بیشتر بخوانید:  قله هزاربند از حسنکدر

مسیرهای صعود:

1. مسیر جنوبی از جاده چالوس، قبل از سد کرج، قله های بریانچال و پیله کوه (کمی بدمسیر)

2. مسیر جنوبی از جاده چالوس، روستای آدران، قله پیله کوه (دورترین و بهترین مسیر)

3. مسیر غربی از جاده دروان، قله پیله کوه (نزدیک ترین و آسان ترین مسیر)

آنتن دهی مسیر:

پای کار و روی یال قبل از قله بریانچال آنتن برقرار است. باقی مسیر بیشتر جاها که چک شد آنتن نداشت. روی قله پیله چک نشد.

منابع آب در مسیر:

ندارد.

نکات برنامه:

مسیر صعود به قله بریانچال از پای کار (جنب رستوران شاندیز) که شروع می شود تا جنب باغ (1870 متر) پاکوب خوبی دارد اما پس از آن بسته به سلیقه و تجربه و همچنین فصل صعود متنوع می باشد و هر کسی ار یک جایی صعود و فرود می کند. در فصول پرآب و برفی عبور از داخل دره (پس از باغ) غیر ممکن می باشد. تا جایی که در این برنامه متوجه شدم بنظر می رسد که یکی از مسیرهای قابل قبول با چالش کمتر برای صعود و فرود از مسیر یال بالای باغ (نقطه 1900 متر) می باشد که از سمت راست به سمت بالای یال ارتفاع بگیرید (بدون پاکوب). هرچند که این یال هم تا ارتفاع 2420 مسیر سنگریزه ای و نسبتا بد مسیر است. یالهای منتهی به یال اصلی همگی دارای بستر سنگ ریزه ای و یا شن اسکی می باشد که از هرجایی صعود کنید حتما مشکلاتی دارد.

مسیری که ما طی کردیم (صعود و فرود) برای افراد آماده مشکلی ندارد اما برای افراد مبتدی شاید مناسب نباشد. پیدا کردن بهترین مسیر صعود و فرود برای قله بریانچال قطعا مستلزم آشنایی و تجربه قبلی صعود به این قله می باشد. از قله بریانچال تا پیله مسیر از روی یال با یک فراز و فرود کاملا مشخص و بدون مشکل می باشد. نکته بعدی اینکه هرچند که اکثر صعودها از یال سمت راست (مسیر ما) انجام میشه اما از یال سمت چپ هم صعود میشه و شاید بهتر از سمت راست هم باشه. نقطه ورود به این یال خیلی مهم هست. بررسی کنید. (تصویر گوگل ارث). در کل قله بریانچال برای افرادی که دنبال صعود بی دردسر و آسان از پاکوب های مشحص هستند گزینه مناسبی نمی باشد.

بیشتر بخوانید:  قله شاهدژ

از نکات جالب توجه برای ما در این برنامه آثار سیل خردادماه داخل دره بود که تا چند متر روی درختان و دیواره ها هنوز گل آلود بود. درختانی که داخل دره نابود شده بودند و همچنین خرابی های رستوران که آلاچیق ها تا نزدیک سقف زیر گل و خاک بودند نشان از سیلی ویرانگر داشت که در آن ایام گریبانگیر رستوران شاندیز و ظاهرا یک رستوران دیگر در نزدیکی آن شده بود.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: << قبلا قله پیله را یک بار اردیبهشت 96 از روستای آدران و بار دیگر فروردین 98 از جاده دروان صعود کرده بودیم. (گزارش برنامه قله پیله از آدران). همچنین قله خونکهار نیز که در همسایگی قله پیله قرار دارد فروردین 94 از روستای دروان صعود کرده بودیم. آشنایی نسبی به قله و منطقه در برنامه های قبل وجود داشت لذا این بار تصمیم گرفتیم که قله های بریانچال و پیله را از مسیری متفاوت و این بار از جاده چالوس، قبل از سد کرج صعود کنیم.>>

ساعت حدود 5.20 از محل قرار یعنی همت غرب، سر خ جنت آباد شمالی با یک ماشین راه افتادیم. از همت وارد جاده چالوس شدیم تا به لوکشین رسیدیم. با دیدن خرابه ای که قرار بود رستوران شاندیز باشد کمی تعجب کردیم! حتی تابلو و سردری هم که نشان دهد اینجا روزی شاندیز بوده وجود نداشت. غروب که برگشتیم از سوپری جنب رستوران پرسیدیم گفتند که خرداد 1402 اینجا سیلی آمده بود که این رستوران را تخریب کرد. پس از پارک ماشین جلوی سوپری ساعت 6.45 پیاده روی خود را از پاکوبی که سمت راست رستوران قرار داشت شروع کردیم. (پاکوبی که درب آهنی دارد نه، پاکوبی که حدود 20-30 متر آن طرف تر در سمت راست قرار دارد). به محل باغ (1870 متر) که رسیدیم باید تصمیم می گرفتیم که باقی راه را از کجا ادامه دهیم. طبق ترک هایی که قبلا بررسی کرده بودم و همراه داشتم از اینجا به بعد هر کدام از یک مسیری رفته بودند. پس از مشورت تصمیم گرفتیم که پاکوب را از بالای باغ به سمت دره ادامه دهیم. داخل دره تا جایی که مسیر مناسب بود رفتیم تا نقطه 2100 متر که از کف دره جدا شده و مسیر یال سمت راست را به صورت تراورسی در پیش گرفتیم و از یک جایی به بعد مستقیم به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. خوشبختانه به دلیل بارندگی های قبلی خاک ها شسته شده و حرکت ما در شیب تند از روی بستر سنگی بود که خیلی کمک کرد وگرنه در مسیر سنگ ریزه ای قطعا مسیر دشواری تا بالای یال در پیش داشتیم. روی یال ساعت 9.30 تا 10.30 برای صبحانه توقف کردیم. ادامه مسیر از روی یال آسان بود تا ساعت 11:25 به قله بریانچال رسیدیم. پس از گرفتن چند عکس مسیر قله پیله را در پیش گرفتیم که در جهت شمال غرب قرار دارد و قله خونکهار هم در سمت راست آن به خوبی نمایان است. با یک فراز و فرود پس از 40 دقیقه ساعت 12.15 به قله پیله رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله سرنسا از گرماب

در مسیر صعود و از روی قله های بریانچال و پیله متاسفانه دریاچه سد کرج دیده نمی شود اما ویوی زیبایی از کوهها و قلل اطراف در معرض دید قرار دارند. از جمله این قله ها به ترتیب از جنوب به سمت شرق و سپس شمال می توان قله های ذیل را نام برد: دوبرار کرج، قبله و پورا، لیچه، چشمه شاهی، پهنه حصار، کرکوه، شاهدژ، سیانو، سیاه سنگ، منار، نوک آزادکوه، کرچان، کلاش ویا، هفت خوانی، ونتار، کهار و ناز، ورکش، اشگدر و قله خونکهار که در همسایگی پیله قرار دارد.

مسیر فرود ما تا محل صبحانه (2550 متر) یکی بود. در اینجا مسیر یال را به سمت پایین ادامه دادیم تا 2420 متر. پس از آن مسیر کمی سنگ ریزه ای و لغزشی شد. میخواستیم با ادامه مسیر یال به بالای باغ (1900 متر) برسیم اما با توجه به اینکه یال سنگریزه ای بود تصمیم گرفتیم که از مسیر شن اسکی به سمت دره ارتفاع کم کنیم. بنظرم انتخاب خوبی بود هرچند که ممکن است این مسیر برای افراد مبتدی کمی دشوار باشد. کف دره حدود نیم ساعت برای نهار توقف کردیم و در ادامه ساعت 16.45 به محل پارک ماشین رسیدیم.

جاده چالوس حدود نیم ساعت ترافیک داشتیم تا میدان امیرکبیر که قابل قبول بود اما همت حدفاصل آزادگان تا سر جنت آباد هم حدود نیم ساعت ترافیک سنگین بود که اصلا قابل قبول نبود! معظلی شده این ترافیک برگشت جمعه ها!

افزایش ارتفاع: 1365 متر

نقطه شروع، جلوی رستوران متروکه شاندیز و سوپرمارکت فعال ساسانی

نقطه شروع، جلوی رستوران متروکه شاندیز و سوپرمارکت فعال ساسانی (شروع حرکت 6.45)

ابتدای مسیر دره

قله بریانچال. گروه نشاط زندگی

تابلو قله پیله کوه. ساعت 12.15

*****************************

ویوی شرقی از روی قله بریانچال (قله های پهنه حصار، شاهدژ، سیاه سنگ و منار)

در مسیر فرود

مسیر دره پایین باغ و کلبه

جاده چالوس. محل پارک ماشین. به موقعیت پاکوب دقت کنید که در تاریکی صبح شاید دیده نشود.

——————–

مطالب مرتبط در همین سایت:

قله پیله کوه (لیوک) از آدران

قله خونکهار از دروان

قله شاهدژ

قله سیانو

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.