قله قلعه دختر از شهرستانک

گزارش برنامه قله قلعه دختر از شهرستانک (قزل ماما)

(صعود از مسیر گردنه زرگاه ، فرود از مسیر گردنه آهار بشم)

تاریخ اجرا: جمعه 1403.02.21

ارتفاع قله: 3230 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، کرج، جاده چالوس، روستای شهرستانک

نکته: قله قلعه دختر از شهرستانک عموما از مسیر یال و یا گردنه آهار بشم صعود می شود. صعود ما برای اولین بار از مسیر دره و گردنه زرگاه انجام شده است. این مسیر به دلیل عدم وجود پاکوب مناسب، برای افراد مبتدی توصیه نمی شود.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2230 متر (جاده شهرستانک)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 7 کیلومتر / 1000 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1000 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 14 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5 ساعت، (06:20 تا 11:00) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 8.5 ساعت (اتمام برنامه 15:00)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (عدم وجود پاکوب مناسب)

تعداد نفرات: – نفر

قله قلعه دختر - گروه نشاط زندگی. از راست: مسعود زمانپور، رضا حبیبی، حمید محسنی و نیما اسماعیلی

قله قلعه دختر (قزل ماما) – گروه نشاط زندگی. از راست: مسعود زمانپور، رضا حبیبی، حمید محسنی و نیما اسماعیلی

گزارش برنامه قله قلعه دختر از شهرستانک.(صعود از مسیر گردنه زرگاه ، فرود از مسیر گردنه آهار بشم)

گزارش برنامه قله قلعه دختر از شهرستانک. (صعود از مسیر گردنه زرگاه ، فرود از مسیر گردنه آهار بشم)

+ دانلود جی پی اس قله قلعه دختر از شهرستانک Ghale dokhtar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

معرفی قله:

قله قلعه دختر (یا قزل ماما) با ارتفاع 3230 متر از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در منطقه لواسانات استان تهران می باشد. بر فراز این قله بقایای یک قلعه باستانی متعلق به دوره ساسانی قرار دارد که آنرا آتشکده و یا معبد آناهیتا با کاربرد دیدبانی دانسته اند. قله دختر با یک گردنه 2850 متر در جهت جنوب به قله آهار بشم و در ادامه به قله سرباز و خط الراس توچال می رسد. در جهت شمال نیز با گردنه زرگاه 2800 متر به قله های الله بند و سیچال متصل است. روستای آهار در جنوب شرق قله مبدا اصلی صعود به قلعه دختر است. همچنین روستای شهرستانک واقع در غرب قله نیز از دیگر مسیرهای دسترسی به این قله است.

بیشتر بخوانید:  قله شاه کرم غربی از ولیان (ریدایرکت شده)

مسیرهای صعود:

1. روستای آهار، ده تنگه، گردنه زرگاه، یال شمالی
2. روستای آهار، یال شرقی
3. روستای شهرستانک، از یال غربی، یا گردنه شمالی و یا گردنه جنوبی

آنتن دهی مسیر:

روی قله آنتن داشت و تماس داشتیم. بقیه مسیر چک نشد.

منابع آب در مسیر:

یک چشمه در دره مسیر صعود مشاهده شد که در ترک مارک شده است.

نکات برنامه:

مخاطرات و چالش های برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<قله قلعه دختر را قبلا از روستای آهار، از دو مسیر گردنه زرگاه و یال شرقی صعود کرده بودیم. این بار تصمیم گرفتیم که این قله را از شهرستانک صعود کنیم اما نه از مسیر عمومی بلکه از مسیر دره و گردنه زرگاه. مسیر در گوگل ارث ترسیم شده و منتظر روز جمعه ماندیم.>>

قرار ما ساعت 5 صبح همت غرب، سر خ جنت آباد بود. ساعت 6 صبح به شهرستانک و لوکیشن پارک ماشین رسیدیم. پس از بستن کفش و کوله ساعت 6.20 پیاده روی خود را از جاده خاکی به سمت داخل باغ ها شروع کردیم. شکوفه های سفید رنگ درختان گیلاس و آلبالو همراه با آواز پرندگان در صبح با طراوت بهاری بدرقه راه ما بودند. حدود 15-20 دقیقه بعد از باغ ها خارج شده و وارد جاده خاکی بالا شدیم. پس از پست سر گذاشتن یک سد ساعت حدود 7:00 به انتهای جاده رسیدیم. رودخانه چندان پر آب نبود بنابراین از عرض رودخانه رد شده و وارد مسیر دره شدیم.

در اینجا مسیریابی و پیدا کردن پاکوب مهم است چون حددود 500 متر ابتدای دره درختزار و صعب العبور است. ما با کمی زحمت و چند بار چپ و راست کردن رودخانه در نهایت در انتهای درختان به پاکوب رسیدیم اما درستش این است که از همان ابتدا، پاکوب بالا را پیدا کرده و از پاکوب ادامه دهید. در طول مسیر دره پاکوب کم و بیش وجود دارد اما خیلی قوی و خوش مسیر نیست. گاهی از چپ و گاهی از راست رودخانه عبور می کند و شما باید مسیر درست را پیدا کنید. اما در عین حال مشکل خاصی هم برای کوهنوردان با تجربه ندارد. حدود 40 دقیقه برای صبحانه توقف کردیم و مجددا براه افتادیم. انتهای دره از یال روبرو ارتفاع گرفتیم و بصورت تراورس حرکت کردیم تا ساعت 9:40  به گردنه زرگاه در ارتفاع 2830 متر رسیدیم. در مسیر یال تا گردنه یک پاکوب ضعیف وجود دارد که از بالا دیده می شود اما در مسیر صعود دیده نمی شد و ما نتوانستیم از پاکوب حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید:  قله دونا از وارنگه رود

پس از کمی استراحت روی گردنه، مسیر پرشیب یال را به سمت قله در پیش گرفتیم تا ساعت 11:00 که به قله رسیدیم. در این روز چند گروه دیگر هم همراه ما در مسیر قله بودند که همگی از آهار آمده بودند. ساختمان قلعه ظاهرا توسط دانشکده هنر تهران در دست بازسازی بود که هنوز تمام نشده است. پاییز 1402 که به قله صعود داشتیم این عزیزان را در حال مرمت دیده بودیم.

پس از کمی استراحت روی قله ساعت 11:20 مسیر فرود را از پاکوب به سمت گردنه جنوبی در پیش گرفتیم. به لطف شن اسکی خیلی سریع ارتفاع کم کرده و در حدود 20 دقیقه بعد به گردنه آهار بشم و جاده شاهی رسیدیم. در جاده شاهی از نقطه مناسب که در ترک ثبت شده وارد مسیر پاکوب دره شدیم و ساعت 12:50 به انتهای دره و جاده شهرستانک رسیدیم. ادامه این جاده چند کیلومتر پایین تر به محل پارک ماشین ما می رسید اما ما برای اینکه از طبیعت بهاری بیشتر لذت ببریم وارد مسیر پایین (جاده کاخ ناصری) شدیم. برای نهار حدود یک ساعت کنار رودخانه توقف کردیم و مجددا به راه افتادیم. در نقطه مناسبی که از قبل در نظر گرفته بودم وارد جاده بالایی شدیم و چند دقیقه بعد ساعت 15 به محل پارک ماشین رسیدیم و پایان برنامه.

مسیر باغ ها در ابتدای حرکت

مسیر دره به سمت گردنه زرگاه

روی یال به سمت گردنه

گردنه زرگاه 2830 متر

قله قلعه دختر (قلیعه ماما یا قزل ماما)

قله قلعه دختر (قلعه ماما یا قزل ماما)

قله قلعه دختر - گروه نشاط زندگی. از راست: مسعود زمانپور، حمید محسنی، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

قله قلعه دختر – گروه نشاط زندگی. از راست: مسعود زمانپور، حمید محسنی، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

*********************

گردنه آهار بشم 2850 متر و جاده شاهی به سمت شهرستانک

در مسیر دره به سمت جاده شهرستانک

جاده کاخ ناصری به سمت روستا

دوراهی کاخ ناصری

دوراهی قصر ناصری

اتراق کنار رودخانه

مطالب مرتبط:

قله قلعه دختر از آهار (گردنه زرگاه)

قله قلعه دختر از آهار (مسیر یال)

قله آهار بشم از شکرآب

قله الله بند از آهار

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

لینک کوتاه این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9091

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۶ دیدگاه دربارهٔ «قله قلعه دختر از شهرستانک»

1. امیر حسین خلیلی فر می‌گوید:

سلام و ایام به کام چگونه می تونم در این برنامه ها شرکت کنم ؟

2. فرشید جلیل پور می‌گوید:

درود بر شما آقا نیما
    البته اسم دیگه قلعه دختر قزماما به معنای مامای دختران هستش که این نام دلیل خاصی داره و در بین محلی ها هم به همین نام مشهوره.متاسفانه در روی تابلو به اشتباه قله ماما نوشته شده.

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود آقا فرشید عزیز. مشتاق دیدار قربان
      درسته فکر کنم در گزارش قبلی نوشته بودم. البته فکر کنم درستش قزل ماما باشه که در این گزارش اصلاح شد.