قله شاه کرم (اودل) از ولیان

گزارش صعود به قله شاه کرم (اودل) از ولیان (شاه کرم غربی یا Odal)

ارتفاع قله: ۳۲۸۰ متر
تاریخ اجرای برنامه: جمعه ۹۶.۰۲.۱۵

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، کوهسار

(+ گزارش برنامه صعود 97.05.18 از مسیر آبشار، در انتهای پست)

———————————

اطلاعات برنامه:

ارتفاع نقطه شروع: ۱۸۸۰ متر
طول مسیر صعود: ۱۰ کیلومتر
مدت زمان صعود: ۷ ساعت
کل زمان برنامه: ۱۲ ساعت (۷ صبح تا ۷ عصر)
نفرات شرکت کننده: ۹ نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی، رضا نورکامی، ایمان حسینی، حمید محسنی، حسین شهبازی، ابوالفضل کبریایی و علی رضایی
———————————————–

دیری ست که از روی دل آرای تو دوریم
محتاج بیان نیست که مشتاق حضوریم
“هوشنگ ابتهاج”
————————————

قله شاه کرم (اودل) از ولیان

مسیر پیموده شده در گوگل ارث (رنگ قرمز).

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید.)

+ دانلود جی پی اس قله شاه کرم غربی از ولیان  GPS – Shah karam (Odal)

(+ دانلود فایل جی پی اس قله اودل تا تخت از آقای محسن دانیالی)

توضیح در مورد قله شاه کرم:

قله (یا قله های) شاه کرم بر روی یک خط الراس غربی-شرقی قرار دارد که در جنوب آن منطقه کردان و برغان و در شمال آن منطقه طالقان واقع است. این خط الراس به سمت شرق در نهایت به قله های اشگدر، ورکش و ناز و کهار ختم می شود.

طبق تحقیقاتی که انجام دادم (گزارشات و فایل های جی پی اس) در محدوده حدود ۵ کیلومتر سه قله حدود ۳۳۰۰ متر وجود دارد که گروههای مختلف هر سه این قله ها را با نام شاه کرم صعود نموده اند. قله شرقی از روستای سیرود کوهسار، قله مرکزی از روستای اُرازان طالقان و همچنین از جاده سیرود و قله غربی (با نام محلی اودل Odal) از روستای ولیان کوهسار صعود می شود.

ظاهرا در این بین، قله ای که بیشتر با نام شاه کرم شناخته و معرفی می شود همان شاه کرم شرقی است از روستای سیرود (۲۳۰۰ متر) صعود می شود. طول مسیر آن حدود ۴ کیلومتر و مدت زمان صعود آن حدود ۳ ساعت است.

آدرس روستای ولیان:

در اتوبان کرج-قزوین وارد ورودی کردان-کوهسار شده، پس از حدود ۵ کیلومتر از سمت چپ وارد جاده کوهسار شوید. این جاده در انتها شما را به ولیان میرساند.

بیشتر بخوانید:  قله سرنسا از گرماب

– در میدان ولیان وارد خیابان سمت چپ (با تابلو بهزیستی) شوید و ادامه دهید تا به سه راهی برسید. ابتدا به راست و سپس چپ بروید و ادامه دهید تا به ابتدای جاده خاکی با تابلو “اسکدر-دربند” برسید. در محدوده سه راهی جاده عریض بوده و جا برای پارک خودرو وجود دارد. در اینجا می توانید پیاده روی خود را در مسیر جاده خاکی دربند شروع کنید.

– طول جاده خاکی حدود 4 کیلومتر با شیب خیلی ملایم است که پیاده حدود یک ساعت راه است. اگر فصل پرآبی و طغیان رودخانه نباشد، تا انتهای آن را می شود با ماشین رفت.

– فاصله از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا ورودی کردان: ۵۵ کیلومتر و تا ولیان جمعا ۷۵ کیلومتر است که بدون ترافیک حدود ۱ ساعت ۱۵ دقیقه زمان می برد.

به نام خالق زیبایی ها

قرار ما ساعت ۵ صبح م آزادی بود. با کمی تاخیر ساعت ۵.۳۰ به راه افتادیم. ساعت ۶.۳۵  به ولیان و ۶.۴۵ به سه راهی اسکدر-دربند رسیدیم. ماشین ها را پارک کرده و ساعت ۷ صبح مسیر جاده خاکی دربند را در جهت شمال در پیش گرفتیم. در طول مسیر چند بار از عرض رودخانه خروشاااان با کمی زحمت رد شدیم تا در نهایت پس از طی ۴ کیلومتر، ساعت ۰۸:۱۵ به انتهای جاده رسیدیم. جایی که دو رودخانه از دو دره به هم رسیده و یکی می شوند. ۴۵ دقیقه برای صبحانه توقف کرده و ساعت ۰۹:۰۰ از داخل باغی که در سمت راستمان قرار داشت کمی با زحمت سوار یال شدیم. (یالی که در سمت راست دره سمت راستی قرار دارد). البته بعدا فهمیدیم که حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر مانده به انتهای جاده، در سمت راست، جاده اختصاصی همان باغ ویلا قرار دارد که اگر از آنجا به روی یال می رفتیم راحت تر بودیم.

مسیر را از روی یال بدون پاکوب ادامه دادیم. ساعت حدود ۱۰:۳۰ به بالای یال رسیدیم. در اینجا پاکوبی را دیدیم که به سمت بالا ارتفاع می گیرد.به سمت چپ پیچیده و یال جدید را از مسیر پاکوب ادامه دادیم. در طول مسیر با گروهی از کوهنوردان کرجی برخورد کردیم که در مسیر برگشت از یکی از قله های فرعی بودند. با ادامه مسیر از بالای یال، ساعت ۱۳ به قله فرعی به ارتفاع ۳۱۰۰ متر رسیدیم (کوهنوردان کرجی که در مسیر برگشت بودند ظاهرا به این قله اودل می گفتند). قله شاه کرم غربی در جهت شمال غربی ما به خوبی در معرض دید قرار داشت. در واقع یالی که ما روی آن قرار داشتیم جنوبی-شمالی و یالی که قله شاه کرم روی آن قرار داشت شرقی-غربی بود. ناگفته نماند که قله شاه کرم غربی زمانی که در محل صبحانه بودیم، در دور دستها دیده می شد.

بیشتر بخوانید:  قله شاه کرم غربی از ولیان (ریدایرکت شده)

از روی قله فرعی کمی ارتفاع کم کردیم. (تا حدود ۳ هزار متر). در اینجا حدود ۴۰-۵۰ متر پایین تر در سمت چپمان چشمه آب دیده می شد. مجددا ارتفاع گرفته، شیب نسبتا تند را تا روی خط الراس اصلی طی کرده و با گردش به چپ در نهایت ساعت ۱۴ همگی به سلامت به قله شاه کرم غربی یا همان اودل رسیدیم.

از قله که سرازیر شدیم کمی باران گرفت. مسیر فرودمان در واقع از همان مسیر صعود بود. در طول مسیر تا جاده کم و بیش باران داشتیم که بعضا مجبور به پوشیدن گورتکس و یا پانچو شدیم. پای جاده برای ناهار توقف کردیم که بلافاصله مجددا باران شروع شد و ناهارمان را با اعمال شاقه زیر باران صرف کردیم. وقتی که مجددا به راه افتادیم باران بند آمده بود و ما یک بار دیگر جاده دربند را در مسیر زیبای دره و رودخانه تا ماشین طی کردیم. ساعت ۱۹:۰۰ به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

در اتوبان قزوین-کرج از محدوده کمالشهر به ترافیک تقریبا سنگینی برخوردیم که خیلی ضدحال بود. حدود ۱ تا ۱.۵ ساعت در ترافیک بودیم. اما چه کنیم که انگار باید با این ترافیک لعنتی عصرهای جمعه کنار بیاییم! قصه‌ی پرغصه ترافیک …

—————————————

ابوالفضل کبریایی

گروه نشاط زندگی – قله شاه کرم (اودل)

قله شاه کرم از ولیان

گزارش برنامه قله شاه کرم غربی از ولیان (مسیر آبشار)

صعود به قله شاه کرم غربی (اودل Odal) از روستای ولیان (Velian)، مسیر آبشار
تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 18 مرداد 97
موقعیت جغرافیایی: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، کوهسار

ارتفاع قله: 3280 متر
ارتفاع نقطعه شروع: 2070 متر (انتهای جاده خاکی)
طول کل مسیر پیموده شده: 15 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5.5 ساعت
کل زمان برنامه: 9 ساعت (8.40 صبح تا 17.40)
گام حرکت: نسبتا تند

بیشتر بخوانید:  قله منار کرج

تعداد نفرات: دو نفر ، نیما اسماعیلی – رضا حبیبی

قله شاه کرم غربی از ولیان

+ دانلود فایل جی پی اس قله شاه کرم غربی از ولیان (مسیر آبشار) GPS

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در ویکی لاک تیک بزنید.

نکته مهم: پاکوب مسیر فرود از کیفیت مناسب برخوردار نیست، اگر نفرات مبتدی در گروه باشند حرکت به کندی صورت می گیرد. همچنین بعید به نظر می رسد که در فصل پرآبی رودخانه بشود از این مسیر عبور کرد.

گزارش های مرتبط:

قله تخت از ولیان – اردیبهست 98

قله اشگدر – قله ورکش

قله مرد نوراز از آغشت

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله شاه کرم (اودل) از ولیان»

1. احسان می‌گوید:

سلام نیما
    سال نو مبارک/ سایت نو مبارک
    آقا یک نکته ای را میخواستم درباره این برنامه بگم افتخار داشتم با الگوبرداری از فایل این برنامه پنج شنبه ۲۳ فروردین ۹۷ آن را اجرا کنم.
    برای صعود به یال در همان ابتدای مسیر رودخانه سمت راست جاییکه هنوز روستا نیز تمام نشده است یک استخر ذخیره آب هست که کنار آن یک پاکوب است توصیه اکید دارم از آنجا یال را بالا رفته چون از هر جا جلوتر از این مسیر یال را بالا بروید شیب خیلی تندی دارد. البته چون این پاکوب از لابلای باغها بالا میرود آدم فک میکند باغ مردم است اما مسیر صحیح همین است چون رد کردن این پاکوب باعث میشود جلوتر از شیبهای تند یال را صعود کنیم. البته فایلی هم از آن نقطه تا شروع پاکوب اصلی در کوهپایه ضبط کردم برایت ارسال میکنم.

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام اقا احسان عزیز
      ممنون از حسن توجه شما
      حتما استفاده میکنم از نکته ای که فرمودید و منتظر فایل شما هستم

با احترام. نیما

2. کامران می‌گوید:

سلام و عرض ادب,
    با توجه به کیفیت پایین پاکوب در مسیر فرود پیشنهاد می کنید از همان مسیر صعود (مسیر آبشار) برای فرود استفاده شود؟