قله برف انبار قم

گزارش صعود به قله برف انبار قم، ۳۲۶۰ متر

تاریخ اجرای برنامه: جمعه ۹۶.۱۱.۲۷
موقعیت جغرافیایی: استان قم، روستای فردو (Fordo)

Qom – Fordo – Barf anbar
————————————
ارتفاع قله برف انبار: ۳۲۶۰ متر
ارتفاع نقطه شروع (انتهای باغ ها): ۲۵۰۰ متر
مسافت تا قله: 4 کیلومتر (رفت و برگشت: 8 کیلومتر)
زمان صعود: ۲ ساعت
کل زمان برنامه: ۴ ساعت (۱۰ تا ۱۴)
سطح برنامه: کوهنوردی سبک
نفرات شرکت کننده: ۹ نفر
—————————————

به روز رسانی: آذر ماه 1401

قله برف انبار

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:
(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک نمایید.)

قله برف انبار قم

دانلود جی پی اس قله برف انبار قم Barf_Anbar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای اینکه نقاط همراه ترک دانلود شود، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

+ لینک دوم (Picofile): دانلود  (ترک کامل با ماشین از سر جاده)

آدرس روستای فُردو قم:

ابتدای قم با دنبال کردن تابلوی جمکران وارد جاده جمکران می شوید. در جاده جمکران خروجی مسجد جمکران را رد کرده و مستقیم به سمت جنوب ادامه می دهید. در طول مسیر تابلوهای “کهک” را دنبال می کنید تا به پاسگاه “لنگرود” می رسید. از کنار پاسگاه وارد خروجی کهک – فردو می شوید و ۴۰ کیلومتر دیگر می رانید تا به به فردو برسید. جاده برف انبار ۳ کیلومتر بالاتر از محل فردو قرار دارد. این جاده تابلو یا نشانه خاصی ندارد. در کل از تهران (ابتدای اتوبان قم) تا فردو حدود ۱۸۶ کیلومتر راه است که حدود 2.5 ساعت زمان می برد.

لوکیشن گوگل مپ، نقطه شروع (محل پارک خودروها):

معرفی قله:

قله برف انبار از قلل رشته کوه زاگرس* با ارتفاع بیش از 3200 متر از سطح دریا، بلندترین قله استان قم محسوب می شود که در روستای فردو و بخش کهک شهرستان قم واقع شده است. این قله در فاصله ی 60 کیلومتری جنوب شهر قم و 10 کیلومتری جنوب شرقی روستای فردو قرار دارد. رایج ترین و آسان ترین مسیر دسترسی به این قله از طریق راه امامزاده بوره فردو است.
قله برف انبار که بام استان قم محسوب می شود دارای چشم اندازهای بسیار زیبا است که در فصل زمستان از برف یکپارچه سفیدپوش می شود و جلوه ای بسیار تماشایی می یابد. علت نامگذاری این قله به برف انبار وجود دره ای به عمق 600 متر در کنار قله برف انبار است که باعث شده برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به طوری که با گذشت فصول سرد و بعضا تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف های یخ زده باشد. البته در سال های اخیر با گرم شدن زمین، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود.

بیشتر بخوانید:  قله کلخانی از مسگرآباد

* توضیح: اینکه قله برف انبار جزو رشته کوه زاگرس هست یا خیر مطمعن نیستم. با سرچ در گوگل هیچ اطلاع و یا منبعی در این خصوص یافت نمی شود! با مراجعه به نقشه شماتیک رشته کوههای ایران مشاهده می شود که قله برف انبار (در جنوب قم) تقریبا در محدوده مرزی بین دو رشته کوه “رشته کوههای مرکزی” و “رشته کوه زاگرس” قرار دارد (بیشتر تمایل به رشته مرکزی). در عین حال تابلوی نصب شده روی قله از طرف “فدراسیون کوهنوردی” را اگر معتبر بدانیم، این تابلو قله برف انبار را از قلل رشته کوه زاگرس معرفی می کند. (نقشه شماتیک رشته کوه زاگرس در انتهای همین گزارش پیوست شده است)

تابلو قله برف انبار (منبع: اینترنت، سال 1401)

طبق قرار قبلی همگی ساعت ۵.۳۰ صبح، عوارضی اتوبان قم جمع شده و به سمت قم حرکت کردیم. پس از رسیدن به قم مسیر جمکران را در پیش گرفتیم. در جاده جمکران خروجی مسجد جمکران را رد کرده و ادامه مسیر دادیم. با دنبال کردن تابلو روستای “کهک” (مسیر مستقیم به سمت جنوب) به پاسگاه شهر لنگرود رسیدیم. از کنار پاسگاه به راست پیچیدیم و وارد فرعی کهک و فردو شدیم. در یکی از روستاهای مسیر توقف کوتاهی کرده و نان سنگک تهیه کردیم و صبحانه را در یکی دیگر از روستاها در محوطه امامزاده و زیر آلاچیق که کنار جاده در سمت چپ قرار داشت صرف کردیم. حدود ساعت ۹.۰۰ به فردو رسیدیم. فاصله پاسگاه لنگرود تا فردو (جاده برف انبار) ۴۳ کیلومتر است که حدود یک ساعت زمان می برد. به دلیل اشتباه بنده در مسیریابی با گوگل مپ، ابتدا جاده برف انبار را رد کرده و وارد یک فرعی اشتباه شدیم. پس از اینکه متوجه شدیم، به عقب برگشته و وارد فرعی جاده برف انبار شدیم. جاده برف انبار تابلو و یا نشانه خاصی ندارد. ارتفاع ابتدای جاده ۲۲۷۰ متر و طول این جاده ۲.۷ کیلومتر است که حدود ۵۰۰ مترابتدای آن آسفالت و باقی مسیر تا محل پارک ماشین ها خاکی است. این جاده از میان باغ های زیبای گیلاس عبور می کند که در فصول مختلف سال می توان بخش هایی از جاده را پیاده پیمود و از زیبایی های مسیر لذت برد.

بیشتر بخوانید:  قله عمارت فیروزکوه

ماشین ها را انتهای جاده خاکی که چند آب انبار در آنجا قرار دارد پارک کردیم. البته جاده تا حدود ۵۰۰ متر بالاتر نیز به صورت آفرود ادامه دارد. ساعت ۱۰ صبح پیاده روی خود را آغاز کردیم در حالی که برف ریزی در حال باریدن بود. یک گروه دیگر نیز همزمان با ما در مسیر بود (گروه شاهین اراک) و همچنین تعدادی دیگر کوهنورد که در مسیر رفت و یا برگشت بودند. در کل برخلاف انتظار، برف انبار را مسیر شلوغ و پر رفت و آمدی دیدیم. پس از دقایقی اولین دوراهی مسیر را مستقیم (سمت چپ) ادامه دادیم. مسیر صعود به قله پاکوب و مشخص است اما قبل از عزیمت به منطقه حتما مسیر را در گوگل ارث بررسی کرده و یا ترجیحا ترک مسیر را همراه داشته باشید. حدود یک ساعت مانده به قله باد شدید شد و برف و بوران به شدت به صورتمان برخورد می کرد که علی رغم سختی در عین حال لطف خاص خودش را داشت. چرا که در این روز و در این منطقه از کشور انتظار چنین هوا و چنین برف و کولاکی را نداشتیم! از اینجا به دو گروه تند رو و کندرو تقسیم شدیم. پس از دو ساعت، ساعت ۱۲ ظهر اولین گروه و با نیم ساعت تاخیر گروه دوم به قله رسیدیم در حالی که باد و بوران شدیدتر شده بود.

به زحمت تعدادی عکس بر روی قله به یادگاری انداخته و ساعت ۱۲.۴۵ مسیر فرود را در پیش گرفتیم. ساعت ۱۴ به محل پارک ماشین ها رسیدیم در حالی که بارش برف قطع شده بود اما زمین زیرپایمان کاملا سفیدپوش و هوا بسیار عالی و مطبوع بود.
مسیر قم و سپس تهران را در پیش گرفتیم و پس از چند توقف برای ناهار و خرید سوقات در نهایت اوایل شب به تهران رسیدیم.

پی نوشت آذر 1401: امروز که در مورد این قله کمی سرچ می کردم در ویکی لاک دیدم که روی قله از طرف فدراسیون تابلو زیبای جدید نصب شده و همچنین ضلع جنوب قله پناهگاه احداث شده است. (به فاصله چند دقیقه زیر قله). نمی دانم که سال 96 هم آیا این پناهگاه وجود داشته یا خیر چون زمانی که ما روی قله بودیم هوا برف و بوران بود و دید نداشتیم.

بیشتر بخوانید:  قله جلوئک از قیامدشت

قله برف انبار

مطالب مرتبط در همین سایت:

کویر و کاروانسرای دیر گچین

قله طلا ورامین

قله خلنو (بام تهران)

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی سایر استانها ارسال و , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.