قله طلا ورامین

گزارش برنامه صعود به قله طلا ورامین (کوه سرخ)

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1398.12.15

ارتفاع قله طلا: 1430 متر

(صعود از مسیر شرقی {دره باریکه} و فرود از مسیر غربی {دره بزرگه})

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، کویر اطراف شهرستان پیشوا*

آخرین به روزرسانی: اسفندماه 1401

*نکته 1: این قله به “قله طلا ورامین” و یا “قله طلا پیشوا” معروف است. در عین حال موقعیت جغرافیایی قله طبق نقشه در محدوده روستای شورقاضی از توابع ایوانکی شهرستان گرمسار واقع در استان سمان می باشد. (نقشه پیوست)


اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 930 متر (پارکینگ دوم، داخل کویر)

کمترین ارتفاع مسیر: 880 متر (داخل دشت و مسیر رودخانه)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 9 کیلومتر / 550 متر

مجموع افزایش ارتفاع در کل برنامه: 638 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 20 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (7.15 تا 12.45)

کل زمان برنامه: 11.5 ساعت (7.15 تا 18.45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 2 ساعت (صبحانه و ناهار روی قله)

گام حرکت: متوسط

تعداد نفرات: 7

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (با قدرت بدنی خوب)


قله طلا ورامین (کوه سرخ) - گروه نشاط

قله طلا ورامین (کوه سرخ) – گروه نشاط

+ دانلود جی پی اس قله طلا 1401.12 (18 کیلومتر، صعود از مسیر شرقی و فرود از مسیر غربی) (لینک جایگزین، zip)

نکته: ترک فوق بهترین مسیر صعود و فرود قله طلا است. تماما در مسیر پاکوب.

سایر ترک ها:

+ دانلود جی پی اس قله طلا ورامین 1398.12 (20 کیلومتر، شروع از پارکینگ اول، فرود از اواسط یال سرخ)

+  دانلود قله طلا 1401.09، (25 کیلومتر، شروع از جاده آسفالت، جلوی شرکت کیان کانسار برای امنیت ماشین)

+ دانلود جی پی اس دسترسی به پارکینگ دوم (پارکینگ اصلی) از مسیر جاده خاکی (zip)

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.


قله طلا ورامین - نشاط زندگی

قله طلا ورامین – نشاط زندگی


پی نوشت بهار 1400:  اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد ماشین های کوهنوردان مورد سرقت و آسیب دزدان قرار گرفته است. موقعیت پارکینگ از محل و آبادی دور بوده و متاسفانه امنیت ندارد. راه چاره ای به ذهنم نمیرسه و هدف فقط اطلاع رسانی بود. موفق باشید

پی نوشت بهار 1401:  طبق کامنت یکی از دوستان، متاسفانه ظاهرا دزدی ماشین ها در این منطقه همچنان ادامه دارد! پیشنهاد یکی از دوستان که از کوهنوردان باتجربه پیشوا ورامین هستند اینه که ماشین رو در روستای شورقاضی پارک کنید. خودشون همین کار رو میکنن. اینطوری 4 کیلومتر به مسیر اضافه میشه. (رفت و برگشت 8 ک). به اضافه 20 که میشه جمعا 28 کیلومتر رفت و برگشت.

پی نوشت، اسفند 1401:  اخیرا هیات کوهنوردی پیشوا برای امنیت محل پارکینگ نگهبان در نظر گرفته اند. جهت اطلاع از جزییات و سایر هماهنگی ها می توانید با شماره تماس ذیل (آقای حیدری) تماس حاصل فرمایید.

نکته 3: مسافت رفت و برگشت بسته به اینکه از کجا شروع کنید و از کدام مسیر حرکت کنید می تواند به شرح ذیل به ترتیب از 16 تا 30 کیلومتر متفاوت باشد: پارکینگ دوم، پارکینگ اول، جلوی شرکت کانسار یا روستای شورقاضی. همچنین قله طلا دو مسیر اصلی صعود دارد: مسیر شرقی و مسیر غربی (مسیر یال سرخ) که مسیر غربی حدود 2 کیلومتر طولانی تر می باشد. طول مسیر رفت و برگشت نرمال که عموما گروهها اجرا می کنند 18 کیلومتر است (شروع از پارکینگ دوم، ترکیبی مسیرهای شرقی و غربی). 

بیشتر بخوانید:  قله عمارت فیروزکوه

پیشنهاد: در صورتی که از امنیت پارکینگ اطمینان نداشتید، این لوکیشن شاید برای پارک ماشین امن تر باشد. به فاصله حدود 2 کیلومتر بعد از شورقاضی به سمت روستای چشمه نادی، جلوی شرکت کیان کانسار تهران. لوکیشن گوگل مپ


شماره تماس برای هماهنگی راهنما و نگهبان پارکینک:

آقای ابومحمد حیدری (ریاست محترم هیات کوهنوردی پیشوا): 09122915385


راهنمای مسیرهای صعود به قله طلا و نقاط شروع

راهنمای مسیرهای صعود به قله طلا و نقاط شروع

بقیه در ادامه مطلب

روستای شورقاضی:

روستای شورقاضی از جمله روستاهای ایوانکی از توابع شهرستان گرمسار، واقع در استان سمنان می‌باشد. این روستا در حد فاصل بین شهرستان پیشوا در استان تهران و بخش ایوانکی (شهرستان گرمسار) در استان سمنان واقع است. فاصله شورقاضی از پیشوا حدود 20 کیلومتر و همچنین از ایوانکی نیز حدود 20 کیلومتر می باشد. قله طلا در جنوب شرقی روستای شورقاضی قرار داشته و مبدا صعود آن از جاده ارتباطی بین روستای شورقاضی و روستای چشمه نادی می باشد.

آدرس (مسیر دسترسی از تهران): بزرگراه آزادگان شرق، بزرگراه امام رضا (جاده مشهد)، شریف آباد، جاده پیشوا، بعد از جلیل آباد، جاده روستای شورقاضی در سمت چپ. حدود 2 کیلومتر بعد از روستای شورقاضی از سمت راست وارد جاده خاکی قله طلا می شوید. مسافت و زمان از تهران (میدان آزادی): 80 کیلومتر، حدود 1.5 ساعت.

لوکیشن گوگل مپ، ورودی جاده خاکی بعد از روستای شورقاضی:

https://goo.gl/maps/31xD5JjT4h7G5AiE8

نقشه موقعیت جغرافیایی قله طلا و روستای شورقاضی

نقشه موقعیت جغرافیایی قله طلا و روستای شورقاضی


معرفی قله: (برگرفته از وبسایت باشگاه اسپیلت)

این قله منفرد کویری به ارتفاع 1450 متر از سطح دریا در کوهستان های بخش شمال غربی پارک ملی کویر واقع شده است که در نقشه های قدیمی کوه سرخ نامیده می شود. در سال‌های اخیر به همت هیات های کوهنوردی پیشوای ورامین و شهرستان ایوانکِی این قله به قله طلا معروف و تابلو گذاری شده است. صعود به قله طلا با گذر از کنار عوارض های خاص مناطق کویری است و به همین دلیل جاذبه های خاص این مناطق را به همراه دارد. صعود کوهستانی با ساختارهای خاک و سنگ های سست بیابانی به همراه دیدن دره ها و شیب ها و تپه های ویژه این مناطق و همچنین تماشای بخش هایی از دشت ورامین و پارک ملی کویر ایران که از مهمترین مناطق حفاظت شده کشور است، برای همه کوهنوردان و طبیعت دوستان می تواند بسیار جالب و حائز اهمیت باشد.

بیشتر بخوانید:  قله برف انبار قم

وجه تسمیه: بنا بر گفته کوهنوردان پیشوا، قبلا این قله “قله سرخ” یا “قله مکرِش” نامیده می شده است. سالهای اخیر بخاطر آثار کاوش های غیر قانونی که روی قله انجام شده، این قله به ابتکار کوهنوردان محلی، به نام “قله طلا” نامگذاری شده است.


گزارش برنامه:

حدود 2 کیلومتر پس از روستای شورقاضی، از سمت راست وارد جاده خاکی شده و 2 کیلومتر دیگر جلوتر رفتیم و در موقعیتی که به آن پارکینگ می گویند ماشین ها را پارک کردیم. جاده خاکی حدود یک کیلومتر دیگر نیز تا پارکینک بعدی (پارکینگ دوم) ادامه دارد اما در این زمان جاده خراب و غیر قابل عبور بود. ضمن اینکه در حال حاضر عبور مینی بوس و اتوبوس فقط تا پارکینگ اول مقدور است. ساعت 7.15 پیاده روی خود را در امتداد جاده خاکی در جهت جنوب شروع کردیم. بخاطر بارندگی های اخیر پاکوب یا راه مشخصی دیده نمی شد. با استفاده از جی پی اس و ترکی که در اختیار داشتم سعی کردیم در مسیر درست حرکت کنیم. پس از حدود 20 دقیقه به مسیر رودخانه و دشت رسیدیم. با حرکت به سمت چپ حدود یک ربع بعد وارد دره شدیم (مسیر شرقی) و در ادامه حدود 10-15 دقیقه بالاتر وارد دره دیگری در سمت راست شدیم. داخل این دره با سنگ ها و صخره های زیبایی مواجه شدیم که می توان آنرا دره تندیس های کوچک نامید. البته دره تندیس های اصلی در دره مسیر برگشت ما واقع است که حجم بیشتری از این سنگها با اشکال زیبا در آن دیده می شود (مسیر غربی). صبحانه را پس از پشت سر گذاشتن سنگ ها در فضای باز صرف کرده و در ادامه از مسیر دره ای که داخل آن بودیم خارج شده و کم کم به بالای یال رفتیم. در ابتدای یال با سنگ بزرگی مواجه شدیم که سوراخها و حفره های جالبی دارد.

در ادامه خیلی زود وارد پاکوب شدیم که این پاکوب تا قله ادامه دارد. در این مسیر فراز و نشیب های جذاب و مناظر بسیار زیبایی در دو سمت وجود دارد که چشم ها را نوازش می دهد. در این مسیر در سمت راستمان در دوردست ها بلند ترین قله ای که دیده می شود در واقع قله طلا است. پس از پشت سر گذاشتن یک مسیر نسبتا پرشیب ساعت 11:45 به بالای یالی رسیدیم که به یال سرخ معروف است (ارتفاع 1300 متر). کمی ارتفاع کم کردیم و در ادامه شیب قله را نیز طی کردیم تا در نهایت ساعت 12:45 به قله طلا در ارتفاع 1430 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله تماشا از زردستان بومهن

فرود:

برای فرود همانطور که در تصویر گوگل ارث مشخص است مسیر متفاوتی را انتخاب کردیم (مسیر غربی، یال سرخ). ساعت 14 از همان مسیری که صعود کرده بودیم فرود را آغاز کردیم. به دوراهی که رسیدیم از پاکوب سمت چپ وارد مسیر یال سرخ شدیم. حدود یک ساعتی از روی یال و پاکوب حرکت کردیم و سپس در نقطه مناسب از یکی از یال های سمت راست که شیب کمتری داشت ارتفاع کم کردیم (بدون پاکوب) تا به کف دره رسیدیم. آنطور که بعدا از دوستان شنیدم، با ادامه پاکوب از روی یال سرخ مسیر کمی دورتر شده اما فرود آسان تری را در اختیار قرار می دهد. (ترک سال 1401 پیوست گزارش). دره در واقع مسیر رودخانه های فصلی است که در این فصل از سال خشک و قابل عبور است. در طول مسیر دره به چند انشعاب و دره دیگر برخوردیم که با جی پی اس مسیر درست را انتخاب کردیم. با ادامه مسیر از داخل دره در نهایت به دشت و مسیر رودخانه اصلی رسیدیم. از داخل دشت به راست و متمایل به شمال حرکت کردیم و مطابق جی پی اس خیلی زود از دشت خارج و به بالای تپه ها رفتیم تا در نهایت ساعت 18:45 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.


نکات برنامه:

1- این برنامه را به هیچ عنوان بدون راهنما و یا جی پی اس (با ترک مطمعن و بررسی شده) اجرا نکنید. به دلیل وجود دره ها و یال های متعدد در مسیر و همچنین امکان محو شدن پاکوب ها در اثر بارندگی، خطر تاخیر، به شب خوردن و گم شدن وجود دارد.

2- مهم: اگر یکی دو رز قبل و خصوصا شب قبل از برنامه در منطقه بارندگی بوده باشد، اجرای برنامه به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون مسیر گل و شل شده و حسابی اذیت می شوید.

3- اخیرا (سال 1401) مسیرهای صعود و فرود شرقی و غربی در چند نقطه تابلو گذاری شده و بخاطر تردد زیاد پاکوب در تمام مسیر ایجاد شده است. اما در عین حال مسیر بعضا گمراه کننده بوده و همراه داشتن ترک و یا راهنمای کار بلد اکیدا توصیه می شود.


تصاویر برنامه:

مسیر قله طلا (کوه سرخ)

مسیر قله طلا (کوه سرخ)، ابتدای دره در مسیر شرقی

مسیر قله طلا (کوه سرخ)

مسیر قله طلا ، دره مسیر شرقی

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

ایمان حسینی

مسیر قله طلا، ایمان حسینی

مسیر قله طلا

دره تندیس های کوچک در مسیر شرقی

دره تندیس های کوچک در مسیر شرقی

دره تندیس های کوچک در مسیر شرقی

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

قله طلا، مسیر شرقی

قله طلا، مسیر شرقی

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

مسیر قله طلا

محدوده دوراهی یال سرخ، رویت قله طلا پس از حدود 4 ساعت پیاده روی

قله طلا (کوه سرخ) - گروه نشاط زندگی

قله طلا (کوه سرخ) – گروه نشاط زندگی

*************************

مسیر فرود:

قله طلا - مسیر فرود

قله طلا – مسیر غربی، یال سزخ

قله طلا - مسیر فرود

قله طلا – مسیر فرود، محدوده دره تندیس ها

قله طلا - مسیر فرود، محدوده دره تندیس ها

قله طلا – فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا - فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا – فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا - فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا – فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا - فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها

قله طلا – فرود، مسیر غربی، محدوده دره تندیس ها


تابلو قله طلا 1398

تابلو قله طلا 1398

تابلو قله طلا 1401

تابلو قله طلا 1401

تابلو قله طلا - نصب اسفند 1401

تابلو قله طلا – نصب اسفند 1401

مطالب مرتبط:

کویر و کاروانسرای دیر گچین ورامین

قله جلوئک از قیامدشت تهران

قله کلخانی از مسگرآباد تهران

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۱۰ دیدگاه دربارهٔ «قله طلا ورامین»

  1. هادی کوهنورد می‌گوید:

    سلام ممنون بابت جی پی اس مسیر برگشت پاکوبی وجود نداشت که میرسید به کف دره! در ادامه روی یال که پاکوب مشخصی بود ایا همون هم به کف دره در دشت میرسید یا؟ممنون اگه راهنمایی کنید

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. بله همانطور که در گزارش نوشتم، یک پاکوب خوب بالای یال اصلی در امتداد دره وجود داشت که ما پس از حدود ۱ ساعت که از قله فاصله گرفتیم از یک نقطه مناسب از پاکوب جدا شده و خود را به کف دره رساندیم. بعدا از دوستان شنیدم که پاکوب در ادامه به دره منتهی می شود. این نمته را امروز به متن گزارش اضافه کردم. برقرار باشید

  2. علی رحیمی جعفری می‌گوید:

    سلام
    قله طلا واقع در شرق شهرستان پیشوا میباشد و پیشکسوتان باشگاه کوهنوردی سیمرغ پیشوا اولین راهگشا های این منطقه بودند . که در فصل سرما هر هفته به این قله صعود دارند .
    باشگاه های شهرستان ورامین {با لیدر از پیشوا اشنا به منطقه } مجموعا چند دفعه موفق به فتح این قله شدند که حالا قله طلای شهرستان پیشوا رو به نام خودشون میدونند؟

  3. مرتضی طبسی می‌گوید:

    سلام ممنونم از ترک و گزارش صعود خیلی خوبتون در بخشهایی از مسیر که تعدادش کم هم نبود واقعا اگر این ترک و توضیحات نبود نمیشد راه و پیدا کرد و به دردسر میافتادیم .موفق باشید

  4. Sarl می‌گوید:

    با سلام خدمت همه همنوردان لطفا لطفا لطفا اگر میرید که سعی کنید به این قله صعود نکنید یا ماشین نبرید متاسفانه هفته پیش که رفته بودیم ۷ تا ماشین همشون آسیب دیده بودن یکی ضبطش بردن یکی باطری و قفل و شیشه شکسته بودن خیلی مراقب باشید

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. این دومین باری هست که من این خبر رو میشنوم. یه بار هم پارسال رسانه ای شده بود. دیگه ببینید چند بار دیگه هم دزدی شده و ما خبردار نشدیم.
      ممنون که اطلاع دادید.

  5. مریم می‌گوید:

    ماخانم ها چجوری میتونیم ازمسیرهای کوتاه شروع کنیم و باهمین گروهها همراه بشیم و یادبگیریم لطفا راهنمایی کنید

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام
      تنها راهش اینه که چند هفته مرتب برید به مسیرهای عمومی و ایمن مثل دربند و درکه و دارآباد و کلکچال.
      هر هفته پیمایش و فشار رو بیشتر کنید تا بدنتون آماده بشه و بتونید با گروهها همراه بشید.
      موفق باشید

  6. کوهنورد می‌گوید:

    درود
    مسیر قله طلا از شهر جلیل آباد شهرستان پیشوا استان تهران ده دقیقه می باشد. این قله در طول سال ها توسط کوهنوردان استان تهران به خصوص کوهنوردان دشت ورامین با لیدر تخصصی معرفی شده است. قله طلا در حومه شرقی شور قاضی ودر نقشه قدیم و خط کشی ها و تقسیمات کشوری مرز استان تهران و انتهای حوزه استحفاضی استان تهران می باشد. با سپاس ازگروه های هلال احمر روستای شور قاضی و هیات کوهنوردی شهرستان پیشوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *