قله جلوئک از قیامدشت

ارتفاع قله جلوئک: 1706 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، خاوران، قیامدشت

Khavaran – Qiamdasht –  Jeloak peak

*: این قله در برخی منابع به صورت “جلویک” هم نوشته می شود که “جلوئک” با همزه صحیح است.

– شهر قیامدشت، مرکز بخش خاوران واقع در شهرستان ری استان تهران است.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1070 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 630 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 12 کیلومتر

مدت زمان صعود: 3 ساعت (6.45 تا 9.45) (با احتساب نیم ساعت صبحانه)

مدت زمان کل برنامه: حدود 7.5 ساعت (6.45 تا 14.30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 2.5 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

گام حرکت: متوسط

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

قله جلوئک - گروه کوهنوردی نشاط زندگی

قله جلوئک – گروه کوهنوردی نشاط زندگی

مسیر قله جلوئک از قیامدشت

دانلود جی پی اس قله جلوئک از قیامدشت Jeloak GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

معرفی قله:

قله جلوئک (Jeloak) به ارتفاع 1706 متر در استان تهران، منطقه خاوران و در شمال شرقی شهر قیامدشت واقع است. این قله بخشی از منطقه حفاظت شده جاجرود بوده و در جنوب پارک های ملی خجیر و سرخه حصار قرار دارد.

مسیرهای صعود:

1. مسیر جنوبی از قیامدشت

2. مسیر شمالی از روستای توچال پاکدشت

قرار ما ساعت 6 صبح، سه راه افسریه، حدود یک کیلومتر به سمت مشهد، جنب میدان آقا نور بود. پس از جمع شدن دوستان ماشین های اضافه را جنب بلوار صالحی، پشت دکه و جلوی بانک که جای امنی به نظر می رسد پارک کرده و به راه افتادیم. حدود 20 دقیقه بعد به دانشگاه آزاد قیامدشت رسیدیم. در کل از تهران (سه راه افسریه) تا قیامدشت 25 کیلومتر و حدود 25 دقیقه فاصله است. ماشین ها را در محوطه پارکینگ و ایستگاه اتوبوس جلوی دانشگاه پارک کرده و ساعت 6.45 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. شروع مسیر از جاده خاکی سمت چپ دیوار دانشگاه است. پشت دانشگاه قله از دور نمایان شد که در واقع بلند ترین قله در بین قلل مجاور است. حدود کمتر از 1 ساعت بعد از کنار یک استخر و ساختمان خرابه رد شده و وارد مسیر دره شدیم. ساعت حدود 8 داخل دره، بالای یک آب بند برای صبحانه حدود نیم ساعت توقف کردیم. پس از صرف صبحانه از همانجا از سمت راست ارتفاع گرفته و خود را به بالای یال رساندیم.

بیشتر بخوانید:  قله عمارت فیروزکوه

این یال، یال اصلی صعود به قله است که از پایین تا قله پاکوب دارد. یال دیگری در سمت چپ وجود دارد که ما از آن فرود آمدیم. این یال در قسمت های بالا سنگی و صخره ای است که صعود و فرود از آن کمی سخت تر بوده و کمتر تردد می شود.

در ادامه از روی یال و در پاکوب با شیب ملایم ساعت 9.45 به قله جلوئک رسیدیم. روی قله تابلو مشکی رنگ نصب شده است که روی آن ارتفاع قله 1706 متر درج شده است. جی پی اس نیز دقیقا همین ارتفاع را نشان می داد.

جلوئک نزدیک ترین و ظاهرا قله محبوب قیام دشتی ها است که در این روز نیز نسبتا شلوغ بوده و گروههای زیادی در مسیر و یا روی قله بودند. از لیدر یکی از گروههای منطقه (جناب آقای کاظمی) کمی اطلاعات از قلل منطقه و همچنین مسیر فرود از یال صخره ای گرفتم. در این روز هوا ابری بوده و باد ملایمی روی قله می وزید. تنها قله شاخصی که به صورت نوک تیز و منفرد در جهت شمال از دور دیده می شد قله سه پایه یا سه پا به ارتفاع 2250 متر در جنوب منطقه سرخه حصار تهران بود. شایدم برخی به این قله برجمالی یا بارجمالی بگویند چون متاسفانه هیچ منبع معتبر و موثقی برای نامگذاری این قله ها وجود ندارد. طبق بررسی که از نقشه ها انجام دادم بنظرم آمد که حتی قله سه پایه در موقعیت اشتباه تابلو گذاری شده است! کما اینکه همین قله جلوئک هم ظاهرا تا قبل از نصب تابلو برخی به اسم قله چهل قز شناخته و صعود می کردند. هوا در این روز ابری و مه آلود بود و قله های دور دست به خوبی دیده نمی شدند. روستای توچال پاکدشت در جهت شمال شرقی قله یکی از مسیرهای صعود به قله جلوئک است که در این روز تعدادی کوهنورد از این روستا در مسیر قله بودند. حدود 1.5 ساعت روی قله نشستیم. ساعت 11.15 از یال صخره ای مسیر فرود را در پیش گرفتیم.

این یال در برخی نقاط کمی دست به سنگ و چالش دارد لذا برای افراد مبتدی که برای حرکت در مسیرهای صخره ای و سنگ ریزه ای و لغزشی مشکل دارند توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:  قله کلخانی از مسگرآباد

پس از پشت سر گذاشتن محدوده صخره ای که حدود نیم ساعت طول کشید، کمی پایین تر از سمت راست به سمت دره و محل چشمه سرازیر شدیم. ناهار را کنار چشمه جلوئک صرف کردیم که خوشبختانه در این فصل نیز آب داشت. البته آب این چشمه مثل چشمه های کوههای سمت تهران گوارا و خنک نبود. پس از صرف ناهار مسیر پاکوب را در کف دره با شیب خیلی ملایم به سمت پایین ادامه دادیم. به انتهای دره و ابتدای دشت رسیده بودیم که باران ریزی شروع به باریدن کرد و رفته رفته بیشتر شد تا ساعت 14.30 به محل پارک خودروهایمان رسیدیم.

نکات برنامه:

– بعضا در معدود گزارش ها و ترکی که در ویکی لاک بود دیدم که به این قله، قله “چهل قز” یا “چلقز” (Chel-qez) هم گفته اند که ظاهرا اشتباه بوده و نام صحیح قله طبق تابلوی نصب شده بر روی آن جلوئک است.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

لوکیشن محل قرار: سه راه افسریه. بزرگراه امام رضا، حدود یک کیلومتر به سمت مشهد، میدان آقانور سابق (جنب بلوار صالحی ، با تابلو مشیریه – هاشمی)

لوکیشن نقطه شروع: قیام دشت. بلوار فرهنگ، جنب دانشگاه آزاد.

حوض آب ، ساختمال خرابه در ابتدای ورودی دره

گزارش های مرتبط:

قله طلا ورامین

کویر و کاروانسرای دیر گچین

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله جلوئک از قیامدشت»

1. aevalanche می‌گوید:

سلام
    سه‌پا با سه‌پایه فرق داره.سه‌پا شمالی‌تر از بارجمالی هردو روی یه مسیر نعلی شکل هستند.
    سه‌پایه توی محدودهٔ نظامی سپاه هست.

سه‌پا ۲۱۱۰متر بارجمالی ۲۱۰۰متر و سه‌پایه هم باید سه چهل متری بلندتر از اینا باشه