هشت هزار متری‌ ها

معرقی قله های هشت هزار متری جهان

هشت هزار متری‌ ها (به انگلیسی: The Eight-thousanders) چهارده کوه مستقل زمین هستند که ارتفاعشان از سطح دریا به بیش از 8 هزار متر می‌رسد. این کوه‌ها همگی در رشته‌کوههای هیمالیا و قراقروم در قارهٔ آسیا قرار دارند.

فهرست ۱۴ کوه هشت‌ هزار متری به ترتیب ارتفاع و اطلاعات مربوط به فتح آنها (به روز رسانی 2022/08):

فهرست ۱۴ کوه هشت‌ هزار متری

فهرست ۱۴ کوه هشت‌ هزار متری

 

صعودها:

نخستین تلاش ثبت‌ شده برای فتح یک هشت‌ هزار متری به سال ۱۸۹۵ باز می‌گردد که آلبرت اف مامری و جی نورمن کولی صعود خود به نانگا پاربات را آغاز نمودند اما مرگ مامری و دو گرکای همراهش بر اثر سقوط بهمن این تلاش را نافرجام گذاشت. نخستین صعود موفقیت‌آمیز ثبت‌شده به یک هشت هزار متری به ۳ ژوئن ۱۹۵۰ باز می‌گردد که موریس هرتزوگ و لوئی لاشنال موفق به فتح قلهٔ آناپورنا شدند. نخستین کوهنوردی که موفق به صعود به تمامی ۱۴ هشت هزار متری شد رینولد مسنر ایتالیایی بود که آخرین قله را در ۱۶ اکتبر ۱۹۸۶ فتح نمود. یک سال بعد در ۱۹۸۷، جرزی کوکوکچای لهستانی موفق به تکرار این موفقیت شد. با وجود این مسنر این ۱۴ قله را بدون استفاده از کپسول کمکی اکسیژن فتح کرده بود و ۹ سال طول کشید تا کوهنورد دیگری به نام ارهارد لورتان بدون بهره‌گیری از کپسول اکسیژن موفق به فتح ۱۴ قلهٔ هشت هزار متری در سال ۱۹۹۵ شود. همچنین پورپا تاشی نپالی رکورددار فتح ۱۴ قله با ۲۶ بار صعود در فاصلهٔ سال۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ است و پس از او در جایگاه دوم، خوانیتو اویارزابال با ۲۵ بار صعود در فاصلهٔ ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۱ قرار دارد.

ایتالیا با ۵ کوهنورد، شمار بیشترین صعود به تمامی هشت هزار متری‌ ها را دارد و پس از آن کره جنوبی با ۴ کوهنورد و قزاقستان، لهستان و اسپانیا با ۳ کوهنورد قرار گرفته‌اند. نخستین زنی که مدعی صعود به هر ۱۴ قله شد اوه اون سان کره‌ای بود که بنا بر ادعای او آناپورنا آخرین قله‌ای بود که در ۲۷ آوریل ۲۰۱۰ توسط او فتح گردید. اما صحت این ادعا مورد تردید گروه‌های مختلف قرار گرفت و حتی فدراسیون کوه‌نوردی کرهٔ جنوبی اعلام کرد که ادعای فتح قلهٔ کانگچنجونگا توسط او در سال ۲۰۰۹ نامحتمل است. همچنین ادورن پاسابان، کوهنورد رقیب او نیز این صعود را پیشتر مورد تردید قرار داده بود و در نهایت در سال ۲۰۱۰ نام ادورنه پاسابان به عنوان نخستین کوهنورد زنی که موفق به صعود به هر ۱۴ قلهٔ هشت هزار متری شده بود اعلام گردید. عظیم قیچی‌ساز تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته 14 قله بالای هشت هزار متری را صعود کند.

بیشتر بخوانید:  جرزی کوکوشکا، نابغه کوهنوردی جهان

منبع: ویکی پدیا


نقشه و موقعیت قله های هشت هزار متری:

نقشه و موقعیت هشت هزار متری ها

نقشه و موقعیت هشت هزار متری ها

نقشه و موقعیت قله های هشت هزار متری

نقشه و موقعیت قله های هشت هزار متری


رینهولد مسنر اولین فاتح 14 قله:

رینهولد مسنر (Reinhold Messner) کوهنورد ایتالیایی، متولد هفدهم سپتامبر ۱۹۴۴ اولین کوهنوردی است که تمامی چهارده قله جهان را که بلندتر از هشت هزار متر ارتفاع دارند، فتح کرده‌است. مسنر از سال 1970 تا 1986 و در سن 42 سالگی موفق به تکمیل لیست 8 هزار متری های خود شده است.

رینهولد مسنر، نخستین کوهنورد باشگاه 8 هزار متری ها

رینهولد مسنر، نخستین کوهنورد باشگاه 8 هزار متری ها


عظیم قیچی ساز اولین ایرانی فاتح 14 قله:

عظیم قیچی ساز، متولد ۱۳۶۰ تبریز، تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به همه چهارده قله هشت هزار متری صعود کند. وی در فاصله سال‌های 1384 تا 1396 توانست 14 قله ی بالای هشت‌ هزار متر را صعود کند. عظیم ۳۷مین کوهنورد در دنیا است که به عضویت باشگاه هشت‌ هزار متری‌ ها درآمده است.

عظیم قیچی‌ساز (متولد ۱۳۶۰، تبریز)

عظیم قیچی‌ساز

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

کوهنوردان نامدار جهان

جرزی کوکوشکا، نابغه کوهنوردی جهان

قله نانگا پاربات

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *