قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، منطقه لواسان، روستای برگ جهان

مسیر قله ای قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار در گوگل ارث

+ دانلود جی پی اس قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار از روستای برگ جهان

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2000 متر (برگ جهان، جنب پل محله شاهان)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله سرسیاه غار: 9.5 کیلومتر / 1400 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 16 کیلومتر

مدت زمان صعود:  8 ساعت (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 13 ساعت (6.20 تا 19)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله + ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط. نیمه سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط توان بدنی)​

وضعیت جوی آبشار برگ جهان: آفتابی و نیمه ابری، دما: 14 تا 26 درجه، باد: 6 تا 13 ک/س

Barge Jahan – khorandan – Gavbini – Sarsiahghar

——

نکته: در حد فاصل قله های پرسون و گاوبینی، سه قله قرار دارد که این قله ها در منابع و نقشه های مختلف با نام های سیاه چال ها و یا سرسیاه غارها و یا ترکیبی از این دو نامیده می شوند. (نقشه های پیوست). اما آنچه که بیشتر مرسوم و متداول است بلندترین و شرقی ترین این قله ها سرسیاه غار 3 نامیده میشود که در حال حاضر تابلویی به همین نام روی قله نصب است.

دسترسی به منطقه:

آدرس از تهران (غرب به شرق): از طریق بزرگراه بابایی خود را به گردنه قوچک و سپس میدان لشگرک رسانده و از آنجا به راست پیچیده و وارد مسیر لواسان می شوید. انتهای بلوار لواسان در میدان بسیج وارد خروجی روستای افجه شده و در روستای افجه به سمت برگ جهان ادامه مسیر می دهید. از افجه تا برگ جهان 7 کیلومتر و در کل از تهران (میدان آزادی) تا برگ جهان 60 کیلومتر راه است که حدود 1.15 ساعت زمان می برد. (25 ک / 40 دقیقه از گردنه قوچک).

بیشتر بخوانید:  قله اندار از برگ جهان (اندار بزرگ)

لوکیشن ها (گوگل مپ):

محل قرار، گردنه قوچک:

برگ جهان، جنب پل محله شاهان:

معرفی قله:

قله های خورندان 2820، گاوبینی (وستان) 3270 و سرسیاه غار 3420 متر از قلل البرز مرکزی واقع در لواسان استان تهران و در شمال شرق روستای برگ جهان می باشند. قله های سرسیاه غار و گاوبینی روی خط الراسی قرار دارند که از سمت غرب به قله های ریزان و آتشکوه و از سمت شرق به قله فیل زمین منتهی می شود. قله خورندان در جنوب قله گاوبینی و در شرق روستای برگ حهان واقع است.

مسیرهای صعود:

هر سه این قله ها از مبدا روستاهای برگ جهان و لواسان بزرگ قابل صعود هستند. مسیر اصلی صعود به قله گاوبینی از طریق گردنه قله خورندان و مسیر اصلی صعود به قله سرسیاه غار 3 از مسیر آبشار برگ جهان می باشد.

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه این برنامه در مسیر فرود و زیر قله سرسیاه غار قرار دارد. (حدود 1 ساعت زیر قله، اواسط مسیر دشت). این چشمه دائمی بوده و در فصول گرم سال نیز دارای آب خنک و گوارا می باشد.

آنتن دهی مسیر:

چک نشد

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: قبلا قله سرسیاه غار را دو بار در سال های 92 و 94 از برگ جهان و قله گاوبینی را هم سال 93 از لواسان بزرگ صعود نموده بودم. این بار تصمیم گرفتیم که این قله ها را از مسیری متفاوت و از یال قله خورندان صعود کنیم. مسیر فرود را هم از مسیر آبشار برگ جهان در نظر گرفتیم که هم چشمه در بالادست دارد و هم رودخانه و آبشار و کلی زیبایی در طول مسیر.

قرار من با دوست بزرگوارم آقای حبیبی عزیز، ساعت 5 صبح گردنه قوچک بود. ساعت حدود 6 صبح به برگ جهان رسیدیم. به سمت سد لتیان ادامه مسیر دادیم و حدود 500 متر پایین تر از سمت چپ وارد خیابانی شدیم که از کنار رودخانه به سمت محله شاهان می رود. ماشین خود را کمی جلوتر در همین خیابان پارک کرده و ساعت 6.20 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. حدود 100 متر بالاتر از پل رد شده و به سمت راست رودخانه رفته و وارد خیابان (فکر کنم محمدیه) در محله شاهان شدیم. بالای محله شاهان، انتهای یک کوچه باغ به راست پیچیده و وارد مسیر خورندان شدیم. حدود نیم ساعت در مسیر پاکوب حرکت کردیم تا به جاده خاکی رسیدیم. در جاده خاکی از نقطه مناسب وارد مسیر یال شده و پس از صرف صبحانه (45 دقیقه) به سمت قله خورندان ادامه مسیر دادیم. ساعت 10.20 به قله خورندان رسیدیم. تابلوی نصب شده روی قله ارتفاع آن را 2820 متر نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:  قله سرسیاه غار 3 از برگ جهان

لازم به ذکر است که برای صعود به قله گاوبینی می توانید از صعود به قله خورندان صرفنظر کرده و از طریق پاکوب خود را به گردنه خورندان در ارتفاع 3200 برسانید.

به سمت گردنه ارتفاع کم کرده و روی گردنه وارد پاکوبی شدیم که از سمت راست دور زده و تا گردنه بعدی (زیر گاوبینی) امتداد دارد. حدود 40 دقیفه بعد به گردنه رسیدیم و شیب تند زیر قله را پشت سر گذاشته تا ساعت 12.30 به قله گاوبینی رسیدیم. این قله نیز تابلو دارد که البته با تابلو قبلی که در گزارش های سال 97 دیده بودم متفاوت است. پس از حدود نیم ساعت استراحت و صرف نسکافه روی قله، مسیر خط الراس را در جهت شمال غرب به سمت قله سرسیاه غار در پیش گرفتیم. پس از عبور از یک قله فرعی، در نهایت پس از حدود یک ساعت، ساعت 14.20 به قله سرسیاه غار در ارتفاع 3420 متر رسیدیم.

برای فرود حدود 10 دقیقه به سمت پرسون حرکت کردیم سپس از روی یال به سمت دره ارتفاع کم کردیم که بخشی از مسیر شن اسکی داشت. حدود یک ساعت پس از قله به چشمه رسیدیم. با ادامه مسیر پاکوب از کنار رودخانه، پس از حدود 2 ساعت از بالای آبشار برگ جهان رد شدیم (آبشار در سمت چپمان قرار دارد ولی دیده نمی شود). در ادامه وارد مسیر باغ ها شده و به روستای برگ جهان رسیدیم. جنب مسجد اصلی برگ جهان (مسجد امام حسن) از سمت چپ از پله ها پایین رفته و چند دقیقه بعد ساعت 19 به محل پارک ماشین رسیدیم.

برای برگشت به تهران مطابق مسیر پیشنهادی نرم افزار نشان، از مسیر سد لتیان و جاجرود برگشتیم. احتمالا طبق روال روزهای تعطیل مسیر لواسان پرترافیک بوده. البته از مسیر جاده سد لتیان هم دیدم که جمعه ها ترافیک شده و حدود یک ساعت در ترافیک ماندیم اما امروز یعنی چهارشنبه (تاسوعا) در این مسیر از ترافیک خبری نبود.

نکات برنامه:

به دلیل خراب شدن گوشیم بعد از این برنامه، متاسفانه عکس های برنامه در دسترس نیست.

موقعیت قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار - نقشه توپوگرافی البرز مرکزی

قله های سرسیاه غار 1-2-3 از برگ جهان

قله سرسیاه غار 3 از برگ جهان

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله های خورندان، گاوبینی و سرسیاه غار»

1. مهدی می‌گوید:

اگه امکان داره ترک تا پاکوب رو هم به اصطلاحات فوق اضافه بفرمایید
    سپاس

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام آقا مهدی عزیز. ترک از محل پارک خودرو هست و ورود به پاکوب نقطه “rahi rast 2” هست که در گزارش هم نوشتم که انتهای کوچه باغ به راست پیچیده و وارد مسیر خورندان می شوید.
      البته اینجا نقطه شروع پاکوب نیست بلکه یک کوچه هست که به راه مالرو و پاکوب مسیر منتهی می شود. موفق باشید