قله کافره از گرمابدر

قله کافره ، نیما اسماعیلی – رضا حبیبی

مسیر قله کافره در گوگل ارث

+ دانلود جی پی اس قله کافره از گرمابدر Kafareh GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

((مرتبط: دانلود ترک فرود از قله کافره به گردنه یونزا (مسیر کاسونک)، فایل از صفحه ویکی لاک آقای M.Ghodratnama))

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2510 متر (گرمابدر، کنار رودخانه)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 13 کیلومتر / 1200 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 26 کیلومتر

مدت زمان صعود:  7.5 ساعت (با گام متوسط رو به تند)

مدت زمان کل برنامه: 14 ساعت (6.30 تا 20.30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله + ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): نیمه سنگیییین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

وضعیت جوی : ?

زمان بندی برنامه:

شروع از گرمابدر: 6.30 صبح ،، گرنه شیورکش: 10.20 ،، پای کافره: 12 ،،  قله: 14 ،، اتمام برنامه: 20.30

نکات قابل ذکر:

1. قله کافره یک قله فول نیمه سنگین است که برای افراد مبتدی و کم توان مناسب نمی باشد. چون هم مسیر طولانی است و هم اینکه بسیاری از نقاط پاکوب مناسب ندارد و 1-2 ساعت آخر تا قله در مسیر صعود و فرود سنگ و صخره است.

2. زمان بندی با توجه به آمادگی نفرات گروه در این برنامه مهم است. چون اگر به شب بخورید به دلیل عدم وجود پاکوب مشخص در بسیاری از نقاط حرکت به کندی و با مشکل مواجه می شود.

3. برای صعود به این قله حتما از GPS استفاده کنید. چون چند دوراهی دارد و بعضا پاکوب مشخص ندارد.

راهنمای صعود به قله کافره:

صعود به قله کافره را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

1. از گرمابدر (2510 متر) تا زیر قله شیور کش (گردنه شیور کش 3320) که شیب مسیر ملایم بوده و پاکوب دارد. زمان: حدود 3 ساعت.

2. از گردنه شیورکش تا گردنه زیر کافره (3125). این بخش از مسیر سرازیری با شیب کم است که حدود 200 متر ارتفاع کم می کنید. مسیر کمی ناهموار بوده، پاکوب مشخص ندارد اما مشکل خاصی نیست. زمان: حدود 1 ساعت.

بیشتر بخوانید:  قله های وستان و فیل زمین

3. از گردنه کافره تا قله (3690). این بخش از مسیر شیب بسیار تند و تیز دارد. پاکوب و نشانه نداشته و نیاز به مسیریابی حسی و تجربی دارد. این قسمت خود به دو بخش تقسیم می شود. نیمه اول که دست به سنگ نداشته و مشکل خاصی هم ندارد. نیمه دوم که تمام مسیر از میان سنگ و صخره بوده، بعضا دست به سنگ دارد و باید بهترین مسیر طبق تجربه انتخاب شود. زمان کل: حدود 2.5 ساعت

مسیر فرود: مناسب ترین مسیر برای فرود این است که حدود 10 دقیقه که از قله پایین آمدید، از پای قله فرعی و از سمت چپ به پایین سرازیر شوید تا به نقطه خروج برسید. (در ترک با عنوان خروج از صخره ها مشخص شده است). در اینجا بسته به تجربه باید بهترین مسیر را انتخاب کنید تا به نقطه مناسب برای خروج از سنگ ها برسید. ما در این بخش از مسیر سعی کردیم که چسبیده به صخره های اصلی که در سمت راستمان بودند حرکت کنیم. این بخش از مسیر حدود 1 ساعت رمان برد. وقتی به نقطه خروج رسیدید (که یک شکاف یا دره مانند است)، از اینجا به بعد تا گردنه کافره مشکل خاصی نیست فقط مسیر کمی پرشیب و لغزشی است. در ادامه مسیری را که صبح آمدید به سمت گردنه شیورکش و گرمابدر برمی گردید.

دسترسی به منطقه:

بزرگراه بابایی شرق، گردنه قوچک، میدان لشگرک، میدان فشم به سمت زایگان، حدود 1 کیلومتر بالاتر از خروجی آبنیک، جاده خاکی در سمت راست به سمت رودخانه و محله پایین گرمابدر. اطراف پل و خصوصا قبل از پل مناسب ترین نقطه برای پارک خودرو است.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

گرمابدر، جنب رودخانه و ویلاها، محل پارک خودرو:

معرفی قله:

قله کافره با ارتفاع 3690 متر از قله‌های البرز مرکزی واقع در منطقه فشم استان تهران است. این قله منفرد در غرب دشت لار قرار داشته و نزدیک‌ ترین روستا به آن روستای گرمابدر واقع در شمال غرب قله است. قله های ریزان، آتشکوه و مهرچال در جنوب و جنوب غرب و قله های کاسونک، شیورکش، اشتر و خاتون بارگاه از همسایگان شمالی این قله هستند.

وجه تسمیه قله:

واژه کافر در فرهنگ لغت فارسی همیشه برای چیزهای بد و سخت به کار می رود. پس انتخاب نام کافره (یا کافر راه) برای این قله بخاطر دورافتادگی و مسیر دشوار صعود به آن دور از ذهن نیست.

بیشتر بخوانید:  قله قلعه دختر

مسیرهای صعود:

1- از روستای گرمابدر و گردنه شیورکش
2- از روستای گرمابدر، گردنه یونه زا، گردنه شرقی قله کاسونک

مسیر طولانی تر و متداول تر مسیر شماره 1 است که ما هم از همین مسیر صعود کردیم.

منابع آب در مسیر:

در این فصل از سال ما هیچ چشمه مناسبی در مسیر ندیدم. اما در صورت ضرورت می شد از آب رودخانه جاری حدود یک ساعت قبل از قله شیورکش استفاده کرد. و یا آب چشمه برکه زیر گردنه کافره با شرط احتیاط جوشاندن. اما آنطور که از ظواهر امر پیدا بود در فصل بهار حداقل تا خرداد ماه یا حتی شاید تیرماه می شود روی چشمه های پایین گرنه شیورکش و همینطور چشمه زیر گردنه کافره حساب کرد.

آنتن دهی مسیر:

چک نشد

به نام خالق زیبایی ها

ساعت 4.45 از سعادت آباد راه افتادیم. ماشین خود را در محله پایین گرمابدر بعد از پل پارک کرده و ساعت 6.25 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. در ادمه جاده خاکی وارد دره شیورکش شدیم. ساعت 6.50 از جاده جدا شده و از سمت راست وارد مسیر دره و رودخانه جدید شدیم. (دوراهی اول). می شود تا اینجا را با ماشین آمد اما جای پارک ماشین دیگر امن نیست. مسیر را از کف دره و کنار رودخانه ادامه دادیم تا ساعت 7.15 که به دوراهی بعدی رسیدیم. از سمت چپ وارد مسیر دره جدید شدیم. ساعت 8.30 تا 9.15 برای صبحانه کنار رودخانه توقف کردیم. در ادامه دقایقی بعد به دشت و گوسفندسرا رسیدیم و با گردش به چپ در مسیر پاکوب به سمت گردنه زیر شیورکش ارتفاع گرفتیم.

ساعت 10.15 به گردنه شیورکش در ارتفاع 3320 متر رسیدیم. البته اینجا خیلی شبیه گردنه نیست اما خب اولین نقطه ای است که کوه کافره به طور کامل در معرض دید قرار می گیرد. نکته قابل ذکر اینکه شاید نیاز نباشد تا 3320 متر ارتفاع بگیرید. از پاکوبی که پایین تر هست بشود از سمت راست گردنه را دور زد.

از روی گردنه قله نسبتا کم ارتفاعی در سمت راستتان داخل دشت لار می بینید که در جنوب غربی قله کافره و چسبیده به آن قرار دارد. نام این قله “مرغ سر” به ارتفاع 3360 متر است.

بیشتر بخوانید:  قله اندار از برگ جهان (اندار بزرگ)

در ادامه از روی گردنه ارتفاع کم کرده و سعی کردیم با انتخاب بهترین مسیر و حرکت از پاکوب های کم رنگ گوسفندان حرکت کنیم تا ساعت 11.20 به گردنه کافره در ارتفاع 3125 متر رسیدیم.

پس از استراحت مجددا حرکت کردیم. ساعت 12 دقیقا پای کافره بودیم در ارتفاع 3200 متر. مستقیم به سمت بالا حرکت کردیم. حدود یک ساعت مسیر پرشیب اما بدون درگیری با سنگ و بدون مشکل خاصی طی شد. حدود یک ساعت آخر مسیر سنگی و صخره ای و کمی دست به سنگ شدیم تا در نهایت ساعت 14 به قله کافره در ارتفاع 3690 متر رسیدیم. سنگ چین کوچک و یک میله که ظاهرا روزی تابلوی قله روی آن نصب بوده نشانه قله است.

فرود: پس از استراحت و تماشای مناظر زیبای دشت لار و قله های پیرامون، ساعت 15 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. ساعت 15.15 از پای قله فرعی به چپ پیچیده و در شیب تند و ریزشی مسیر ارتفاع کم کردیم. ترجیح دادیم از کنار صخره هایی که در سمت راستمان بودند حرکت کنیم که کمتر لغزشی و ریزشی باشد. ساعت 15.45 به نقطه خروج از صخره ها رسیدیم که یک شکاف یا دره مانند بزرگ است. با انتخاب بهترین مسیر خود را به گردنه کافره رساندیم. البته قبل از گردنه ارتفاع کم کردیم و ساعت 16.30 کنار چشمه و برکه کوچک و فضای سرسبز و زیبای آن برای ناهار توقف کردیم. چشمه آب داشت اما نه طوری که بشود از آن برداشت کرد.

ساعت 15.30 مسیر را به سمت گردنه شیورکش ادامه دادیم. در اینجا باید سعی کنید که بیخودی ارتفاع کم نکنید چوت باید مجدد ارتفاع بگیرید و خود را به گردنه شیورکش برسانید. با ادامه مسیری که صبح آمده بودیم، حدود یک ربع آخر را در جاده خاکی با هدلامپ رفتیم تا در نهایت ساعت 20.30 به گرمابدر و محل پارک ماشین رسیدیم.

موقعیت قله کافره در نقشه:

موقعیت قله کافره، نقشه البرز مرکزی، علی مقیم

رخ جنوبی قله شیورکش (تصویر از روی گردنه، زیر شیورکش)

رخ جنوبی قله شیورکش (تصویر از روی گردنه شیورکش)

قله کافره (تصویر از روی گردنه شیورکش)

قله کافره، مسیر صعود و فرود

قله خاتون بارگاه – تابستانه

قله خاتون بارگاه – زمستانه

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.