قله توچال از مسیر کلکچال

گزارش صعود به قله توچال از مسیر کلکچال

تاریخ اجرای برنامه: ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

ارتفاع قله توچال: 3962 متر
موقعیت جغرافیایی: شمال تهران
نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی، استاد ابوالفضل عظیمی

اطلاعات برنامه:

سطح برنامه: کوهنوردی متوسط
تعداد نفرات شرکت کننده: ۲ نفر
مسیر: پارک جمشیدیه، اردوگاه کلکچال، پیازچال، قله توچال
زمان صعود: ۶ ساعت (با احتساب ۴۵ دقیقه تایم صبحانه)

ارتفاع پارک جمشیدیه:  ۱۸۵۰ متر بطور متوسط
ارتفاع پناهگاه کلکچال: ۲۶۰۰ متر
ارتفاع قله توچال: ۳۹۶۲ متر

مسافت و اختلاف ارتفاع: 13.5 کیلومتر ، 2100 متر

افزایش ارتفاع: 2388 متر (Elevation gain)

—————————————

تصویر شماره ۱: عکس یادگاری با استاد ابوالفضل عظیمی در قله توچال

کولکچال - توچال

قله توچال – نیما اسماعیلی ، ابوالفضل عظیمی

 

+ دانلود جی پی اس قله توچال از مسیر کلکچال (فایل از آقای داود فضائلی)

———————————————

سلام و روز و روزگار به کام

قله توچال که معرف حضور همه عزیزان هست. بلندترین قله کوههای شمال تهران به ارتفاع ۳۹۶۲ متر. رفتن به توچال هم که دیگه گزارش نمیخواد! 🙂 حالا ما یه کم ثبت خاطره میکنیم شاید این وسط به درد کسی هم خورد. 🙂 و البته در ادامه راهنمای صعود به قله رو هم برای دوستان می نویسم.

گزارش برنامه:

از مسیرهای مختلفی توچال رو صعود میکنن که عمومی ترین و کوتاه ترین مسیر صعود از دربند و پناهگاه شیرپلا هستش. اما از مسیرهای دیگری هم میشود به قله توچال رسید از جمله مسیر پارک جمشیدیه یا کلکچال.
پنج شنبه گذشته در راستای تحقق و حفظ ارزشهای والای کوهنوردی بیخیال ماه رمضان و روزه شده (فتوای جدید 🙂 و برای فتح قله کلکچال راهی منظریه و پارک جمشیدیه شدم. ۶ صبح از پارک جمشیدیه راه افتادم. ۰۷:۳۰ اردوگاه کلکچال بودم و در مسیر و بعد از اردوگاه با بزرگواری آشنا شدم که آشنایی و همراه شدن با ایشان باعث مباهات بنده شد. آقای ابوافضل عظیمی از اساتید و پیشکسوتان کوهنوردی و رئیس کمیته پیشکسوتان فدراسیون کوهنوردی کشور. این افتخار نصیب بنده شد که با ایشان همراه شده و به اتفاق مسیر صعود به قله توچال رو در پیش بگیریم. ساعت ۹.۱۰ به چشمه پیازچال رسیدیم و ساعت ۱۲ ظهر بر براز قله توچال بودیم.

صعود بسیار خوبی داشتیم و من از محضر استاد بسیار بهره بردم. در مسیر صعود اونقدر گرم صحبت بودیم که من متوجه نشدم مسیر چند ساعته تا قله چطور طی شد!
مسیر برگشت رو هم به اتفاق یکی از دوستان آقای عظیمی که در قله ایشون رو ملاقات کرده بودیم، سه نفری در پیش گرفته و پس از صرف نهار در اردوگاه کلکچال به سمت پارک جمشیدیه سرازیر شدیم. ساعت ۶ عصر پارک جمشدیه بودیم و پایان یک روز و یک برنامه عالی.
البته ناگفته نماند که در مسیر برگشت استاد با اینکه ۷۵ سالشون هست با آمادگی بدنی خوبی که داشتن ، آنچنان فرود سریع و تندی داشتن که من به شخصه گاهی پشت سرشون میدویدم تا بهشون برسم! گرمای شدید هوا، کاهش سریع ارتفاع به همراه خستگی ناشی از فرود شاید همگی با هم عاملی شد که وقتی به اردوگاه رسیدیم من برای اولین بار حال بدی بهم دست داد مثل گرمازدگی (قرار گرفتن در آستانه گرما زدگی) و حدود نیم ساعتی طول کشید تا دوباره روبراه شدم.

بیشتر بخوانید:  مسیر کوهپیمایی دارآباد

گرچه دیوار افکند سایه‌ دراز
بازگردد سوی او آن سایه باز

این جهان کوه ‌است و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا

“حضرت مولانا”
————————————————

بقیه در ادامه مطلب

آدرس پارک جمشیدیه (مسیر کلکچال):

1- میدان تجریش، خ شهید باهنر شرق (نیاوران سابق)، بعد از جماران، خیابان فیضیه (به سمت شمال)، پارک جمشیدیه.

2- بزرگراه شهید همت شرق، بزرگراه مدرس شمال، بزرگراه صدر، بلوار کامرانیه به سمت شمال، خ باهنر، خ فیضیه، پارک جمشیدیه.

لوکیشن پارک جمشیدیه در گوگل مپ


راهنمای صعود به قله توچال از پارک جمشیدیه و مسیر کلکچال:

از میدان تجریش میتونید به خ شهید باهنر و خ فیضیه و سپس پارک جمشیدیه دسترسی پیدا کنید. ماشینتون رو جلوی یکی از دربهای ورودی پارک جمشیدیه پارک کرده و از داخل پارک در جهت غرب حرکت میکنید تا به ورودی مسیر کلکچال برسید که جنب ایستگاه پلیس پارک هستش. بیرون از پارک و ابتدای مسیر کوهپیمایی یک چشمه پرآب هست که می تونید آب مورد نیازتون رو از اونجا بردارید و همچنین آبخوری تپه نورالشهدا در طول مسیر. از شروع حرکت تا پناهگاه کلکچال (یا اردوگاه کولکچال) حدود ۱.۵ تا ۲.۵ ساعت بسته به گام شما مسیر با شیب متوسط و یا نسبتا تند در پیش دارید که مشخص بوده و نکته خاصی ندارد.

متاسفانه از پناهگاه تابلوی راهنما برای قله ندارد! باید از پله ها بالا رفته و در جهت شمال حرکت کنید تا مجددا وارد مسیر پاکوب شوید. پس از حدود 1.5 ساعت به گردنه زین اسبی می رسید. روی گردنه تقریبا یک چهار راهی هست: 1- سمت راست از روی یال مسیر قله کلکچال 2- سمت چپ به سمت قله اسپیلت و گلابدره 3- سمت چپ مسیر دره به پناهگاه شیرپلا 4- سمت راست مسیر دره به سمت پیازچال و قله توچال

ما به مسیر چهارم کار داریم که مسیر پاکوب از سمت راست به داخل دره پس از حدود نیم ساعت شما رو به چشمه پیازچال رسانده و سپس گردنه پیازچال و در ادامه با گردش به چپ روی خط الراس قرار گرفته از پای قله لزون (یا پیازچال) گذشته و در نهایت به قله توچال می رسید. تمام این مسیر پاکوب مشخص دارد.

بیشتر بخوانید:  مسیر کوهنوردی دربند

برای فرود از قله توچال بجز همین مسیر، دو گزینه دیگه نیز پیش رو دارید که می تونید انتخاب کنید: 1- مسیر ایستگاه 7 تله کابین و ولنجک 2- مسیر پناهگاه شیرپلا و دربند

———————————————

ماجرای نجات معجزه آسای استاد عظیمی در توچال را اینجا بخوانید. (لینک دوم)

=========================================

تصاویر برنامه:

تصویر شماره ۲: قله توچال از مسیر کلکچال

قله توچال از مسیر ککلچال

قله توچال از مسیر ککلچال

 

تصویر شماره ۳: قله توچال از مسیر کلکچال – آبخوری تپه نورالشهدا

قله توچال از مسیر ککلچال

قله توچال از مسیر ککلچال

 

تصویر شماره ۴: قله توچال از مسیر کلکچال – برج کلکچال در محوطه اردوگاه

قله توچال از مسیر ککلچال

برج کلکچال

 

تصویر شماره ۵: قله توچال – بر روی قله دو پناهگاه وجود داره که یکی ساختمان گنبدی شکل بوده و رووش پلاک مرکز زلزله سنجی و کالیبراسیون قله توچال خورده و دیگری هم پناهگاه سنگی در سمت چپ تصویر. پناهگاه گنبدی از محدوده قله پیاز چال قابل رویت هست.

کولکچال - توچال

قله توچال

پایان


مطالب مرتبط:

مسیر کوهنوردی کلکچال

قله توچال از مسیر دربند

خط الراس دارآباد به توچال

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله توچال از مسیر کلکچال»

  1. مجتبی سیفی می‌گوید:

    استاد اسماعیلی سلام.
    بنده بازنشسته فرهنگی ساکن قم هستم که چند وقتی است کوهنوردی میکنم.گاهی برای صعود نیاز به مشورت و راهنمایی دارم، اگه لطف کنید و شماره اتون را برایم ارسال کنید،ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *