قله گل زرد از مبارک آباد

گزارش برنامه قله گل زرد از مبارک آباد، آبعلی (جبهه جنوبی)

تاریخ اجرا: جمعه 1402.07.28

ارتفاع قله: 3720 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، آبعلی، مبارک آباد

Tehran – Mobarak Abad – Gole zard peak

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود:  2250 متر (مبارک آباد)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 7 کیلومتر / 1470 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: حدود 1470 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 14 کیلومتر *

مدت زمان صعود: 6 ساعت 15 دقیقه (5.30 تا 11.45) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: 10.5 ساعت (5.30 تا 16)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): نسبتا سخت

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (نیاز به توان بدنی خوب و تجربه نسبی دارد)

تعداد نفرات: – نفر

*: توجه داشته باشید که این مسافت بر اساس خط ترک با پوینت گذاری تقریبا هر 100 متر یک پوینت می باشد. مسافت پیموده شده واقعی بر اساس تعداد قدمها (هر 100 متر تقریبا 200 گام) خیلی بیشتر از این است. مثلا در این برنامه مسافت طی شده واقعی شاید حدود 20 کیلومتر باشد.

گروه نشاط زندگی: از راست: مسعود زمانپور ، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

گروه نشاط زندگی، از راست: مسعود زمانپور ، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

قله گل زرد از مبارک آباد

+  دانلود جی پی اس قله گل زرد از مبارک آباد  Gole zard GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

نکات برنامه:

1. عبور از مسیر تنگه (حدود نیم ساعت) در فصول پرآب غیر ممکن می باشد. همچنین عبور از مسیر دره دوم نیز دشوار خواهد بود.

2. شناسایی و انتخاب مسیر صعود زیر صخره ها با عبور از دهلیز تا خط الراس مهم ترین بخش این برنامه می باشد. در محدوده دهلیز، مسیری که ما رفتیم برای صعود و فرود بنظرم بهترین مسیر می باشد با کمترین درگیری با سنگ و صخره ها (با توجه به اینکه حین برنامه سه ترک از گروههای دیگر همراهم بود).

3. جایی که روی خط الراس قرار گرفتیم (بین دو قله)، فاصله تا قله غربی حدود 10 دقیقه و فاصله بین دو قله شرقی و غربی در کل حداکثر نیم ساعت می باشد. مسیر دو قله از پشت تیغه ها بوده که هموار و کم شیب است.

بیشتر بخوانید:  قله ناظر بزرگ

لوکیشن نقطه شروع (جنب امامزاده حمزه):

35.784940, 51.953903

(مختصات را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

معرفی قله:

قله گل زرد به ارتفاع 3720 متر، از قلل زیبای البرز مرکزی در جنوب شرقی دشت لار، در منطقه پلور و در مرز استان های تهران و مازندران واقع است. این قله بر روی خطالراس شرقی-غربی قرار دارد که از جاده هراز شروع شده و در امتداد دشت لار به سمت غرب ادامه دارد. ادامه این خط الراس به سمت غرب با یک گردنه به قله سیاه پلاس و سپس فیل زمین می رسد. گل زرد شامل دو قله شرقی و غربی می باشد که قله شرقی (با ارتفاع 3690 متر) حدود 30 متر کوتاه تر از قله غربی بوده و از لحاظ زمانی حدود نیم ساعت با هم فاصله دارند.

مسیرهای صعود:

1. جبهه شمالی: از پلور، منظریه، جاده خاکی به سمت دشت و غار گل زرد (ساده ترین و نزدیک ترین مسیر)
2. جبهه شرقی: از پلور، جنب آب معدنی نسله، مسیر تیغه های شرقی
3. جبهه جنوبی: از آبعلی، مبارک آباد، جنب امامزاده حمزه
4. جبهه غربی: از لواسانات، روستای جورد، جاده وستان، گردنه سیاه پلاس

آنتن دهی مسیر:

تا جایی که تست کردم بیشتر مسیر تا قله آنتن به زحمت برقرار بود (در حد پیامک)

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه مسیر، بالای دره دوم و ابتدای مسیر یال (حدود دو ساعت از شروع حرکت) مشاهده شد که آب آن روی سطح جاری شده و چندان دلچسب نمی باشد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<قله گل زرد هم جزو قله های معروف جامانده از صعود در اطراف تهران بود که تا به امروز فرصت صعود به آن دست نداده بود. برای اولین صعود به این قله، بین مسیرهای صعود، بخاطر جذابیت تنگه مبارک آباد، صعود از این مسیر انتخاب شد که بنظرم در بهترین زمان ممکن هم از بابت اعتدال دمایی هوا و هم حجم آب تنگه برای عبور قرار داشتیم.>>

قرار ما ساعت 4.30 صبح جمعه انتهای بزرگراه بابایی بود. در جاده هراز پس از پشت سر گذاشتن آبعلی به مبارک آباد و جنب امامزاده حمزه رسیدیم (در کل حدود 40 دقیقه از بابایی). ماشین را کنار جاده هراز و نزدیک امامزاده پارک کرده و ساعت 5.35 پیاده روی خود را در هوای گرگ و میش از جاده خاکی که در سمت راست امامزاده قرار دارد شروع کردیم. حدود نیم ساعت بعد به ابتدای تنگه رسیدیم که خوشبختانه در این فصل از سال آب به اندازه ای از کف دره جاری بود که میشد به راحتی از آن عبور کرد. ظاهرا این دره در ایام خشک و کم بارش می تونه خیلی کم آب تر و یا فقط در بالادست آب داشته باشه و همچنین در ایام پرآب به هیچ وجه عبور از تنگه امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:  قله شاه طهماسب (امیری)

ساعت 6.30 به دوراهی دو دره رسیدیم که وارد دره سمت راست شدیم. پیمایش مسیر این دره حدود یک ساعت طول کشید که بیشتر مسیر از کف دره که کم آب بود حرکت کردیم و بعضا از پاکوب های سمت راست دره. بالای دره جنب چشمه برای صبحانه توقف کردیم که بنا به دلایل ضد حال حدود یک ساعت طول کشید. 🙂

پس از صرف صبحانه با اعمال شاقه، مسیر یال را به سمت صخره های پیش رو در پیش گرفتیم. مسیر دسترسی به خط الراس از طریق دهلیز سمت راستی است. پایین این دهلیز یک تک درخت سرو قرار دارد که از دور دیده می شود. شیب نسبتا تند یال را تا زیر صخره ها رفته و سپس به سمت راست تراورس کردیم و وارد مسیر پر شیب دهلیز شدیم. طبق ترک هایی که همراهم داشتم و طبق تجربه بهترین مسیر را از سمت راست دهلیز انتخاب کرده و با کمترین درگیری با سنگ و صخره ها ساعت 11.15 به خط الراس، جایی در حد فاصل بین قله های شرقی و غربی و در ارتفاع 3350 متر رسیدیم.

انتخاب مسیر از داخل دهلیز تا روی خط الراس مهم ترین بخش این برنامه است که اگر درست انتخاب نشه می تونه زمان بر و یا اذیت کننده باشه. بنظرم مسیری که ما رفتیم برای صعود و فرود میتونه بهترین مسیر باشه چون تقریبا هیچ دست به سنگی نداشتیم. اما خب کلا این مسیر سنگلاخی و ریزشی بوده و حرکت کمی با دشواری انجام می گیرد.

روی خط الراس نمای زیبایی از قله دماوند و همچنین دشت لار و بخشی از دریاچه سد لار و قلل اطراف پیش روی ما قرار گرفت. پس از حدود 20 دقیقه توقف و صرف میوه، مسیر خط الراس را به سمت قله در جهت غرب در پیش گرفتیم. کمتر از ده دقیقه بعد در مسیر هموار و کم شیب، ساعت 11.50 به قله گل زرد در ارتفاع 3720 متر رسیدیم. همانطور که در بخش قبلی گزارش اشاره کردم فاصله بین دو قله شرقی و غربی حدود کمتر از نیم ساعت و کاملا هموار و کم شیب می باشد.

با توجه به وزش باد نسبتا سرد، خیلی زود جمع کرده و مسیر فرود را در پیش گرفتیم. مسیر فرود ما دقیقا از همان مسیر صعود صورت پذیرفت. این رو هم بگم که به طمع شن اسکی مسیر دهلیزها را به سمت پایین در پیش نگیرید که قطعا اون پایین ها پشیمان میشید. بهتره از همان مسیری که رفتید برگردید. نزدیک چشمه حدود 40 دقیقه برای نهار توقف کردیم و سپس ادامه مسیر دادیم. حوالی ساعت 14 تا 15 باران ملایمی باریدن گرفت که خیلی دلچسب بود و پس از آن آفتاب در اومد. ساعت 16 به امامزاده حمزه و محل پارک ماشین رسیدیم. محدوده رودهن و سپس جاجرود ترافیک نیمه سنگین داشتیم که فکر کنم جمعا یک ساعتی توی ترافیک بودیم.

بیشتر بخوانید:  قله ناظر بزرگ

ادامه مسیر از یال بالای چشمه و مسیر دسترسی به قله از دهلیز سمت راست

زیر صخره ها به سمت دهلیز

شیب آخر قبل از خط الراس

نمای زیبا از دماوند از روی خط الراس (بین دو قله شرقی و غربی)

نمایی زیبا از قله دماوند از روی خط الراس گل زرد

موقعیت قله گل زرد و مسیر صعود از دهلیز راست

گزارش های مرتبط:

قله تماشا از زردستان بومهن

قله سیاه پلاس از روستای ایرا (فرود به جورد)

قله دوبرار از مسیر دریاچه تار

لینک کوتاه این پست: http://kuhnavardi.com/?p=7958

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.