قله کرچان از حسنکدر

1. گزارش برنامه قله کرچان از حسنکدر (قله کرچانی یا گرچانی)

ارتفاع قله کرچان: 3770 متر

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1400.02.30

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، روستای حسنکدر

Alborz – Hasanakdar –  Karchan peak

قله کرچان - گروه نشاط زندگی

قله کرچان – گروه نشاط زندگی

قله کرچان از حسنکدر

قله کرچان از حسنکدر (برای دریافت تصویر بزرگتر کلیک کنید)

+ دانلود جی پی اس قله کرچان از حسنکدر Karchan GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

(فایل اصلی، مسیر صعود و فرود متفاوت، مهم: مسیر فرود در برخی نقاط صعب العبور بوده، برای گروهها و افراد مبتدی توصیه نمی شود)

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2150 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8 کیلومتر / 1620 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 16 کیلومتر

مدت زمان صعود:  7 ساعت (6.15 تا 13.15) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: 14 ساعت (6.15 تا 20.15)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 2.5 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): نسبتا سخت

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (فقط نیاز به توان بدنی بالا دارد)

دسترسی به منطقه:

آدرس روستای حسنکدر از تهران: از طریق اتوبان تهران – شمال وارد جاده چالوس می شوید. در جاده قدیم به سمت چالوس، حدود 7-8 کیلومتر بعد به خروجی روستای حسنکدر در سمت چپ جاده می رسید. در کل از تهران (تقاطع همت – جنت آباد شمالی) تا حسنکدر 45 کیلومتر راه است که حدود 45 دقیقه زمان می برد.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

جاده چالوس. روستای حسنکدر:

معرفی قله:

قله کرچان به ارتفاع تقریبی 3770 متر از قلل البرز مرکزی واقع در استان البرز می باشد. این قله بر روی یک خط الراس با امتداد شرقی – غربی واقع است که از جاده چالوس شروع شده و در جهت غرب تا جنوب طالقان امتداد دارد. در جهت غرب به ترتیب قلل مهم هفت خوانی، کهار و ناز همسایگان این قله هستند.

مسیرهای صعود:

1- مسیر جنوبی از روستای کیاسر (از دو یال معمولی و سنگی-گرده ای)

2- مسیر جنوبی از روستای همه جا

3- مسیر جنوب غربی از روستای سپهسالار

4- مسیر شرقی از روستای حسنکدر

5- مسیر شمالی از روستای کهنه ده

در بین مسیرهای فوق، روستای کیاسر (از یال معمولی، رنگ زرد در تصویر ضمیمه) به عنوان آسان ترین و سپس روستای حسنکدر به عنوان مسیرهای متداول صعود به قله کرچان هستند.

بیشتر بخوانید:  قله شاه کرم غربی از ولیان (ریدایرکت شده)

آنتن دهی مسیر:

در محدوده گردنه تا قله آنتن همراه اول برقرار بود که تماس انجام شد. در باقی مسیر آنتن چک نشد.

منابع آب در مسیر:

در محدوده سمت راست گردنه هزار بند (ارتفاع حدود 3100 متر) دو چشمه مشاهده شد که در سمت راستمان حدود 50 متر بالاتر با فاصله حدود 200 از هم قرار داشتند که آب آنها به سمت رودخانه پایین جریان داشت. در ترک به نام “محدوده چشمه” ثبت شده است. ما از این چشمه ها آب برنداشتیم اما از ظاهر قضیه مشخص بود که امکان برداشت آب وجود دارد. همچنین حدود 100 متر جلوتر نیز (بالا دست رودخانه) در ترکی که همراه داشتیم چشمه ثبت شده بود که در این فصل از سال ظاهرا چشمه زیر برف بوده و غیر قابل استفاده بود.

مقدمه: خرداد ماه سال 98 در برنامه قله هزار بند از مسیر گردنه کرچان (هزاربند) به سمت روستای حسنکدر فرود آمده بودیم. بنابراین تا حدودی آشنایی با این مسیر داشتیم و همان موقع به صعود قله کرچان از روستای حسنکدر فکر کردیم. ضمن اینکه مردادماه 96 از روستای همه جا این قله را صعود کرده و همچنین یک صعود ناموفق در تیرماه 99 از سپهسالار به قله کرچان داشتیم. چند روز قبل از برنامه چند ترک از مسیر را دانلود و در گوگل ارث بررسی کرده و در نهایت ترک گروه پرستو مربوط به صعود 98.05.11 را به گوشی منتقل کردم تا راهنمای ما در روز اجرای برنامه باشد.

و اما گزارش برنامه: قرار ما ساعت 5 صبح تقاطع همت – جنت آباد شمالی بود که ساعت 5.15 چهار نفری با یک ماشین به سمت اتوبان تهران – شمال حرکت کردیم. ساعت 6 صبح به روستای حسنکدر رسیدیم. از پل عبور کردیم و آن طرف پل ابتدای روستا ماشین را پارک کرده و ساعت 6.15 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. کمی بالاتر سر دوراهی، به چپ پیچیده و وارد خیابان با تابلو “خیابان امامزاده حسن” شدیم. دقایقی بعد به امامزاده رسیدیم. جلوی امامزاده به راست پیچیدیم. از جلوی سرویس بهداشتی رد شدیم (که ظاهرا همیشه باز است) و خود را به رودخانه رسانیدم. از سمت چپ رودخانه ادامه مسیر دادیم. کمی جلوتر وارد جاده کارگاه اتوبان تهران – شمال شدیم و در ادامه وارد پاکوب اصلی مسیر شدیم. حدود یک ساعت از شروع حرکت به منطقه ای رسیدیم که رودخانه از برف بهمن پر شده بود. ارتفاع برف حداقل 5 تا 10 متر بنظر می رسید. حدود 200-300 متر از روی توده برف حرکت کردیم تا به جایی رسیدیم که باید از رودخانه جدا شده و از سمت چپ وارد پاکوب یال می شدیم.

بیشتر بخوانید:  قله شاهدژ

تذکر مهم: جایی که قصد داشتیم از توده برف جدا شویم لبه های آن از زیر خالی بود اما از بالا دید نداشت. حدود 5-6 متر تا کف رودخانه ارتفاع داشت که می تواند موجب سقوط و آسیب جدی شود. موقع برگشت دیدیم که لبه نازک، شکننده و خطرناک شده است. بسیار مراقب باشید.

حدود 100 متر بالاتر ساعت 7.15 زیر سایه چند درخت برای صبحانه توقف کردیم و ساعت 8 مجددا به راه افتادیم. طبق ترک مسیر حرکت کردیم که بخش هایی از آن پاکوب داشت تا به کلبه و گوسفند سرا در ارتفاع حدود 2820 متر رسیدیم. در اینجا قله هزار بند دقیقا در سمت چپ ما و گردنه هزار بند (حدود 3 هزار متر) نیز بالا و سمت چپ ما قرار داشت. از گوسفندسرا به راست متمایل شده از یک یال کوچک بالا رفتیم، از دشت با سنگ چین عبور کردیم و در ادامه به رودخانه باریک رسیدیم. مسیر را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم (بدون پاکوب مشخص) تا در محدوده 3100 متر به محل چشمه ها رسیدیم که در قسمت “منابع آب” توضیح داده شد. از همین محدوده یک سنگ بزرگ از دور نمایان است که با نام “سنگ نشانه” در ترک مشخص شده است. (از سنگ نشانه تا قله با پای متوسط حدود 1 ساعت راه است.) شیب تند و بدون پاکوب را به سمت این سنگ ادامه دادیم و در ادامه بصورت تراورسی خود را به پاکوب اصلی روی یال جنوبی (مسیر مشترک با همه جا و کیاسر) رساندیم. تا حدود نیم ساعت بعد ابتدا به قله فرعی و سپس به قله کرچان (با تابلو 3772 متر) رسیدیم. جی پی اس گوشی بنده ارتفاع قله را 3770 متر نشان می داد.

هوا در این روز آفتابی و نرمال بود و از روی قله کرچان ویوی بسیار زیبایی از مناظر و قلل پیرامون از جمله قله هزار بند و خط الراس توچال در جنوب، قله های کلاش ویا و هفت خوانی و در ادامه قله های کهار و ناز در جهت غرب، قله های سرنسا، سیچال و کلون بستک و سرکچال ها و نوک آزاد کوه در شرق و در جهت شمال اما در فاصله نزدیک قله شاخصی دیده نمی شود. بهترین ویو مربوط به رخ شمالی قله هزار بند است که با سنگ ها و صخره های عظیم و صعب العبور چشم ها را به خود خیره می کند.

بیشتر بخوانید:  قله آتش سنگ از روستای دونا

برای فرود ما از یال شرقی به صورت تراورس فرود آمدیم. چند یال عوض کردیم تا در نهایت به نقطه توده برف رسیدیم که در ترک با “دو راهی” مشخص شده است. مسیر بسیار زیبا و متنوع و پر از والک و ریواس بود اما به دلیل اینکه بدون پاکوب و بخش هایی از آن صعب العبور بود از شرح آن خودداری کرده و در ترک نیز حذف شده است.

متوجه شدم که اگر به مسیر اشراف داشته باشی می شود بدون مشکل خاصی از یال های مناسب خود را به خط الراس شرقی کرچان رساند و از آنجا به قله رسید. همچنین همین می تواند به عنوان مسیر فرود نیز استفاده شود که البته در کل این مسیر کمی دور تر از مسیر نرمال می شود.

نکات برنامه:

1- با توجه به تجربه این برنامه، می توانم بگویم که بهترین مسیر صعود (و فرود) به قله کرچان از روستای حسنکدر می تواند همین مسیر ما باشد که ترک آن آپلود شده است (مسیر صعود و فرود یکی باشد). چالش خاصی در مسیر ندارد همچنین می توانید از چشمه های مسیر نیز بهره مند شوید.

2- در محدوده بالا دست محل صبحانه کمی به سمت شمال غرب، در مسیر صعود جریان آب مشاهده شد که نمی دانم از سرچشمه بود یا نه. اگر از محدوده صبحانه وارد مسیر یال سمت راست شویم می شود به بالای آن آب رسید که اگر چشمه باشد بسیار مناسب است و می توان از چشمه های بعدی که در گزارش ذکر شد صرفنظر کرد و مسیر بهتری را از روی یال به بالای گردنه انتخاب کرد.

3- از محدوده بالای گردنه (حدود 3200-3300 متر) شیب مسیر به مراتب تندتر و نفس گیر می شود.

مسیرهای صعود به قله کرچان (از حسنکدر، همه جا و کیاسر)

منبع: تصویر از وبسایت گروه کوهنوردی شقایق کرج

سنگ نشانه - حدود یک ساعت مانده به قله

سنگ نشانه – حدود یک ساعت مانده به قله

گردنه و رخ شمالی قله هزاربند

گروه نشاط زندگی - از راست: نیما اسماعیلی، رضا شریعتی، افشین مهدی زاده و رضا حبیبی

گروه نشاط زندگی – از راست: نیما اسماعیلی، رضا شریعتی، افشین مهدی زاده و رضا حبیبی

قله کرچان

تابلو قله کرچان

نمای جنوبی قله کرچان (قله هزاربند و ...)

نمای جنوبی قله کرچان (قله هزاربند و …)

**************************************

قله هزاربند از حسنکدر

قله سرنسا از گرماب

قله های جاده چالوس

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «قله کرچان از حسنکدر»

1. علی تقی لو می‌گوید:

عالی و کامل

2. رضایی می‌گوید:

روستای حسنکدر بسیار مردم بی فرهنگ و عقده ای داره و اجازه ورود گردشگر را نمیدهند – روستاشون تو سرشون بخوره- ادعای مذهب هم میکنند
    قبل از رفتن هم یه گرز با خودتون ببرید تا از این مردمی که سرشون تا کار خودشون نیست از خودتون و خانوادتون دفاع کنید

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

واقعا!؟ من آخرین بار تیرماه ۱۴۰۱ رفتم مشکلی نبود. لابد اخیرا مشکلی با کوهنوردان پیدا کردن.
      البته یادم اومد که
      همان صعود پارسال اون بالا بالاها ما یک جایی از مسیر منحرف شده و دو نفر از گروه سهوا وارد یک تکه زمین شدیم که پرچین داشت.
      صاحبش از دور ما رو دید. کلی فحش داد و برگشتنی هم با پسرهاش اومدن به قصد دعوا که ما اشتباهمون رو پذیرفتیم و کلیییی معذرت خواهی کردیم
      اما در نهایت هم خسارت پرچین رو دادیم تا آرام شدن و آزادمون کردن در حالی که ما خرابش نکرده بودیم!
      به هر حال فکر کنم همین مشکلات بعضا باعث بروز سوتفاهم و تنش بین روستایی ها و کوهنوردان می شه. خصوصا اگر در تنش حق رو به اونها ندی و درگیر بشی.