قله های ورزاب و جانستون

گزارش صعود به قله های ورزاب و جانستون

(قله های جانستون غربی و شرقی)

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 94.05.29

قله جانستون: 7 کیلومتر ، 3930 متر ، 6 ساعت و 40 دقیقه
کل مسیر رفت و برگشت: 14 کیلومتر
ارتفاع نقطه استارت: 2500 متر
کل زمان برنامه: 14 ساعت! (از 7 صبح تا 9 شب)
نفرات شرکت کننده: (8 نفر)
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، علیرضا یاوری، سعید نیری، علی محمد مهدیون، یدالله طهوری، هادی و خانم طیبه رنجبریان

به روز رسانی: مرداد ماه 1400 و مهرماه 1401

گروه نشاط زندگی - قله جانستون

گروه نشاط زندگی – قله جانستون

مسیر صعود به قله های ورزاب 4 و جانستون:

مسیر قله ورزاب و جانستون

مسیر قله ورزاب و جانستون ، مردادماه 1394

+ دانلود فایل جی پی اس قله های ورزاب 4 و جانستون (wikiloc)

توضیح: فایل جی پی اس اصلاح شده و بخشی از مسیر را که سنگی و ریزشی بود منطبق با فایل آقای رحیم خانلی تغییر دادم.

پی نوشت: پیشنهاد میکنم که از ترک مهرماه 1401 استفاده نمایید. (توضیحات در ادامه گزارش)

بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه – پنجشنبه 94.05.29:

قرار ما ساعت 5:30 صبح گردنه قوچک بود. پس از جمع شدن همه بچه ها یک ماشین را همانجا پارک کرده و با دو ماشین 8 نفری به سمت فشم و روستای آبنیک به راه افتادیم. حدود فکر کنم 500 متر مانده به میدان فشم نان تافتون خریدیم که در سمت چپ قرار دارد. از میدان فشم به راست پیچیده و پس از طی 12 کیلومتر به ورودی روستای آبنیک رسیدیم. وارد روستای آبنیک شده و تقریبا در انتهای روستا با عبور از پل به سمت چپ وارد خیابان جانستون شدیم. این خیابان حدود 3.5 کیلومتر طولش هست و در انتها یک پارکینگ کوچک هم برای پارک ماشین دارد. ما برای اینکه کمی بیشتر از پیاده روی در کنار رودخانه لذت ببریم تصمیم گرفتیم که اواسط جاده پارک کرده و بقیه راه را پیاده طی کنیم. ساعت 7 صبح براه افتادیم و پس از ده دقیقه پیاده روی به انتهای جاده و روخانه رسیدیم. ساعت 07:45 گردنه بالای دشت بودیم.

یک دقیقه پایین تر چشمه دائمی آب است. پاکوب غار بیوک آقا از پای چشمه مستقیم و به سمت بالای دشت بوده و پاکوب قله ورزاب 4 از سمت چپ به سمت پایین دشت سرازیر می شود. کمی پایین تر برای صرف صبحانه توقف کردیم. در ادامه از رودخانه گذشتیم که در این فصل مشکل خاصی نبود اما در فصول پرآبی قطعا مشکلاتی دارد! آنسوی رودخانه از بلندترین و بزرگترین یالی که به سمت بالا می رود ادامه مسیر داده و در انتهای یال به خط الراس در ارتفاع 3600 متر رسیدیم. به سمت راست پیچیده و مسیر قله ورزاب 4 را در پیش گرفتیم.

بیشتر بخوانید:  قله آهار بشم

زیر قله حدود یک ساعت سنگی و صخره ای است که کم و بیش پاکوب و سنگ چین دارد و سختی خاصی هم ندارد. ساعت 13 همگی روی قله ورزاب 4 بودیم. جی پی اس ارتفاع 3946 متر را برای این قله نشان می داد. پس از کمی استراحت و عکاسی، از روی خط الراس و در جهت شرق به سمت قله جانستون حرکت کردیم. نیمه اول راه بدون پاکوب بود و در برخی نقاط باید بهترین مسیر رو پیش بینی کرده و انتخاب میکردیم. حدود 40 دقیقه بعد همه اعضای گروه بر روی قله جانستون به ارتفاع 3930 متر بودیم.

پس از استراحت و صرف ناهار روی قله ساعت 15:45 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. در نیمه راه قله ورزاب از یک نقطه مناسب که راه می داد از خط الراس جدا شده و به سمت پایین حرکت کردیم. هدف رسیدن به غار بیوک آقا بود. فایل جی پی اس که از ویکی لاک برداشته بودم (فایل دوست عزیزم آقای رضا رحیم خانلی) مسیر فرودشان از همینجا بود اما ظاهرا اونها بصورت مایل کم کم ارتفاع کم کرده و خود را به یال مناسب نزدیک ورزاب رساندند و از انجا بدون مشکل خاصی ظاهرا باید فرود کرده باشند اما ما با شیب بیشتری ارتفاع کم کرده و وارد مسیر سنگی و ریزشی شدیم که تا حد زیادی سرعت ما رو گرفته و یکی دو نفر از بچه ها کمی با مشکل و به کندی این بخش از مسیر را طی کردند که با توجه به احتمال سقوط سنگ، کمی خطرناک هم بود. به هر حال از مسیر سنگی عبور کرده و کم کم به راست کشیده و خود را به یال مجاور رساندیم که مسیر بهتر و ایمن تری داشت. هدف تنگه انتهای یال بود. در انتهای یال و قبل از تنگه دو چوپان به همراه گوسفندهایشان بودند. از مسیر و امن بودن تنگه پرسیدیم، گفتند که بهتر است از مسیر تنگه -که آب دارد- نرویم چون یکی دو هفته قبل یک گروه از اینجا عبور کرده و دچار حادثه شدند. یکی از اعضای گروه پایش شکست که با قاطر به پایین منتقل شد! لذا پاکوب را به سمت راست و بالای یال در پیش گرفته و از سمت دیگر که کمی شن اسکی داشت سرازیر شده و خود را به آبشار کوچک و دشت رساندیم. از آنجا به سمت غار حرکت کرده که پس از چند دقیقه وارد پاکوب شده و ساعت 19 پای غار بیوک آقا بودیم. از پایین آبشار که سمت راست غار قرار دارد کمی آب برداشته و اندکی استراحت کرده و مجددا براه افتادیم. حدود 5 دقیقه پایین تر به چشمه پر آب و عالی رسیدیم که در سمت چپ رودخانه بود. حدود یک و نیم ساعت آخر را در تاریکی و با هدلامپ پیمودیم و در نهایت ساعت 21 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله سرکچال از سفیدستان

در این برنامه به علت کند بودن یکی از دوستان مهمان، حرکت در صعود کمی کند بوده و در فرود هم بسیار کند بودیم. فکر کنم حداقل سه ساعت تاخیر در اجرای برنامه پیش آمد. از دوستان عزیزم که در این برنامه با صبوری همراهی نمودند سپاسگزارم. خصوصا آقای نیری عزیز و دوستانشان که افتخار دادند.

در پناه حق

پی نوشت، مرداد ماه 1400 و مهرماه 1401:

توضیح در مورد موقعیت قله جانستون:

سال 91 که اولین بار به قله جانستون صعود کردیم روی قله تابلویی نداشت. این قله همان قله ای است که اخیرا کوهنوردان بیشتر با نام “جانستون شرقی” می شناسند (ارتفاع 3930 متر) و البته تا جایی که بنده اطلاع دارم و بررسی ترک ها در ویکی لاک نشان می دهد ظاهرا اکثریت کوهنوردان همین قله شرقی را به نام جانستون شناخته و صعود می کردند. سال 94 هم که به هر دو قله غربی (ورزاب) و شرقی (جانستون) صعود کردیم بازهم تابلویی روی هیچ یک از قله ها نبود. بعدا (دقیق نمی دانم چه سالی) گروه کوهنوردی داراب روی قله شرقی تابلو “قله جانستون 3950” نصب کرد که در گزارش و عکس های دوستان دیده ام (ترک آقای مسعود کریمخانی شهریور 97). ظاهرا اخیرا یک بنده خدایی تابلو را از قله شرقی به قله غربی (که ما آن را به نام ورزاب می شناختیم) منتقل کرده است. همانطور که می داینم هرجا که تابلو باشد همه همانجا را قله می شناسند و این اتقاق اخیرا برای قله جانستون هم افتاده. یعنی قبلا همه قله شرقی را جانستون شناخته و صعود می کردند و اخیرا اکثرا قله غربی را صعود می کنند.

اینکه واقعیت چیست و موقعیت درست قله کدام است قطعا مستلزم تحقیق و بدست آوردن منابع معتبر است. نقشه علی مقیم نیز بنظرم با توجه به موقعیت یال ها، قله شرقی را به نام جانستون معرفی کرده است. (نقشه پیوست)

در هر حال این قصه موقعیت قله جانستون بود که برای برخی سوال شده و دوستان نیز در موردش از من پرسیده بودند.

راهنمای صعود به قله جانستون:

جهت صعود به قله های جانستون شرقی و جانستون غربی (یا همان ورزاب 4) مسیرهای متفاوتی توسط کوهنوردان استفاده می شود. طبق تجربه چند صعود که در سال های مختلف به این قله ها داشتم بنظرم بهترین گزینه صعود از مسیر یال و فرود از مسیر دره است (ترک پیوست مهرماه 1401). البته اگر دنبال گزینه بی دردسر هستید پیشنهاد می کنم که از همان مسیر یال (مسیر صعود ما) برگردید چون مسیر فرود به سمت غار بیوک آقا در مسیریابی و بعضا لغزنده بودن در بالادست به هر حال ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:  قله خلنو از تیغه های ژاندارک

جهت صعود به قله جانستون شرقی (بدون صعود به قله غربی) می توانید از پاکوبی استفاده کنید که حدود 100 متر مانده به قله غربی به صورت تراورسی از سمت راست به روی خط الراس می رود. محدوده ورود به این پاکوب در ترک با نام “دوراهی 3850” نامگذاری و مشخص شده است. از دوراهی تا قله جانستون شرقی حدود نیم ساعت زمان می برد.

جهت فرود هم پیشنهاد میکنم اصلا وارد مسیر سنگهای زیر خط الراس (مابین دو قله) نشوید. مسیری که صعود کردید را به عقب برگردید و از نقطه مناسب (3710) به سمت پایین ارتفاع کم کنید تا وارد پاکوبی شوید که به سمت گوسفندسرا و غار بیوک آقا می رود. ضمن اینکه اگر قصد صعود از کنار غار بیوک آقا را دارید، مسیر فرود ما برای صعود نیز مناسب است.

زمان بندی برنامه صعود مرداد 1400:

قرار: ساعت 5 صبح گردنه قوچک

شروع پیاده روی: 6.40 از انتهای جاده خاکی

قله جانستون غربی: 13.20

(مدت زمان صعود: حدود 6.5 ساعت)

پایان برنامه: 20.30

گام حرکت گروه: متوسط رو به کند

قله جانستون غربی (ورزاب 4) (برنامه 1401.07.01)

+ دانلود فایل جی پی اس قله جانستون غربی (ورزاب 4) (برنامه 1401.07.01)

موقعیت قله جانستون (نقشه علی مقیم)

——————————————————————–

گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله جانستون، 28 و 29 اردیبهشت 1391 : اینجا

قله خرسنگ، تیر ماه 1390 : اینجا

پایان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.