گزارش صعود به قله خرسنگ از روستای آبنیک

گزارش صعودهای مورخه: 1390.04.03 ، 1391.04.29 و 1397.04.08

ارتفاع قله خرسنگ جنوبی (اصلی): 3940 متر

ارتفاع نقطه شروع: 2450 متر (بالای روستای آبنیک)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8.5 کیلومتر / 1500 متر

گزارش اول:

گزارش صعود به قله خرسنگ

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 8 تیر 1397
تعداد نفرات: 3 نفر

راهنمای صعود به قله خرسنگ:

نکته: مطالعه گزارش اول به اضافه فایل جی پی اس برای صعود به قله خرسنگ کفایت می کند. برای اطلاعات تکمیلی می توانید دو گزارش دیگر را نیز مطالعه فرمایید.

1- داخل آبنیک، از جلوی مسجد گذشته و 100 متر بالاتر از روی پل رد شدیم و وارد جاده خاکی با تابلو “خ جانستان” شدیم. طول این جاده حدود 3 کیلومتر است. برای استفاده بیشتر از مسیر و با توجه به شلوغ بودن مسیر در این روز، اواسط جاده جای مناسب برای پارک بود که پارک کردیم. (ارتفاع 2460 متر)

2- ساعت 6.30 پیاده روی را آغاز کردیم. حدود 15 دقیقه بعد در انتهای جاده خاکی از عرض رودخانه گذشته و وارد پاکوب شدیم. حرکت نسبتا با گام آهسته ادامه داشت تا ساعت 7.30 به بالای دشت جانستون رسیدیم.

3- در ابتدای مسیر دشت، به چشمه اول رسیدیم که یک چشمه دائمی است. پاکوب داخل دشت را در پیش گرفتیم تا ساعت 9 به جای مسطح و دشتی رسیدیم که غار بیوک آقا در فاصله حدود 500 متر دورتر دیده می شد. صبحانه را همانجا صرف کردیم. این محدوده در دو سمت رودخانه مناسب اتراق و کمپینگ است.

4- ساعت 9.30 مجدد حرکت کردیم. حدود 300 متر بالاتر در ادامه پاکوب به راست پیچیده و وارد مسیر دره شدیم. شیب تند تا گردنه را پشت سر گذاشته و ساعت 11 به گردنه خرسنگ در ارتفاع 3680 متر رسیدیم. در اینجا قله خرسنگ شمالی در سمت چپ و قله خرسنگ جنوبی (اصلی) شامل دو قله در سمت راست واقع است.

5- ساعت 11.20 از گردنه به سمت راست ارتفاع گرفتیم. بخشهایی از مسیر از داخل سنگ ها و صخره ها می گذرد که سختی یا مشکل خاصی ندارد. ساعت 12 به قله اول خرسنگ با ارتفاع 3925 متر رسیدیم.
قله خرسنگ جنوبی شامل دو قله است که به فاصله حدود نیم ساعت از هم واقع شده اند. قله دوم یک قله نوک تیز و کاملا سنگی و صخره ای است که حدود 15 متر از قله اول بلندتر است. برخی از کوهنوردان از صعود به قله دوم صرفنظر می کنند.

6- پس از یک فرود و سپس صعود، ساعت 12.20 به قله دوم خرسنگ رسیدیم که جی پی اس ارتفاع 3940 متر را برای این قله نشان می داد.

در کل صعود ما به قله خرسنگ با گام متوسط رو به کند حدود 6 ساعت زمان برد که اگر گروه با گام خوب (متوسط رو به تند) حرکت کند با تایم صبحانه می شود 5 ساعته این قله را صعود نمود. از نقطه ای که ما شروع کردیم، طول مسیر صعود 8.2 کیلومتر و اختلاف ارتفاع 1470 متر است.

فرود: معمولا کوهنوردان در خرسنگ از همان مسیری که صعود کرده اند فرود می آیند. ما بعد از گردنه در بخشی از مسیر کمی به راست منحرف شدیم تا دسترسی به سرچشمه جهت استفاده از آب داشته باشیم که موقعیت آن در فایل جی پی اس مارک خورده و مشخص است.

مسیر قله خرسنگ – تصویر 1

+ دانلود جی پی اس قله خرسنگ Kharsang GPS – صعود تیرماه 1397

***************************************************************************

گزارش دوم:

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 3 تیر 1390

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، فشم

ارتفاع قله: 3950 متر
ارتفاع مبدا صعود: حدود 2450 متر (اواسط جاده آبنیک به دشت جانستون)
سطح برنامه: کوهنوردی متوسط-سنگین
زمان صعود: 6 ساعت (مفید)
زمان فرود: 4 ساعت (مفید)
نفرات شرکت کننده: 7 نفر: عطا میرمعینی (سرپرست)، نیما اسماعیلی، شادمان آقایی، افشین نصرت زاده، فرناز میرمعینی، …
————————————————–

معرفی قله خرسنگ:

خرسنگ مجموعه قله هایی میباشد که در البرز مرکزی و در منطقه لواسانات تهران واقع است. در فرهنگ معین آورده شده که: خرسنگ یعنی جایی که در آن سنگ‌های بزرگ و نتراشیده و ناهموار قرار دارد. علت نامگذاری قله های خرسنگ به این نام نیز به علت وجود سنگهای بزرگ در ساختار این قله ها میباشد. دو قله اصلی و مهم خرسنگ شامل خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) و خرسنگ شمالی میباشد.

بررسی توپوگرافی :

این قله در شمال روستای آبنیک – گرمابدر و در غرب دشت لار قرار دارد. از جنوب به قله خاتون بارگاه و گردنه یونزار و قله کاسونک منتهی می گردد و از شمال توسط گردنه ولاره به قله 3760 متری خرسنگ شمالی و قله جانستون و در ادامه  به خلنو ختم می شود.

ارتفاع قله:

برای قله های خرسنگ ارتفاع های متعدد و متناقضی را در نقشه ها و گزارشها ثبت کرده‌اند. ارتفاع بلند‌ترین قله یعنی خرسنگ جنوبی را 3800 تا 4100 متر و عموما 3950 متر ذکر کرده‌اند. این اختلاف غالبا بخاطر کالیبره نبودن GPSها و یا اختلاف در نقشه های مورد استفاده می‌باشد. با مراجعه به گوگل ارث هم نتیجه قابل استنادی بدست نمی‌آید چرا که ارتفاع قله خرسنگ جنوبی را حدود 3890 متر و 10 متر کمتر از قله فرعی (قله ما بین شمالی و جنوبی) نشان می‌دهد!
پی‌نوشت (91.05.04): با مراجعه به چند نقشه و ارتفاع سنجی با GPS در آخرین صعود، ارتفاع 3950 متر برای خرسنگ جنوبی مورد تائید می‌ باشد.

مسیرهای صعود:

مسیر تابستانی: از طریق روستای آبنیک و دشت جانستون
مسیر زمستانی: از طریق روستای گرمابدر و از کنار جاده گرمابدر–دشت لار

روستای آبنیک:

از میدان فشم به سمت راست که حرکت میکنید بعد از روستای زایگان و قبل از گرمابدر تابلوی روستای آبنیک را مشاهده میکنید که ورودی آن در سمت چپ جاده میباشد. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2400 متر (Google Earth) میباشد. یک جاده که نیمی از آن ماشین رو میباشد آبنیک را به دشت جانستون با ارتفاع 2850 متر (Google Earth) میرساند. این مسیر زیبا روزهای تعطیل و آخر هفته ها پذیرای گردشگرانیست که برای گذران اوقات فراغت به همراه خانواده به این منطقه آمده اند. همچنین مبدا حرکت کوهنوردانی ست که قصد صعود به قله های جانستون و یا خرسنگ را دارند. اگر به این روستا رفتید از خرید لبنیات محلی خصوصا ماست گوسفندی آن غافل نشوید.

بیشتر بخوانید:  قله کلوگان از امامه - زمستانه

آدرس روستای آبنیک:

اتوبان شهید بابایی – جاده لشگرک (تابلوی لواسان) – میدان قائم – جاده فشم – میدان فشم – سمت راست (به سمت زایگان) – روستای آبنیک
* از ابتدای جاده فشم تا میدان فشم 15 کیلومتر و از میدان فشم تا روستای آبنیک 12 کیلومتر جاده آسفالت میباشد.

+ دانلود جی پی اس GPS قله خرسنگ (فایل از پیج ویکی لاک آقای سعید سعادتی)

————————————————

صد بار بگفتم به غلامان درت
تا آینه دیگر نگذارند برت
ترسم که ببینی رخ همچون قمرت
کس باز نیاید دگر اندر نظرت
“سعدی”
——————-

صعود:
صبح جمعه ساعت 6 صبح با خودروهی شخصی خود به سمت فشم براه افتادیم. ساعت 07:00 به روستای آبنیک رسیدیم. از انتهای روستا با ماشین وارد جاده خاکی شدیم که تابلوی “جانستان” داشت. حدود 1-2 کیلومتر بالاتر در یک جای مناسب ماشینها را پارک کرده و پس از پوشیدن کفشها و بستن کوله ساعت 07:20 پیاده روی به سمت دشت جانستون را در امتداد رودخانه در پیش گرفتیم. بعد از حدود 25 دقیقه پیاده روی در مسیری زیبا و فرح بخش به انتهای جاده ماشین رو رسیدیم. در اینجا با عبور از پلی که از تنه چند درخت درست شده بود از عرض رودخانه گذشتیم. وارد مسیر مال رویی شدیم که در این فصل از سال بسیار سرسبز و پوشیده از انبوه گل و گیاه بود. ساعت 08:20 به بالای دشت جانستون رسیدیم که دشت از آن ارتفاع به خوبی نمایان بود. رودخانه خروشان آبنیک از وسط دشت رد شده و گوسفندها نیز در حال چرا در دشت بودند. از همانجا که دشت نمایان شد، 20-30 متر آنطرف تر در سمت راست و در امتداد مسیر پاکوب چشمه آب کوچکی وجود داشت.

از آنجا که به گفته سرپرست گروه تا خود قله خرسنگ چشمه آب دائم و قابل اطمینانی وجود نداشت از این چشمه آب برای تمام مسیر تا قله برداشتیم. کمی بعد از چشمه در گوشه ای از دشت برای صرف صبحانه اتراق کرده و ساعت 09:00 مجددا براه افتادیم. از مسیر پاکوب که در خلاف جهت رودخانه به سمت بالا ارتفاع میگرفت ادامه مسیر دادیم تا به جایی رسیدیم که غار بیوک از آنجا قابل مشاهده بود. اینجا دو چشمه آب خروشان هم دیده میشد که سمت چپ رودخانه از دل کوه بیرون می آمد. آنها که قصد صعود به قله جانستون را دارند باید از عرض رودخانه گذشته و از مجاورت سمت چپ غار ارتفاع بگیرند. ما برای رسیدن به کوه خرسنگ بدون اینکه به غار نزدیک شویم در امتداد مسیر پاکوب به سمت راست و بالا ارتفاع گرفتیم و از نقطه ای که بین دو کوه بود به سمت پائین سرازیر شدیم. (تصویر شماره 10) از اینجا دیگر قله خرسنگ شمالی نمایان شد. پس از عبور از عرض رودخانه دیگری که در این مسیر جاری بود از شیب تند دامنه ارتفاع گرفته و خود را به گردنه ولاره که در سمت راست خرسنگ شمالی قرار دارد رساندیم.

ساعت 11:40 ما روی گردنه بودیم. یکی از خانمهای گروه به علت سردرد که ارتفاع و سرما باعث بدتر شدن آن میشد تصمیم گرفت که از صعود به قله صرفنظر کند که با صلاحدید سرپرست گروه به اتفاق یکی دیگر از خانمها به سمت پائین حرکت کردند و قرار شد که منتظر بمانند تا ما از قله برگردیم. آنروز هوا ابری بود و بالای گردنه باد نسبتا شدیدی می وزید. 5 نفر باقیمانده خود را مجهز به لباس گرم و دستکش و کلاه کرده و به سمت خرسنگ جنوبی ارتفاع گرفتیم. از اینحا به بعد مسیر کمی ناهموار بود که گاهی به اجبار دست به سنگ میشدیم و یا گاهی مسیر از روی توده برف بود که باید برفکوبی میکردیم. ساعت 12:40 بر روی قله فرعی بودیم. بعضی کوهنوردان به اشتباه این قله را بعنوان قله اصلی خرسنگ شناخته و از همانجا راه بازگشت را درپیش میگیرند. از روی قله فرعی و در جهت جنوب قله خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) تازه نمایان شد که تا اینجای مسیر دیده نمیشد. ساعت 13:10 بر روی قله اصلی بودیم.

پس از استراحت و گرفتن عکس یادگاری، سرپرست گروه موقعیت قله را توضیح داده و قله های مجاور را معرفی کردند: قله های مهرچال و پیرزن کلون در جنوب، خاتون بارگاه در جنوب شرق، قله های نرگس و پالون گردون در شمال، جانستون، برج، خله نو و سرکچال در غرب و … . به دلیل ابری بودن هوا قله دماوند دیده نمیشد. ساعت 13:35 به سمت پائین براه افتادیم. در مسیر برگشت از سمت چپ قله فرعی تراورس کرده و از دره مجاور آن که بصورت سنگ کلوخ و گاهی شن اسکی بود به سمت پائین سرازیر شدیم. (تصویر شماره 2) مسیر کمی پرخطر بود و همچنین به دلیل شیب زیاد، به زانوها هم فشار زیادی می آمد اما خب به کوتاه شدن راه و تنوعش می ارزید. از دره به سمت راست متمایل شده و در قسمتی از دامنه خرسنگ که پوشیده از گیاه آویشن بود، به اندازه کافی از این گیاه خوش عطر و پر خاصیت کندیم. (تصویر شماره 9) پائین تر به دو همنوردی که منتظرمان بودند ملحق شده و در یک محوطه باز (گوسفند سرا) ساعت 15:30برای نهار توقف کردیم. پس از صرف نهار و نوشیدن چای داغ با طعم خوش آویشن ساعت 16:30 مجددا به سمت دشت جانستون براه افتادیم. در مسیر بعد از دشت از گلهای بابونه هم کندیم که جوشانده و بخور آن برای پوست مفید است. ساعت 18:45 به محل پارک ماشینها رسیدیم و پایان برنامه.
برنامه خوبی بود. هم مسیر بسیار زیبا و سرسبز بود در این فصل از سال و هم صعود به قله خرسنگ از لحاظ نوع مسیر و کیفیت آن دلچسب بود.
جاده فشم در مسیر برگشت بسیار شلوغ و پرترافیک بود. تقریبا بعد از دوراهی اوشان تا میدان قائم با اینکه جاده یک طرفه شده بود اما باز هم حدود 8 کیلومتر در ترافیک سنگین و آزار دهنده گیر کرده بودیم.

بیشتر بخوانید:  قله خلنو از تیغه های ژاندارک

نکات مفید و توصیه ها:

– سرویس بهداشتی در یکی از مسجدهای روستا که در سمت راست (روبروی مغازه ها) واقع شده همیشه در دسترس میباشد.
– در طول مسیر قبل از دشت جانستون تا دامنه های خرسنگ آنتن همراه اول گاهی بندرت برقرار بود و امکان تماس وجود داشت.
– به دلیل وجود گوسفند سراها و چرای گوسفندان در نواحی بالادست حتی الامکان از آب رودخانه و یا نهر های جاری برای آشامیدن استفاده نکنید.
– مکانهای مناسب برای کمپ و شب خوابی: بالای دشت جانستون و قبل از غار بیوک ، غار بیوک ، گوسفند سرای بعد از غار بیوک در مسیر خرسنگ شمالی
– به دلیل ترافیک همیشگی و آزار دهنده مسیر برگشت جاده فشم در فصول بهار و تابستان، سعی کنید که برنامه خود را حتی الامکان زودتر و قبل از غروب به پایان برسانید.

تصویر شماره 2: مسیر صعود و فرود و موقعیت قله ها

قرمز: مسیر صعود ، زرد: مسیر فرود ، آبی: رودخانه

نقشه قله خرسنگ

تصویر شماره 3: مسیر زیبای روستا تا دشت

تصویر شماره 4: مسیر زیبای روستا تا دشت

تصویر شماره 5: عبور از عرض رودخانه

تصویر شماره 6: رودخانه خروشان آبنیک

تصویر شماره 7: بخشی از مسیر که در این فصل پوشیده از انبوه گیاهان بود.

تصویر شماره 8: گلهای بابونه قبل از دشت جانستون

خرسنگ - دشت جانستون

تصویر شماره 9: دشت جانستون واقع در دوطرف رودخانه و در دامنه کوه

تصویر شماره 10: بعد از دشت جانستون. مسیر ورودی به سمت خرسنگ

تصویر شماره 11: گردنه ولاره و مسیر صعود به خرسنگ جنوبی

مسیر قله خرسنگ

تصویر شماره 12: گیاه آویشن در دامنه های خرسنگ. آویشن هر چه تازه‌تر و روشن‌تر باشد قبل از گل دادن بهتر و باکیفیت‌تر است.

گیاه آویشن

تصویر شماره 13: نمایی از کوه خرسنگ در جهت جنوب از روی گردنه ولاره. از این سنگها باید صعود کرده تا ابتدا به قله فرعی و سپس به قله خرسنگ جنوبی برسید.

تصویر شماره 14: عبور از روی برف در مسیر خرسنگ جنوبی

تصویر شماره 15: نمایی از قله خرسنگ جنوبی از روی قله فرعی

تصویر شماره 16: عکس یادگاری بر روی قله.

خرسنگ - دشت جانستون

گزارش از: نیما اسماعیلی

لینک این گزارش در وبلاگ همه ما

معرفی قله:

خرسنگ مجموعه قله هایی میباشد که در البرز مرکزی و در منطقه لواسانات تهران واقع میباشد. در فرهنگ معین آورده شده که: خرسنگ یعنی جایی که در آن سنگ‌های بزرگ و نتراشیده و ناهموار قرار دارد. علت نامگذاری قله های خرسنگ به این نام نیز به علت وجود سنگهای بزرگ در ساختار این قله ها میباشد. دو قله اصلی و مهم خرسنگ شامل: خرسنگ شمالی 3750 متر و خرسنگ جنوبی (خرسنگ بزرگ) 3950 متر میباشد.

روستای آبنیک:

روستای آبنیک در فاصله 12 کیلومتری شمال شرق فشم، در حد فاصل بین زایگان و گرمابدر واقع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2430 متر است. با ورود به روستا و عبور از روی دو پل به یک خیابان با تابلوی “خیابان جانِستان” می‌رسید که شما را به ارتفاعات شمال روستا و دشت جانستون هدایت میکند. خیابان جانستان یک جاده خاکی ماشین رو بطول 3.5 کیلومتر است که در امتدا رودخانه آبنیک شما را تا نیمه راه دشت جانستون می‌رساند. در انتهای این جاده باید از عرض رودخانه گذشته و در یک راه مال‌رو حدود نیم ساعت پیاده روی کنید تا به دشت با صفای جانستون برسید. برای اینکه از زیبائیهای دره و رودخانه خروشان آبنیک نهایت لذت را ببرید پیشنهاد می‌کنم که خودروی خود را در روستا و یا در یک جای مناسب در خیابان جانستان پارک نموده و بقیه راه را پیاده طی کنید.

طبق قرار قبلی ساعت 06:00 صبح چهارراه پارک وی قرار داشتیم. پس از جمع شدن همه دوستان با 20 دقیقه تاخیر ساعت 06:20 به سمت اتوبان بابایی براه افتادیم. ساعت 07:10 صبح روستای آبنیک بودیم و پس از طی نیمی از راه خیابان جانستان، خودروی خود را در یک محل مناسب پارک کرده و بساط صبحانه را برپا کردیم.

مسیر دشت جانستون – قله خرسنگ

پس از صرف صبحانه ساعت 08:10 پیاده روی به سمت دشت جانستون را آغاز کردیم. حدود 20 دقیقه در خیابان جانستان در امتداد رودخانه پیاده روی کردیم تا به انتهای جاده رسیدیم. در این فصل از تابستان دره آبنیک آنقدر سرسبز و با طراوت است که گویی قدم در بهشت گذاشته ای! رودخانه پرآب و خروشان، دامنه های سرسبز کوههای اطراف، باغهای پربار گیلاس و آلبالو و زمین زیرپایمان که از بارندگی شب گذشته هنوز خیس و نمناک بود…

ساعت: 08:30 به انتهای جاده رسیدیم، جایی که باید با عبور از روی چند سنگ و تنه درخت از عرض رودخانه می‌گذشتیم. با عبور از عرض رودخانه وارد یک راه پاکوب شدیم و از سمت راست رودخانه به سمت دشت جانستون ادامه مسیر دادیم.

مسیر دشت جانستون – قله خرسنگ

دو طرفمان پر بود از سبزه ها و گلپرهای بلند و گلهای رنگارنگ و آنقدر طراوت و سرسبزی که دلت نمی خواست به چشم بر هم زدنی چشم از آنهمه زیبایی برداری.

بیشتر بخوانید:  آبنیک، دشت جانستون

با ادامه مسیر از یک راه در دیواره کوه، دیگر از سبزه ها و گلها در اطرافمان خبری نبود اما منظره دره و رودخانه آبنیک در پائین دست، با پیچ و خم و سرسبزی دو طرفش تا دلت میخواست چشم نواز بود. اینجا رودخانه آنقدر زیبا بود که به جرات می‌توان گفت رودخانه آبنیک زیباترین رودخانه طبیعت اطراف تهران است!

مسیر دشت جانستون – قله خرسنگ

با ادامه راه شیب مسیر بیشتر شد. کم کم ارتفاع گرفتیم تا پس از عبور از یک مسیر صخره ای به یکباره ساعت: 09:10 صبح دشت زیبای جانستون نمایان شد.

مسیر صخره ای قبل از دشت:

دشت جانستون ، ساعت 09:10 صبح ، ارتفاع:۲۸۵۰متر:

پس از کمی استراحت و پرکردن بطریها از آب چشمه در همان ابتدای دشت، مسیر پاکوب را به سمت انتهای دشت و غار بیوک آقا ادامه دادیم. در طول مسیر یک گروه 80-90 نفری از کوهنوردان وزارت ارتباطات را دیدیم که در قالب همایش سراسری کشوری به منطقه آمده بودند. کوهنوردان وزارت ارتباطات از همان ابتدای دشت به دو دسته تقسیم شده بودند: تیم صعود به قله جانستون و تیم صعود به قله خرسنگ.

کوهنوردان وزارت ارتباطات:

ساعت 10:00 صبح ، انتهای دشت جانستون ، غار بیوک آقا ، ارتفاع: 3050 متر:

دشت جانستون ، غار بیوک آقا

آبی: قله خرسنگ شمالی قرمز: گردنه

همه ماااااا بر روی قله خرسنگ: بجز آقای صالحی (عکاس)

قله خرسنگ

در انتهای دشت بدون اینکه به داخل دره رفته و به غار نزدیک شویم در ادامه مسیر پاکوب با یک گردش 90 درجه به سمت راست وارد مسیر دره و رودخانه دیگری شدیم که از دامنه های خرسنگ شمالی به سمت پائین در جریان بود. در امتداد این رودخانه به سمت گردنه ارتفاع گرفتیم. در شکل زیر گردنه با فلش قرمز رنگ و قله خرسنگ شمالی به ارتفاع 3760 متر در سمت چپ آن مشخص می باشد.

ساعت 12:30 ظهر بر روی گردنه به ارتفاع تقریبی 3680 متر بودیم. پس از استراحتی کوتاه از روی گردنه در جهت راست و به سمت قله خرسنگ جنوبی حرکت کردیم. آقا حامد عزیز که تا اینجای مسیر خوب با گروه همراه و همگام بود (بجز یکی دو مورد که به علت تکروی دااااااد آقای صالحی رو درآورد! 🙂 ) ترجیح داد که بر روی گردنه منتظر بماند تا گروه به قله رفته و برگردد. گروه 8 نفره ما با گامهای پیوسته و مصمم به سمت قله حرکت کرد. بیشتر مسیر پاکوب مشخص داشته و برای پیدا کردن مسیر درست مشکلی نداشتیم. ساعت 01:30 عصر بر روی قله اول خرسنگ جنوبی بودیم. جی پی اس ما ارتفاع 3945 متر را برای این قله نشان میداد. یک سنگ چین کوچک بر روی قله قرار داشت و یک تابلوی کوچک قرمز رنگ مربوط به گروه کوهنوردی عروج تهران که بر روی آن قله خرسنگ با ارتفاع 3900 متر درج شده بود. یک گروه 15 نفره از کوهنوردان وزارت ارتباطات نیز دقایقی قبل از ما گام بر روی قله گذاشته بودند.

همه ما بجز آقای صالحی (عکاس):

از روی این قله یکی دیگر از قله های خرسنگ با ساختار سنگهای بزرگ و بصورت نوک تیز در امتداد جنوب مشخص بود.

دومین قله خرسنگ جنوبی در انتظار همه مااااااااااا:

بدون اینکه مکث چندانی بر روی قله اول داشته باشیم به سمت قله بعدی ادامه مسیر دادیم. حدود 30-40 متر ارتفاع کم کرده و مجددا ارتفاع گرفتیم و پس از 30 دقیقه تلاش ، راس ساعت 02:00 عصر بر روی آخرین و بلندترین  قله خرسنگ جنوبی بودیم. جی پی اس ما ارتفاع این قله را 3948 متر نشان میداد. 3 متر بلند تر از قله اول.
یک ساعت (رفت و برگشت) فقط برای 3 متر! اما همه گروه از این تلاش خرسند و راضی بودند چون دیگر چیزی از خرسنگ نمانده که ما نرفته باشیم. 🙂

نمایی زیبا از دماوند از روی قله خرسنگ و یا شاید دماوند با شکوه در انتظار همه ماااااا 🙂 :

هوا در آنروز بسیار عالی و خنک بود و باد چندانی هم بر روی قله در حال وزیدن نبود. حدود 45 دقیقه بر روی قله به تماشای مناظر و ارتفاعات گسترده اطراف و گرفتن عکس یادگاری مشغول بودیم. ساعت 02:45 عصر مسیر فرود را در پیش گرفتیم. در مسیر برگشت قبل از گردنه من به اتفاق آقا حسام و  آقای مهرنواز با هماهنگی آقای مدیر از مسیر شن اسکی فرود آمده و قبل از سایرین به پائین گردنه رسیدیم. بقیه گروه نیز به اتفاق آقا حامد به ما پیوسته و به سمت دشت جانستون سرازیر شدیم. در طول مسیر من حسابی سرگرم کندن آویشن های خوش عطر دامنه های خرسنگ شدم و کمی پائینتر هم پونه کوهی. آقای مهرنواز هم که اطلاعات خوبی از گیاهان کوهی داشتند از همان ابتدای برنامه کم و بیش سرگرم جمع آوری این گیاهان بودند.
خورشید کم کم داشت در پشت کوههای مشرف به دشت جانستون آرام میگرفت و ما در یک عصر زیبای تابستانی و در یک هوای خنک و دلچسب به پیاده روی در دشت ادامه میدادیم.

حدود ساعت 07:00 عصر در انتهایی ترین نقطه دشت جانستون بودیم که زوج دوست داشتنی و مهربان گروه، آقا هومن و خانم سیمین در راه بازگشت از دشت جانستون به ما ملحق شدند. آقا هومن و سیمین خانم قرار بود که عصر به دشت بیان و در مسیر بازگشت با ما همراه بشن. بخاطر آدرسهای نادرستی که گرفته بودن کمی از مسیر اصلی منحرف شدن و به هر حال در نهایت به هم رسیدیم و بخش پایانی مسیر رو با هم بودیم.

همه ما بجز آقای مهرنواز (عکاس):

نمایی از دره و رودخانه آبنیک در مسیر فرود:

ساعت 08:00 عصر در محل پارک خودروهایمان بودیم و پایان یک برنامه عالی و یک صعود بیاد ماندنی…

برای برگشت کمی نگران ترافیک جاده فشم بودیم اما خوشبختانه در جاده فشم و همینطور اتوبانهای داخل شهر ترافیک چندانی نداشتیم و همچنان همه چیز در این روز عالی بود…

به لطف هوای مساعد و نیمه ابری و همراهان یکدل و باصفا یک برنامه و صعود دلچسب و بیاد ماندنی را در این روز پشت سر گذاشتیم. جا دارد که همینجا به نوبه خودم و به نمایندگی از طرف همه دوستان از آقای صالحی عزیز برای تدارک این برنامه عالی تشکر کنم و همینطور با سپاس از همه خوبان همراه در این برنامه.

سرافراز باشید

گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله جانستون، اردیبهشت ماه 1391

روستای آبنیک

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.