قله ناظر بزرگ

گزارش صعود به قله ناظر بزرگ از روستای نمار

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه و جمعه 18 و 19 تیر 1394

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، شهر لاریجان، روستای نمار (Nemar)
ارتفاع قله ناظر بزرگ: 4265 متر
ارتفاع مبدا صعود: حسینیه روستای نمار، 2130 متر
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 14.5 کیلومتر / 2135 متر
مدت زمان صعود: 3.5+4.5=8 ساعت (مجموع دو روز)
کل زمان برنامه: 28 ساعت (از ساعت 16 روز پنجشنبه تا 20 روز جمعه)
نفرات شرکت کننده: 4 نفر
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مجتبی داشخانه و علی رضایی

گروه نشاط زندگی - قله ناظر بزرگ

گروه نشاط زندگی – قله ناظر بزرگ – از راست: رضا حبیبی، علی رضایی، مجتبی داشخانه و نیما اسماعیلی

 

مسیر صعود به قله ناظر بزرگ در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز بزرگ بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله ناظر بزرگ

مسیر قله ناظر بزرگ

+ دانلود فایل جی پی اس قله ناظر بزرگ (wikiloc)

بقیه در ادامه مطلب

مسیر صعود به قله ناظر بزرگ در گوگل ارث: (جهت شمال نود درجه به راست چرخیده است)

(برای مشاهده تصویر در سایز بزرگ بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله ناظر بزرگ

مسیر قله ناظر بزرگ

————————————————————–

نکته: هفت موردی که در ذیل آورده شده، طوری با دقت و وسواس نوشته شده که یقین دارم اگر به دقت خوانده و پرینت گرفته و در روز برنامه همراه خود داشته باشید، حتی بدون جی پی اس هم بتوانید با موفقیت قله را صعود کنید. مشاهده مسیر صعود در گوگل ارث و همراه داشتن تصویر آن نیز اکیدا توصیه می شود.

 راهنمای صعود به قله ناظر بزرگ:

1-       پیاده روی خود را می توانید از حسینیه روستا یا از پارکینگ دشت دریوک شروع کنید. از روستا تا نزدیک دشت دریوک 2.5 کیلومتر جاده خاکی است که با خودروی سواری می شود آنرا طی کرد. از پارکینگ تا دشت حدود 20 دقیقه پیاده روی دارد.

2-       مسیر قله ناظر از دره سمت راست دشت دریوک (2350 متر) است. وارد دشت که شدید باید تا نیمه های دشت رفته و از رودخانه عبور کنید تا وارد مسیر دره سمت راست شوید (به سمت دره پنیری). اگر تا وسط دشت رفته و از رودخانه عبور کنید؛ وارد پاکوبی می شوید که این پاکوب شما را مستقیم تا دشت پنیری می برد.

نکته مهم: از داخل دشت دریوک به مسیر دشت پنیری که نگاه می کنید، دو قله مرتفع در دوردست دیده می شود که یک هفت بین آندو تشکیل شده است. قله ناظر در واقع سمت چپ این دو قله و به فاصله خیلی دورتر قرار گرفته که دیده نمی شود. با دانستن محدوده نقریبی قله قطعا بهتر می توانید مسیر قله ناظر را در پیش بگیرید.

3-       با ادامه مسیر پاکوب با شیب ملایم، حدود 1.5 ساعت بعد وارد دشت بزرگی می شوید که به آن دشت گجنا (gagena) می گویند. یک بار اواسط دشت و بار دیگر در انتهای دشت یک بار دیگر از عرض رودخانه عبور می کنید. پس از عبور از رودخانه شیب پاکوب زیاد می شود. چند دقیقه بعد یک دره و رودخانه کوچک در سمت چپتان می بینید. اگر وارد مسیر دره سمت چپی شوید حدود نیم ساعت بعد به چشمه خیلی خوبی در ارتفاع 2800 متر می رسید که در واقع قبل از دشت انبار سنگ است. (محل شب مانی ما) اما اگر وارد این دره نشده و پاکوب اصلی را ادامه دهید، حدود نیم ساعت بعد به بلند ترین نقطه پاکوب می رسید. در اینجا دشت انبار سنگ (3000 متر) در سمت چپتان و دشت پنیری (2900 متر) در ادمه پاکوب و حدود 10-15 دقیقه پایین تر قرار دارد.

4-       برای صعود به قله ناظر بزرگ نیازی به کم کردن ارتفاع و ورود به دشت پنیری نیست. از پاکوب جدا شده و از سمت چپ وارد دشت انبار سنگ شوید. در منتهی الیه شمال دشت انبار سنگ یک رودخانه فرعی جاری است که به سمت دشت پنیری سرازیر شده و به رودخانه اصلی می پیوندد. از اواسط انبار سنگ ارتفاع کم کرده و از عرض رودخانه عبور کنید. (رودخانه خیلی عمیق و عریض نیست) آنسوی رودخانه دو یال و دو صخره سنگی نسبتا بزرگ دیده می شود. بهتر است از روی یال سمت راستی ارتفاع گرفته و از سمت راست سنگها عبور کنید. هر چند که از وسط دو صخره نیز می شود صعود کرد (مسیر ما). از انبار سنگ تا قله چند یال پر شیب و نفس گیرررر را پیش رو دارید.

5-       با قرار گرفتن روی این یال و ادامه یال های بعدی که مایل به سمت چپ هستند خود به خود در مسیر قله ناظر قرار می گیرید. و البته پاکوب مشخصی هم در مسیر وجود ندارد. فقط باید با استفاده از جی پی اس و یا ذهنی، موقعیت تقریبی قله را دانسته و مسیر بعدی را پیش بینی کنید. روی یال های بعدی به چند صخره سنگی می رسید که باید از سمت چپ همه آنها عبور کنید.

6-       حدود 1.5 ساعت مانده به قله، به بالای دره ای می رسید (حدود 3800 متر) که تا این فصل از سال (اواسط تیر ماه) هنوز بالای آن کمی برف داشت. در اینجا برای اولین بار قله ناظر بزرگ در امتداد مسیر حرکت شما در معرض دید قرار می گیرد و پس از آن کمی که ارتفاع می گیرید قله ناظر کوچک (4180 متر) نیز در سمت راست قله اصلی رخ می نماید.

7-       از اینجا تا روی قله کمتر از 1.5 ساعت دیگر راه پیش رو دارید. صعود به قله ناظر بزرگ گوارای وجود…

——————————————————-

نکته مهم:

خطری که از بیخ گوشمان گذشت:

برای این برنامه دو فایل جی پی اس از گوگل ارث دانلود کرده بودم. یکی از آقای امیرحسین جابرانصاری و دیگری فایلی که آقای بهرام نصیری در گوگل ارث (ویکی لاک) آپلود کرده اند. چون مسیر اقای جابرانصاری از روی یال بوده و مطمئن تر بود بنابراین ما هم در مسیر همین فایل حرکت کرده و بدون مشکل خاصی قله را صعود نمودیم. البته در دشت دریوک از یکی از راهنمایان محلی (آقای علی کوهی) هم راهنمایی های لازم را گرفته بودیم که منطبق با همین فایل جی پی اس بود.

برای فرود اما گفتیم که از مسیر آقای نصیری استفاده کنیم که سریع تر هم به آب برسیم. مسیر ایشان از روی یال سمت چپ قله بود. ما هم از همان مسیر به سمت پایین سرازیر شدیم. در مسیر فرود با دو سه مشکل و خطر مواجه شدیم که خدا را شکر به خیر گذشت و ما در عجب بودیم که اینها چطور این مسیر را صعود کرده اند!! گزینه ای که به ذهنمان رسید این بود که شاید فایل مشکل (خطا) دارد.

پس از عزیمت به تهران و بررسی مجدد مسیر در گوگل ارث با توجه به اینکه دیگر به مسیر آشنایی داشتم، مطمئن شدم که این فایل مشکل دارد و اصلا مسیر را در برخی نقاط از جایی نشان می دهد که محال است راه بدهد! برای ما به خیر گذشت اما به همین سادگی ممکن بود حادثه ای رخ بدهد که جبران ناپذیر باشد!

من برای آقای نصیری در ویکی لاک پیام گذاشتم. امیدوارم که پیام را خوانده و فایل را حذف کنند تا دیگر کوهنوردان با این فایل دچار مشکل نشوند. به نظر می رسد که جی پی اس ایشان در مسیر مورد نظر خطا داشته و با خطای زیاد مسیر را ثبت نموده است!

البته این دوست ما هم مقصر نیستند چرا که وقتی شما فایل را در ویکی لاک آپلود می کنید، چک کردن صحت مسیر در ویکی لاک به آسانی میسر نیست. می شود کلیات را دید اما برای جزئیات حتما باید به گوگل ارث مراجعه کرد. چاره کار این است که قبل از آپلود در ویکی لاک، ابتدا فایل را در گوگل ارث انداخته و مسیر را به دقت بررسی کنید که مبادا مشکلی یا خطایی داشته باشد.

من خودم برای هر فایل جی پی اس همین کار را انجام می دهم. از دوستان و کوهنوردان عزیز هم که زحمت آپلود فایل در ویکی لاک را می شکند تقاضا دارم که حتما پیس از آپلود فایل در ویکی لاک، آنرا را در گوگل ارث انداخته و از صحت فایل اطمینان حاصل نمایند.

در هر حال این مشکل تاکیدی شد بر اینکه برای هر برنامه حتما بیش از یک فایل جی پی اس تهیه کرده و از قبل نیز مسیر را در گوگل ارث بررسی نماییم تا شاید مشکلات احتمالی را خودمان قبل از مواجه شدن با آن متوجه شویم.

با تشکر از دوستان خوبم آقای جابرانصاری و اقای نصیری گرانقدر که زحمت آپلود این فایل ها را در ویکی لاک کشیده اند.

صفحه مربوط به فایل اقای نصیری در ویکی لاک (فایل مشکل دار)

صفحه مربوط به فایل اقای جابرانصاری در ویکی لاک (فایل صحیح)

توضح: برای آن دسته از دوستان که با ویکی لاک و گوگل ارث آشنایی چندانی ندارند عرض کنم که ویکی لاک (wikilock.com) با نرم افزار گوگل ارث از طریق سرور گوگل لینک هستند. شما هر فایلی را که در ویکی لاک آپلود می کنید پس از یک بازه زمانی بصورت اتوماتیک در گوگل ارث نمایش داده می شود. یعنی مثلا شما برای دانلود جی پی اس قله ناظر کافی است که به گوگل ارث رفته و در محدوده قله ناظر زوم کنید. فایل هایی که در ویکی لاک آپلود شده اند ایکونشان در اینجا مشاهده شده و قابل دانلود هستند. که البته دانلود نیاز به عضویت در ویکی لاک دارد. (پی نوشت: متاسفانه این آپشن شهریور 1398 از گوگل ارث حذف شد. همکاری ویکی لاک با گوگل ارث قطع شد.)

———————————————————–

منابع آب در مسیر:

1- شیر آب جنب حسینیه روستای نمار
2- چشمه بزرگ انتهای دشت گجنا، پس از حدود 3 ساعت پیاده روی از روستا
3- چشمه قبل از انبار سنگ در مسیر دره فرعی (نام این چشمه شاید سه تخته باشد)
پس از حدود 3.5 ساعت پیاده روی

نکته مهم: به دلیل وجود گوسفند سراهای متعدد در ارتفاعات بالای انبار سنگ، رودخانه جاری در پایین انبار سنگ که به دشت پنیری می رسد، قابل اطمینان برای شرب نمی باشد.

—————————————–

نکات برنامه:

1- آنتن همراه اول در جاده منتهی به منار هر جا که چک کردیم قطع بود. در خود روستا آنتن داشت اما قطع و وصل می شد و در طول مسیر تا قله هم چند جا که چک کردیم آنتن نداشت.

2- از آنجاییکه برنامه کمی سنگین است، برای روز اول حتما چند ساعت از مسیر را طی کنید تا در روز دوم فشار وارد نشود.

3- برای شب مانی، انتهای دشت گجنا (حدود 2600 متر) پیشنهاد می شود که چشمه پر ابی نیز از بالادست به دشت می ریزد. گزینه بهتر اما چشمه قبل از انبار سنگ در ارتفاع 2800 متر است که هم دسترسی به آب آن بهتر است و هم به قله نزدیکتر. دشت گجنا اما فضای بیشتری برای برپایی چند چادر دارد.

——————————————————

آدرس روستای نمار:

ورودی روستای نمار (منطقه نمارستاق) در جاده هراز به فاصله حدود 110 کیلومتر از تهران (انتهای اتوبان بابایی) و 50 کیلومتر مانده به شهرستان آمل قرار دارد. با ورود به این جاده فرعی پس از طی 25 کیلومتر جاده پیچ در پیچ کوهستانی در نهایت به روستای نمار می رسید. در کل از تهران، حدود 2.5 ساعت تا ورودی و یک ساعت هم تا روستای نمار، بدون ترافیک و توقف، راه در پیش دارید.

نشانی ورودی روستای نمار: در جاده هراز، بعد از شهر لاریجان، حدود 10-15 کیلومتر بعد از تونل شماره 7، به یک فرعی نسبتا عریض در سمت چپتان می رسید که تابلوی بزرگی از شهدای بخش نمارستاق در ورودی آن نصب شده است. حدود 50 متر بعد از ورودی نیز یک پل قرار دارد که تابلوی امامزاده عبدالمناف در گوشه آن نصب شده است. ورودی عریض تر از همه ورودی ها بوده و مشخص است اما متاسفانه تابلو تابلو ندارد بجز تابلوی شهدا که زیرش نوشته شده: “منطقه نمارستاق لاریجان” که آنهم رو به سمت آمل است و از این سمت دیده نمی شود.

در گوگل مپ هم این ورودی را با نام “پنجاب” که نزدیک ترین محل به ورودی است می توانید پیدا کنید.

——————————————————-

تصاویر برنامه:

دشت دریوک:

دشت دریوک

 

(برای مشاهده تصویر در سایز بزرگ بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر صعود بعد از دشت دریوک

مسیر صعود بعد از دشت دریوک

 

دوست عزیزم آقای “رضا رحیم خانلی” که پس از دو یا سه سال آشنایی دورادور و مجازی، به صورت خیلی اتفاقی و جالب در مسیر قله ناظر به هم رسیدیم.

آقای رحیم خانلی نیز به همراه سه تن از دوستانشان در همین روز در مسیر قله ناظر بوده و چادرهایشان را در انتهای دشت گجنا برپا کرده بودند. گروه چهار نفره ایشان، صبح روز فردا حدود دو ساعت بعد از ما به قله رسیدند.

دیدار اتفاقی در مسیر با دوست عزیزم آقای "رضا رحیم خانلی"

دیدار اتفاقی در مسیر با دوست عزیزم آقای “رضا رحیم خانلی”

 

محل شب مانی، چشمه پایین دشت انبار سنگ

محل شب مانی، چشمه پایین دشت انبار سنگ

 

گروه نشاط زندگی - قله ناظر بزرگ

گروه نشاط زندگی – قله ناظر بزرگ

——————————————————–

مسیر فرود:

دشت گجنا به سمت دشت دریوک

دشت گجنا به سمت دشت دریوک

 

دشت دریوک

دشت دریوک

 

دشت دریوک

دشت دریوک

 

آقای علی رضایی، مهمان عزیز ما در این برنامه

آقای علی رضایی، مهمان عزیز ما در این برنامه

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

قله نقره سر (جاده هراز)

جنگل تیار به فیلبندقله شاه علمدار

قله پاشوره

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه دربارهٔ «قله ناظر بزرگ»

  1. سیدمحمدمسعود هزاویی می‌گوید:

    سلام همنورد
    تشکر بابت گزارش برنامه ناظر. بسیار جالب بود
    خسته نباشید

  2. فرخی سیستانی می‌گوید:

    درود بر شما 🖐️
    گزارش جامع و خوبی بود
    دم شما گرم

    چطور می‌تونم با شما تماس بگیرم
    ۰۹۳۶۴۳۷۵۵۵۴
    دکتر فرخی سیستانی

  3. مجتبی ایزدی- گرگان می‌گوید:

    خیلی عالی و جامع بود… واقعا ممنون

  4. مجتبی می‌گوید:

    سلام استاد
    به نظر شما اگه شب رو در روستای نمار بمونیم و صبح خیلی زود حرکت رو شروع کنیم ، به نظرتون میشه یک روزه مسیر رو رفت؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      بله کمی سنگین ولی قطعا میشه به شرطی که نفرات گروه خوب باشن. مشابه این مسافت و اختلاف ارتفاع رو ما یک روزه زیاد رفتیم. مثل قله های کمان کوه، سات طالقان، زرین کوه طالقان، ناز، کافره و …

  5. محمد رحیمی می‌گوید:

    ماشاالله به همتتون خدا قوت. انشالله ما هم برای ۱۲ خرداد اونجا هستیم. با گروه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *