قله برج

(به اتفاق گروه “همه ما”)
تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 94.04.25
ارتفاع قله برج: 4320 متر
موقعیت جغرافیایی: تهران، شهرستان شمیرانات، فشم، روستای لالان (لالون)

ارتفاع مبدا صعود: 2540 متر
مسافت طی شده تا قله: 7.8 کیلومتر
مدت زمان صعود: 7 ساعت
کل زمان برنامه: 12 ساعت (7 صبح تا 7 عصر)
نفرات شرکت کننده: 15 نفر، (تیم قله: 4 نفر)
آقایان: محمد صالحی (مدیر گروه همه ما)، جوانپور، شریعتی و پسران، شرفی، حبیبی، فرید، ئاسو، مجتبی، نیما
خانم ها: شادی جوانمردی، مهشید، نسترن سعادتی
تیم قله: نیما، حبیبی، مجتبی و خانم سعادتی
(صبحانه پای ماشین صرف شد اما یک توقف 45 دقیقه ای پای چشمه تلخ آب داشتیم)

گروه نشاط زندگی - قله برج

قله برج: 7.8 کیلومتر، 4320 متر
—————————————————-

جذابیت های این برنامه:

دره پر آب و پر از چشمه لالون در این فصل که تا ارتفاع حدود 3500 متر آب داشت.

—————————————————————

نکات برنامه:

1- در این فصل در دو نقطه نیاز به عبور از عرض رودخانه بود که در نقطه اول رودخانه پرآب بود. با کمی دقت و استفاده از باتوم میشد از روی سنگ عبور کرد که به هر حال بچه ها برخی از روری سنگ عبور کرده و برخی دیگر کفش ها را درآورده و به آب زدند. در نقطه دوم هم که چند دقیقه بالاتر از نقشه اول بود، با کمی دقت و انتخاب مسیر درست بدون نیاز به زدن به آب می شد با عبور از روی سنگ و یا پل چوبی از عرض رودخانه رد شد.

2- دره لالون تا بالای آبشار و ارتفاع حدود 3600 متر به قدری پر آب و پر از چشمه است که نیازی به ذکر محل چشمه ها در مسیر نیست. به هر جا که بنگری آب است و چشمه… خدایا شکرت

3- از گردنه ورزاب (3970 متر) تا قله برج حدود یک ساعت راه است.

4- برای صعود به قله خلنو بزرگ، پس از رسیدن به گردنه ورزاب دو راه وجود دارد:

بیشتر بخوانید:  صاعقه زدگی

1) صعود از مسیر اصلی که پاکوبی است که به سمت دشت پایین در جهت شمال غربی سرازیر شده و با تراورس از روی یال شرقی به قله خلنو بزرگ می رسد. حدود 2 ساعت

2) مسیر قله برج و تیغه های ژاندارک. که این مسیر کمی طولانی تر است. ضمن اینکه عبور از تیغه های ژاندارک نیاز به کمی مهارت در عبور از سنگ دارد. 2.5 تا 3 ساعت

——————————————————-

بقیه در ادامه مطلب

خطر برخورد صاعقه:

در این برنامه یک اتفاق جالب و البته خطرناک افتاد که هر چهار نفر ما برای بار اول آنرا تجربه می کردیم: پدیده تشدید الکتریسیته و خطر برخورد صاعقه.
هوا در این روز از ارتفاع 3500 به بالا کاملا ابری همراه با بارش پراکنده باران و تگرگ بود. روی گردنه ورزاب هوا کمی باز شد و ما راهمان را به سمت قله ادامه دادیم. اما روی قله مجددا وضعیت جوی به سرعت خراب شد.
از کلاه و موهای سرمان گاها صدای وز وز شنیده میشد و همینطور از سنگ های اطراف. در نوک انگشتان به واسطه باتوم های فلزی که در دستمان بود گاهی احساس گز گز داشتیم. طوری که من دو بار باتوم ها را رها کرده و به روی زمین پرت کردم.
با مشاهده این نشانه ها متوجه خطر رعد و برق شده و به سرعت از قله سرازیر شده و ارتفاع کم کردیم. اما پایین قله به قدری الکتریسیته زیاد شد که صلاح دیدیم توقف کنیم. باتوم های فلزی را در فاصله دورتر از خودمان قرار داده رو روی زمین نشستیم.
تارهای موی خانم سعادتی که از کلاهش بیرون بود کاملا سیخ شده و به سمت بالا کشیده می شد و این نشان از وجود بار مغناطیسی بالا در محیط اطرافمان بود. در همین موقع صدای رعد و برق هم کم کم به گوش می رسید.
با توجه به اینکه در زمان برخورد با خطر صاعقه بهترین کار کاهش ارتفاع است ، پس از دقایقی مجددا به راه افتادیم و به سرعت ارتفاع کردیم…
توصیه می شود که در این شرایط موبایل خود را خاموش کرده و از خود دور سازید. که ما کمی دیر به یاد موبایل هایمان افتادیم! موبایل روشن یکی از جاذب های قوی الکتریسیته است که خطر برخورد صاعقه را تشدید می نماید.

——————————————————–

آدرس روستای لالان و نقطه استارت:

میدان فشم را به سمت راست پیچیده و پس از طی حدود 10 کیلومتر پس از زایگان به ورودی روستای لالان در سمت چپ جاده می رسید. وارد فرعی شده، حدود 2-3 کیلومتر بالاتر تقریبا در انتهای مسیر به چپ پیچیده و از روی پل عبور کنید. حدود 200 متر بالاتر به سه راهی می رسید که جا برای پارک خودرو دارد.
—————————————————————–

تصاویر برنامه:

صبحانه را پای ماشین و همان ابتدای مسیر صرف کردیم:

گروه نشاط زندگی + گروه همه ما - روستای لالان

برنامه قله برج – گروه نشاط زندگی + گروه همه ما – روستای لالان

دره لالون در ابتدای مسیر:

مسیر قله برج از روستای لالون

غار بیوک آقا که پس از حدود 10-15 دقیقه پیاده روی در سمت راست رودخانه مشاهده می شود:

غار ییوک آقا:

پایان

برنامه قله برج، 1398.04.13:

از راست: فاطمه طاهری، ستاره سمیعی، روشنک نبوی، رضا شریعتی، بهرام نجفی و صمدی

برنامه قله برج، تیر 1398 – از راست: فاطمه طاهری، ستاره سمیعی، روشنک نبوی، رضا شریعتی، بهرام نجفی و عبداله صمدی

قله برج، تیر 1398

قله خرسنگ

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.