قله قبله، از مسیر جنوبی

تاریخ اجرای برنامه: 20 اسفند 1395
————————————–

ارتفاع قله قبله: 2880 متر
ارتفاع مبدا صعود: 1600 متر (جاده کندر)
مدت زمان صعود: 5 ساعت و 15 دقیقه (6.45 تا 12)
کل زمان برنامه: حدود 10 ساعت (6.45 تا 16.45)
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 5 کیلومتر / 1280 متر
کل مسافت طی شده در صعود و فرود: 11 کیلومتر
نفرات شرکت کننده (7 نفر) ، (تیم قله: 5 نفر):
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، یاور معروفی، حمید محسنی، علی محمد مهدیون، آرش عباسی، علیرضا رضایی
—————————————————————-

قله قبله، از مسیر جنوبی

+ دانلود فایل GPS قله قبله، از مسیر جنوبی (جاده قدیم کندر)

بقیه در ادامه مطلب

آدرس: کیلومتر 8 جاده چالوس (از میدان امیرکبیر)، بعد از پورکان، در سمت راست جاده به ورودی جاده قدیم کندر می رسید. جاده آسفالت است و ورودی هیچ تابلویی ندارد!

نکته: جاده اصلی کندر (جاده جدید)، کیلومتر 1 جاده چالوس واقع است. با جاده قدیم اشتباه نگیرید.

آدرس نقطه شروع:

حدود یک کیلومتر که وارد جاده کندر شدید، سر یک پیچ تند به سمت راست (حدود 200 متر مانده به دیوار بتونی) می توانید ماشین را کنار جاده پارک کرده و از ابتدای یال (دقیقن سرپیچ) صعود خود را آغاز کنید.

نکته: مسیر نرمال و عمومی صعود به قله های قبله و پورا از مسیر جنوبی، معمولا حدود 3 کیلومتر بالاتر از کنار آبشار نمرک می باشد (حدود 3.5 کیلومتر پس از ورودی). هر دوی این مسیرها حدود یک ساعت بعد در بالای یال به هم رسیده و به سمت خط الراس ادامه پیدا می کنند.

گزارش برنامه:

قرار ما ساعت 5.30 صبح، میدان آزادی بود. ساعت 6.45 پیاده روی خود را از جاده قدیم کندر و از ابتدای یکی از یال ها که در بالا ذکر شد، آغاز نمودیم. خوشبختانه مسیر پاکوب داشت. طبق مسیری که در گوگل ارث پیش بینی و ترسیم نموده بودم حرکت کرده تا به نقطه مشترک با مسیر آبشار پورا در بالای یال اول رسیدیم که ترک مسیر را در اختیار داشتم. مسیر تا خط الراس پاکوب داشته و تقریبا مشخص و بدون مشکل و بدون برف بود. ساعت 10 به بالای یال (خط الراس) رسیدیم. از روی خط الراس در جهت شرق دو قله دیده می شود که اولی قله قبله و دومی (سمت راستی) قله پورا است. ارتفاع هر دوی این قله ها تقریبا یکی بوده و حدود 2900 متر است.

بیشتر بخوانید:  مسیر درکه به دربند

مسیر را از روی خط الراس ادامه دادیم. در طول مسیر کم و بیش برفکوبی داشتیم. ساعت 10.30 به اولین چالش مسیر رسیدیم که باید از سنگ های پوشیده از برف عبور می کردیم. یک گروه دو یا سه نفره جلوی ما حرکت می کردند که از اینجا برگشتند و به ما هم اخطار دادند که ادامه ندیم.

(این توضیحات رو به این خاطر میدم که سختی و کیفیت مسیر دست خواننده محترم بیاد و با آگاهی کامل گام در مسیر گذاشته بشه. خواهشن درک کنید، نیاید کامنت بزارید: “بابا کوهنورد… ، کار درست…!!!” نه ما هیچ ادعایی نداریم. هدف فقط ارائه اطلاعات کامل از مسیر هست و بس.)

یک گروه از کوهنوردان کرج هم با فاصله کم پشت سر ما حرکت می کردند که از همین جا برگشتند. آقا آرش و علیرضا (مهمانان عزیز ما از گروه فراز) هم از همینجا مسیر برگشت را پیش گرفتند و 5 نفری مسیر را ادامه دادیم. بیشتر مسیر از بالای خط الراس حرکت کرده، فراز و نشیب، کم و بیش برفکوبی و گاهی هم دست به سنگ داشتیم تا ساعت 12 به قله قبله رسیدیم.

در ابتدا قصد صعود به قله پورا را نیز داشتیم که به فاصله حدود 1 ساعت از قله قبله در جهت شرق قرار دارد و از نظر ارتفاع تقریبا هم ارتفاع قله قبله است. اما با توجه به برف زیادی که در زیر قله دیده می شد و خستگی نسبی بچه ها، از صعود به پورا منصرف شده و ساعت  13.00 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

فرود:

برای فرود حدود نیم ساعت که به سمت غرب حرکت کردیم تصمیم گرفتیم که میانبر زده و مسیر دره به سمت آبشار نمرک را در پیش بگیرم. در یک نقطه مناسب، از سمت چپ سرازیر شدیم. جاده به خوبی از بالا دیده می شد. بخش هایی از مسیر خاک نرم و برف و شن اسکی بود که خیلی خوب حدود 500-600 متر ارتفاع کم کردیم اما در ادامه به بن بست خوردیم که خوشبختانه توانستیم از سمت راست راهی پیدا کنیم. حدود نیم ساعتی، کمی ارتفاع گرفته و سپس مجددا سرازیر شدیم. خوشبختانه قسمت سنگی و صخره ای و استرس زا تمام شد.

بیشتر بخوانید:  قله لیچه از روستای کندر

کمی پایین تر، کنار یک سنگ بزرگ، حدود 45 دقیقه برای صرف ناهار توقف کردیم. با ادامه مسیر به سنگ شکل دار نسبتا بزرگ رسیدیم که به طرز عجیبی ابزارگذاری شده و شکسته و خورد شده بود. (شاید کار جستجوگران گنج بوده باشد، شاید هم نه). در ادامه وارد پاکوب کف دره شده و ساعت 16.05 به آبشار نمرک (یا آبشار کندر یا آبشار پورا) رسیدیم که در این فصل آب باریکه بود. ارتفاع تقریبی این آبشار حدود 40-50 متر به نظر می رسید. عجیب اینکه عکس هایی از این آبشار مربوط به اردیبهشت ماه 93 دیدم که اون موقع هم آب نداشت! در حالی که آبشارهای اطراف تهران در اردیبهشت ماه پرآب هستن. ساعت 16.10 به جاده آسفالت رسیدیم. مسیر را در شیب نسبتا ملایم جاده به سمت پایین ادامه دادیم تا ساعت 16.30 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

نکته: مسیری که ما فرود آمدیم ریسک و چالش دارد و توصیه نمی شود مگر اینکه نفرات گروه همه آماده و پرتوان باشند. برای همین فایل جی پی اس را ادیت کرده و مسیر فرود را از آن حذف کردم.

نکات قابل ذکر:

1- علی رغم اینکه فکر می کردیم برنامه نسبتا سبکی باشه، اما بخاطر وجود برف بر روی خط الراس و فراز و نشیب و بعضا دست به سنگ هایی که داشت، در کل برنامه کمی سنگین و دلچسبی شد.

2- در زمستان های پر برف قطعا عبور از خط الراس مشکل خواهد بود.

3- صعود به قله های قبله و پورا در تابستان از این مسیر مشکل خاص یا کار فنی ندارد. در کمتر از 5 ساعت می شود قله قبله و کمتر از 6 ساعت پورا را صعود کرد.

گزارش های مرتبط:

قله لیچه از روستای کندر، بهمن 1401

قله قبله از روستای ارنگه، دی ماه 1392

قله لیچه از روستای واریش

قله سیانو از جاده خور

کوههای کرج

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.