گزارش صعود به قله قبله از روستای ارنگه، کرج

تاریخ اجرای برنامه: یکشنبه 29 دی ماه 1392
ارتفاع قله قبله: 2900 متر
ارتفاع مبدا صعود: روستای ارنگه، 1900 متر
مدت زمان صعود: 4 ساعت (با گام متوسط)
کل زمان برنامه: 7 ساعت (08:00 تا 15:00)
تعداد نفرات: 3 نفر

نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی، عطا میرمعینی و خانم فرناز میرمعینی

قله قبله – از چپ: عطا میرمعینی، فرناز میرمعینی، نیما اسماعیلی

مسیر صعود قله قبله در نرم افزار گوگل ارث

(برای مشاهده تصویر در سایز بزرگتر، بر روی آن کلیک نمایید)

دانلود فایل جی پی اس قله قبله از ارنگه GGhebleh GPS

خُم‌ها همه در جوش و خروشند ز مستی
وان می که در آن‌جاست حقیقت نه مجاز است
بر دوخته‌ام دیده چو باز از همه عالم
تا دیده‌ی من بر رخ زیبای تو باز است
در کعبه‌ی کوی تو هر آن‌کس که بیاید
از قبله‌ی ابروی تو در عین نماز است.
“حضرت حافظ”

1-       ورودی روستای ارنگه، کیلومتر 14 جاده کرج – چالوس، سمت راست جاده تابلو دارد. (قبل از سد کرج).

2-       ابتدای ورودی، نگهبانی دارد که راه را با زنجیر بسته اند. در واقع از ورود افراد غریبه و غیر ساکن به روستا جلوگیری می کنند! نگهبان اجازه ورود به روستا را به ما نمی داد که با کمی توضیح و چک و چانه! بالاخره توانستیم اجازه ورود را بگیریم.

3-       حدود 4-5 کیلومتر بالاتر، تقریبا ابتدای منازل مسکونی روستا، جنب پایگاه مقاومت بسیج روستای ارنگه خودروی خود را پارک کرده، صبحانه را داخل ماشین صرف کرده و ساعت 08:20 از سمت راست جاده مسیر یال مقابل را در پیش گرفتیم.

4-       بعد از حدود نیم ساعت روی یال بودیم. به سمت چپ تغییر جهت داده و به سمت قله که در دید بود ادامه مسیر دادیم. پس از پشت سر گذاردن چند یال پی در پی که تقریبا پشت سر هم بودند، ساعت 11:00، به ابتدای آخرین یال رسیدیم که با یک شیب تند در جهت شمال به جنوب به قله منتهی می شد.

بیشتر بخوانید:  قله کلوگان از امامه - زمستانه

5-       حدود نیم ساعت روی یال پرشیب ارتفاع گرفتیم تا به ابتدای مسیر سنگلاخی رسیدیم. دو کوهنورد دیگر قبل از ما در مسیر بودند که در اینجا به آنها رسیدیم. بنظر می رسید که با دور زدن سنگها از سمت راست بشود به روی یال و سپس قله رسید. اما به پیشنهاد دوستان، مسیر را از داخل سنگها به سمت قله ادامه دادیم. حرکت از داخل سنگها مشکل خاصی نداشت و به راحتی ارتفاع می گرفتیم. اما اگر سنگها را دور میزدیم قطعا حجم زیاد برف حرکت ما را با مشکل مواجه می کرد.

6-       ساعت 12:20، بر فراز قله قبله بودیم.

7- مسیر فرودمان از همان مسیر صعود بود که بدون مشکل خاصی صورت گرفت. از آنجایی بخش هایی از مسیر را روی برف سرسره بازی کردیم، دو ساعته به روستا و محل پارک خودرو رسیدیم. ( با احتساب نیم ساعت تایم ناهار). ساعت 15:00 پای ماشین بودیم و پایان برنامه.

نکات قابل ذکر:

* از روی قله قبله، قله دیگری در ادامه خط الراس، (به فاصله حدود نیم ساعت در جهت شرق) دیده می شد که بنظر می رسید کمی بلندتر از قله ی قبله باشد. اگر اشتباه نکنم آن قله باید قله پورا (یا به روایتی قله کندر) باشد.

* از آنجا که مسیر صعود در جبهه شمالی قرار داشت، تمام مسیر پوشیده از برف بود اما از قبل (ظاهرا از روز جمعه) برفکوبی شده بود که این کار ما را بسیار آسانتر می کرد. زحمت برفکوبی بخش هایی از مسیر که از قبل برفکوبی نشده بود را هم دو کوهنورد عزیز که قبل از ما در مسیر بودند کشیدند و خلاصه ما اینجا فقط خوش بحالمان شد. لبخند

* در این روز هوا آبی و آفتابی و عالی و بدون باد بود که صعود دلنشینی را برایمان رقم زد. جای دوستان نازنینم که قرار بود باشند اما نشد! واقعا خالی بود: علیرضا ی عزیز، آقا رضا، آقا نیما، حسین آقا و آقای صالحی عزیز که افتخار همراهی با این عزیزان در این روز نصیبمان نشد.

* صعود به قله قبله از روستای ارنگه از دو مسیر امکان پذیر است. یکی مسیر طولانی تر با شیب ملایم تر که مسیر ما بود (یال غربی – شرقی) و دیگری از یال پرشیبی که در جهت شمال به جنوب مستقیم به سمت قله می رود. یال مورد نظر کمی بالاتر از نقطه استارت ما قرار دارد. (حدود 500 متر تا یک کیلومتر بالاتر از پایگاه مقاومت).

بیشتر بخوانید:  قله خاتون بارگاه - زمستانه

* جی پی اس ما ارتفاع قله قبله را 2900 متر نشان می داد و نقشه توپوگرافی که بنده در اختیار دارم نیز همین ارتفاع را تایید می کند. گوگل ارث ارتفاع قله را 2830 متر نشان می دهد که البته در حد 70 متر خطا در گوگل ارث امر عجیبی نیست خصوصا برای نقاط و قله های کمی ناشناخته.

پی نوشت، 7 بهمن 1392:

نکته مهم: جمعه همین هفته (4 بهمن) دوستانمان برای صعود به قله قبله عازم ارنگه شدند. با کمال تعجب، نگهبانی اجازه ورود به ارنگه را به آنها نداد!

تصاویر مسیر:

گزارش های مرتبط:

قله لیچه از روستای کندر، بهمن 1401

قله سیانو از جاده خور

قله قبله از مسیر جنوبی (جاده قدیم کندر)

کوههای کرج

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله قبله»

1. کامران می‌گوید:

درود بر شما, صعود به این قله برای افراد آماتور مناسب است؟

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود. بله مشکل خاصی نداره. فقط چون جبهه شمالی هست در زمستان برفگیر هست. باید کفش مناسب داشته باشید و گتر و توان لازم برای صعود و برفکوبی احتمالی. موفق باشید