قله طلا ورامین

گزارش برنامه صعود به قله طلا ورامین (کوه سرخ)

تاریخ اجرا: پنجشنبه 15 اسفند 98

ارتفاع قله طلا: 1430 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، شهر ورامین

——-

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 930 متر (کویر پیشوا ورامین)

مسافت طی شده تا قله: 8.5 کیلومتر

مسافت کل رفت و برگشت: 19 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (7.15 تا 12.45)

کل زمان برنامه: 11.5 ساعت (7.15 تا 18.45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 2 ساعت (صبحانه و ناهار روی قله)

گام حرکت: متوسط

تعداد نفرات: 7

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (با قدرت بدنی خوب)

قله طلا ورامین (کوه سرخ) - گروه نشاط

قله طلا ورامین (کوه سرخ) – گروه نشاط

+ دانلود جی پی اس قله طلا ورامین GPS

+ دانلود جی پی اس دسترسی به نقطه شروع قله طلا (کویر پیشوا، حدفاصل چشمه نادی و شورقاضی)

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط گزینه Include locations … را تیک بزنید.

قله طلا ورامین - نشاط زندگی

قله طلا ورامین – نشاط زندگی

آدرس (مسیر دسترسی از تهران): سه راه افسریه، بزرگراه امام رضا (جاده مشهد)، خروجی جنت آباد – چشمه نادی، بعد از چشمه نادی و قبل از شورقاضی، جاده خاکی سمت چپ به داخل کویر. حدود 2 کیلومتر جاده خاکی تا محل مناسب پارک ماشین.

مسافت از تهران (سه راه افسریه): 80 کیلومتر، حدود 1 ساعت و 15 دقیقه

گزارش برنامه:

بعد از پارک ماشین ها مسیر را به سمت جنوب ادامه دادیم. بخاطر بارندگی های اخیر پاکوب یا راه مشخصی دیده نمی شد. با استفاده از جی پی اس و ترکی که در اختیار داشتم سعی کردیم در مسیر درست حرکت کنیم. پس از حدود 20 دقیقه به دشتی رسیدیم که در واقع مسیر عبور رودخانه است. در طرف دیگر دشت دو دره وجود دارد که البته از اینجا هیچکدام دیده نمی شود. وارد دشت شده و به چپ متمایل شدیم تا وارد دره شدیم. داخل دره پس از حدود یک ربع وارد دره فرعی در سمت راست شدیم. داخل این دره به سنگ ها و صخره های زیبایی مواجه شدیم که می توان آنرا دره تندیس های کوچک نامید. البته دره تندیس های اصلی در دره مسیر برگشت واقع است که حجم بیشتری از این تندیس ها در آن دیده می شود. صبحانه را پس از پشت سر گذاشتن دره صرف کرده و در ادامه از مسیر دره ای که داخل آن بودیم خارج شده و از سمت راست کم کم به بالای یال رفتیم. که در ابتدای یال با سنگ بزرگ با حفره های زیبا مواجه شدیم.

با ادامه مسیر خیلی زود وارد پاکوب شدیم که این پاکوب تا قله ادامه دارد. در این مسیر فراز و نشیب های جذاب و مناظر بسیار زیبایی در دو سمت وجود دارد که چشم ها را نوازش می دهد. در اینجا در سمت راستمان در دور دست ها بلند ترین قله ای که دیده می شود در واقع قله طلا است. با ادامه مسیر پاکوب و البته کمک گرفتن از جی پی اس در نهایت ساعت 12.45 به قله طلا در ارتفاع 1430 متر رسیدیم.

فرود:

برای فرود همانطور که در تصویر گوگل ارث مشخص است مسیر متفاوتی را انتخاب کردیم. حدود یک ساعتی از روی یال و پاکوب حرکت کردیم و سپس در نقطه مناسب از پاکوب جدا شده و از سمت راست و از روی یال با شیب مناسب ارتفاع کم کردیم تا به کف دره رسیدیم. دره در واقع مسیر رودخانه های فصلی است که در این فصل از سال خشک و قابل عبور است. در طول مسیر دره به چند انشعاب و دره برخوردیم که با جی پی اس مسیر درست را انتخاب کردیم. با ادامه مسیر از داخل دره در نهایت به دشت رسیدیم (همان مسیر وسیع رودخانه که صبح از آن گذر کرده بودیم). از داخل دشت به راست و متمایل به شمال حرکت کردیم و مطابق جی پی اس خیلی زود از دشت خارج و به روی تپه های روبرو رفتیم تا درنهایت ساعت 18:45 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.

نکات برنامه:

1- این مسیر را به هیچ وجه بدون راهنما و یا جی پی اس پیمایش نکنید. مسیر صعود و فرود به هیچ وجه با چشم و حسی قابل تشخیص نمی باشد.

2- به نظر می رسد که مسیر فرود ما چندان مناسب صعود نباشد. چون جایی که باید از دره جدا شده و به روی یال بروید ما پاکوبی مشاهده نکردیم. پس پیشنهاد می کنم که از این مسیر اقدام به صعود نکنید مگر اینکه راهنمای راه بلد داشته باشید.

3- مهم: اگر یکی دو رز قبل و خصوصا شب قبل از برنامه در منطقه بارندگی بوده به هیچ وجه این برنامه را اجرا نکنید چون مسیر گل و شل شده و حسابی اذیت می شوید.

گزارش در حال تکمیل

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.