گزارش صعود به قله شاه زید، ۲۰۰۰ متر

—————————————–

قله شاه زید – نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، ایمان حسینی

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

آدرس روستای شاه زید:

استان مازندران، جاده هراز، 30 کیلومتر مانده به آمل، از دوربرگردان جلوی “چلاو” دور زده و چند کیلومتر به سمت تهران برمی گردید، تابلوی روستای شاه زید در کنار جاده دیده می شود.

—————————————

گزارش برنامه:

ساعت ۵.۳۰ صبح از بزرگراه بابایی ورودی حکیمیه-بهشت به سمت جاده جاجرود به راه افتادیم. در جاده هراز، پس از پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم و پلور و گزنک، چند کیلومتر بعد از خروجی روستاهای لهاش و الیمستان، حدود ۳۰ کیلومتر مانده به آمل، ساعت ۷.۳۵ ، به تابلو سبز رنگ “امامزاده شاه زید” رسیدیم. خروجی روستا در سمت چپ جاده قرار دارد بنابراین ۵ کیلومتر دیگر ادامه دادیم تا دوربرگردان “چلاو-فیلبند” دور زدیم و برگشتیم. ساعت  ۷.۴۵ وارد جاده روستای شاه زید شدیم و ۴.۵ کیلومتر بالاتر، ساعت ۸.۰۰ به روستای شاه زید رسیدیم. ماشین را اطراف امامزاده (ارتفاع ۱۰۰۰ متر) پارک کرده و ساعت ۸.۳۰ پیاده روی خود را از جاده کنار امامزاده به سمت جنوب و به سمت جنگل آغاز نمودیم. حدود ۱۰۰ متر بالاتر دوراهی را به سمت راست رفتیم و باقی مسیر به سمت جنگل تقریبا مشخص است.

در این روز، یک گروه دیگر نیز تقریبا همزمان با ما در مسیر بودند. ساعت ۹.۱۵ تا ۹.۴۵ داخل جنگل برای صبحانه توقف کردیم. حدود ساعت ۱۰.۱۵ در حالی که در مسیر پاکوب بودیم جی پی اس را چک کردم و متوجه شدم که حدود یک ربع است که از مسیر قله خارج شده ایم. یعنی جایی باید از پاکوب اصلی جدا شده و به چپ می پیچیدیم که این کار را نکردیم. (اینجا همان دوراهی است که در فایل جی پی اس مشخص شده است ولی پاکوب سمت چپ محو بوده و نشانه خاصی ندارد که متوجه دوراهی بشوید.)

نکته: این دو راهی حدود ۲ کیلومتر (حدود یک ساعت) از شروع پیاده روی قرار دارد که باید دقت کنید از پاکوب اصلی جدا شده به سمت چپ تغییر مسیر دهید تا وارد پاکوب جدید بشوید.

با توجه به بررسی که قبلا در گوگل ارث انجام داده بودم پیش بینی ام این بود که با ادامه این مسیر نیز امکان دسترسی به خط الراس و در نهایت قله وجود دارد. مسیری که در آن قرار داشتیم بسیار زیبا بود و حیفمان آمد برگردیم بنابراین ادامه دادیم. حدود نیم ساعت بعد پاکوب تمام شده و شیب بسیار تند را به سمت بالای یال ادامه دادیم در حالی که جنگل رفته رفته از مه پوشیده می شد. حرکت روی شیب تند بدون پاکوب انرژی زیادی را می طلبید که حدود ۴۵ دقیقه طول کشید و در نهایت ساعت ۱۱.۴۵ به بالای یال رسیدیم. کمی جلوتر مجددا وارد یک پاکوب شدیم که حدود نیم ساعت بعد ما را به مرتع و کلبه های چوپانی در مسسیر اصلی رساند. (ارتفاع ۱۸۰۰ متر). در اینجا نمای زیبایی از خط الراس و قله در معرض دیدمان قرار گرفت. از کلبه ها به بعد مسیرمان با مسیر اصلی یکی شده و مسیر خط الراس را در پیش گرفتیم. در بالای خط الراس وارد یک جاده آفرود شدیم. با گردش به چپ در مسیر جاده حرکت کردیم تا حدود ۱۰ دقیقه بعد، ساعت ۱۳:۲۰ به قله شاه زید رسیدیم. جی پی اس ارتفاع قله را ۲۰۱۵ متر و مسافت پیموده شده را ۶.۵ کیلومتر نشان می داد.

قله بسیار مسطح بوده و سنگ چین یا نشانه خاصی ندارد. تمام منطقه پوشیده از ابر و مه بود و دید چندانی وجود نداشت. از دیدن مناظر زیبای پیرامون که انتظارش را داشتیم محروم ماندیم اما هوا بسیار مطبوع و نشاط آور بود. حدود ۴۰ دقیقه روی قله نشستیم.

فرود:

ساعت ۱۴ به سمت پایین حرکت کردیم. به کلبه ها که رسیدیم، این بار طبق ترک مسیر که در دست داشتم به راست پیچیده و کمی پایین تر وارد پاکوبی شدیم که این پاکوب تا خود روستا ما را هدایت کرد. کمی پایین تر از کلبه ها باران ریزی شروع به باریدن کرد که طراوت جنگل و زیبایی روزمان را دوچندان کرد. پیش بینی بارندگی برای این روز حدود ۲۰ درصد بود. تقریبا از ساعت ۲ تا ۴ عصر ادامه داشت و بعد قطع شد.

ساعت ۵ عصر به امامزاده و محل پارک خودرو رسیدیم. ناهار و شام را با هم در حیاط امامزاده صرف کردیم. ساعت ۶.۳۰ حرکت کردیم و ساعت ۹.۳۰ به تهران (بزرگراه بابایی) رسیدیم.

————————————————–

نکته: فایل جی پی اس ضمیمه، مسیر فرود ما است که همان مسیر نرمال و عمومی صعود و فرود است.

————————————————-

+ دانلود GPS قله شاه زید (مسیر فرود ما – مسیر نرمال)

در دیده‌ی من

فرود:

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.