قله شاه زید

گزارش صعود به قله شاه زید (کله سر)

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 1396.08.05 (و پنجشنبه 1400.08.06)
موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده هراز، آمل، روستای شاه زید
ارتفاع قله : 2020 متر
ارتفاع روستای شاه زید: 1000 متر
مسافت تا قله: 7 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (با مسیر لغزنده و پای نسبتا کند)

Mazandaran – Amol – shah zeyd
—-

قله شاه زید. از راست: طیبه رنجبریان، ایمان حسینی، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

مسیر قله شاه زید (کله سر)

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید) (جهت شمال چرخیده است)

+ دانلود جی پی اس قله شاه زید (کله سر) – مربوط به برنامه 1400.08.06

+ دانلود جی پی اس قله شاه زید (کله سر) – مربوط به برنامه 1402.02.22

توجه: در صفحه ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

آدرس روستای شاه زید:

استان مازندران، جاده هراز، 30 کیلومتر مانده به آمل، از دوربرگردان بعد از چلاو (حدود 5 کیلومتر پایین تر) دور زده به سمت تهران برمی گردید. و با دیدن تابلوی “روستای شاه زید” (روبروی پمپ بنزین) وارد جاده روستا می شوید.

—————————————

پی نوشت (آبان 1400): با توجه به اینکه ما در برنامه آبان 1396 از مسیر غیر نرمال صعود کرده و از مسیر نرمال برگشتیم، بهتر دیدم که یک بار دیگر گزارش برنامه را بر اساس صعود از مسیر نرمال بنویسم که برای دوستان بی دردسر باشد.

گزارش برنامه: (بر اساس برنامه 1400.08.06)

قرار ما ساعت 4.30 صبح پنجشنبه بزرگراه بابایی خروجی حکیمیه بود که بدون تاخیر راه افتادیم. بخاطر تاخیر و مشکلی که برای یکی از ماشین ها پیش آمده بود در نهایت ساعت 7.30 به روستای شاه زید رسیدیم و ساعت 8 صبح استارت پیاده روی را زدیم. شروع پیاده روی از جاده آسفالت به سمت جنوب و بالا است. پس از حدود 200 متر در اولین دو راهی به راست پیچیده و وارد راه مالرو شدیم. ساعت 8.30 به ابتدای جنگل رسیدیم. بخاطر بارندگی چند روز گذشته که تا شب قبل ادامه داشت مسیر کمی گلی و لغزنده بود اما مشکل خاصی در حرکت نبود. هوا در این روز نیمه ابری و بسیار لطیف و دلچسب بود. ساعت 9.15 به دشت کوچک (دو راهی) رسیدیم که برای صبحانه توقف کردیم.

مهم: پس از صرف صبحانه از پاکوب اصلی که تا اینجا آمده بودیم جدا شده و از سمت چپ وارد جنگل شدیم. نکته مهم این است که در اینجا متاسفانه پاکوب مشخصی به داخل جنگل وجود ندارد. حدود 20 دقیقه با استفاده از جی پی اس و ترک مسیر که از برنامه قبل فرود آمده بودیم، داخل جنگل تقریبا بدون پاکوب حرکت کردیم تا به نقطه ای رسیدیم که پاکوب کاملا مشخص بوده و در ترک به نام “Pakoob” ثبت شده است. بسیار مهم و حیاتی است که بتوانید خود را به این نقطه برسانید وگرنه رسیدن به قله بدون قرار گرفتن در این پاکوب غیر ممکن است. از این نقطه به بعد مسیر صعب العبور می شود و ادامه مسیر فقط از طریق این پاکوب میسر است. این پاکوب بدون مشکل خاصی شما را به دشت (کلبه و چشمه) رسانده و در ادامه حدود نیم ساعت بعد به قله می رسید. پیدا کردن این پاکوب و ورود به آن بدون راهنما و یا جی پی اس ممکن است برای شما غیر ممکن باشد.

مسیر پاکوب تا دشت بخاطر بارندگی شب قبل در برخی نقاط بسیار لغزنده بود که احتیاط لازم را می طلبید و حرکت را با کندی مواجه می کرد. تفاوت این جنگل با سایر مسیرها مثل الیسمتان و یا عباسعلی همین لغزندگی زیاد آن پس از بارندگی می باشد. تجربه ای که در آن مسیرها داشتم مشکلات لغزندگی پس از بارش بسیار کمتر از اینجا بود. با ادامه مسیر پاکوب داخل جنگل که بسیار پاییزی و زیبا بود به صرف میوه های جنگلی ولیک (شبیه زالزالک سیاه) و ازگیل، ساعت 12.30 به محل دشت و کلبه رسیدیم. در اینجا دشت و مناظر پیرامون آن بسیار زیبا و چشم نواز است. پس از استراحت و آشامیدن آب از لوله چشمه کنار کلبه ساعت 13 به سمت خط الراس ارتفاع گرفتیم. حدود 20 دقیقه بعد به بالای خط الراس رسیدیم که جاده خاکی روی آن قرار دارد. با ادامه مسیر در جاده خاکی به سمت چپ با شیب ملایم در نهایت ساعت 13.30 به قله شاه زید یا کله سر در ارتفاع 2020 متر رسیدیم.

در آن لحظات روی قله با دیدن اقیانوس ابر و آبی دریا در دور دست و مناظر بسیاااار زیبا از ترکیب کوه و جنگل و ابر همگی به وجد آمده بودیم.

ساعت 14 از قله مسیر فرود را در پیش گرفتیم. حدود نیم ساعت در محل کلبه ناهار را سریع صرف کرده و به سمت پایین حرکت کردیم. علی رغم اینکه فکر می کردیم در مسیر لغزنده فرود سختی در پیش داشته باشیم اما خوشبختانه فرود به مراتب آسان تر از صعود بود. به سرعت ارتفاع کم کردیم تا ساعت 16.30 به پاکوب اصلی و محل صبحانه رسیدیم. آتش برپا کردیم و حدود 1.5 ساعت به استراحت  و حرکات ناموزون پرداختیم و ساعت 18 در تاریکی هوا با هدلامپ راه افتادیم تا ساعت 18.30 به روستا رسیدیم و پایان برنامه.

خوشبختانه پنجشنبه بود و بدون کمترین ترافیکی در جاده هراز و تهران حدود ساعت 21.30 به تهران رسیدیم.

منابع آب در مسیر:

“امیرخسرو دهلوی”
—————————————————————

گزارش برنامه (مربوط به برنامه 1396.08.05):

ساعت ۵.۳۰ صبح جمعه از بزرگراه بابایی ورودی حکیمیه-بهشت به سمت جاده جاجرود به راه افتادیم. در جاده هراز، پس از پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم و پلور و گزنک، چند کیلومتر بعد از خروجی روستاهای لهاش و الیمستان، حدود ۳۰ کیلومتر مانده به آمل، ساعت ۷.۳۵ ، به تابلو سبز رنگ “امامزاده شاه زید” رسیدیم. خروجی روستا در سمت چپ جاده قرار دارد بنابراین ۵ کیلومتر دیگر ادامه دادیم تا دوربرگردان “چلاو-فیلبند” دور زدیم و برگشتیم. ساعت  ۷.۴۵ وارد جاده روستای شاه زید شدیم و ۴.۵ کیلومتر بالاتر، ساعت ۸.۰۰ به روستای شاه زید رسیدیم. ماشین را اطراف امامزاده (ارتفاع ۱۰۰۰ متر) پارک کرده و ساعت ۸.۳۰ پیاده روی خود را از جاده کنار امامزاده به سمت جنوب و به سمت جنگل آغاز نمودیم. حدود ۱۰۰ متر بالاتر دوراهی را به سمت راست رفتیم و باقی مسیر به سمت جنگل تقریبا مشخص است.

در این روز، یک گروه دیگر نیز تقریبا همزمان با ما در مسیر بودند. ساعت ۹.۱۵ تا ۹.۴۵ داخل جنگل برای صبحانه توقف کردیم. حدود ساعت ۱۰.۱۵ در حالی که در مسیر پاکوب بودیم جی پی اس را چک کردم و متوجه شدم که حدود یک ربع است که از مسیر قله خارج شده ایم. یعنی جایی باید از پاکوب اصلی جدا شده و به چپ می پیچیدیم که این کار را نکردیم. (اینجا همان دوراهی است که در فایل جی پی اس مشخص شده است ولی پاکوب سمت چپ به داخل جنگل محو بود و ما متوجه نشدیم.) پیشنهاد من این است که حتما از مسیر نرمال به قله صعود کنید نه مسیری که ما صعود کردیم. مگر اینکه از نفرات تیم مطمعن باشید و زمین هم گلی نباشد. در این صورت حتی می توان از مسیر نرمال صعود کرد و از مسیر دوم برگشت.

نکته مهم: این دو راهی حدود ۲ کیلومتر (حدود یک ساعت) از شروع پیاده روی قرار دارد. به یک دشت کوچک می رسید که لوله آب و آبخوری دام در آنجا قرار دارد. در اینجا باید از پاکوب اصلی جدا شده و کامل به چپ پیچیده و وارد جنگل شوید. تا حدود 20 دقیقه ممکن است که در مسیر جنگل پاکوب درست و حسابی دیده نشود. اگر پاکوب را پیدا نکنید ادامه مسیر غیر ممکن است. پیدا کردن این پاکوب بدون راهنما و یا جی پی اس برای شما ممکن است غیر ممکن باشد.

و اما ادامه حرکت ما در مسیر غیر نرمال به سمت قله: با توجه به بررسی که قبلا در گوگل ارث انجام داده بودم پیش بینی ام این بود که با ادامه این مسیر نیز امکان دسترسی به خط الراس و در نهایت قله وجود دارد. مسیری که در آن قرار داشتیم بسیار زیبا بود و حیفمان آمد برگردیم بنابراین ادامه دادیم. حدود نیم ساعت بعد پاکوب تمام شده و شیب بسیار تند را به سمت بالای یال ادامه دادیم در حالی که جنگل رفته رفته از مه پوشیده می شد. حرکت روی شیب تند بدون پاکوب انرژی زیادی را می طلبید که حدود ۴۵ دقیقه طول کشید و در نهایت ساعت ۱۱.۴۵ به بالای یال رسیدیم. کمی جلوتر مجددا وارد یک پاکوب شدیم که حدود نیم ساعت بعد ما را به دشت و کلبه های چوپانی رساند. (ارتفاع ۱۸۰۰ متر). یعنی در اینجا مسیر ما با مسیر اصلی قله (که رد کرده بودیم) یکی شد. در اینجا نمای زیبایی از خط الراس و قله در معرض دیدمان قرار گرفت. به روی خط الراس رفته و در بالای خط الراس وارد یک جاده آفرود شدیم. با گردش به چپ در مسیر جاده حرکت کردیم تا حدود ۱۰ دقیقه بعد، ساعت ۱۳:۲۰ به قله شاه زید رسیدیم. جی پی اس ارتفاع قله را ۲۰۱۵ متر و مسافت پیموده شده را ۶.۵ کیلومتر نشان می داد.

قله بسیار مسطح بوده و سنگ چین یا نشانه خاصی ندارد. تمام منطقه پوشیده از ابر و مه بود و دید چندانی وجود نداشت. از دیدن مناظر زیبای پیرامون که انتظارش را داشتیم محروم ماندیم اما هوا بسیار مطبوع و نشاط آور بود. حدود ۴۰ دقیقه روی قله نشستیم.

ساعت ۱۴ به سمت پایین حرکت کردیم. به کلبه ها که رسیدیم، این بار طبق ترک مسیر که در دست داشتم به راست پیچیده و کمی پایین تر وارد پاکوبی شدیم که این پاکوب تا خود روستا ما را هدایت کرد. کمی پایین تر از کلبه ها باران ریزی شروع به باریدن کرد که طراوت جنگل و زیبایی روزمان را دوچندان کرد. پیش بینی بارندگی برای این روز حدود ۲۰ درصد بود. تقریبا از ساعت ۲ تا ۴ عصر ادامه داشت و بعد قطع شد.

ساعت ۵ عصر به امامزاده و محل پارک خودرو رسیدیم. ناهار و شام را با هم در حیاط امامزاده صرف کردیم. ساعت ۶.۳۰ حرکت کردیم و ساعت ۹.۳۰ به تهران (بزرگراه بابایی) رسیدیم.

————————————————–

گروه نشاط زندگی - قله شاه زید (کله سر) - آبان ماه 1400

گروه نشاط زندگی – قله شاه زید (کله سر) – آبان ماه 1400

پیش بینی جوی روستای شاه زید - سایت ویندی

پیش بینی جوی روستای شاه زید – سایت و اپ “ویندی – windy”

گزارش های مرتبط:

جنگل تیار به فیلبند

قله نقره سر

جنگل الیمستان (قله امامزاده قاسم)

قله ناظر بزرگ

قله پاشوره

فیلبند؛ بر فراز ابرها

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله شاه زید»