قله سیاه سنگ از سنگان

نیما اسماعیلی، رضا حبیبی

قله سیاه سنگ

قله سیاه سنگ – نیما اسماعیلی ، رضا حبیبی

* تایم صبحانه: 30 دقیقه در مسیر رفت و تایم ناهار 30 دقیقه در مسیر برگشت.

+ دانلود فایل جی پی اس قله سیاه سنگ از سنگان ، GPS

————————————————————-

راهنمای صعود:

1-       به جاده امامزاده داود رفته و کیلومتر 12، وارد فرعی سنگان شدیم. حدود 7 کیلومتر دیگر راندیم تا به سنگان بالا رسیدم. معولا ماشین را همان ابتدای سنگان بالا (2060 متر) پارک می کردیم اما اینبار حدود یک کیلومتر جلوتر رفته و ماشین را کنار امامزاده قاسم (ارتفاع 2070 متر) پارک کردیم. ساعت 7:35 پیاده روی را از کنار امامزاده و در مسیر جاده آغاز نمودیم.

2-       ساعت 8 صبح به اولین و تنها چشمه واقع در کنار جاده رسیدیم. کمی بالاتر بدون اینکه وارد مسیر آبشار سنگان شویم، ورودی آنرا رد کرده و مسیر جاده را ادامه دادیم. کمی بالاتر، برای صبحانه حدود نیم ساعت توقف کرده و مجددا به راه افتادیم.

3-       ساعت 9:20 پس از عبور از یک پل، به جایی رسیدیم که محل تلاقی دو رودخانه است و یک کلبه هم در آنجا وجود دارد. تا اینجا 3.8 کیلومتر در مسیر جاده پیاده روی کرده و جی پی اس ارتفاع 2300 متر را نشان می داد.

4-       از جاده جدا شده و مسیر یالی را در پیش گرفتیم که از سمت راستمان (بالای کلبه) و در جهت شمال شرق ارتفاع می گرفت.

5-       با قرار گرفتن بر روی این یال که شیب نسبتا تندی هم دارد، پس از فراز و نشیب بسیار و پشت سر گذاشتن چندین قله فرعی در نهایت ساعت 14:30 به قله سیاه سنگ در ارتفاع 3560 متر رسیدیم.

نکات قابل ملاحظه:

1- مهر ماه سال 92 خط الراس تالون به سیاه سنگ را پیموده و شناخت نسبی به منطقه و موقعیت قله وجود داشت. همچنین هفته قبل نیز با دوست عزیزم علی آقا، همین مسیر را تا قله فرعی اول (ارتفاع 3100 متر) صعود کرده و یال مورد نظر را از حیث قابل عبور بودن تا حدودی بررسی نموده بودیم.

بیشتر بخوانید:  قله سیاه سر، روستای کشار

2- پس از خط الراس توچال و قلل مرتفع آن، قله های سیاه سنگ و منار با ارتفاع بیش از 3500 متر (بر روی یک خط الراس)، بلندترین قله‌های منطقه محسوب می شوند(نزدیک به تهران). پس از این دو، قله پهنه سار با ارتفاع 3360 متر در رتبه بعدی قرار دارد.

3- حرکت بر روی یال مشکل خاصی نداشت. فقط در چند نقطه نقاب برفی تشکیل شده بود که باید حرکت با دقت و با حفظ فاصله ایمن از نقاب انجام می شد.

یک نکته: در این برنامه فهمیدیم که یکی از دلایل رفتن به روی نقاب و بروز حادثه می تواند صحبت کردن باشد. یعنی کوهنورد می داند که در نزدیکی نقاب است اما چنان سرگرم صحبت و گفتگو است که نقاب را به کل فراموش می کند!

گزارشهای مرتبط :

آبشار سنگان ، مرداد 1391

قله پهنه سار از سنگان

روستای سنگان

قله کرکوه از سنگان

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

نمایی از جاده و مسیری که پیمودیم، از پشت سر:

آبشار سنگان و یال صعود به قله پهنه سار:

آبشار سنگان و قندیل یخی زیر آبشار که از راه دور و از روی جاده تا حدودی دیده می شد: (عکس با زوم 5x)

ادامه مسیر از روی یال:

—————————————————-

نمایی زیبا از خط الراس سیاه سنگ به تالون:

برگشت به جاده:

در مسیر رفت بجز ما دو کوهنورد دیگر هم در مسیر بودند که پشت سر ما تا قله فرعی دوم (3270 متر) صعود کرده و قبل از ما برگشتند. موقع غروب و در مسیر برگشت با این دو  کوهنورد خوب باز هم برخورد کردیم که پس از معرفی، بنده رو از روی گزارش های وبلاگ شناختند و باب آشنایی باز شد و باقی مسیر را همراه شدیم.

بیشتر بخوانید:  قله لت از روستای رندان

از آشنایی با این دو عزیز بزرگوار بسیار خوشوقتیم.

از راست به چپ: آقایان یاور معروفی، حبیبی، خودم و امیر حسین موسوی.

مطالب مرتبط:

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.