آبشار سنگان

جاذبه های طبیعی و گردشگری تهران

روستای سنگان ؛ آبشار سنگان

روستای سنگان، از توابع بخش کن و شهر تهران، در شمال غربی تهران بزرگ و در میان کوه‌های البرز میانی واقع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2100 متر است. سنگان مشتمل بر شش محله به نام‌های ده پایین (سنگان پائین)، ده میان (سنگان میانی)، ده سر (سنگان بالا)، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستا، سنگان پائین است که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا می‌باشد. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشه‌های برخی از سنگ قبرها قدم این روستا به بیش از 500 سال پیش می‌رسد. جمعیت روستای سنگان طبق سرشماری سال 1385 تعداد 2500 نفر بوده و از جمعیت حال حاضر آن اطلاع موثقی در دست نیست.


آبشار سنگان، در اردیبهشت ماه

آبشار سنگان

آبشار سنگان

پی نوشت: عکس از نیما، اردیبهشت ماه 1392

(جهت دانلود عکس در سایز 1600×2133 بر روی آن کلیک کنید. حجم فایل: 1.6 مگ)


جی پی اس آبشار سنگان

جی پی اس آبشار سنگان

دانلود جی پی اس آبشار سنگان Sangan waterfall GPS

فایل از صفحه آقای رحیم یوسفی. شروع از امامزاده قاسم. مسافت از امامزاده تا آبشار 4.2 کیلومتر (از مسیر اصلی) – (فاصله از روستای سنگان بالا تا آبشار 4.7 کیلومتر)


راهنمای صعود به آبشار سنگان:

  1. از طریق بزرگراه همت غرب و یا آبشاناسان غرب وارد بلوار کوهسار و سپس جاده امامزاده داود می شوید. در کیلومتر 12 جاده امامزاده داود وارد خروجی سنگان شده تا حدود 7-8 کیلومتر بعد در انتهای جاده آسفالت به سنگان بالا برسید.
  2. در سنگان بالا اگر زنجیر ننداخته باشند یا شلوغ نباشد و همچنین اگر زمستان و یخ زده نباشد می توانید تا امامزاده قاسم با ماشین بروید اگر نه که همان ابتدای روستا ماشین را پارک کرده و پیاده روی خود را به سمت آبشار شروع می کنید. از روستا تا امامزاده حدود 7-8 دقیقه پیاده روی در شیب ملایم دارید.
  3. مسیر جاده خاکی را از کنار امامزاده ادامه می دهید تا حدود 1 ساعت بعد به خروجی آبشار می رسید. در اینجا باید از جاده اصلی جدا شده و از سمت چپ وارد مسیر آبشار شوید.

مهم: مراقب باشید که خروجی را رد نکنید!

  1. با ورود به مسیر آبشار کمی پایین تر از روی پل رد شده و آن طرف رودخانه تمام دو راهی ها را از سمت چپ می روید تا به آبشار برسید. حدود یک ساعت مانده، آبشار از راه دور دیده می شود.

 

نکات قابل توجه:

  • اگر دو راهی را به سمت راست بروید وارد جاده ای می شوید که از دامنه کوه و از سمت راست دره شما را به آبشار می رساند. مسیر اصلی همان مسیر سمت چپ است که در بالا ذکر شد و جذابیت بیشتری دارد.
  • در کل از روستا تا آبشار حدود 5 کیلومتر راه است که نیمی از آن جاده با شیب ملایم و نیم دیگر آن راه مالرو با شیب تندتر است. پیاده روی این مسیر حدود 2.5 تا 3 ساعت زمان می برد.
  • بهترین فصل برای بازدید از آبشار سنگان اردیبهشت ماه (فصل شکوفه های گیلاس) و همچنین اواخر دی یا بهمن ماه در فصول سرد سال (فصل یخ بستن آبشار) می باشد.
  • مهم: در فصل زمستان مراقب سقوط قندیل های یخی از بالای آبشار باشید. شنیده شده که سقوط قندیل در اینجا باعث آسیب به گردشگران شده است.

موفق باشید.


راهنمای صعود به آبشار سنگان:

1- از طریق بزرگراه همت غرب و یا آبشناسان غرب وارد بلوار کوهسار و سپس جاده امامزاده داود می شوید. در کیلومتر 12 جاده امامزاده داود وارد خروجی سنگان شده تا حدود 7-8 کیلومتر بعد در انتهای جاده آسفالت به سنگان بالا برسید.
2- در سنگان بالا اگر زنجیر ننداخته باشند یا شلوغ نباشد و همچنین اگر زمستان و یخ زده نباشد می توانید تا امامزاده قاسم با ماشین بروید اگر نه که همان ابتدای روستا ماشین را پارک کرده و پیاده روی خود را به سمت آبشار شروع می کنید. از روستا تا امامزاده حدود 7-8 دقیقه پیاده روی در شیب ملایم دارید.
3- مسیر جاده خاکی را از کنار امامزاده ادامه می دهید تا حدود 1 ساعت بعد به خروجی آبشار برسید. در اینجا باید از جاده اصلی جدا شده و از سمت چپ وارد مسیر آبشار شوید.
مهم: مراقب باشید که خروجی را رد نکنید!
4- با ورود به مسیر آبشار کمی پایین تر از روی پل رد شده و آن طرف رودخانه تمام دو راهی ها را از سمت چپ می روید تا به آبشار برسید. حدود یک ساعت مانده، آبشار از راه دور دیده می شود.

نکات قابل توجه:

– اگر دو راهی را به سمت راست بروید وارد جاده ای می شوید که از دامنه کوه و از سمت راست دره شما را به آبشار می رساند. مسیر اصلی همان مسیر سمت چپ است که در بالا ذکر شد و جذابیت بیشتری دارد.
– در کل از روستا تا آبشار حدود 5 کیلومتر راه است که نیمی از آن جاده با شیب ملایم و نیم دیگر آن راه مالرو با شیب تندتر است. پیاده روی از روستا تا آبشار حدود 2.5 تا 3 ساعت زمان می برد.
– بهترین فصل برای بازدید از آبشار سنگان اردیبهشت ماه (فصل شکوفه های گیلاس) و همچنین اواخر دی یا بهمن ماه در فصول سرد سال (فصل یخ بستن آبشار) می باشد.
– مهم: در فصل زمستان مراقب سقوط قندیل های یخی از بالای آبشار باشید. شنیده شده که سقوط قندیل در اینجا باعث آسیب به گردشگران شده است.
موفق باشید.


لینک این گزارش در روزنامه ایران، 24و25 مرداد 1391 – نسخه PDF

بخش نخست و بخش پایانی

(متن کامل گزارش همراه با تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

روستای سنگان

روستای سنگان، از توابع بخش کن و شهر تهران، در شمال غربی تهران بزرگ و در میان کوه‌های البرز میانی واقع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2100 متر است. سنگان مشتمل بر شش محله به نام‌های ده پایین (سنگان پائین)، ده میان (سنگان میانی)، ده سر (سنگان بالا)، باغ‌دره، دره‌تک و سنگان نو است. قدیمی‌ترین محله روستا، سنگان پائین است که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا می‌باشد. آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه امامزاده‌های سه گانه سنگان، نشانگر قدمت طولانی این روستا است. به استناد نوشه‌های برخی از سنگ قبرها قدم این روستا به بیش از 500 سال پیش می‌رسد. جمعیت روستای سنگان طبق سرشماری سال 1385 تعداد 2500 نفر بوده و از جمعیت حال حاضر آن اطلاع موثقی در دست نیست.

روستای سنگان که در بین جاذبه‌های گردشگری تهران و در مسیر جاده امامزاده داود در چند سال اخیر اسم و رسمی برای خودش دست و پا کرده آخر هفته‌ها خصوصا در بهار و تابستان مملو از گردشگرانی است که از تهران و یا حتی استان های همجوار به قصد تفرج به این ده زیبا می‌روند. بیشتر کسانی که به همراه خانواده به سنگان می‌روند معمولا در محوطه اطراف امامزاده قاسم و کنار رودخانه ساعتی اتراق کرده تا از هوای پاک و طبیعت زیبای این مکان لذت ببرند. بعضی‌ها هم که اهل پیاده روی در طبیعت هستند در مسیر آبشار سنگان پیاده روی و کوه‌پیمایی می‌کنند. در فصل بهار دامنه‌ها و ارتفاعات بالای سنگان پر می‌شود از گیاه ریواس. اگر در این فصل به سنگان بروید، خوب که نگاه کنید کسانی را می‌بینید که از دامنه کوه‌ها بالا رفته و مشغول کندن ریواس هستند تا از فروش آن درآمدی کسب کنند.

اگر در اردیبهشت ماه یعنی فصل شکوفه‌های گیلاس به سنگان بروید در مسیر آبشار با عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس یکی از زیباترین و دلچسب‌ترین پیاده‌روی‌هایتان را در دل طبیعت پرطراوت بهار تجربه خواهید کرد. سنگان و مسیر منتهی به آبشار در فصل رویش شکوفه‌های گیلاس آنقدر زیباست که هر بیننده‌ای را مسحور زیبائیهای خود می‌کند. سنگان در همه فصلها زیباست. در بهار، تابستان، پائیز و یا زمستان، هر فصلی که به سنگان بروید جلوه‌ای خاص از طبیعت در برابر چشمان شماست. تیرماه که موقع به بار نشستن میوه‌های درختان گیلاس و آلبالو است قدم زدن در میان درختان پر از میوه و یا مجاورت باغهای دره سنگان بسیار فرح بخش است. اما اگر در این موقع از سال به سنگان رفتید باید حواستان باشد که حوس چیدن گیلاس و آلبالو بدون اجازه از باغ‌های سنگان به سرتان نزند چون وقت برداشت محصول، اهالی خونگرم و مهمان نواز سنگان با متجاوزان به حریم باغهایشان اصلا مهربان نیستند!

جاذبه‌های تاریخی و مذهبی:

آرامگاه امامزاده عمادالدین در سنگان میانی که بر بالای کوهی بنا شده است. این امامزاده شامل یک اتاق و یک ایوان است.

بنای امامزاده علاءالدین که در سنگان پایین و در مسیر راه واقع شده است.

آرامگاه امامزاده قاسم که در محله سنگان بالا واقع شده است. این امامزاده دارای بنای نوساز است. بنای قدیمی آن به علت فرسودگی تخریب و بنای فعلی به جای آن ساخته شده است. این امامزاده بخاطر محیط سرسبز و جذاب پیرامون و فضای خوبی که در جوار آن در دسترس است، بیشتر مورد توجه گردشگران قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  وردیج و واریش

از دیگر آثار تاریخی سنگان می توان به قلعه دز، سرگردنه، و برج سرسو اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری:

مجموعه روستاهای کوهستانی سنگان جاذبه‌های متنوعی را در خود جای داده‌اند. کوه‌های پیرامون سنگان، در فصل زمستان از برف پوشیده می‌شوند و با بهار و رویش انواع گیاهان و گل‌های رنگارنگ، جلوه ای جذاب و زیبا می‌یابند.
باغات سرسبز و پر طراوت میوه که در فصل‌های بهار و تابستان با نغمه‌های پرندگان درمی‌آمیزد به جاذبه‌ای کم‌نظیر تبدیل می‌شوند.
رودخانه سنگان و نهرهای سربندرگاه، دو میان، تجه، آب انبار، دردکان، دشتالو، لرتان، و تاسک بنان، جلوه ویژه‌ای به روستا بخشیده‌اند و حواشی آن‌ها به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضاهای مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است.
چشمه های ده پایین، لش، آب انبار، ده میان و آبشار سنگان که از ارتفاعات کوه پهنه سار سرازیر می‌شود، از دیگر دیدنی‌های طبیعی سنگان است.

آبشار سنگان:

آبشار زیبای سنگان به ارتفاع تقریبی 60 متر بلندترین آبشار تهران است. این آبشار با شکوه در ارتفاعات شمال‌غرب روستای سنگان در دامنه کوه پهنه سار واقع است. ارتفاع آبشار سنگان از سطح دریا 2575 متر است. برای رسیدن به آن نیاز به 2.5 تا 3 ساعت پیاده‌روی و کوه‌پیمایی از روستای سنگان بالا است. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل بهار و اوایل تابستان است. در ماه‌های نخست سال با آب شدن برف‌ها در ارتفاعات، آبشار پرآب بوده و دره سنگان حسابی سرسبز و گل‌باران است. اوج شکوه و زیبایی این آبشار و مسیر منتهی به آن، اردیبهشت ماه یعنی زمان رویش شکوفه‌های گیلاس است. در این موقع از سال ده سنگان و باغهای دره سنگان پوشیده از شکوفه‌های سفید و صورتی گیلاس و آلبالو است که جلوه ای بی‌نظیر از طبیعت بهاری را به نمایش می‌گذارد.

فصل پائیز نیز سنگان زیبایی و جلوه خاص خودش را دارد. در این فصل آبشار بسیار کم آب‌تر از بهار و تابستان است و حتی گاهی از آن آبشار پرآب و باشکوه جز آب باریکه‌ای بیش نخواهید دید! اما دره سنگان با انبوه درختان پوشیده از برگهای زرد، نارنجی و قرمز منظره‌ای وصف ناپذیر از زیبایی‌های طبیعت پائیزی را به رخ می‌کشد و بازی طبیعت با رنگها در این فصل به راستی که چقدر زیباست. پای آبشار که رسیدید کافیست در جهت شرق چند قدم آن‌طرف‌تر به زیر درختان رفته و به روی سنگی بنشینید. در اینجا شاخه‌های بالای سرتان و زمین زیر پایتان پوشیده از برگهای زرد و طلائی‌ست. تماشای دره رنگارنگ و زیبای سنگان از آن ارتفاع، حسی وصف ناپذیر و خاطره‌ای بیادماندنی از سنگان را برای شما رقم خواهد زد.

آبشار سنگان در زمستان و ماههای سرد سال کاملا یخ بسته و شکلی بسیار بدیع و زیبا به خود می‌گیرد.

مسیر پیاده‌روی آبشار:

برای اینکه به آبشار برسید باید از سنگان بالا به سمت امامزاده قاسم بروید. از روستا تا امامزاده جاده‌ی ماشین رو است که اگر پیاده بروید حدود 10 دقیقه راه است. خودروی خود را می‌توانید همان ابتدای روستا و یا اطراف امامزاده پارک کنید. محوطه امامزاده دارای چشمه آب و سرویس بهداشتی است. با ادامه پیاده‌روی در مسیر جاده و عبور از کنار امامزاده، حدود نیم ساعت بعد به مسیر ورودی آبشار می‌رسید. در طول جاده تا ورودی آبشار یکی دو چشمه فصلی و یک چشمه دائمی نیز تقریبا در نیمه راه در دسترس شما است. مسیر ورودی آبشار، فرعی اول نه، فرعی دوم در سمت چپ جاده است که از جاده جدا شده و به سمت دره سرازیر می‌شود. این راه حدود 100 متر پائین‌تر پس از گذر از عرض رودخانه با یک چرخش تقریبا 180 درجه‌ای به سمت مخالف برگشه و به سمت بالا ارتفاع می‌گیرد که شما این جاده را در آن‌سوی دره می‌بینید. بعضا برخی از کوه‌نوردان و گردشگران متوجه ورودی آبشار نشده و تا چند ساعت جاده اصلی را به سمت بالا ادامه می‌دهند! پس حواستان باشد که مسیر ورودی آبشار را با نشانه‌های داده شده پیدا کرده و آنرا رد نکنید. با ورود به مسیر آبشار پس از عبور از روی پل و گذر از عرض رودخانه به یک دوراهی می‌رسید که باید از سمت چپ بروید. حدود 100 متر بالاتر برای اولین بار آبشار از دور نمایان می‌شود. کمی بالاتر به دوراهی دیگری می‌رسید که این‌بار نیز مسیر آبشار از سمت چپ است. از اینجا به بعد دیگر از دوراهی خبری نیست. راه ابتدا از میان باغ‌های زیبای گیلاس گذشته و در ادامه با یک پاکوب مشخص پس از فراز و نشیب‌های بسیار، بعد از حدود 2 ساعت به آبشار می‌رسد. با ورود به مسیر سمت چپ که ذکر شد، پس از گذر از میان باغها و عبور از کنار چند کلبه به جایی می‌رسید که باید در امتداد راه پاکوب از روی یک تنه درخت رد شده و از عرض رودخانه عبور کنید. از این پس حدود یک تا یک و نیم ساعت دیگر در یک مسیر نسبتا پرشیب تا آبشار راه در پیش دارید. باز هم اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه به سنگان رفته باشید در اینجا نیز جلوه‌ای دیگر از زیبائیهای دره سنگان را خواهید دید. همینطور که در مسیر به پیش می‌روید زمین اطرافتان را پوشیده از لاله‌های کوچک وحشی به رنگهای قرمز و صورتی و زرد می‌بینید که چشم از آنها نمی‌توانید بردارید.

سنگان در هر فصلی زیباست اما بهارِ سنگان چیز دیگرسیت. توصیه می‌کنم در هر فصلی اگر به سنگان رفتید حتما در بهار و خصوصا زمان رویش شکوفه‌ها هم سری به سنگان بزنید. در این موقع از سال، سنگان واقعا تکه‌ای از بهشت است. اردیبهشت ماه دامنه‌ کو‌ه‌های سنگان پر است از گیاه ریواس. می‌توانید تا دلتان می‌خواهد اینجا ریواس بکنید. البته اگر میخواهید که دستتان راحت به ریواسها برسد باید یا وسط هفته به سنگان بروید و یا اگر روزهای تعطیل عازم سنگان شدید باید سحرخیز باشید تا از سایرین جلوتر باشید.

از شکوفه‌ها و لاله‌های زیبا و ریواس‌های دلپذیر سنگان که بگذریم دوباره می‌رسیم به شرح ادامه راه. با ادامه راه در مسیر پرشیب که ذکر شد، آبشار که برای دقایقی از نظر پنهان مانده بود دوباره در امتدا دره از دور نمایان می‌شود. شکوه و جلال آبشار از همان راه دور نیز کاملا پیداست و هر چه که راه کوتاه‌تر می‌شود اشتیاق شما برای رسیدن به آن دو چندان می‌شود. به هر حال این مسیر پرشیب نیز پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی به پایان رسیده و شما به آبشار زیبای سنگان می‌رسید.

با توجه به اینکه سرچشمه آبشار کمی بالاتر از آبشار قرار گرفته و در معرض منابع آلوده کننده مثل: گوسفندسرا و  یا سم پاشی باغ‌ها نیست، میتوانید از آب آن برای آشامیدن استفاده کنید.

غار بیوک ‌آقا در سنگان:

در مجاورت آبشار کمی آن‌طرف‌تر در جهت غرب یکی دیگر از شاهکارهای بیوک آقا را می‌بینید. “غار بیوک آقا” در سنگان یکی دیگر از غارهای سه گانه بیوک آقا در ارتفاعات اطراف تهران است. در گزارش قبلی از روستای آبنیک، به غار بیوک آقا در دشت جانستون اشاره داشتیم. در سنگان نیز یکی دیگر از غارهای دست ساز بیوک آقا را می‌بینید که این مرد تلاشگر تبریزی با سالها تلاش و با ابزار ساده -چکش و درفش- مبادرت به ساخت آن نموده است. بنا به روایتی از قول بیوک آقا، کار بر روی غار سنگان 11 سال زمان برده است. جالب است بدانید که مطابق گزارشهای کوهنوردی که تا سال گذشته منتشر شده، بیوک آقا در سن 78 سالگی هنوز هر از گاهی به تنهایی و یا به همراه خانواده به کوه رفته و به غارهای خود سرکشی میکرده‌اند. ابعاد تقریبی غار 2 در 3 متر و ارتفاع آن حدود 1.5 متر است. کف غار در حد قابل توجهی تراز و تخت بوده و در یک سمت آن پله‌ای سرتاسری جهت نشستن تعبیه شده است. غار در ارتفاع حدود 3 متری زمین قرار گرفته و ورود به آن برای افراد عادی و غیر کوهنورد کار چندان آسانی نیست. این غار می‌تواند جان پناه و یا استراحتگاه ارزشمندی برای کوهنوردان و یا بومیان منظقه در شرایط نامساعد جوی باشد.

درباره غارهای بیوک آقا بیشتر بخوانید

اگر کوه‌نورد هستید:

سنگان یکی از مسیرهای صعود به قله پهنه سار است. ارتفاع این قله 3400 متر از سطح دریا بوده و در ارتفاعات شمال‌غرب روستا (غرب آبشار سنگان) واقع است. قله پهنه سار که به آن پهنه حصار و یا گندم چال هم می‌گویند بعنوان بلندترین قله منطقه همواره مورد توجه کوه‌نوردان است. این قله از جنوب به روستای واریش، از شرق به روستای سنگان، از شمال‌‌غرب به روستای خور، از غرب به روستای چاران و از جنوب شرق به روستای کندر مشرف است. هر کدام از روستاهای ذکر شده یکی از مسیرهای صعود به قله پهنه سار هستند. برای صعود به قله پهنه سار از روستای سنگان، باید تا آبشار سنگان بروید. دقایقی قبل از اینکه به آبشار برسید روبرویتان غار بیوک آقا را می‌بینید و در بالای آن کمی دورتر یک کوه مرتفع را که در جهت شرق به غرب امتداد دارد. قله پهنه سار در جهت ‌غرب آبشار و در بالاترین نقطه بر روی خط‌الراس قرار دارد. البته قله پهنه سار پشت چند قله فرعی قرار گرفته و از پای آبشار و یا حتی از روی خط‌الراس، تا دقایقی قبل از اینکه به آن برسید نیز قابل رویت نیست.

بیشتر بخوانید:  قله کرکوه از سنگان

برای قرار گرفتن در مسیر قله باید از پای آبشار در جهت شرق (سمت راست) به پشت آبشار رفته و با گذر از یک صخره سنگی خود را به بالای آبشار برسانید. در اینجا باید در مسیر پاکوب با حرکت از روی یال خود را به خط‌الراس اصلی برسانید. با قرار گرفتن بر روی خط‌الراس مسیر پاکوب را در جهت غرب ادامه دهید تا پس از گذر از مسیری پوشیده از سنگهای بزرگ و پشت سر گذاشتن چند قله فرعی در نهایت به قله پهنه سار برسید. یکی دو قله فرعی قبل از قله اصلی سنگ چین کوچکی دارند که بعضی از کوهنوردان این قله‌ها را با قله اصلی اشتباه می گیرند. نشانه قله پهنه سار چهاردیواری سنگ چین نسبتا بزرگی است به ابعاد تقریبی 2 در 2 متر و ارتفاع یک متر که بر روی آن قرار دارد. بر روی قله پهنه سار که بایستید دشت پهنه سار را در جهت جنوب‌غرب (در امتداد راهی که آمده‌اید) مشاهده خواهید کرد. دشت سرسبز پهنه سار در ارتفاع 3150 متر قرار گرفته است. دشت دارای چشمه آب بوده و بقعه یک امامزاده در گوشه آن قرار دارد که بر روی سنگ مزار آن نوشته شده: امامزاده “بی‌بی زرین قمر”.

از آبشار تا قله حدود 3 تا 4 ساعت راه در پیش دارید و در مسیر از چشمه آب هم خبری نیست مگر اینکه از قله سرازیر شده و حدود 45 دقیقه‌ای را تا دشت پهنه سار بروید.

چطور به سنگان برویم:

برای اینکه به سنگان بروید باید از طریق بزرگراه همت-غرب و یا بزرگراه شهید آبشناسان خود را به کن، بلوار کوهسار و سپس جاده امامزاده داود برسانید. پس از 12 کیلومتر رانندگی در جاده امامزاده داود به فرعی سنگان در سمت چپ جاده می‌رسید. با ورود به این جاده، 10 کیلومتر جلوتر ابتدا به روستای سنگان پائین و پس از 2 تا 3 کیلومتر دیگر به روستای سنگان بالا می‌رسید. تمام راه از جاده امامزاده داود تا روستای سنگان بالا جاده آسفالته است.

به‌خاطر داشته باشید:

* جاده سنگان در فصول مختلف سال در مواجهه با ریزش سنگ و یا بهمن است. در هنگام عبور از این جاده مراقب سنگ‌های ریز و درشت کف جاده باشید.

* جمعه‌ها ده‌‌یاری روستا مبادرت به اخذ مبلغ از خودروهای ورودی می‌کند. در تهران کمتر دیده شده که برای ورود به روستا از گردشگران ورودی بگیرند. اما بنظر می‌رسد که اگر این مبالغ –هر چند اندک- صرف عمران و آبادانی و خصوصا صرف پاک سازی محیط روستا از زباله‌ها شود، میتوان با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح برای مردم، این حرکت را برای سایر روستاها نیز با همکاری ده‌یاری‌ها به اجرا درآورد.

* میوه بهترین سوغات سنگان است. اگر در تابستان و فصل برداشت محصول به این روستا رفتید از تهیه گیلاس‌های مرغوب و صادراتی سنگان غافل نشوید.

* ایام تعطیل بعد از امامزاده قاسم، جاده را با زنجیر مسدود کرده و فقط به خودروهای بومی اجازه عبور می‌دهند. پس حواستان باشد حتی اگر موقع رفت جاده باز بود و گذشتید، ممکن است که موقع بازگشت راه مسدود شده باشد! جاده مورد نظر برای دسترسی اهالی روستا به باغهایشان است. اکیدا توصیه می‌کنیم که به منظور حفظ آرامش منطقه و احترام به حقوق سایر گردشگران از ادامه راه بعد از امامزاده با خودرو خودداری فرمائید.

* در پایان همان توصیه همیشگی: به حقوق اهالی محترم روستا و حریم آنها احترام بگذاریم. از آلوده کردن و ریختن زباله در طبیعت خودداری کرده و زباله‌ها را با خود به پائین برگردانیم و حتی توصیه اکید می‌کنیم که پس از جمع‌آوری زباله‌ها آنرا در روستا باقی نگذاشته بلکه با خود به شهر برگردانید. چون روستاها از سیستم دفع و بازیافت زباله به ‌مانند شهرها برخوردار نبوده و زباله‌ها معمولا به روشهای نادرست دفع و یا معدوم می‌شوند.


تصاویری از مسیر و آبشار سنگان، در سه فصل:

( اردیبهشت 1391)

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

عبور از میان باغهای پرشکوفه گیلاس در مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

لاله‌های وحشی زیبا در مسیر آبشار:

(برای دریافت عکس زیر در سایز 1024*768 بر روی آن کلیک کنید)

مسیر آبشار سنگان

لاله کوهی

 

نمایی از آبشار در دور دست که در امتداد دره پیداست:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

——————————————————————-

تصاویر آبشار سنگان در پاییز ، مهرماه 1390

مسیر آبشار از میان باغهای گیلاس:

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

 

مسیر آبشار:

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

دره سنگان در پائیز هزار رنگ (عکس از پای آبشار):

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

 

نمایی از طبیعت زیبای پائیزی، کنار آبشار:

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

 

بازی طبیعت با رنگها در پائیز – پیرامون آبشار سنگان:

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

 

آبشار سنگان که در این فصل بسیار کم آب است:

مسیر آبشار سنگان در پاییز

مسیر آبشار سنگان در پاییز

 

غار بیوک آقا در مجاورت آبشار سنگان:

سنگان ، غار بیوک آقا

سنگان ، غار بیوک آقا

 

آبشار سنگان در زمستان:

(عکس از قدرت‌ا… کسراییان-منبع: سایت عکاسی)

آبشار یخی سنگان

آبشار یخی سنگان

 

نقشه دسترسی به جاده امامزاده:

(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک نمائید)

نقشه دسترسی سنگان

نقشه دسترسی سنگان

****************************************************************************************************

گزارش آبشار سنگان

تاریخ اجرا: یکشنبه 1390/02/11

نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی، علی کاظم نژاد

موقعیت جغرافیایی: تهران، جاده امامزاده داود

زمان تا آبشار: ٢ ساعت

————————

آبشار سنگان:

سنگان، نام دو روستا (سنگان پایین و سنگان بالا) و منطقه‌ای کوهستانی و بسیار زیبا در شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان می‌باشد. ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا حدود 2100 متر بوده و راه دسترسی به آن از طریق جادهٔ امامزاده داوود است. آبشار سنگان به ارتفاع تقریبی 60 متر بلندترین آبشار تهران بوده و ارتفاع این آبشار از سطح دریا 2575 متر میباشد. برای رسیدن به آبشار به 2.5 تا 3 ساعت پیاده روی و کوهپیمایی از روستا نیاز است.
اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان می‌باشد. اردیبهشت ماه ده سنگان و مسیر منتهی به آبشار پوشیده از شکوفه های درختان گیلاس بوده که جلوه ای بی نظیر را به این مسیر میدهد.
در فصل پائیز هزار رنگ، دره سنگان زیبایی و جلوه خاص خودش را دارد اما آبشار در این فصل بسیار کم آب تر و حتی در حد آب باریکه خواهد بود! آبشار سنگان در زمستان و ماههای سرد کاملا یخ بسته و شکلی بسیار بدیع و زیبا به خود می گیرد.


آدرس روستای سنگان:

کیلومتر 12 جاده امام زاده داود – تابلوی روستای سنگان در سمت چپ – حدود 10 کیلومتر جاده فرعی و آسفالته به روستای سنگان بالا


گزارش برنامه:یکشنبه 11 اردیبهشت بمناسبت روز کارگر تعطیلبودیم و فرصت خوبی بود تا در یک روز وسط هفته سری بزنیم به یکی اززیباترین مناطق کوهستانی تهران که در این فصل به واقع تکه ای از بهشت بر روی زمین میباشد.

در این گزارش سعی میکنم که مسیر را طوری شرح دهم که اگر قصد بازدید از آبشار را داشتید حداقل با نت برداری از گزارش بتوانید به راحتی و با برنامه به آبشار برسید. (شب قبل از حرکت هر چه در اینترنت گشتم متاسفانه نتوانستم راهنمای دقیق مسیر را پیدا کنم!) در طول مسیر بعضا به دوراهیهایی برمیخورید که میتواند گمراه کننده باشد و تشخیص راه درست غیر ممکن.

 

راهنمای کامل مسیر تا آبشار:

از اتوبان همت وارد منطقه کن شده و از آنجا به جاده امام زاده داود می‌روید. کیلومتر 12 جاده امام زاده داود تابلوی روستای سنگان را در سمت چپ مشاهده می‌کنید. از اینجا تا سنگان حدود 10 کیلومتر راه است. به روستای سنگان که رسیدید ورودی سنگان پائین و سنگان وسط را رد کرده، به سمت سنگان بالا ادامه مسیر دهید. جاده آسفالت را تا انتها رفته تا به جاده خاکی برسید. از اینجا تا امام زاده قاسم حدود 1-2 کیلومتر جاده خاکی ماشین رو میباشد. ماشین را میتوانید همینجا پارک کرده و یا در صورت خلوت بودن و باز بودن راه، با ماشین از جاده خاکی بالا بروید. از امام زاده دو راه برای رسیدن به آبشار دارید. یکی ادامه همان راه اصلی و دیگری جاده پاکوب که از داخل محوطه امام زاده به آن دسترسی خواهید داشت. این دو مسیر حدود 2 کیلومتر بالاتر به هم میرسند و مشترک میشوند. (ما جاده عریض اصلی را ادمه دادیم) پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به سمت بالا با شیب ملایم به جاده ورودی آبشار میرسید. این جاده بصورت یک فرعی در سمت چپ میباشد که رودخانه را قطع کرده و پس از آن به سمت بالا ارتفاع میگیرد. از اینجا دیگر آبشار در دور دست قابل مشاهده میباشد. پس از ورود به این مسیر حدود 500 متر بالاتر به یک کومه چهاردیواری میرسید که پس از آن باز راه دو راهی میشود که باید مسیر سمت چپ را در پیش بگیرید. از اینجا به بعد مسیر سر راست و مشخص میباشد. اول از میان باغهای گیلاس گذشته سپس از عرض رودخانه گذشته و پس از آن حدود یک ساعت پیاده روی در شیب نسبتا تند در یک جاده پاکوب باریک به آبشار خواهید رسید.

بیشتر بخوانید:  گلابدره به کلکچال

 

تصاویر مسیر و توضیحات مربوطه:

نمایی از روستای سنگان بالا غرق در شکوفه های گیلاس:

آبشار سنگان

آبشار سنگان

نمایی از امام زاده قاسم در دست تعمیر:

آبشار سنگان

امامزاده قاسم

امام زاده کنار رودخانه و در یک مکان بسیار زیباست که اطراف آن جا برای نشستن کم و بیش هست. یک مکان عالی برای صرف نهار در یک روز تعطیل همراه با خانواده.

محوطه جلوی امام زاده:

مسیر آبشار سنگان

امامزاده قاسم

برای رسیدن به آبشار ما امام زاده را رد کرده و مسیر عریض جاده خاکی را ادامه دادیم که همچنان ماشین رو بود. ظاهرا از کنار امام زاده هم یک راه به آبشار دارد که ما از آن مطمئن نبودیم پس مسیر اصلی را ادامه دادیم.

امتداد جاده اصلی خاکی بعد از امامزاده که در این روز وسط هفته کاملا خلوت بود. بجز خودمان شاید کلا 5 نفر کوهنورد هم در آنروز ندیدیم!:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

حدود یکی دو کیلومتر بالاتر از امام زاده چشمه آب کوچکی از دل کوه بیرون میزد. از آب گوارای آن نوشیدیم و برای ادامه مسیر هم کمی برداشتیم. از اینجا تا خود آبشار از چشمه خبری نبوده و فقط آب رودخانه در دسترس بود. تقریبا تا همین چشمه و کمی بالاتر از آن آنتن همراه اول هنوز برقرار بود.

 

دره های زیبای مملو از درختان گیلاس در طول مسیر:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

یک کافه سنتی واقع در دره ای زیبا حدود 20 دقیقه بعد از امام زاده:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

و باز هم همچنان رودخانه و باغهای زیبای گیلاس در دره سمت چپ جاده:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

از امام زاده حدود نیم ساعت که به سمت بالا حرکت میکند (از راست به چپ تصویر) به ورودی مسیر آبشار میرسید. یک فرعی که از سمت چپ به سمت دره سرازیر شده، رودخانه را قطع نموده و سپس ارتفاع میگیرد.

 

مسیر ورودی آبشار:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

ما ورودی آبشار را رد کرده و جاده اصلی را به سمت بالا و چشمه شاهی ادامه دادیم. حدود یک ساعت و نیم به سمت بالا رفته تا از طبیعت زیبای این مسیر بیشتر بهره ببریم. در بین راه نیز از یک مسیر فرعی بالا رفته و از گیاه ریواس که خیلی هم در دسترس نبود، کندیم و خوردیم. کمی ترش و بنظرم بسیار خوشمزه اس.

 

نمایی از مسیر که در دو طرف پوشیده از درختان گیلاس و آلبالو بود:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

 

 

در عکس زیر گیاه ریواس را می بینید. ساقه ریواس را که یک گل قرمز هم بالای سرش دارد میتوانید از پائین بریده و پس از جدا کردن گل و پوست، آنرا میل نمائید. با نمک البته چه بهتر. ریواسهای این منطقه دو نوع بودند: گل قرمز و گل زرد که نوع قرمزش برای خوردن عالی بود اما نوع گل زرد سفت و نامرغوب بود. ریواس قرمز کم و به زحمت در دسترس بود. دیده میشدند کسانی که به منظور کندن و فروش ریواس از دامنه کوهها بسیار بالا رفته بودند.

 

گیاه ریواس که البته این یکی ساقه اش خیلی کوتاهه:

مسیر آبشار سنگان

ریواس

مسیری را که رفته بودیم برگشته و مجددا به همان دو راهی رسیدیم. راه آبشار را در پیش گرفته از دره گذر کرده و از یک جاده نسبتا عریض پوشیده از سنگ به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. از اینجا میشد آبشار را در دور دست مشاهده کرد. حدود 200 متر بالاتر پس از یک کومه چهار دیواری باز هم راه دو راهی شد که مسیر آبشار از سمت چپ میباشد.

از اینجا به بعد مقداری از جاده از بین باغهای گیلاس رد میشد که اوج زیبایی این مسیر بود و بسیار زیبا:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

و باز هم راهی باریک از میان باغهای گیلاس که گاها درخت آلبالو هم در بینشان دیده میشد:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

خانه ای روستایی در طول مسیر :

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

پس از حدود 20 دقیقه از عرض رودخانه گذشتیم. از اینجا به بعد تا خود آبشار شیب مسیر تند بود که حدود یک ساعت طول کشید:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

دامنه کوهها بعضا پوشیده بود از گلهای لاله وحشی به رنگهای قرمز و زرد و گلبه ای. و یک عکس کلوزآپ از این گل زیبا:

(برای دریافت این عکس در سایز اصلی بر روی آن کلیک نمائید)

مسیر آبشار سنگان

لاله کوهی

نمایی دور از آبشار که در وسط – بالای تصویر دیده میشود و جاده پاکوب پوشیده از سنگ با شیب تند:

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

نمایی نزدیکتر از آبشار که بنظر میرسید حدود 50-60 متر ارتفاعش باشد:

مسیر آبشار سنگان

آبشار سنگان

آبشار کوچکی در سمت چپ آبشار اصلی حدود 200 متر آنطرف تر قرار داشت و همینطور غار بیوک آقا که در سمت چپ تصویر دیده میشود. دهانه این غار حدود یک متر و طولش حدود 3-4 متر بود که گفته میشود مقداری از آن طبیعی بوده و ما بقی را شخصی بنام بیوک برای جانپناه کوهنوردان در فصل سرما ساخته و تکمیل کرده. کف غار مسطح بوده و برای نشستن و استراحت مناسب میباشد. دهانه غار حدود سه متر از کف ارتفاع دارد که برای ورود با آن باید کمی به خودتان زحمت بدهید!

مسیر آبشار سنگان

مسیر آبشار سنگان

جا برای نشستن و استراحت اطراف آبشار پیدا میشود اما نه زیاد. شاید روزهای تعطیل که بازدید از آبشار بیشتر است برای نشستن در زیر سایه و کنار رودخانه مجبور شوید مسیر را برگردید.

آبشار:

مسیر آبشار سنگان

آبشار سنگان

وزش تقریبا شدید باد باعث میشد که ذرات ریز آب به اطراف پراکنده شود:

مسیر آبشار سنگان

آبشار سنگان

شب قبل از حرکت سری به سایت “پیش بینی وضعیت هوای قله ها” زدم تا از وضعیت جوی منطقه آگاه شوم. برای قله توچال برف و باران پیش بینی کرده بود. به هر حال محدوده آبشار از نظر جوی مطمئنا بسیار نزدیک به قله توچال بود. دل به دریا زدیم برنامه فردا را فیکس کردیم. ساعت حدودا 2.5 عصر ما پای آبشار بودیم. هنوز درست مستقر نشده بودیم که به یکباره در عرض کمتر از 10 دقیقه هوای آفتابی و نیمه ابری تبدیل به باران و برف و طوفان شد و سرمای آزار دهنده! اول تگرگ، بعد باران و بعد هم برف. مانده بودیم که چه بکنیم؟ برویم یا بمانیم؟ دو راه پیش رو داشتیم. اول اینکه در غار مجاور پناه بگیریم و منتظر بهتر شدن وضعیت جوی باشیم که ممکن بود بهبودی حاصل نشده و ما شب را به اجبار آنجا ماندگار شویم آنهم بدون تجهیزات گرمایشی و حتی آتش! دوم اینکه درنگ نکرده و در همین برف و باران نسبتا شدید راه بازگشت را در پیش بگیریم. که خب ما ریسک نکرده و راه دوم را انتخاب کردیم. اول در زیر یک دیواره پناه گرفتیم که مثل یک سقف بود و ما را از باران محفوظ داشت. خوشبختانه آتش را روشن کرده بودیم. خیلی سریع چای درست کرده و کنسرو بادمجان که همراهمان بود را کمی در آتشی که رو به خاموشی بود گرم کردیم و نهارمان را بصورت اورژانسی صرف کردیم که لااقل برای وضعیت نچندان مناسب برگشت انرژی داشته باشیم. در آن وضعیت برف و باران راه بازگشت را در پیش گرفتیم که به دلیل همراه نداشتن لباس زمستانی و ضد آب خیلی زود خیس شدیم و پاهایمان که داخل کفشها غوطه ور بود. فقط سرمان را با نایلونی که همراهمان بود پوشاندیم که بسیار تاثیر گذار بود. خوشبختانه هر چه به سمت پائین رفتیم از شدت بارندگی کم شد. راه معمولا گلی بود و لغزنده و لحظه ای غفلت در گام برداشتن کافی بود تا به دردسر بیافتیم. باغهای گیلاس و شکوفه ها در طول مسیر در زیر باران درخشنده و زیباتر شده بودند و لطف خاص خودش را داشت. به هر حال به هر زحمتی بود خود را به پائین رساندیم و پس از آن به امام زاده و بعد پای ماشین. در پایان این راهپیمایی در باران برایمان لذت بخش شد و خاطره ای بیاد ماندنی.

توصیه میکنم که اگر قصد عزیمت به سنگان را دارید حتی المکان در فصل اردیبهشت برنامه بذارید چونکه در این فصل سنگان با دره ها، رودخانه ها و باغهای گیلاس پر از شکوفه اش، واقعا تکه ای از بهشت است.

به دوستان تهرانی خصوصا توصیه میکنم که در فصل بهار و یا اوایل تیر ماه که فصل برداشت گیلاس میباشد به سنگان سری بزنند. گفته میشود که گیلاس تکدانه سنگان از بهترین گیلاسهای کشور میباشد.

در پایان از دوست خوبم آقای عطا میرمعینی (وبسایت دانشنامه آزاد ایران) که در برنامه ریزی مسیرهای کوهنوردی همیشه راهنما و پشتیبانم بوده اند نهایت تشکر را دارم.

همچنین از آقای محمد گائینی عزیز (وبسایت ایران را بگردیم) برای گزارش خوب و مفیدشان از آبشار سنگان. گزارش زمستانه ایشان از آبشار سنگان را اینجا ببینید.

برقرار باشید و پرشکوه چون کوهستان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در روزنامه ایران, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *