قله سرسیاه غار

ارتفاع مبدا صعود: روستای برگ جهان 2 هزار متر

تعداد نفرات: 2 نفر
مدت زمان صعود: 6 ساعت
کل زمان برنامه: 11.5 ساعت (7 صبح تا 6.5 عصر)

قله سرسیاه غار - نیما اسماعیلی، علیرضا یاوری

قله سرسیاه غار – نیما اسماعیلی، علیرضا یاوری

معرفی قله:

سرسیاه غارها یا سیاه چال ها شامل سه قله روی خط الراسی هستند که امتداد شرقی-غربی داشته و در شمال شرقی روستای برگ جهان واقع شده اند. این خط الراس در جهت شرق به قله های وستان (گاوبینی) و فیل زمین متصل است که از روستای لواسان بزرگ صعود می شوند و در جهت غرب به قله های پرسون، ریزان، آتشکوه و دشت هویج منتهی می شود که از روستای افجه صعود می شوند. ارتفاع این قله ها به ترتیب از غرب به شرق سرسیاه غار 1: 3347 متر ، سرسیاه غار 2: 3350 متر و سرسیاه غار 3: 3420 متر می باشد.

مسیرهای صعود:

1- مسیر جنوبی از روستای برگ جهان (مسیر اصلی)

2- مسیر غربی از روستای افجه، دشت هویج و قله پرسون

آدرس روستای برگ جهان:

از سه راهی لواسان-فشم، (میدان قائم یا میدان لشگرک سابق) به سمت لواسان بروید. پس از 8.5 کیلومتر، تقریبا در انتهای بلوار لواسان، به میدان بسیج می رسید. از میدان بسیج به سمت چپ-بالا تغییر جهت داده تا وارد جاده روستای افجه شوید. از اینجا تا روستای افجه و دوراهی برگ جهان (پل)، 6 کیلومتر و از افجه تا برگ جهان 7.5 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید که تمام مسیر آسفالته است.

(تصاویر بیشتر + نقشه های قله سرسیاه غار در ادامه مطلب)

راهنمای صعود به قله سرسیاه غار 3 از روستای برگ جهان:

1- می روید به لواسان و روستای برگ جهان.

2- از میان باغ های برگ جهان مسیر آبشار را در پیش می گیرید.

3- پس از حدود نیم ساعت به جایی می رسید که دو دره یا دو مسیر پیش رو دارید. یکی ادامه مسیری که در آن هستید یعنی دره سمت چپ و دومی دره سمت راست. در اینجا باید تغییر مسیر داده و با عبور از رودخانه مسیر دره سمت راست را در پیش بگیرید.

4- وارد دره و مسیر جدید که شدید، پس از حدود 2 دقیقه در ادامه مسیر پاکوب، از عرض رودخانه رد شده و از سمت چپ رودخانه ادامه می دهید.

5- باز هم پس از یکی دو دقیقه به جایی می رسید که دو مسیر پیش رو دارید. مسیر مستقیم از کف دره شما را پس از حدود 15 دقیقه به آبشار می رساند. ولی اگر قصد صعود به قله را دارید بهتر است که از مسیر پاکوب سمت چپ ادامه دهید تا مستقیم به بالای آبشار برسید.

نکته 1: از کنار آبشار هم می توانید خود را به پاکوب بالا برسانید اما دست به سنگ دارد که خیلی ایمن نیست.

بیشتر بخوانید:  قله قلعه دختر

نکته 2: پاکوب ذکر شده خیلی واضح و آشکار نیست. با توجه به آدرس و تایم داده شده دقت کنید که رد نکنید.

6- با ورود به مسیر پاکوب جدید کم کم ارتفاع گرفته و این پاکوب شما را مستقیم به بالای آبشار می رساند. بعد از آبشار، مسیر دره و رودخانه را ادامه دهید تا به دشت برسید. به دشت که رسیدید، قله سرسیاه غار دیده می شود. (تصاویر ضمیمه)

7- داخل دشت حدود 15 دقیقه بعد به چشمه می رسد. بعد از چشمه کم کم از سمت راست تروارس کرده و خود را به بالای یال برسانید. حدود یک ساعت شیب تند دارید تا خط الراس. روی خط الراس به راست پیچیده تا حدود 15-20 دقیقه بعد به قله سرسیاه غار 3 می رسید.

از نمای نزدیکِ دماوند، دشت لار و قله های فراوان پیرامون لذت ببرید.

گزارش صعود ما:

از هفته قبل اینترنت را برای گزارش مسیر سرسیاه غار از برگ جهان جستجو کردم اما هیچ گزارشی یافت نکردم یا اگر هم بود مفید نبود. فقط یک فایل GPS در گوگل ارث دیدم که مسیر صعود را به خوبی نشان می داد و همین کافی بود تا با کمی بررسی و مشاهده مسیر در گوگل ارث بتوانیم مسیر صعود را تشخیص داده و عازم منطقه شویم. البته ناگفته نماند که جی پی اس نداریم (متاسفانه!).

این را هم بگویم که سرسیاه غارها را معمولا از افجه و دشت هویج صعود می‌کنند که مسیر نرمال و طولانی تری است. اما از آنجا که اصولا ما عاشق مسیرهای صعود آنرمال‌! هستیمممممم در نتیجه برگ جهان را برای صعود به سرسیاه غار برگزیدیم. 🙂

صبح ساعت 5.45 از تهران (حوالی آزادی) راه افتادیم و پس از زدن بنزین و خرید نان، حدود ساعت 7 جلوی مسجد برگ جهان بودیم. ماشین را جلوی مسجد امام حسن عسگری (ع) پارک کرده و ساعت 7 صبح استارت کوهنوردی را زدیم و مسیر آبشار برگ جهان را در پیش گرفتیم. ساعت 8 به آبشار رسیدیم. از سمت چپ آبشار دست به سنگ شده و خود را به پاکوب بالای آبشار رساندیم. (همان پاکوبی که در راهنما گفتم که حدود یک ربع مانده به آبشار از سمت چپ بالا می رود). دست به سنگ آبشار کمی خطرناک و مسیرش مبهم است و به افراد مبتدی توصیه نمی شود. پس از صرف صبخانه کنار رودخانه، ساعت 09:10 مجددا حرکت کردیم. از آنجا که از مسیر صعود مطمئن نبودیم و پرینت تصویر گوگل ارث را هم جا گذاشته بودم! کمی جلوتر، به سمت راست کشیده، از دره جدا شده و مسیر حرکتمان را به سمت بالای یال ادامه دادیم. (یال سمت راست).

نکته مهم: مسیر صحیح و آسان صعود به سرسیاه غار، بعد از آبشار، از پاکوب کف دره است و نیازی به صعود از سر یال نیست. (همانند تصویر ضمیمه که در واقع مسیر فرود ما است).

در مسیر یال با چند فراز و نشیب در نهایت ساعت 12:35 به خط الراس رسیدیم. با حرکت به سمت راست، ساعت 12:50 بر فراز قله سرسیاه غار به ارتفاع 3416 ایستادیم. از روی قله نمای بسیار زیبا و نزدیکی از قله دماوند داشتیم که در واقع سورپراز این قله بود. و این به دلیل نزدیکی نسبی این قله به دماوند نسبت به سایر قله های منطقه است. روی قله سنگ چین کوچکی بود و یک چاله دست ساز نه چندان بزرگ که جای 3-4 نفر را در حالت نشسته دارد.

بیشتر بخوانید:  قله های ورزاب و جانستون

ساعت 14 مسیر فرود را به سمت دره در پیش گرفتیم. ساعت 15:20 به چشمه عالی و پر آب و خنکککک داخل دره رسیدیم. ناهار را در گوشه ای از دشت و گوسفند سرا صرف کردیم با دلمه های خوشمزه ای که علیرضا زحمتش رو کشیده بود. ساعت 16:00 مجددا براه افتادیم و مسیر دره را در پیش گرفتیم. و من همچنان گریان بودم از درد پا بخاطر کفش های نو لاوان!!  تمام طول دره پاکوب داشت و مشکل خاصی برای این مسیر نداشتیم. مسیر دره بسیااااار زیبا بود. هوای عالی، آبشار های متعدد که گهگاه پله ای بودند و حرکت با موسیقی گوش نواز آب در مسیر دره، کوهنوردی با نشاط و فرح بخشی را در آن عصر پاییزی برای ما رقم می زد. ساعت 17:30 در محدوده بالای آبشار برگ جهان بودیم و تقریبا نیم ساعت آخر مسیر تا روستا را در تاریکی شب طی کردیم. با توجه به تاریکی هوا حدود 15-20 دقیقه آخر مسیر را از جاده خاکی که ماشین رو بود، از بالای روستا، طی کردیم و وارد مسیر باغ ها نشدیم. ساعت 18:30 عصر محل پارک خودرویمان بودیم و پایان برنامه.

مسیر قله سرسیاه غار 3 از برگ جهان (مربوط به برنامه مهرماه 1401)

+ دانلود جی پی اس قله سرسیاه غار 3 از برگ جهان GPS (صعود و فرود از مسیر دره، برنامه مهرماه 1401)

توجه: در سایت ویکی لاک برای اینکه نقاط همراه ترک دانلود شود، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

قله سرسیاه غار در نقشه علی مقیم:

دانلود نقشه کامل کوههای لواسان، سایز: 1948×1470 ، حجم: 1 مگابایت

نقشه قله سرسیاه غار (از کتاب کوهنوردی در ایران):

نقشه قله سرسیاه غار (از کتاب کوهنوردی در ایران)

منبع عکس: وبلاگ “انجمن کوهنوردی پلی تکنیک تهران

************************************************************************

گزارش برنامه اردیبهشت ماه 1393

گزارش صعود به قله سرسیاه غار (سیاه چال) از روستای برگ جهان

ارتفاع قله: 3420 متر (جی پی اس ما)
موقعیت قله: تهران، لواسان، روستای برگ جهان (2 هزار متر)
تاریخ اجرای برنامه: جمعه 26 اردیبهشت 1393
تعداد نفرات: 5 نفر
مدت زمان صعود: 5 ساعت
کل زمان برنامه: 11 ساعت (7.5 صبح تا 6.5 عصر)

همرهان خوبم در این برنامه:

آقا عطا، مهدی، حسین و علیرضای عزیز

استارت برنامه، عبور از روی پل و ورود به مسیر باغهای برگ جهان:

کوچه باغ های زیبای برگ جهان:

بفرمایید صبحانه:

مسیر پاکوب که از دره جدا شده و ما را مستقیم به بالای آبشار برگ جهان می رساند (عکس از بالا):

ادامه مسیر دره و رودخانه، بالای آبشار:

دشت و گوسفند سرا، بالای آبشار:

قله سرسیاه غار در اینجا بلندترین قله در سمت راست است.

ادامه مسیر از روی یال به سمت قله:

مسیر و یالی که پشت سر گذاشتیم (دشت سرسبز در سمت راست یال مشخص است):

یال آخر و قله سرسیاه غار 3 در بالاترین نقطه:

نمایی از قله های مرتفع، ریزان و آتشکوه (بالای دشت هویج) و همچنین قله های مهرچال و پیرزن کلون در سمت راست آنها:

بر فراز قله سرسیاه غار، نمای زیبا و نزدیکی از دشت لار و قله دماوند:

بر فراز قله سرسیاه غار:

————————————————————————–

در مسیر فرود:

در مسیر فرود، چشمه آب بسیار گوارا و خوش طعم بالای دشت.

از خنکی، گوارایی و خوش طعمی آب این چشمه هر چه بگم کم گفتم.

ادامه مسیر به سمت دشت:

آبشارهای کوچک و بزرگ و پله ای در دره منتهی به آبشار:

این دره بسیااااار زیباست!

به ترتیب از چپ به راست:

نقدی ز هزار نسیه خوشتر باشد
“خیام”

مطالب مرتبط در همین سایت:

بازنویسی این گزارش به قلم آقای علی اکبر لبافی، سایت برگجون: از برگ‌جهان تا قله‌ی فِراخ کَش

قله های سر سیاه غار 3و2و1 + فایل جی پی اس

قله پرسون از برگ جهان – زمستانه

روستای برگ جهان :: فروردین ۱۳٩۱

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان و فشم

قله سرسیاه غار 3 (مهرماه 1401)

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله سرسیاه غار»