قله سرخنی ورسک

Mazandaran -Savadkuh – Veresk – Shoorakchal – Sarkheni Peak

اطلاعات برنامه:

ارتفاع قله: 2970 متر

ارتفاع مبدا صعود: 1970 متر (دکل مخابراتی بالای شورکچال)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 4.5 کیلومتر / 1000 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 9 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5 ساعت (7.30 تا 12 (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 9 ساعت (7.30 تا 16.30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: – نفر

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

قله سرخنی از شورکچال

قله سرخنی ورسک (از شورکچال سوادکوه)

دانلود جی پی اس قله سرخنی از شورکچال Sarkheni GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

معرفی قله:

قله سَرخِنی به ارتفاع 2970 متر در منطقه ورسک، شهرستان سوادکوه، استان مازندران واقع است. مسیرهای نرمال صعود به این قله از روستای شورکچال (یال شمالی) و از پل ورسک (یال غربی) می باشد. قله های سرکوه و عباسعلی در جهت شرق و قله های اتابک و قدمگاه در جهت جنوب از قلل نزدیک و همسایه قله سرخنی می باشند. قلل ارفع کوه و اوریم در شمال و همچنین قله خرونرو در جهت شرق از دیگر قلل معروف و نزدیک هستند که از روی قله سرخنی به خوبی نمایان هستند.

مسیرهای عمومی صعود:

1- یال شمالی، از روستای شورکچال (نزدیکترین مسیر)

2- یال غربی، از پل ورسک

منابع آب در مسیر:

چشمه بالای گوسفندسرا، حدود نیم ساعت از ابتدای مسیر

وضعیت آنتن دهی:

آنتن همراه اول در محل پارکینگ (دکل مخابراتی) و روی قله و همچنین در بیشتر مسیر برقرار و امکان تماس میسر می باشد.

قرار ما ساعت 4.30 صبح پنجشنبه 3 آذر 1401، انتهای بزرگراه بابایی خروجی حکیمیه بود. پس از جمع شدن دوستان 10 نفری با چهار ماشین به راه افتادیم. ساعت 6.45 به پل ورسک رسیدیم. حدود 4-5 کیلومتر جلوتر وارد خروجی روستای شورکچال در سمت راست جاده شدیم. در حال حاضر حدود یک کیلومتر از ابتدای راه جاده خاکی و مابقی تا روستا و همچنین تا دکل مخابراتی آسفالت می باشد. از سر جاده تا دکل (محل پارک خودرو) 13 کیلومتر راه کوهستانی و پرشیب است که حدود 15-20 دقیقه زمان می برد. جاده دسترسی به دکل حدود یک کیلومتر مانده به روستا از سمت راست به سمت بالا می باشد. ساعت 7.15 به دکل رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  ارفع کوه - پاییز 95

در کل از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا روستای شورکچال 160 کیلومتر راه است که بدون ترافیک و توقف حدود کمتر از 2.5 ساعت زمان می برد. ماشین ها را پارک کرده و ساعت 7.30 در جهت جنوب به سمت قله حرکت کردیم. موقعیت قله از محل دکل در تصاویر پیوست نشان داده شده است.

ساعت 8.15 به گوسفند سرا رسیدیم که دو کلبه در چپ و راست آن قرار دارد و چشمه و آبشخور دام نیز بالای گوسفند سرا واقع است. در ادامه کم کم وارد محدوده جنگل شدیم. (ورود به محدوده جنگلی حدود یک ساعت از ابتدای حرکت می باشد که حدود نیم ساعت نیز ادامه دارد) در کل حجم جنگل در این قله نسبت به قلل همسایه مثل ارفع و اوریم و عباسعلی بسیار کمتر می باشد. نام درختان را نمی دانم اما جثه و ارتفاع درختان کوچک و کوتاه بوده و در این مسیر از درختان قد بلند و تنومند خبری نیست. این موقع از سال پاییز به کلی از این محدوده رخت بربسته بود. ناگفته پیداست که زیبایی و جذابیت این مسیر نسبت به مسیرهای نامبرده کمتر بوده و قابل قیاس نمی باشد.

ساعت 9.15 به محوطه باز و وسیع رسیدیم. صبحانه را صرف کرده و ساعت 10 مجددا راه افتادیم. ساعت 10.20 به زیر صخره ها رسیدیم. از مسیر پاکوب حرکت کردیم و صخره ها را از سمت راست دور زده و به بالای صخره ها رسیدیم در ادامه حدود 15 دقیقه بعد به بالای یال رسیدیم که در اینجا سه قله جلوی ما قرار داشت. قله دورتر در سمت راست قله اتابک، وسطی بی نام و سمت چپ قله سرخنی می باشد. ساعت 12 به قله سرخنی رسیدیم. جی پی اس گوشی بنده ارتفاع قله را 2970 متر نشان داد. ظاهرا قبلا تابلو نارنجی رنگ از گروه اسپهبد خورشید روی قله نصب بوده که متاسفانه مثل خیلی از قلل دیگر تابلوی این قله نیز پس از مدتی غیب شده است! هوا در این روز آفتابی همراه با باد ملایم و روی قله باد کمی تند بود که صعود دلچسبی را برایمان رقم زد. (پیش بینی دما: 2 تا 15 درجه. باد: 6 تا 10 درجه).

بیشتر بخوانید:  قله بزکش (بزگوش) ورسک

مسیر فرود ما تقریبا منطبق بر مسیر صعود بود. جایی که صبحانه خورده بودیم (کنار جنگل) برای ناهار نیز توقف کردیم. پس از صرف ناهار و آتیش و کمی استراحت مجدد حرکت کردیم. ساعت 16.30 به دکل و محل پارک خودرو رسیدیم. با توجه به اینکه پنجشنبه بود مسیر تقریبا بدون ترافیک بود و ساعت 20 به تهران (ابتدای بزرگراه بابایی) رسیدیم.

قله سرخنی از شورکچال

قله سرخنی ورسک (از شورکچال سوادکوه)

پارکینک دکل مخابراتی بالای شورکچال

ابتدای مسیر

گوسفند سرا و چشمه - حدود نیم ساعت از ابتدای مسیر

گوسفند سرا و چشمه – حدود نیم ساعت از ابتدای مسیر

مسیر قله سرخنی ورسک

ورود به مسیر جنگلی (حدود نیم ساعت پوشش جنگلی داشتیم)

ورود به مسیر جنگلی (پس از حدود یک ساعت از ابتدای مسیر، حدود نیم ساعت پوشش جنگلی داشتیم)

عبور از محدوده صخره ها (از پاکوب سمت راست دور زدیم)

پوشش برف، حدود نیم ساعت مانده به قله

قله سرخنی که تابلو آن غیب شده است!

قله سرخنی ورسک

قله سرخنی، گروه کوهنوردی نشاط زندگی

قله سرخنی، گروه کوهنوردی نشاط زندگیاز راست: کیومرث خرم پور، سمانه عباسی، رضا حبیبی، محسن کرمی، رضا شریعتی، فاطمه طاهری، محمد صالحی + محمد مقیمی و نیما اسماعیلی

قله سرخنی، گروه کوهنوردی نشاط زندگی از راست: کیومرث خرم پور، سمانه عباسی، رضا حبیبی، محسن کرمی، رضا شریعتی، فاطمه طاهری، محمد صالحی + محمد مقیمی و نیما اسماعیلی

برگشت:

قله اوریم

خط الراس سرکوه به عباسعلی

قله خرو نرو

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۷ دیدگاه دربارهٔ «قله سرخنی ورسک»

1. هادی می‌گوید:

ممنونم نیما جان.برنامه بسیار زیبایی بود.

2. نسا می‌گوید:

سلام برای این قله حتما راه بلد محلی نیاز،هست؟؟

3. مسعود نظری می‌گوید:

سلام اقای اسماعیلی
    ما میتونیم تو وب سایت شما ریپورتاژ یا لینک تبلیغاتی با پرداخت هزینه داشته باشیم ؟

4. بابک شمس می‌گوید:

برای من خواندن گزارش مسیرفوق العاده بود چون من ایران رو دوست دارم ولی نمیتونم این گونه سفر ها رو انجام بدم بهر رو شاد شدم دوست داشتم تاریخ ودلیل اسمهای مکانهای بازدید شتده رو بدانم که میدانم از حوصله این صفحه بدور هست برای همه شادی و تندرستی ارزو دارم