قله آزاد کوه

گزارش صعود به قله آزاد کوه از وارنگه رود

صعود از مسیر وارنگه رود و فرود از مسیر کلاک

Mazandaran – Varangerud – Azadkuh

(پیش برنامه دماوند، تیرماه 90)

تاریخ اجرای برنامه: 9 و 10 تیر 1390 (دو روزه)
ارتفاع قله آزاد کوه: 4370 متر
موقعیت جغرافیایی: مرز استان البرز و مازندران، جاده چالوس، روستای وارنگه رود
سطح برنامه: کوهنوردی متوسط-سنگین
صعود: از روستای وارنگه رود ، 10 ساعت (زمان مفید در دو روز)
فرود: به روستای کلاک بالا ، 2.5 ساعت
نفرات شرکت کننده: 5 نفر: عطا میرمعینی (سرپرست)، نیما اسماعیلی، افشین نصرت زاده، فرشید بهبودی، فرناز میرمعینی

——————————————

معرفی قله:

آزاد کوه با ارتفاع 4370 متر از سطح دریا دومین قله بلند البرز مرکزی و در مسیر جاده کرج – چالوس واقع میباشد. انتخاب اسم آزادکوه توسط محلیان ساکن اطراف برای این کوه شاید به این دلیل باشد که این کوه با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد. به آزاد کوه “شاهزاده گردن کج” هم می گویند و علت آن متمایل بودن کوه به سمت شمال است.

مسیرهای صعود:

صعود به آزاد کوه کار فنی و تکنیکی ندارد و در هنگام صعود در تابستان نیاز به استفاده از وسایل فنی نیست. اما صعود به این کوه در زمستان آسان نیست زیرا خطر ریزش بهمن وجود دارد.

سه مسیر برای صعود به آزاد کوه وجود دارد:
1. از روستای کلاک بالا که کوتاه ترین مسیر و بیشترین شیب را دارا بوده و در یک برنامه فشرده یک روزه و یا دو روزه میتوان از این مسیر به قله صعود کرد.
2. از روستای وارنگه رود که طولانی ترین مسیر بوده و نیاز به یک برنامه دو روزه برای صعود میباشد.
3. از روستای نسن در یک برنامه دو روزه

* مسیرهای متداول و عمومی صعود به آزاد کوه از روستاهای کلاک و وارنگه رود میباشد.

معرفی روستای وارنگه رود:

روستای وارنگه رود به ارتفاع تقریبی 2500 متر، واقع در منطقه البرز مرکزی، کیلومتر 80 جاده کرج – چالوس و از توابع استان البرز میباشد. زبان و گویش محلی اهالی روستا هم مازنی میباشد.

دسترسی: کیلومتر 80 جاده کرج – چالوس ، دو راهی دیزین ، کیلومتر 3 جاده دیزین ، جاده وارنگه رود در سمت چپ (بطول 3 کیلومتر) ، روستای وارنگه رود.

معرفی روستای کلاک بالا:

روستای کلاک بالا به ارتفاع 2650 متر، واقع در منطقه البرز مرکزی، کیلومتر 110 جاده کرج – چالوس و از توابع شهرستان نور استان مازندران میباشد. زبان و گویش محلی اهالی این روستا هم مازنی میباشد.

دسترسی: جاده کرج – چالوس (کیلومتر تقریبی 110) ، پل زنگوله، کیلومتر 40 جاده یوش – بلده ، سه راهی روستای میناک به سمت راست ، روستای کلاک بالا

* از ابتدای جاده یوش – بلده تا سه راهی روستای میناک حدود 40 کیلومتر جاده کوهستانی پر پیچ و خم و از سه راهی تا کلاک بالا 5 کیلومتر کیلومتر راه در پیش دارید. سه راهی میناک به سمت کلاک تابلو ندارد!

تصویر شماره 1: آزاد کوه از روی گردنه کمانکوه.

قله آزادکوه

+ دانلود جی پی اس GPS قله آزادکوه از وارنگه رود و فرود از مسیر کلاک (فایل از آقای Ali_taba)

هواشناسی آزادکوه: https://www.mountain-forecast.com

بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه:

صعود:
ساعت 04:00 صبح پنج شنبه با سوار شدن و تکمیل دو نفر از تهران بسمت کرج براه افتادیم. سه نفر دیگر از گروه نیز در کرج سوار شده و ساعت 05:00 به سمت جاده چالوس حرکت کردیم. البته قرار بود که نفرات بیشتری در برنامه شرکت داشته باشند که با کنسل کردن چند نفر از دوستان نهایتا اعضای شرکت کننده به 5 نفر رسید. نان مورد نیاز را در بین راه و از نانوایی موجود در مسیر جاده چالوس خریده و حدود ساعت 07:30 به روستای وارنگه رود رسیدیم. از داخل روستا رد شده و در ادامه با طی کردن حدود 2 کیلومتر از جاده خاکی بعد از روستا و معطلی 20 دقیقه ای بخاطر مشکلی که پیش آمده بود نهایتا ساعت 08:00 به انتهای مسیر ماشین رو رسیدیم. تقریبا در انتهای این مسیر خاکی جلوی یکی از خانه های ویلایی آب چشمه از لوله جاری و در دسترس بود.

بیشتر بخوانید:  قله سکه نو از وارنگه رود

پس از صرف صبحانه ساعت 08:45 پیاده روی در مسیر پاکوب و مال رو را در امتداد دره و رودخانه خروشان وارنگه رود آغاز نمودیم. پس از حدود 10 دقیقه به یک دوراهی رسیدیم که از مسیر سمت چپ حرکت کرده و کمی پائین تر با عبور از پل فلزی از عرض رودخانه رد شده و در سمت چپ رودخانه قرار گرفته و مسیر را ادامه دادیم. در طول مسیر گاهی چشمه هایی دیده میشد که از کناره ها به رودخانه میریخت. ساعت 09:45 به دره شیر کمر رسیدیم. جایی که اولین رودخانه فرعی از سمت چپ به وارنگه رود ریخته و چند درخت بید در ابتدای دره دیده میشد. تا اینجا شیب مسیر ملایم بوده و پیاده روی آسانی داشتیم ملالی نبود جز کوله های سنگین دو روزه و کوله کشی. پس از استراحتی کوتاه و نوشیدن و برداشتن آب از چشمه پای بیدستان، از عرض رودخانه فرعی رد شده و از مسیر پاکوب به سمت بالا ارتفاع گرفتیم. پس از حدود نیم ساعت حرکت به سمت بالا در دره شیر کمر ساعت 10:40 به چشمه بعدی رسیدیم. آب این چشمه به مراتب بهتر از چشمه پای بیدستان بود. اطراف چشمه و کمی بالاتر از آن آخرین نقطه مجاز برای چرای گوسفندان بوده و چوپانان حق ورود به مناطق حفاظت شده بالادست را ندارند. از آب گوارای چشمه نوشیده و با یک بطری کوچک آب به سمت بالا و محیط بانی سوتک براه افتادیم. مسیر دره شیر کمر خصوصا از اینجا به بعد به مراتب زیباتر و سبز تر شده بود. ساعت 12:00 به دامنه کوه سوتک و محیط بانی سوتک رسیدیم. محیط بانی شامل یک اتاق برای اقامت محیط بانان و در گوشه دیگر یک چادر نسبتا بزرگ برای استراحت کوهنوردان میباشد. به گفته محیط بانان بز کوهی و خرس از جمله حیوانات تحت حفاظتی هستند که در منطقه آزاد کوه یافت میشوند. خرسهای منطقه گیاه خوار بوده و بندرت فقط زمانی به گله گوسفند میزنند که گرسنگی به آنها فشار بیاورد. پس از استراحت نیم ساعته و برداشتن آب از چمشه مجاور محیط بانی، مسیر پاکوب را به سمت گردنه سوتک ادامه دادیم.

قله خرسرک در سمت راست و قله سوتک در سمت چپ گردنه خودنمایی میکردند. ساعت 13:20 با قرار گرفتن بر روی گردنه سوتک، کمانکوه به ارتفاع: 4250 متر در مقابلمان ظاهر شد. گردنه کمانکوه نیز که نقطه بعدی مسیر ما بود در امتداد یال سمت چپ کمانکوه دیده میشد . ساعت 14:30 به چشمه بعدی قبل از گردنه کمانکوه رسیدیم. حدود 1.5 ساعت صرف نهار و استراحت کنار چشمه شد. ساعت 16:00 به سمت مقصد بعدی یعنی برکه که قصد شب مانی در آنجا را داشتیم براه افتادیم. از آنجا که به وجود چشمه و آب مطمئن در برکه اطمینانی نداشتیم قمقمه هایمان را پر آب کرده (هر نفر 3 لیتر) و به سمت گردنه ارتفاع گرفتیم. حالا دیگر وزن کوله ها بود که بیداد میکرد! ساعت 16:30 با رسیدن به پائین گردنه کمانکوه چشممان به جمال شاهزاده زیبای ایرانی روشن شد. دیدن این کوه با جلوه خاص و منحصر بفردش واقعا خستگی راه را از تنمان بدر کرد. کسانی که قصد صعود به آزادکوه از دره نسن را دارند از همینجا وارد دره شده خود را با یک شیب تند به گردنه خاک سرخ رسانده و از آنجا به گردنه چورن و قله صعود میکنند. ما در امتداد مسیر پاکوب به سمت راست و بالای گردنه ارتفاع گرفتیم. با ادامه مسیر کم کم از سمت راست از آزاد کوه فاصله گرفتیم تا ساعت 17:30 به محل کمپینگ یعنی برکه رسیدیم. برکه کمانکوه منطقه زیبایی بود در پای یخچال و قله سرماهو که آب چشمه ها و آبهای سطحی ناشی از ذوب شدن برفها در این فصل در وسط  آن جاری بود و برکه کوچکی که در یک سمت آن قرار داشت و به زیبایی هر چه بیشتر آن منطقه می افزود. خصوصا وقتی که تصویر آزاد کوه و یا قله سرماهو در آن منعکس میشد منظره چشم نوازی را رقم میزد. برکه تقریبا مکان کمپینک بیشتر کوهنوردانی ست که از وارنگه رود قصد صعود به آزاد کوه را دارند. در بالای برکه به سمت سرماهو چند چشمه آب بود اما خب چون احتمالا از آب شدن برفهای بالا دست بود طبعن خیلی قابل اطمینان نبود. ما از آبی که هراه داشتیم برای نوشیدن استفاده کرده و از آب این چشمه ها برای شستشو و دم کردن چای استفاده کردیم. شبی که ما آنجا بودیم برکه حسابی شلوغ بود. شاید حداقل 10 گروه آنجا مستقر بودند.

بیشتر بخوانید:  قله کمان کوه

با برپا کردن دو چادر شب را در برکه گذرانده و صبح راس ساعت: 05:40 از مسیر پاکوب بالای برکه به سمت آزاد کوه حرکت کردیم. با ادامه مسیر مشخص پاکوب و پس از عبور از چند تپه و سپس گردنه خاک سرخ ساعت: 07:30 به گردنه چورن (آتشکده) به ارتفاع 3850 متر در دامنه آزاد کوه رسیدیم (ابتدای یال جنوبی). دره کلاک در سمت راست گردنه قرار داشته و کوهنوردانی که از مسیر کلاک قصد صعود داشتند در حال صعود از دره به سمت بالا دیده میشدند. پس از صرف صبحانه کوله ها را نزد یکی از اعضای گروه که قصد صعود به قله را نداشت گذاشته و راس ساعت: 08:00 چهار نفره بدون کوله و سبکبال به سمت قله حرکت کردیم. صعود به قله از 1 تا 2 ساعت و بطور متوسط 1.5 ساعت بسته به گام شما زمان میبرد. یال شیب تندی داشت که با یک پاکوب زیگراک شیب آن کمی شکسته میشد. با یک صعود سرعتی و سبقت گرقتن از تمامی گروههای در حال صعود، پس از یک ساعت راس ساعت 09:00 صبح بر فراز قله آزاد کوه بودیم.

فرود:
بر روی قله که بودیم طبق معمول سرپرست تیم و دوست خوبمان آقای میرمعینی به تشریح منطقه و کوههای اطراف پرداختند: قله های کمانکوه، یخچال و سرماهو در جنوب – گردنه گون پشته و قله های خرس چال، پالون گردون، خلنو، برج، هرزه کوه و کلون بستک در جنوب و جنوب شرق – تخت سلیمان و قله علم کوه و سرخاب در غرب و قله وروشت در شمال. پس از استراحت و گرفتن عکسهای یادگاری ساعت 10:00 به سمت پائین سرازیر شدیم. حدود 70-80 درصد مسیر برگشت را با شن اسکی پائین آمدیم که فرود خوب و لذت بخشی بود. و البته ناگفته نماند که غالبا صعود کننده ها به دلایل مختلف از جمله حفظ کفشهای گران قیمت خود و یا خطر و ریسکی که در شن اسکی کردن وجود دارد از آن صرف نظر کرده و از همان مسیر پاکوب پائین می‌آمدند. فرود ما حدود نیم ساعت طول کشید. پس از استراحت و بستن مجدد کوله ها ساعت: 11:00 از سمت شرق و از دره کلاک به سمت روستای کلاک سرازیر شدیم. ابتدای مسیر کمی اسکی روی برف داشتیم و پس از حدود نیم ساعت به ابتدای رودخانه و محل کمپینک کوهنوردانی رسیدیم که از روستای کلاک قصد صعود به آزاد کوه را داشتند. حرکت در امتداد رودخانه را در شیب تند دره ادامه دادیم و این شیب تند با وزن زیاد کوله هایمان واقعا فشار زیادی را به زانوها متحمل میکرد. از پای آزاد کوه که مسیر دره را در پیش گرفتیم حدود 1.5 ساعت این شیب تند و سخت ادامه داشت تا اینکه بالاخره از شیب مسیر کاسته شد و بقیه راه تا روستا را با شیب ملایم پیمودیم. هر چه به روستا نزدیکتر میشدیم بر زیبایی و سرسبزی مسیر افزوده میشد. در مجموع پس از 2.5 ساعت پیاده روی، ساعت 13:30 به روستای کلاک بالا رسیدیم.

***
در طول مسیر برگشت فقط در همان محل کمپینگ که گفته شد، یک چشمه جاری بود که آنهم زیاد قابل اطمینان نبود. روستای کلاک هم فاقد امکاناتی از قبیل: چشمه و آب آشامیدنی، مغازه، سرویس بهداشتی بوده و درب مسجد روستا هم بسته بود و موبایل هم چه همراه اول و چه ایرانسل آنجا آنتن نداشت. ناگفته نماند که اهالی روستای کلاک بالا همانند خیلی از روستاها زیاد دل خوشی از کوهنوردان ندارند و شاید بعضن خیلی روی خوش نشان ندهند. به هر حال آسیب رساندن به طبیعت و باغات روستا، ریختن زباله، بر هم زدن آرامش و … از جمله مشکلاتی هستند که بعضی از کوهنوردان و یا گردشگران برای روستائیان ایجاد میکنند. اما خب الحق ولنصاف روستائیان ما همیشه خونگرم و مهمان نواز بوده و هستند و اگر هم بعضن با کوهنوردان برخورد نامناسب دارند حتما بخاطر آزار و اذیتهای بوده که از طرف بعضی کوهنوردان و یا گردشگران متحمل میشوند. کما اینکه زمانی که ما در روستا منتظر مینی بوس بودیم یکی از اهالی روستا چنان با مهربانی و خوشرویی از ما پذیرایی کردند که واقعا شرمنده شدیم.
مینی بوس ما هم که به دلیل نداشتن تابلو در جاده یوش – بلده، ورودی کلاک را رد کرده و با ادمه مسیر به سمت بلده رفته بود با تاخیر 3.5 ساعته! بالاخره به کلاک رسید و ما ساعت 17:00 راه جاده چالوس و کرج را در پیش گرفتیم. ابتدا از روستای کلاک پائین گذشته و پس از رسیدن به سه راهی روستای میناک و جاده یوش – بلده از سمت چپ ادامه مسیر دادیم. جاده چالوس عصر جمعه یک طرفه بود و بدون ترافیک. ساعت 20:30 کرج بودیم و ساعت 21:15 هم میدان آزادی تهران.

بیشتر بخوانید:  قله آزاد کوه از نسن

* دکل مخابراتی موبایل در روستای میناک در آستانه بهره برداری بود که مطمئنن در آینده بخشی از منطقه و شاید تا کلاک را هم تحت پوشش قرار دهد.

نکات مفید و توصیه ها:
– سرویس بهداشتی عمومی در داخل روستای وارنگه رود و در مسیر قرار داشت اما در آن زمان شیر آب آن خراب و قطع بود.
– در انتهای مسیر روستا چشمه آب با لوله جلوی درب یکی از ویلاها قرار داشته و در طول مسیر تا گردنه کمانکوه هم هر نیم و یا نهایتا یک ساعت در مکانهایی که در گزارش ذکر شده، به چشمه آب میرسید.
– آنتن همراه اول در گردنه چورن (پای آزاد کوه) و همچنین بالای قله برقرار بوده و امکان تماس وجود داشت.
– از روستای کلاک به سمت کرج شاید نتوانید تاکسی و یا ماشین دربست پیدا کنید اما میتوانید با ماشینهای عبوری تا روستای میناک و جاده یوش – بلده رفته و از آنجا سوار ماشینهای عبوری به سمت جاده چالوس شوید.
– تقریبا در تمام مسیر صعود از روستای وارنگه رود تا آزاد کوه راه مال رو و یا پاکوب مشخص بوده و مشکل خاصی برای پیدا کردن مسیر نخواهید داشت. مسیر کلاک هم که در امتداد دره و کاملا مشخص میباشد.

تصاویر مسیر و توضیحات مربوطه در ادامه مطلب
———————————-

تصویر شماره 2: نقشه ماهواره ای آزاد کوه و راههای دسترسی به منطقه

مسیر قله آزادکوه از وارنگه رود

(برای دریافت عکس در سایز واقعی بر روی آن کلیک کنید)

تصویر شماره 3: مسیر صعود و فرود آزاد کوه و جزئیات مسیر

برکه کمان کوه

تصویر شماره 10: نمایی از برکه و قله های یخچال و سرماهو در جنوب آن

کمپ برکه کمان کوه

تصویر شماره 11: نمایی از آزاد کوه و یال جنوبی که مسیر صعود به قله میباشد از روی گردنه خاک سرخ.

تصویر شماره 12: عکس یادگاری بر روی قله آزاد کوه

قله آزادکوه

فرود:

تصویر شماره 13: دره کلاک در مسیر فرود

مسیر قله آزادکوه از کلاک

تصویر شماره 14: دره کلاک در نزدیکیهای روستای کلاک بالا

پی نوشت، خرداد ماه 1400:

شماره تماس راهنمای کوههای وارنگه رود - پژمان

شماره تماس راهنمای کوههای وارنگه رود – پژمان (خرداد 1400)

شماره تماس راهنمای کوههای وارنگه رود - اسفندیار تیر

شماره تماس راهنمای کوههای وارنگه رود – اسفندیار تیر (خرداد 1400)

وارنگه رود - آژانس سوتک

وارنگه رود – آژانس سوتک (خرداد 1400)

پایان

گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله آزاد کوه از نسن

قله خرسلک از وارنگه رود

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.