جنگل الیمستان

گزارش برنامه جنگل الیمستان (و قله الیمستان)

گزارش برنامه های 7 آبان 95 و 18 آبان 96

گزارش اول:

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 95.08.07

نفرات شرکت کننده: 19+5 نفر

خانواده های محترم اقایان رضا حبیبی، یداله طهوری، نیما اطهر، رضا نورکامی، ایمان حسینی و خودم و اقای محسن کرمی + آقای نیما نظری و دوستان گرانقدرشان

جنگل الیمستان - گروه نشاط زندگی

جنگل الیمستان – گروه نشاط زندگی

گزارش ارسالی برای ماهنامه “پیام بهمن”، آذرماه 95

جاذبه‌های گردشگری استان مازندران

الیمستان؛ تلفیقی از جنگل و مه و آرامش

الیمستان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران است که مناظر بی‌بدیلی را در فصول بهار و پاییز دارا است. این منطقه یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و پاییز به گردشگران و طبیعت دوستان هدیه می‌دهد. وجود چشمه‌سارهای فراوان، پوشش جنگلی متنوع، دشت‌ها و آب زلال، مه غلیظ و جنگل‌های بکر و مراتع سرسبز از ویژگی‌هایی است که این منطقه را به طلای سبز ایران مشهور کرده است.

الیمستان یکی از مناطق توریستی ایران در نزدیکی شهر آمل است که تورهای زیادی از گردشگران برای تفریح و گردش به دل جنگل‌های آن سفر می‌کنند. اردیبهشت‌ماه، فصل رویش گیاه “الیما” است که ظاهراً نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می‌باشد. الیما نوعی تره کوهی است که محلی‌های الیمستان با آن کوکو سبزی و آش درست می‌کنند. ارتفاع روستای الیمستان از سطح دریا حدود 1500 متر است. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع و دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های این جنگل است. آب مردم روستا از چشمه تأمین می‌شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است. اما از همه این‌ها گذشته، قله الیمستان با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا، یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است که در فصول مختلف سال کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. بر روی قله بقعه متبرکه امامزاده قاسم قرار دارد که محلی‌ها اعتقاد خاصی به آن دارند. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به شمار خواهد رفت. صعود به این قله حدود 3.5 ساعت زمان می‌برد. در مسیر صعود به قله، دامنه شرقی قله دماوند در پیش چشمان شما بوده و هرلحظه با شما حرکت می‌کند. اما شاید از همه جالب‌تر، منطقه نقش پای رستم است که تعجب همه کوهنوردان را برمی‌انگیزد. نرسیده به قله، جای دو شهاب‌سنگ بزرگ دیده می‌شود که حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر ایجاد کرده‌اند. بومیان منطقه افسانه‌ای زیبا برای این چاله‌ها دارند. آن‌ها معتقدند این گودال‌ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.

قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می‌شود. امامزاده حسن لهاش معمولاً توقفگاه گردشگران در مسیر رفت‌وبرگشت جهت اقامه نماز، آشامیدن آب و استفاده از سرویس‌های بهداشتی است. امامزاده لهاش سابقا چند اتاق داشت که به گردشگران اجاره داده می‌شد. در ساختمان جدید این اتاق‌ها حذف شده و به گفته متولی امامزاده، در آینده دو اتاق حدود 10 متری برای اجاره به خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود (فقط به خانواده ها نه گروههای گردشگر). از انتهای روستای لهاش اولین نشانه‌های جنگل دیده می‌شود. فاصله امامزاده لهاش تا ابتدای مسیر پیاده‌روی، حدود 3 کیلومتر جاده آسفالته است.

جنگل الیمستان منطقه‌ای است که با هوای خنک و مه‌آلود خود بهترین محل برای پیاده‌روی و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی است. دورنمای زیبای قله دماوند در طول مسیر، به زیبایی‌های الیمستان افزوده است. الیمستان، تلفیقی از مه و جنگل و آرامش است.

(تصاویر بیشتر در ادامه گزارش)

گزارش سفر ما به الیمستان:

جمع 19 نفره ما (7 خانواده) ساعت 6 صبح جمعه 7 آبان ماه 1395، با 7 ماشین از تهران، مسیر جاده هراز را از جاده قدیم جاجرود در پیش گرفتیم. بعد از عوارضی پردیس، دوراهی را به سمت چپ و مسیر آبعلی – آمل ادامه دادیم. ساعت حدود 7 صبح، در محل مناسبی کنار جاده هراز برای صبحانه توقف کردیم. ساعت 9.20 به ورودی لهاش-الیمستان رسیدیم که تابلوی سبزرنگ بزرگی در سمت راست جاده دارد. وارد فرعی شده و 6 کیلومتر بالاتر به امامزاده حسن لهاش رسیدیم. برای برداشتن آب و استفاده از سرویس بهداشتی توقف کردیم. امامزاده در حال تعمیرات بوده و فعلاً شیر آب فقط در سرویس های بهداشتی بوده و در محوطه وجود نداشت. خوشبختانه آب به‌اندازه کافی از تهران برداشته بودیم. مجدداً به راه افتادیم و 3 کیلومتر بالاتر، ساعت 10.30 به ورودی مسیر پیاده‌روی رسیدیم که با تابلو مشخص شده بود.

به گردشگران اجازه ورود به روستا داده نمی‌شود و باید پیاده‌روی خود را از اینجا آغاز کنند که حدود 500 متر مانده به روستا است. پس از پارک ماشین‌ها در کنار جاده، ساعت 10.40 پیاده‌روی به داخل جنگل را آغاز کردیم. با توجه به سرمای روزهای قبل، ما خود را برای یک روز سرد در الیمستان آماده کرده بودیم اما خوشبختانه در این روز هوا بهاری و آسمان آبی و آفتابی بود. راه پاکوب و مالرو از داخل جنگل با شیب ملایمی، به سمت بالا ارتفاع می‌گیرد که خسته‌کننده نبوده و مناسب پیاده‌روی خانوادگی است. پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی دشت کوچکی را پشت سر گذاشتیم که بعضا به آن دشت اول می گویند. پوشش جنگل تا حدود نیم ساعت ِ اول شامل درختان کم ارتفاع و درختان میوه اعم از آلوچه جنگلی، ازگیل، ولیک و غیره است که لابه‌لای آن درختان بلندقامت‌تر مثل راش و بلوط هم دیده می‌شود. بخش‌های از مسیر شاخه‌های درختان به هم تنیده شده و راه همچون دالانی به داخل جنگل ادامه دارد.

در این فصل از سال، طبیعت تلفیقی از رنگ‌های سبز و زرد و طلایی است و نقاش چیره‌دست، جنگل الیمستان را به زیبایی هر چه تمام‌تر و با چشم‌نوازترین رنگ‌ها آراسته است. با چشم دل باید دید:

جهانی فراروی من است، نقش در نقش، رنگ در رنگ؛ از کوه و جنگل و سبزه گرفته، تا آبی آسمان و چشمه‌های روان. دل می‌سپارم به زلالی یکدستی که پیش روست؛ به جذبه جلوه بی‌دریغ دوست، به زندگی جاری در شریان هستی. به درخت‌ها سلام می‌کنم و آرام، پای صحبت برگ‌ها می‌نشینم تا معرفت بیاموزم... 1)

پس از دقایقی رفته‌رفته پوشش جنگل عوض شده و درختان میوه و کوتاه‌قد جای خود را به درختان قطور و برافراشته دادند که برگ‌های زرد ریخته شده در زیر درختان در طول مسیر، جلوه خاصی به جنگل بخشیده بود. پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی با گام آهسته، ساعت 11.50 به دشت الیمستان رسیدیم. این دشت یک محوطه باز نسبتاً بزرگ است که دورتادور آن را جنگل احاطه کرده است. گردشگرانی که قصد صعود به قله را ندارند در این دشت اتراق می‌کنند. پس از دشت، مسیر حدود یک ساعت از میان جنگل با درختان تنومند عبور کرده سپس جنگل تمام شده و باقی مسیر از روی خط الراس طی شده و درنهایت به قله می رسد. همچنین یکی از برنامه‌های کوهنوردی که در این منطقه اجرا می‌شود، کوه‌پیمایی از روستای فیلبند به قله امامزاده قاسم الیمستان است.

ساعت 13 مشغول درست کردن جوجه و سپس صرف ناهار شدیم. پس از ناهار چای آتشی را برپا کرده و پس‌ازآن با گوشه گوشه دشت و مناظر زیبای پاییزی‌اش عکس یادگاری انداختیم. ساعت 16 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. وقتی داخل دشت بودیم مه غلیظی دامنه‌ها را فراگرفته و به‌آرامی به سمت بالا در حال حرکت بود. حدود ده دقیقه پایانی، وارد مه شده و از پیاده‌روی در مه غلیظ جنگل الیمستان لذت بردیم. خنکی مه بر صورت‌هایمان حس قشنگی بود که در آن دقایق تجربه کردیم. ساعت 16.40 به محل پارک ماشین‌ها رسیدیم و پایان برنامه.

جاده هراز در محدوده خروجی لهاش به سمت تهران در حدود یک ساعت ترافیک داشت. پس از رهایی از بند ترافیک، در حدفاصل گزنک و آبسک، برای خرید ماهی توقف کردیم. بازارچه در سمت چپ جاده (سمت آمل) قرار داشته و تابلوی “بازارچه ماهی آلا” سر در آن نصب شده است. ماهی قزل‌آلای زنده، معمولی کیلویی: 18 ، ویژه: 19 و طلایی: 25 هزار تومان. در گوشه‌ای از مغازه ماهی‌ها را پاک کرده و تحویل می‌دادند. (تلفن: 09117376256 – امینی). پس از خرید ماهی، مجدداً به سمت تهران به راه افتادیم. خوشبختانه تا تهران دیگر ترافیک نداشتیم. حدود ساعت 10 شب به تهران رسیدیم.

آدرس روستای الیمستان:

در جاده هراز، بعد از پشت سر گذاشتن آبعلی، امامزاده هاشم و گزنک، حدود 30 کیلومتر مانده به آمل، در سمت راست جاده به یک فرعی با تابلوی سبزرنگ “امامزاده حسن لهاش” می رسید، وارد فرعی شوید. در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. جاده آسفالته باریک با پیچ‌وخم بسیار، حدود 10 کیلومتر است که ابتدا شما را به روستای لهاش و سپس به روستای الیمستان می‌رساند. در کل از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا روستای الیمستان 140 کیلومتر راه است که بدون ترافیک و توقف، حدود 2.5 ساعت زمان می‌برد. مسیر پیاده‌روی به داخل جنگل، کمی قبل از روستا شروع می‌شود که با تابلو مشخص شده است.

مکان‌های مناسب کمپینگ و شبمانی:

امامزاده لهاش، ابتدای مسیر داخل جنگل، دشت اول، دشت الیمستان، داخل جنگل بالای دشت، کلبه‌های زیر قله، قله جنب امامزاده

توصیه‌هایی برای سفر به الیمستان:

– به خاطر باریک بودن جاده و پیچ‌های خطرناک، ورود اتوبوس و میدل باس به جاده الیمستان ممنوع است.

– در جنگل چوب به‌اندازه کافی برای برپا کردن آتش هست اما در مواقعی که احتمال بارندگی می‌دهید، بهتر است زغال و یا نفت همراه خود داشته باشید.

– آتش را جایی روشن کنید که قبلاً در آنجا آتش روشن شده. در نقاطی که آتش روشن می‌شود دیگر گیاهی نمی‌روید. شما از کسانی نباشید که به تعداد این نقاط اضافه می‌کنند.

– جنگل الیمستان حیوانات وحشی از جمله خرس و گراز دارد اما اصلاً نترسید. اگر آدم به آن‌ها کاری نداشته باشد، آن‌ها مطمئناً کاری ندارند.

– در مسیر جنگل و داخل دشت چشمه آب وجود ندارد، آب به اندازه کافی همراه خود ببرید.

– بخش هایی از مسیر جنگل و داخل دشت آنتن موبایل وجود دارد.

– راهنمای محلی، کرایه نیسان و اجاره ویلا برای خانواده و گروه در لهاش: آقای حسین زاده 09117472499

– مراقب محیط زیست باشید. در طبیعت زباله نریزید و ردی از خودتان به‌جا نگذارید.

منابع مورد استفاده: سایت ویکی‌پدیا

پاورقی: 1) متن از خانم خدیجه پنجی

+ در این سفر دوست عزیزم آقای نیما نظری به همراه دوستانشان (5 نفر) نیز همراه ما بودند. پلیس راه جاجرود به ما ملحق شده و در الیمستان، ابتدای مسیر جنگل به قصد صعود به قله از ما خداحافظی کردند. در مسیر برگشت، در امامزاده لهاش مجددا همدیگر را ملاقات کردیم.

گزارش دوم:

گزارش برنامه جنگل و قله الیمستان

تاریخ اجرا: 18 آبان 1396

مسافت تا قله: 7.3 کیلومتر
ارتفاع نقطه شروع: 1500 متر
ارتفاع قله الیمستان: 2500 متر
مدت زمان صعود: 3.5 ساعت (با گام متوسط)
شروع حرکت: 09:00
دشت: 10 (توقف 20 دقیقه) (1.7 کیلومتر، 1730 متر)
انتهای جنگل: 11:15 (4.3 کیلومتر، 2 هزار متر)
نقش پای رستم: 12:00
قله الیمستان (امامزاده قاسم): 12:30

مسیر قله الیمستان

+ دانلود جی پی اس قله الیمستان – 96.08.18 – Alimastan GPS

+ دانلود جی پی اس قله الیمستان (از پیچ ویکی لاک آقای نیما کریمیان)

تصاویر برنامه (مربوط به برنامه آبان 1395):

دشت الیمستان، عکاسی ایمان حسینی

دشت دوم

دشت الیمستان

دوست گرانقدرم، آقای نیما اطهر که اولین برنامه مشترک و اولین دیدارمان بعد از حدود 2-3 سال آشنایی در فضای مجازی بالاخره اتفاق افتاد.

مه در مسیر برگشت

آبگرم رینه لاریجان، جاده هراز – مرداد 95

فیلبند بر فراز ابرها، جاده هراز – مرداد 95

جاذبه های گردشگری جاده هراز

این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «جنگل الیمستان»

1. پویا می‌گوید:

دم شما گرم. روی نت کلی گزارش هست، ولی گزارشهای شما بسیار دقیق و زمانبندی درست و دقیق داره. خلاصه دست مریزاد میگم به شما بزرگوار…

2. فرشیده توحیدی می‌گوید:

بسیار بسیار جامع و کامل👌👏 من هرکجا می خواهم کوهنوردی بروم اول توضیحات شما را مطالعه می کنم …خدا قوت پرتوان باشید