قله سیادر

ارتفاع مبدا صعود: 2130 متر
طول مسیر صعود: 5.4 کیلومتر
طول کل مسیر، رفت و برگشت: 11 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5 ساعت (7 تا 12)
کل زمان برنامه: 10.5 ساعت (7 تا 17.30)
گام حرکت: آهسته

نفرات شرکت کننده: 7 نفر
نیما اسماعیلی، محمدرضا حبیبی، مسعود کریمخانی، علیرضا یاوری، حمید محسنی، ایمان حسینی و یداله طهوری
سطح برنامه: کوهنوردی سبک

نقاط قوت برنامه: عبور از مسیر های باغی در مسیر صعود و فرود

قله سیادر - گروه نشاط زندگی

قله سیادر – گروه نشاط زندگی

مسیرهای صعود:

برای صعود به قله های سیادر و ناز از روستای کلوان دو مسیر وجود دارد:
1- مسیر یال (مسیر نرمال و عمومی صعود)
2- مسیر دره.
که مسیر دره خود شامل دو مسیر است:
الف) کف دره و از کنار رودخانه ب) پاکوب بالای دره

– ما از مسیر دره صعود کرده و از مسیر پاکوب بالا فرود آمدیم.
– مسیرهای الف و ب حدود یک ساعت بالاتر به هم می رسند.
– مسیرهای یال و پاکوب بالای دره از داخل روستا بوده اما برای مسیر دره نیاز به ورود به روستا نیست.

نکته مهم: بنده قبلا یک بار پاییز سال 1390، از همین مسیر، قله میشینه نو را صعود کرده و به منطقه و مسیر دره آشنایی نسبی داشتم. توصیه می شود که در صورت عدم آشنایی به منطقه، از مسیرهای شماره 1 و یا 2،ب ، اقدام به صعود نمایید.

———————————————

مسیر طی شده در گوگل ارث: (مسیر قرمز رنگ طی شد)

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله سیادر

+ دانلود فایل جی پی اس قله سیادر GPS

آدرس روستای کلوان (Calvan):

کیلومتر 35 جاده چالوس، بعد از پست سر گذاشتن سد کرج و بخش آسارا، حدود 1 کیلومتر بعد از پل خواب، ابتدا به تابلوی روستای “لیلستان” و سپس به فرعی روستای کلوان در سمت چپ جاده می رسید. وارد فرعی شوید، پس از طی 9 کیلومتر جاده آسفالته و پشت سر گذاشتن روستاهای سیرا و آیگان، در انتهای مسیر به روستای کلوان می رسید. روستای کلوان دو ورودی دارد: ورودی پایین و ورودی بالا. مسیر قله های کهار و ناز و سیادر از ورودی بالای روستا است. ماشین خود را می توانید کنار جاده، قبل از ورودی (پل) پارک کنید.

بیشتر بخوانید:  قله کرچان از حسنکدر

ساعت 5.15 از تهران، میدان آزادی، با دو ماشین راه افتادیم. پل کلاک برای خرید نان سنگک توقف کردیم (که متاسفانه اصلا به درد نمی خورد!). ساعت 6.45 به ورودی بالایی (پل بالایی) روستای کلوان رسیدیم. (ارتفاع 2130 متر). ماشین ها را قبل از پل پارک کرده  و بدون اینکه وارد روستا شویم، ساعت 7.10،  جاده خاکی را مستقیم به سمت بالا در پیش گرفتیم (مسیر کهار). چند دقیقه پاکوب قله کهار را رد کردیم که از سمت راست به سمت یال کهار ارتفاع می گرفت. در ادامه جاده، ساعت 7.23 به یک پل رسیدیم که آن را رد کرده و 7.24 از پل بعدی که یک پل کوچک بود به سمت چپ رودخانه رفته و وارد مسیر باغ ها شدیم. ساعت 7.40 از روی پلی که جلوی یک آبشار کوچک قرار داشت رد شده و مسیر را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم. ساعت 7.43 به اولین چشمه مسیر رسیدیم که سرچشمه آن دیده نمی شد اما روی زمین با نهر کوچکی جاری بود. ساعت 7.45 به جایی رسیدیم که یک کلبه در سمت راست و یک پل در سمت چپمان قرار داشت. ما مسیر را از کنار کلبه و همچنان از سمت راست رودخانه ادامه دادیم (از پل رد نشدیم). چند دقیقه بعد، پاکوب تمام شده و از سمت راست به داخل باغ ها ارتفاع گرفتیم. دقایقی بعد؛ ساعت 8.05 به یک کلبه و دومین چشمه مسیر رسیدیم. در اینجا هم سرچشمه پیدا نبود اما مشخص بود که آب از چشمه بالا جریان داشته و قابل آشامیدن است. اطراف کلبه با مناظر زیبا و جلوه های بی نظیر پاییزی مواجه شدیم که حدود نیم ساعت آنجا توقف کرده و به عکاسی مشغول شدیم و همینطور مشغول چیدن سیب های زرد و سبز بسیار خوشمزه که روی درختان باقی مانده بود. (البته با اجازه صاحب باغ که آنجا حضور داشتند). چند متر بالاتر، ساعت 8.30 برای صرف صبحانه جلوی کلبه دوم که چشمه آب از جلوی آن جاری بود، توقف کردیم. ساعت 9.30 مجددا به راه افتادیم. صاحب باغ که پیرمرد باصفا و خوش اخلاقی بودند (آقای فرضعلی رجبی) گفتند که به این منطقه، “بیخ و بُن” می گویند. با پیرمرد مهربان خداحافظی کرده و در مسیر پاکوب از باغ ها خارج شده و راهمان را ادامه دادیم. ساعت 9.35 با عبور از روی چند تنه درخت از عرض رودخانه رد شده و مسیر را از سمت چپ ادامه دادیم. (نقطه A). ساعت 9.45 به نقطه B رسیدیم. باغی که درب چوبی دارد (چهارخانه ای، مطابق تصویر ضمیمه) (در مورد نقاط A و B در ادامه گزارش و در مسیر فرود توضیح می دهم). در اینجا به راست پیچیده و حدود 20 قدم بالاتر، از مسیر اصلی جدا شده و از پاکوب سمت چپ به سمت باغ های بالا ارتفاع گرفتیم. ساعت 10 به یک کلبه رسیدیم و در ادامه مسیر به سمت بالا-چپ، ساعت 10.15 به گوسفند سرا در ارتفاع 2560 متر رسیدیم. در اینجا قله سیادر در سمت راستمان به خوبی دیده می شد که یک میله روی آن قرار دارد. از گوسفند سرا با حرکت به سمت بالا و مایل به چپ، ساعت 11 خود را به روی یال اصلی سیادر رسانیدم. این یال در واقع مسیر اصلی صعود به سیادر و ناز از روستای کلوان است. (مسیر شماره 1 که ابتدای گزارش ذکر کردم). حدود نیم ساعت استراحت کرده و با چرخش به راست مسیر یال را به سمت جانپناه نارنجی رنگ سیادر ادامه دادیم. ساعت 11.50 به جانپناه سیادر در ارتفاع 3060 متر رسیدیم و پس از 5 دقیقه توقف، در ادامه ساعت 12.10 به قله سیادر رسیدیم. جی پی اس ما ارتفاع 3140 متر را برای این قله نشان می داد.

بیشتر بخوانید:  قله سیانو

در این روز هوا بسیار بسیار عالی و بهاری و آسمان آبی و آفتابی بود. از روی قله مناظر زیبایی از کوهها و قله های پیرامون داشتیم. در جهت شمال، به ترتیب از راست به چپ: قله های معروف و محبوب کهار بزرگ 4015، کهار کوچک 3916، میشینه نو 4050 و قله  ناز 4108 متر. در جهت غرب، قله پیرکتله 3400 متر . در جهت جنوب، قله خونکهار 3400 متر و در جهت جنوب غربی (محدوده پل خواب)، روستای مورود و قله مناز 3520 متر در معرض دید قرار داشتند.

ساعت 14 از قله حرکت کردیم.  تا جانپناه سیادر آمدیم و سپس از مسیر صعود جدا شده و مایل به چب مسیر دره (دره اصلی) را در پیش گرفتیم. (به گوسفند سرا نرفتیم). ساعت 15 به کف دره و رودخانه رسیدیم. در اینجا دو مسیر پیش رو داشتیم: پاکوب بالا (ظاهرا پاکوب اصلی) و مسیر کنار رودخانه که ما مسیر کف دره و از کنار رودخانه را در پیش گرفتیم. از سمت راست رودخانه و از مسیر پاکوب ادامه مسیر دادیم تا ساعت 15.30 به نقطه B رسیدیم. (راه با مسیر صعودمان یکی شد). ساعت 15.45 در نزدیکی نقطه A برای ناهار توقف کردیم. آتشی برپا کرده و ناهار را صرف کرده و به سختی از گرمای دلچسب آتش جدا شده و ساعت 16.45 مسیر فرود را ادامه دادیم. در نقطه A (جایی که در مسیر صعود از روی تنه درخت از رودخانه گذشته بودیم) اینبار بدون اینکه از رودخانه رد شویم پاکوب اصلی را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم. این پاکوب بدون هیچ دردسری مستقیم ما را به روستای کلوان رساند در حالی که هوا رو به تاریکی می رفت (ساعت 17.20). داخل روستا به یک میدانگاهی کوچک رسیدیم که مسیر پل بالایی از سمت چپ است. از سرویس بهداشتی مسجد که نزدیک میدان است استفاده کرده و دوستان ماست محلی از یکی از منازل تهیه کرده و مجددا به میدانگاهی برگشته و دقایقی بعد به  پل بالایی و محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

در مسیر برگشت جاده چالوس بدون ترافیک بود و فقط در بخش هایی از اتوبان ترافیک روان داشتیم. ساعت 19.30 به میدان آزادی رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله هفت خوانی از سپه سالار

———————————————

قله سیادر - گروه نشاط زندگی

قله سیادر – گروه نشاط زندگی

مطالب مرتبط در همین سایت:

قله میشینه نو (ناز کوچک) از روستای کلوان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.