آبگرم رینه لاریجان

جاذبه‌های گردشگری استان مازندران

رینه لاریجان؛ شهر چشمه‌های آب گرم

گزارش ارسالی برای مجله “پیام بهمن” شماره 146 – شهریور 95

آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان

 

مردادماه 1395 ضمن سفر به روستای خنک و رؤیایی فیلبند بر فراز ابرها و یک شب اقامت در آن، برنامه بازدید از آبگرم رینه را نیز در سفر خود گنجانده و در مسیر برگشت از جاده هراز وارد  فرعی رینه شدیم. رینه در این فصل نسبتاً خشک است اما به خاطر ارتفاع بالایش خنک بوده و در کنار جاذبه آب گرم  می‌تواند یک گزینه خوب سفر در هر فصلی برای تهرانی‌ها باشد. سفر به رینه را بیشتر در فصول سرد سال ازجمله پاییز و زمستان توصیه می‌کنم اما استفاده از آبگرم رینه در تابستان نیز خالی از لطف نیست. خصوصاً با توجه به نزدیکی نسبی با تهران و امکان بازدید از سایر جاذبه‌های جاده هراز که می‌تواند درمجموع سفر خاطره‌انگیزی را برای شما رقم بزند.

***

آبگرم رینه در نزدیکی شهر رینه لاریجان واقع در استان مازندران و شهرستان آمل از جاذبه‌های گردشگری مسیر جاده هراز است. رینه با چشمه‌های آبگرمش شناخته می‌شود و بیشتر مسافران به هوای استفاده از خواص درمانی آبگرم چشمه‌ها راهی رینه می‌شوند. خانه‌های این روستا استخرهای آبگرم دارند. برای استفاده از آبگرم می‌توانید اتاق، سوئیت، آپارتمان یا ویلا اجاره کنید و از استخر آب گوگردی با ۶۰ درجه سانتی‌گراد حرارت استفاده کنید. همچنین خانه‌های روستایی داخل محل با حوضچه‌هایی از آبگرم با فشار کمی قوی‌تر از هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در خدمت مسافران عزیز هستند.

شاید مهم‌ترین حسن رینه نزدیک بودن این آبگرم به تهران است. البته حسن دیگر آن وجود حوضچه‌های خصوصی در منازل و سوییت و ویلاهای اجاره‌ای است. رینه حسن دیگری هم برای ساکنین تهران دارد و آن‌هم هوای تمیز و عالی زیر سایه دماوند باشکوه است.

آب‌های گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود 60 درجه سانتی‌گراد، سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، عفونی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید می‌باشد.

شاید استفاده از آبگرم در فصول سرد سال ازجمله پاییز برای خیلی‌ها مطلوب‌تر باشد، اما روستا و آبگرم رینه با ارتفاع بیش از 2 هزار متر از سطح دریا (شهر رینه: 2 هزار متر) در فصول گرم سال نسبتاً خنک بوده و می‌تواند در تابستان نیز یک گزینه مناسب برای سفر باشد. شلوغی رینه در آخر هفته‌ها و حتی روزهای وسط هفته در تابستان خود گویای این واقعیت است.

گرچه می‌توان با اجاره یک منزل، سوییت یا ویلا، شبی را در کنار خانواده از آبگرم‌های گوگردی رینه به‌طور خصوصی استفاده کرد اما استخرهای عمومی نیز در رینه وجود دارد که مهم‌ترین آن استخر شاه‌عباسی است که موقوفه شاه عباس صفوی است و به نظر می‌رسد بنای آن نیز باید جزو میراث فرهنگی باشد. کوهنوردانی که قصد صعود به قله دماوند از یال جنوبی را دارند از مسیر رینه عبور و تردد می‌کنند. اگر به رینه سفر کنید حتماً کوهنوردانی را که در حال برگشت از قله یا صعود به آن هستند، می‌بینید.

دشت‌های شقایق دامنه‌های دماوند و دشت لار از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. هرسال در فصل بهار با شکوفایی گل‌های شقایق در دامنه‌های دماوند و دشت لار، این منطقه میزبان هزاران گردشگر و مسافر می‌شود. شقایق‌های این منطقه پس از نیمه اول تیرماه پژمرده می‌شوند و دیگر شقایقی در دشت وجود ندارد.

چطور برسیم:

بعد از گذر از گردنه‌های جاده هراز، پشت سر گذاشتن امامزاده هاشم و شهر پلور، حدود ٣ کیلومتر بعد از آب اسک و بعد از رد کردن تابلو “آمل ٧۵ کیلومتر” در سمت چپ جاده، تابلوی “رینه” قابل‌ مشاهده است. رستوران بزرگ “سالاری” دقیقاً قبل از ورودی رینه قرار داشته و نشانه خوبی برای آن است. از جاده هراز تا شهر رینه حدود 10 کیلومتر و از شهر رینه تا آبگرم رینه 3 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید. درمجموع از تهران (ابتدای جاده جاجرود) تا آبگرم رینه حدود 100 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 2 ساعت زمان می‌برد.

در مسیر برگشت از رینه، تابلو راهنما “تهران” شما را به سمت جاده فرعی پلور هدایت می‌کند که پس از حدود 20 کیلومتر به خروجی پلور در جاده هراز منتهی می‌شود.

دخمه‌های سنگی کافر کِلی:

همان ابتدای مسیر ورود به رینه، پشت اولین پیچ و در سمت راستتان کوهی را می‌بینید که در دل آن سوراخ‌هایی دیده می‌شود. عده‌ا‌ی می‌گویند این کوه محل دفن مرده‌های اهالی رینه است! اما واقعیت تاریخی آن چیز دیگری است. این سوراخ‌ها و حفره‌ها درواقع آثار یک روستای سنگی در دل کوه هستند که گوگل ارث آن را با عنوان “Kafer Keli” نشان می‌دهد. این حفره‌ها خانه‌های سه‌طبقه‌ای هستند که با مهارت و مشقت بسیار در دل صخره‌ها کنده شده‌اند. وجود اتاق‌خواب 2در3،  آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب نشان می‌دهد که افرادی این مکان را برای زندگی درازمدت ساخته‌اند. با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی و بقایای سفال‌هایی که در این خانه‌ها پیدا شده، می‌توان قدمت آن‌ها را به اوایل دوران اسلامی یعنی بیش از هزار سال پیش نسبت داد و ازآنجایی‌که در این دوران ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفته است؛ به نظر می‌رسد این خانه‌ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل‌هایی برای نگهبانی به خاطر عدم پذیرش کیش و آیین جدید و یا به خاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده است و به همین دلیل این غارها کافر کلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان نامیده شده است.

دسترسی به این خانه‌های سنگی از جاده رینه نیاز به حدود 10 دقیقه پیاده‌روی در مسیر پاکوب دارد.

دخمه‌های سنگی کافر کلی

دخمه‌های سنگی کافر کلی

 

سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک رینه:

از دیگر جاذبه‌های گردشگری جاده هراز و نزدیک رینه می‌توان آبشار زیبای شاهان‌دشت لاریجان، آبشار آب مراد لاسم، آبشار قلعه دختر پلور، دریاچه سد لار، غار گل زرد پلور، دشت آزو، روستای فیلبند و … را نام برد که در قالب یک سفر دوروزه می‌توانید بازدید از هر یک از این جاذبه‌ها را نیز در برنامه خود بگنجانید.

تجربه‌هایی از سفر به رینه:

  • بهترین زمان برای سفر به رینه فصول سرد سال ازجمله پاییز و زمستان است اما خنکی هوای رینه در تابستان نیز بسیاری از گردشگران را برای سفر به رینه وسوسه می‌کند.
  • سوئیت‌ها معمولاً تا ساعت 10 صبح فردا  اجاره داده می‌شوند اما پیشنهاد می‌شود که شما برای ساعت 12 ظهر صحبت کنید که صبح فرصت گشت گذار در روستا، و استفاده مجدد از آبگرم را داشته باشید.
  • در رینه جای اقامت زیاد هست اما خیلی دیر نروید که جای خوبی گیرتان نمی‌آید. حتماً چند جا را دیده و بعد انتخاب کنید. سوئیت دربست و تمیز با امکانات کامل و آبگرم، وسط هفته با شبی حدود 100 هزار تومان می‌توانید اجاره کنید که البته این نرخ برای آخر هفته‌ها و ایام تعطیل افزایش می‌یابد. اگر کمی انتظار خود را پایین بیاورید، می‌توانید داخل محل با شبی 50-60 هزار تومان نیز سوئیت با همین امکانات (اما نه به همان تمیزی) پیدا کنید.
  • در رینه آبگرم‌هایی هست به شکل مسافرخانه. یعنی یک اتاق در بالا و یک واحد آبگرم با کلید در پایین به شما می‌دهند که انتهای آن حوضچه دارد. هزینه این اتاق‌ها در تابستان 95، شبی 60 هزار تومان بوده است. مهمان‌پذیر ممتاز سرچشمه یک پیشنهاد برای این مورد است. ما استفاده نکردیم، اما ظاهر آن را که دیدیم تمیز بود. تلفن: 0122-3362122 و 23
  • برخی سوئیت‌ها و خصوصاً هتل‌ها به دلیل دوری از سرچشمه و یا افت فشار، آب را با شوفاژ مجدداً گرم کرده و راهی حوضچه‌ها می‌کنند که در این صورت آب خاصیت درمانی خود را از دست می‌دهد. پس ترجیحاً به‌جای هتل، سوئیت بگیرید و حواستان باشد که آب آن مستقیم به سرچشمه وصل بوده و کف حوض نیز املاح سیاه‌رنگ گوگرد دیده شود. دقت کنید که اگر دمای آب خیلی زیاد بود، حتماً شیر آب سرد داشته باشد. این مورد را با مسئول آبگرم چک کنید که در آن زمان آب سرد قطع نباشد.
  • داخل محل و خیابان اصلی روستای رینه همه جور مغازه و فروشگاهی دیده می‌شود ازجمله بقالی، لبنیاتی، رستوران و کبابی و جگرکی. پس خیالتان جمع باید که برای غذا و مایحتاج لنگ نمی‌مانید. برای صبحانه می‌توانید از داخل محل لبنیات محلی ازجمله پنیر و سرشیر تازه و نان گرم از نانوایی تهیه‌کرده و نوش جان کنید.

منابع:
1-       وب‌سایت دانشنامه شهری ایران
2-       راهنمای مصور ایران‌گردی، حمید اعلمی، بهار 1391.
3-       تارنمای خبری برنا نیوز
4-       وبلاگ http://esteghamat.persianblog.ir

 ——————————–

تاریخ سفر خانوادگی ما به آبگرم رینه: 11 مرداد 95

آبگرم رینه لاریجان

آبگرم رینه لاریجان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *