قله هماسون از آب اسک

قله هماسون از آب اسک (Hamasoon or Hemasoon)

گزارش برنامه قله هماسون از آب اسک (+ قله دوبرار آب اسک)

تاریخ اجرا: سه شنبه 1403.04.05

ارتفاع قله هماسون: 2925 متر

ارتفاع قله دوبرار آب اسک: 2870 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده هراز، آب اسک

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1880 متر (آب اسک)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله هماسون: 5.5 کیلومتر / 1050 متر (با دوبرار)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله هماسون (بدون صعود دوبرار): 5 کیلومتر / 1050 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1050 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 10.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4.5 ساعت، (06:30 تا 11:00) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 8 ساعت (اتمام برنامه 14:15)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه، قله)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

تعداد نفرات: – نفر​

نکات مهم:

1. قله شاخص این مسیر که غالبا توسط کوهنوردان صعود می شود قله هماسون است.

2. در مورد موقعیت قله های هماسون و دوبرار اختلاف نظر وجود دارد. اما بیشترین اتفاق نظر روی همین قله هایی است که ما صعود کردیم. (طبق بررسی ترک های ویکی لاک)

3. نام قله را هم هَماسون و هم هِماسون نوشته اند که من هیچ منبع معتبری برای تلفظ صحیح قله پیدا نکردم.

قله هماسون از آب اسک - گروه کوهنوردی نشاط زندگی، از راست: ایمان حسینی. نیما اسماعیلی

قله هماسون از آب اسک – گروه کوهنوردی نشاط زندگی، از راست: ایمان حسینی. نیما اسماعیلی

مسیرز قله های دوبرار و هماسون از آب اسک

دانلود جی پی اس قله هماسون از آب اسک (+ قله دوبرار آب اسک) Hamasoon-Doberar GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

(راهنمای حل مشکل دانلود ترک از سایت ویکی لاک: اینجا)

معرفی قله:

قله هماسون با ارتفاع 2925 متر از قلل رشته فیروزکوه* و البرز شرقی در مسیر جاده هراز، در منطقه آب اسک (حد فاصل پلور و رینه) واقع در استان مازندران می باشد. قله های گل اندام، پاشوره، دماوند و قلل خط الراس دوبرار از قله های نزدیک به هماسون می باشند. در مسیر صعود به قله هماسون به دلیل نزدیکی به کوه دماوند نمای زیبایی از جبهه جنوبی قله دماوند در معرض دید شما قرار می گیرد. *: توضیح بیشتر در مورد رشته فیروزکوه: اینجا

بیشتر بخوانید:  قله شاه طهماسب (امیری)

آنتن دهی مسیر:

بیشتر مسیر از جمله روی قله آنتن و اینترنت همراه اول برقرار می باشد.

منابع آب در مسیر:

چشمه گوارا و خنک مارک شده در نیمه های مسیر قله هماسون

دسترسی:

از تهران: بزرگراه بابایی، اتوبان پردیس، بومهن، جاده هراز، آب اسک. از تهران (انتهای بابایی) تا نقطه شروع 75 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت و 20 دقیقه طول می کشد.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: علت انتخاب قله هماسون برای روز سه شنبه (تعطیلی عید غدیر)، این بود که هم قله سبک باشه و زودتر برگردیم و هم خنکی نسبی منطقه آب اسک نسبت به تهران، و هم تماشای کوه دماوند از نمای نزدیک بود. این رو هم بگم که بنظرم اواخر خرداد آخرین تایم صعود به این قله هست چون در روزی که ما صعود کردیم با اینکه حداکثر دما برای آب اسک 18 درجه ذکر شده بود (حدود 10 درجه خنک تر از دربند و درکه تهران) اما با این حال باز هم نسبتا گرم بود خصوصا در مسیر برگشت.

گزارش برنامه: قرار ما ساعت 4:30 صبح انتهای بزرگراه بابایی بود. با تاخیر راه افتادیم و ساعت 6:15 به نقطه شروع یعنی جاده ووردی “معدن تراورتن” در آب اسک رسیدیم. پس از پارک ماشین جنب جاده هراز، جلوی سوله و کانکس متروکه، ساعت 6:30 مسیر جاده را به سمت بالا در پیش گرفتیم. حدود 3 دقیقه بعد از جاده خارج شده و وارد مسیر پاکوب یال شدیم. حدود ساعت 7:30 از پاکوب خارج شده و وارد دشت شدیم. حدود نیم ساعت برای صبحانه توقف کرده و مجددا به راه افتادیم. مهم: در اینجا اگر قصد صعود به قله هماسون را داشته باشید باید از سمت راست از دشت خارج شده و با وورد به پاکوب یال کوچک مستقیم به سمت قله هماسون بروید. اما برای صعود به قله دوبرار، باید از داخل دشت مستقیم به سمت بالا ارتفاع بگیرید (بدون پاکوب).

در مسیر قله دوبرار از دشت عبور کرده و خود را به نزدیک صخره های دوبرار رساندیم. در این مسیر پاکوبی وجود نداشت و کل مسیر پوشیده از علفها و گیاهان نسبتا بلند بود. حرکت از داخل این علفها مشکل خاصی نداشت اما عجیب این بود که این علفها باعث حساسیت و آب ریزش بینی برای من و ایمان شده بودند و بدتر از آن اینکه ساق پای ما قرمز شده و به شدت به سوزش و خارش افتاده بود! که تا قله هماسون درگیرش بودیم. (مسیر فرود از هماسون این مشکل رو نداشت اگر هم بود خیلی کمتر بود).

بیشتر بخوانید:  جنگل تیار به فیلبند

در هر حال ساعت 10:20 به بالای قله صخره ای “دوبرار آب اسک” در ارتفاع 2870 متر رسیدیم. کمی ارتفاع کم کرده و از گردنه به سمت قله هماسون ادامه مسیر دادیم. گردنه در واقع شبیه دشتی وسیع و سرسبز بود که یک چشمه سنگ چین شده در وسط آن قرار داشت که البته چشمه فصلی بوده و ظاهرا آب آن در این فصل کم و غیر قابل شرب بود. نزدیک چشمه شقایق های قرمز بلند روییده بودند که با ویوی دماوند عکس های زیبایی ثبت کردیم. در این مسیر ویوی زیبایی از دماوند در جهت شمال و همچنین قله های خط الراس معروف دوبرار در جهت جنوب در معرض دیدمان قرار داشت.

در واقع قله هماسون یکی از نزدیک ترین قله ها به دماوند در این منطقه است که نمای زیبایی از جبهه جنوبی دماوند در معرض دید شما قرار می دهد.

در ادامه ساعت 11:00، پس از 4.5 ساعت، به قله هماسون در ارتفاع 2925 متر رسیدیم. قله سنگ چین داشت اما متاسفانه اثری از تابلو که عکس آن را در یکی از ترک ها دیده بودم نبود و فقط میله آن داخل سنگ چین بجا مانده بود!  همانطور که در بالا ذکر کردم، در این محدوده به فاصله نسبتا نزدیک به هم چند قله وجود دارد (4 قله به فاصله حدود نیم ساعت از هم) که به بعضا به هر کدام از اینها هماسون گفته اند اما بیشترین اتفاق نظر روی همین قله 2925 متر می باشد.

فرود: پس از استراحت روی قله، ساعت 12:15 مسیر فرود را از مسیری متفاوت در پیش گرفتیم. (از مسیر نرمال صعود و فرود قله هماسون). بخش های زیادی از مسیر پاکوب دارد که بخاطر پوشش گیاهی بعضا پاکوب کمرنگ شده و یا دیده نمیشد که خارج می شدیم اما دوباره داخل پاکوب برمیگشتیم و این حرکت از مسیر پاکوب خیلی مهم هست که باید حواستان باشد. پاکوب را گم کنید پوشش گیاهی بلند باعث سختی حرکت می شود. در میانه راه به چشمه خنک و گوارایی رسیدیم که در آن گرما واقعا دلچسب بود و ادامه مسیر تا دشت و پاکوب اصلی و ساعت 14:15 به محل پارک ماشین رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله دماوند جبهه شمال شرقی

این رو بگم که ما در این روز انتظار یک قله نسبتا خشک را داشتیم اما سرسبزی قابل توجه و صخره های بر افراشته جلوه خاصی به مسیر بخشیده بود که در واقع کمی ما رو غافلگیر کرد.

برای نهار ماشین را روشن کرده و کمی بالاتر در جاده معدن جلوی ساختمانی که شبیه انباری است پارک کردیم. نهار را داخل محوطه ی حیاط ساختمان زیر سایه درختان بید صرف کردیم که در گوشه ای از آن لوله آب نیز وجود داشت. خوشبختانه مسیر جاده هراز تا تهران در این روز ترافیک خاصی نداشت.

ابتدای مسیر. جاده معدن

ابتدای مسیر. جاده معدن. دو قله ی وسطی، سمت راست دوبرار است.

موقعیت قله های هماسون و دوبرار و مسیر صعود به آنها از دشت

قله دوبرار آب اسک

گردنه (دشت) مابین قله های دوبرار و هماسون. نمای زیبایی از قله دماوند که نوک آن در میان ابرها پنهان است.

گردنه (دشت) مابین قله های دوبرار و هماسون

قله هماسون 2925 متر

**************************

در مسیر فرود از قله

در مسیر فرود از قله هماسون (ویوی قله دماوند در جهت شمال)

تابلو قله هماسون. (عکس آرشیوی)

منبع عکس: ویکی لاک Mountainchampion

مطالب مرتبط:

قله شاه طهماسب (امیری)

قله گل زرد از مبارک آباد

قله نقره سر

جنگل تیار به فیلبند

لینک کوتاه یا پیوندک این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9348

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.