قله سرباز از آهار

ارتفاع قله: 7350 متر

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، لواسانات، روستای آهار

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2090 متر (روستای آهار)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 10.5 کیلومتر / 1650 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1730 متر  (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 22 کیلومتر

مدت زمان صعود: حدود 7 ساعت، (06:20 تا 13:10) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 12.5 ساعت (اتمام برنامه 18:40)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه و قله و نهار)

سطح برنامه (سبک/متوسط/نیمه سنگین/سنگین): نیمه سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

قله سرباز از آهار. گروه نشاط زندگی.

مسیر صعود و فرود قله سرباز از آهار

+ دانلود جی پی اس قله سرباز از آهار Sarbaz GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

(راهنمای حل مشکل دانلود ترک از سایت ویکی لاک: اینجا)

بقیه در ادامه مطلب

معرفی قله:

قله سرباز با ارتفاع 3750 متر در استان تهران و در شمال خط الراس توچال واقع است. این قله از سمت شرق با یگ گردنه به قله قزقونچال و از سمت شمال به قله های کهنو و آهار بشم و در ادامه با یگ گردنه به قلعه دختر متصل می باشد. روستاهای آهار در شمال شرق و شهرستانک در شمال غرب از آبادی های نزدیک قله سرباز هستند.

مسیرهای صعود:

1. مسیر شمال شرقی، از روستای آهار

2. مسیر شمال غربی، از روستای شهرستانک

3. مسیر جنوبی از تهران: از هتل توچال و یا از یال قزقونچال

آنتن دهی مسیر:

روستای آهار، بخش هایی از یال صعود و فرود و روی قله آنتن و اینترنت داشت. باقی مسیر چک نشد.

منابع آب در مسیر:

1. روستای آهار، شیرآب کوچه در مسیر 2. در مسیر پاکوب حدود 15 دقیقه مانده به امامزاده 3. امامزاده شکرآب 4. چشمه ارتفاع 3 هزار متر در مسیر صعود 5. در مسیر فرود قبل از باغها

نکات برنامه:

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

قرار ما ساعت 05:15 صبح گردنه قوچک بود. حدود 05:25 راه افتادیم. در روستای آهار پارک کردیم و ساعت 06:20 پیاده روی خود را به سمت امامزاده شکرآب آغاز کردیم. در این موقع از سال مسیر امامزاده زیباست هرچند که هنوز رنگ و بوی پاییز را به خود نگرفته. ساعت 07:40 به امامزاده رسیدیم. امامزاده چشمه و کافه و سرویس بهداشتی دارد. یک ساعت برای صبحانه توقف کردیم و سپس مسیر آبشار شکرآب را در پیش گرفتیم. حدود 10 دقیقه بعد به آبشار رسیدیم که در این فصل از سال نسبتا آب خوبی داشت. از سمت چپ آبشار کمی دست به سنگ شدیم و خود را به بالای آبشار و سپس پاکوب بالای آبشار رساندیم. این دست به سنگ برای افراد مبتدی ممکن است مشکل ساز باشد. برای اجتناب از این امر باید حدود 200 متر به عقب برگشته و از کنار باغها خود را به پاکوب بالا برسانید.

بیشتر بخوانید:  قله الله بند

در ادامه پاکوب اصلی بالاتر بود اما ما از پاکوب فرعی ادامه مسیر دادیم تا به دشت وسیع رسیدیم که از اینجا قله فرعی جلوی قله سرباز و یال های منتهی به آن به خوبی دیده می شود. با ادامه مسیر پاکوب در جهت جنوب کم کم ارتفاع گرفته و در نهایت از سمت چپ سوار یال شدیم و به ارتفاع 3500 متر رسیدیم. در اینجا ما روی پاکوبی ایستاده بودیم که هتل توچال را به یال کهونو و شهرستانک وصل می کند. از پاکوب جدا شده و از سمت راست ارتفاع گرفتیم تا در نهایت ساعت 13:10 به قله سرباز در ارتفاع 3750 متر رسیدیم.

هوا در این روز آفتابی و عالی بود و در جهت جنوب دید خوبی به خط الراس سفیدپوش توچال، هتل توچال، تیرهای ایستگاه 7، قله قزقونچال و قله توچال داشتیم.

فرود:

ساعت 14:00 مسیر فرود را در جهت شمال از یال کهونو-آهار بشم در پیش گرفتیم. در ارتفاع 3300 متر به پاکوبی رسیدیم که در بالا ذکر شد (هتل توچال به شهرستانک) با ادامه مسیر پاکوب در ارتفاع 3120 متر (گردنه زیر قله کهونو) از سمت راست ارتفاع کم کردیم و وارد پاکوب زیگزاگ شدیم و ارتفاع کم کردیم تا جایی که در ترک ثبت شده از پاکوب جدا شدیم و از سمت چپ ادامه دادیم و … تا جایی که به پاکوب باغها رسیدیم. (این بخش از مسیر تا جایی که به باغ ها رسیدیم عمدتا بدون پاکوب بود. مشکل خاصی نداشت اما برای افراد مبتدی شاید کمی با دشواری همراه باشد.

نهار را کنار یک کلبه باغ صرف کرده و از مسیر زیبای داخل باغ ها ادامه دادیم تا حدود 10 دقیقه بعد به امامزاده و در نهایت ساعت 18:40 به آهار و محل پارک ماشین رسیدیم. مطابق معمول جمعه ها، مسیر برگشت از قبل از پل کلوگان تا … ترافیک سنگین داشت که البته مثل بهار و تابستان فجیع نبود. فکر کنم حدود نیم ساعت در ترافیک بودیم.

تصاویر برنامه:

روستای آهار. به سمت شکرآب

آبشار شکرآب

پاکوب داخل دشت. قله فرعی جلوی سرباز در وسط تصویر مشخص است

یال آخر به سمت سرباز (در ارتفاع حدود 3600 متر). قله توچال پربرف در وسط تصویر و قله قزقونچال در سمت چپ تصویر مشخص است.

قله سرباز 3750 متر. گروه نشاط زندگی

ویوی جنوب شرقی از روی قله سرباز. قله توچال گوشه سمت چپ تصویر دیده می شود.

********************************

لینک کوتاه این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9829

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.