قله آسه چال از نسن

ارتفاع قله: 3680 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده چالوس، جاده بلده، روستای نسن نور

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2600 متر (روستای نسن)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 10 کیلومتر / 1100 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1300 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 20 کیلومتر

مدت زمان صعود: 5 ساعت و 15 دقیقه، (06:30 تا 11:45) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 10 ساعت (اتمام برنامه 16:40)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 3 ساعت (صبحانه، قله و نهار)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط (فقط توان بدنی)

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد (توان بدنی مناسب)

تعداد نفرات: – نفر

قله آسه چال از نسن – نیما اسماعیلی، ایمان حسینی

قله آسه چال از نسن – از راست: ایمان حسینی، نیما اسماعیلی

مسیر قله آسه چال از نسن

دانلود جی پی اس قله آسه چال از نسن Asechal az nesen GPS

(راهنمای حل مشکل دانلود ترک از سایت ویکی لاک: اینجا)

(در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.)

بقیه در ادامه مطلب

آدرس روستای نسن:

از تهران: بزرگراه تهران – شمال، جاده یوش – بلده ، روستای نسن نور. از تهران (سر خ جنت آباد) تا خروجی جاده بلده 65 کیلومتر به مدت 45 دقیقه بزرگراه است و از آنجا تا نسن 30 کیلومتر دیگر جاده آسفالت کوهستانی در پیش دارید که حدود 45 دقیقه دیگر زمان می برد. (در کل از تهران 95 کیلومتر، حدود 1.5 ساعت)

معرفی قله:

قله آسه چال با ارتفاع 3680 متر از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در منطقه یوش – بلده در استان مازندران می باشد. قله آزاد کوه در جنوب شرقی و قله سوتک کوچک در جنوب (در ادامه یال آسه چال) از همسایگان این قله هستند. بهترین زمان برای صعود به قله آسه چال خرداد ماه است که دره نسن در اوج سرسبزی خود می باشد. همچنین بخاطر ارتفاع بالا و خنکای منطقه برای صعودهای تابستانه نیز مناسب می باشد.

مسیرهای صعود:

1. مسیر شمالی، جاده یوش بلده، از دره نسن (مسیر تابستانی)

بیشتر بخوانید:  قله هزاربند از حسنکدر

2. مسیر شمالی، جاده یوش بلده، یال لاوش (مسیر زمستانی)

آنتن دهی مسیر:

بیشتر مسیر از جمله روی قله آنتن دارد.

منابع آب در مسیر:

چشمه ای در مسیر مشاهده نشد.

نکات برنامه:

مخاطرات و چالش های برنامه:

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<سال 97 برنامه صعود به قله آزادکوه از نسن و فرود به کلاک را برنامه ریزی کردم اما موفق به شرکت در برنامه نشده و دوستان عزیزم برنامه را با موفقیت اجرا کردند. آن موقع هنوز دره نسن کم تردد و کمتر شناخته شده بود و تا جایی که یادم هست فکر کنم هیچ ترکی هم نبود که دوست عزیزم آقای مسعود کریمخانی ترک مسیر را زده و در ویکی لاک ثبت کردند. از آن سال تاکنون علی رغم اینکه یکی دو بار برای پیمایش دره نسن برنامه ریختم اما توفیق حاصل نشد تا امسال که در اشتیاق دره نسن قله آسه چال را یافتم. ترک مسیر را در گوگل ارث طراحی کرده و هماهنگی لازم با ایمان عزیز برای اجرای برنامه صورت گرفت.>>

گزارش برنامه: قرار ما ساعت 04:20 صبح همت غرب، سر خ جنت آباد بود. با تاخیر ساعت 04:40 راه افتادیم. خوشبختانه آزاد راه تهران-شمال تا سر جاده یوش-بلده ادامه دارد که پس از طی 95 کیلومتر و 1.5 ساعت، ساعت 06:10 به نسن رسیدیم. ماشین را داخل روستا کنار رودخانه و جنب مسجد قائم پارک کرده، کفش و کوله را بسته و پس از استفاده از سرویس بهداشتی بیرون مسجد که خیلی درب و داغون اما باز بود، ساعت 06:30 مسیر دره نسن را از سمت راست رودخانه به سمت بالا در پیش گرفتیم. از همان ابتدای مسیر زیبایی های دره نسن خودنمایی می کرد. رودخانه پرآب و مسیر سرسبز پوشیده از گلهای وحشی رنگارنگ نوید از یک برنامه زیبا را در آخرین روز بهار 403 به ما می داد. البته ایمان در برنامه آزادکوه سال 97 حضور داشت و این دره را قبلا دیده بود اما من بار اولم می شد.

با لذت فراوان از زیبایی دره نسن، مسیر را تا جلوی یالی که قرار بود از آنجا ارتفاع بگیریم ادامه دادیم و ساعت 7:40 برای صبحانه توقف کردیم. این را هم بگویم که در این برنامه می توان دره نسن را به دو بخش تقسیم کرد: نیمه نخست تا جلوی یال صعود و نیمه دوم از اینجا به بالا. نیمه دوم که در مسیر فرود آن را دیدیم پوشش آن کمی متفاوت شده و می توان گفت که به نوعی زیباتر از نیمه اول می باشد.

بیشتر بخوانید:  قله اسفندچال از آویزر

پس از صرف صبحانه مسیر یال پرشیب را به سمت غرب در پیش گرفتیم. در مسیر یال نمای زیبایی از آزادکوه باشکوه در معرض دیدمان قرار داشت و همچنین پشت آن قله های سرماهو، یخچال و کم و بیش کمان کوه هم دیده می شدند. هرچند که اکثر اوقات داخل مه و ابر بودند. در این روز پیش بینی بارندگی حدود 1 م م تا ظهر و حداکثر تا 4 م م برای عصر همراه با رعد در این منطقه شده بود که خدا رو شکر از باران و رعد و برق خبری نبود و در عوض هوا نیمه ابری و خنک و در کل دلچسب بود.

در بالای یال، ساعت ساعت 10:40 به یال اصلی در ارتفاع 3450 رسیدیم و در ادامه به سمت جنوب پس از کمی فراز و فرود و پشت سر گذاشتن  سنگ چین قله فرعی در ارتفاع 3670 متر حدود 10 دقیقه بعد ساعت 11:40 به قله آسه چال در ارتفاع 3680 متر رسیدیم. قله را سنگ چین کردیم و حدود یک ساعت به تماشای مناظر زیبا و استراحت روی قله پرداختیم.

فرود:

ساعت 12:45 مسیر فرود را عز همان مسیری که آمده بودیم در پیش گرفتیم. در ارتفاع 3500 از یال اصلی جدا شده و از سمت راستمان به سمت دره ارتفاع کم کردیم. کف دره و کنار رودخانه پرآب و خروشان نسن حدود یک ساعت برای نهار توقف کردیم و سپس مجددا حرکت کردیم. همانطور که ابتدای گزارش هم اشاره کردم دره نسن در نیمه دوم به مراتب زیباتر از نیمه نسخت بود که صبح طی کرده بودیم. هوا هم که خوشبختانه نیمه ابری تا تمام ابری با باد ملایم و بدون بارندگی بود که پیاده روی دلچسبی را در سرازیری ملایم دره تا روستا برایمان رقم می زد. ساعت 16:40 به روستا رسیدیم و پایان برنامه. روستا سوپری دارد که برگشتنی از آن خرید کردیم.

تصاویر برنامه:

دره نسن (حدود 10 دقیقه از روستا)

دره نسن (حدود 10 دقیقه بعد از روستا)

مسیر دره نسن

دره نسن (در مسیر یال صعود)

در مسیر یال صعود. نمای زیبا از دره نسن در پشت سر

در مسیر یال صعود

در مسیر یال. نمایی زیبا از قله آزادکوه

یال اصلی. قله آسه چال در انتهای یال دیده می شود.

سنگ چین قله آسه چال و ویوی آزادکوه (سنگ چین رو خودمون چیدیم)

سنگ چین قله آسه چال 3680 متر و ویوی آزادکوه (سنگ چین رو خودمون چیدیم)

قله آسه چال و ویوی آزادکوه

قله آسه چال 3680 متر و ویوی آزادکوه

قله آسه چال. نیما اسماعیلی

قله آسه چال. ایمان حسینی

***************

بیشتر بخوانید:  قله سر از روستای دلیر

فرود:

به وقت نهار. رودخانه پرآب و زیبای نسن. آبش به حدی سرد بود که شمردیم و 10 ثانیه پاهامون داخل آب طاقت نمی آورد!

دره نسن (حد فاصل نقاط صعود و فرود)

مسیر برگشت، دره نسن (حد فاصل نقاط صعود و فرود)

دره نسن

لینک کوتا یا پیوندک این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9298

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله آسه چال از نسن»

1. م.م می‌گوید:

سلام و خداقوت به شما
    خیلی خوبه که افرادی مثل شما زحمت میکشن و این مطالب رو ثبت و ضبط میکنن. به نوبه خودم تشکر میکنم. مسیر تا قله پاکوب داره؟ اینطور که متوجه شدم کلا نکته خاصی نداره؟

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود و سپاس. مسیر دره پاکوب مشخص داره. یال بدون پاکوب هست اما مشکلی نداره. موفق باشید